Comentariile membrilor:

 =  Na, ca m-ati facut VIPa! :)
Atropa Belladona
[21.Jan.09 16:53]
Un text excelent, domnule Bunduri! Ciudat e ca, dupa cate vad, nu gasesc semne de entuziasm in subsolul acestei pagini?! Or fi stiind toti iubitoarii de epigrama, toate aceste notiuni de teorie atat de importante pentru a realiza o epigrama buna?! Eu, una, nu, asa ca aveam mare nevoie de aceste sfaturi, drept pentru care va multumesc, va multumesc si pentru exemplul in care m-ati "atins". Da, mare dreptate aveti, ma deranja si pe mine ceva la ureche, dar la "tineti", chiar nu m-am gandit. M-am blocat pe "luati" si blocata am ramas...Sper ca nu va veti opri aici cu sfaturile.

cu mare recunostinta,
carmen anghelina

 =  Carmen
nicolae bunduri
[21.Jan.09 17:29]
Si eu ma asteptam la comentarii
dar daca nu sunt, inseamna ca totul e OK
ma bucur cel putzin ca tu ai fost pe receptzie Pa

 =  excelent
Elena Malec
[21.Jan.09 18:51]
Din analiza-ți competentă
declar că la acest subiect,
sunt criticii tale obiect,
și-n epigramă...repetentă.

Dom'ne Nae, toată lauda!
Bun, concis,documentat, util, un text de mare ajutor celor ce scriu pe Agonia epigrame sau ceva asemănător.
Ce te-aș ruga, dacă nu e prea mult, să-mi faci o critică la cele mai recente încercări ale mele. Mi-ar prinde tare bine și nu mă rușinez de scăderile mele câtă vreme nu am o cultură epigramistică.Admir orice epigramă bine scrisă și mă bucur că ai ales exemplul Atropei cum are multe epigrame foarte bune și chiar excelente, mai ales replici și cred replica este un aspect important, unii o nimeresc ca nuca în perete, când e să dea replica.
Salut această inițiativă și aștept continuarea ei, lărgirea, îmbogățirea textului cu exemple bune și rele.

 =  Elena Malec,
nicolae bunduri
[21.Jan.09 19:02]
Ma bucur daca acceptzi sfaturi si le spun la fel tuturor care accepta dialogul si sunt de acord sa ne completam reciproc .De cand am postat pe agonia si eu am avut multe de invatzat de la membri Cred ca trebuie sa ne ajutam E posibil ca peste multzi ani sa apara epigramisti consacratyi de aici Depinde de noi Succes
Iți promit ca voi citi ultimele tale creatzii si le voi comenta sincer La fel te rog si pe tine sa ma atingi unde crezi ca ceva nu e bine
acum am musafiri, maine ne "vedem" Pa

 =  O lecție necesară
Ioan Jorz
[21.Jan.09 19:24]
Nicolae Bunduri, clar și concis - ca de obicei. Exemplele(era să spun modelele) sunt bine alese și convingătoare. Cam asta ar fi tot ce este de trebuință pentru a purcede la scrierea unei epigrame. Poanta ți-o dă Cel de Sus, cum bine spui. M-ar bucura dacă, la fel de clar și concis, ți-ai face timp pentru a scrie despre "duel epigramatic" și "replică". Am încercat și eu, în unele comentarii, să explic câte ceva din problema respectivă, dar, pare-se, nu am fost foarte convingător. La experiența pe care o ai în domeniu, cred că vei reuși să limpezești apele. Te salut și te asigur de toată stima mea,

 =  Draga Ioan Jorz,
nicolae bunduri
[21.Jan.09 19:53]
Voi incerca, dar in ce priveste duelul mi-e frica in primul rand ...de mine.
Riscul e sa nu stii cand sa te opresti si... sa cazi in derizoriu
De aceea nu prea ma aventurez in replici si de aceea, poate multzi agonisti cred ca refuz din infatuare Nici vorba de asa ceva mai ales ca nu am de ce sa fiu infatuat In duel e riscant sa deviezi prea tare Am cateva dueluri destul de bune dar le-am stopat cand am observat declinul Totusi voi incerca sa reiau ideea si chiar sa temperez continuarile fara sens
Nu-i bai daca se schimba ideea(tema) initiala ci faptul ca la un moment dat se pluteste in deriva .Dar un duel reusit poate sa faca deliciul unui stadion cu conditzia sa fie bun, academic si rafinat Tzii minte duelul Clenciu- Ghitzescu? Hai sa incercam si noi dar cu grija si discernamant Va salut si va iubesc

 =  Așa da!
Ruse Ion
[21.Jan.09 21:42]
De foarte mare ajutor materialul, mai ales pentru "tineri"aspiranți ca mine. Îl voi reține, la fel ca pe cele ale lui Cornel Rodean, din seria "Să învățăm împreună". Acesta e genul de ajutor pe care îl așteptam de la expermentații genului.
Mulțumiri Nicolae Bunduri!
Ion

 =  Ce va urma...
Rodean Stefan-Cornel
[21.Jan.09 21:09]
Faptul că nu au început să curgă comentariile la acest text imediat după postare, este un aspect pozitiv, în opinia mea; înseamnă că el a fost studiat temeinic, nu doar citit superficial. Pe mine, vă spun sincer, mă preocupă în mod foarte serios asemenea probleme. Mi se pare cu totul și cu totul anormal să te apuci să construiești ceva, fără a ști cum trebuie să arate la final ceea ce vrei să construiești, care sunt elementele componente ale produsului pe care vrei să-l realizezi, care sunt fundamentele științifice ale construcției, care sunt standardele de calitate cerute, care sunt realizările din domeniu până la momentul respectiv, care sunt tehnicile de lucru folosite ș.a.m.d.
Materialul de mai sus este foarte util tuturor iubitorilor de epigramă, atât celor cu mai multă experiență, cât și celor începători. Nu știu ce dezbateri punctuale va declanșa și nici nu cred că aici și acum asta este important; important este ca, pe baza a ceea ce se învață de aici și din alte materiale, tot mai mulți membri ai site-ului să scrie epigrame adevărate, să comenteze cu curaj, cu sinceritate și cât mai argumentat epigramele noastre, adică cele postate aici.
Susțin ceea ce spune Nelu Jorz. Adică, așteptăm din partea ta, Nae Bunduri și câteva considerații despre replică și duel, cu exemplificările de rigoare, chiar și din experiența proprie, că ai așa ceva. Nelu Jorz avea perfectă dreptate când spunea odată că una este un comentariu versificat, alta este o replică epigramatică și altceva este un duel epigramatic.
Cu prietenie pentru toți cei de mai sus,
Cornel Rodean

 =  Absolut necesar
florian abel
[21.Jan.09 21:15]
Excelentă prezentare:
"Mod elaborare poantă".
Aș mai vrea, in completare:
"Mod citire. Pentru-o toantă".

Indiscutabil, necesitarea oricarei lucrari de acest fel e resimtita de toti cei care cocheteaza mai mult sau mai putin serios cu epigrama. Chiar eu sunt un exemplu elocvent, d-le Bunduri, relatia mea cu epigrama se datoreaza strict Agoniei, pe care nu o accesasem cu acest scop. Culmea e ca desi postasem 2 texte la epigrama prin octombrie, nu constientizam problema. Pare ciudat, dar va pot explica.
Imaginati-va ca aveti o meserie anume(brutar) si sunteti nevoit sa ajutati un prieten la o lucrare de zidarie. Faceti acest lucru, dar fara nici o implicare sufleteasca in meseria in sine, si fara a acorda atentie amanuntelor legate de constructie. Pana intr-o zi cand sunteti obligat, fiind singur si fortat de situatie, sa acordati toata atentia lucrarii respective. Si sa descoperiti ca va acapareaza total si ca aveti pricepere innascuta pentru asta. Acum mai e nevoie de detalii tehnice, teorie, exercitiu. Si ramaneti definitiv dedicat domeniului.
Asta s-a intamplat cu mine. Dupa cateva saptamani de la acest "clic", am trimis epigrame la primul concurs de care am aflat, si am castigat. Desi sunt constient ca am foarte mult de invatat si mai ales de recuperat, dupa peste 17 ani de ruptura totala de carte si scris.

De aceea astept cu seriozitate tot ce veti posta si chiar as vrea sa propun ca toti membrii interesati sa vina cu problemele pe care le considera existente, spre a fi analizate si dezbatute aici.
De ex. eu as vrea sa ridic problema configuratiei silabelor in anumite cuvinte, care ar trebui acceptata atunci cand frumusetea poantei o cere, daca nu strica eufonia. De ex. pensionarea silabisit pen-sio-na-rea in loc de pen-si-o-na-rea, sau propria, in forma pro-pria in loc de pro-pri-a, etc.
Plus alte probleme, pe care le voi pune daca sunteti de acord.

Cu stima, al dvs. Florian Abel

 =  Draga Cornel -Rodean
nicolae bunduri
[21.Jan.09 21:19]
Promit ca voi incerca si ceva comentarii privind duelul. Chiar m-ați provocat si imi place sa fiu zgandarit la sentimente
Pe foarte curand

 =  Domnule Bunduri,
Florin Rotaru
[21.Jan.09 21:34]
am citit cu plăcere și interes materialul dumneavostră. Consider că exemplele, atât cele pozitive cât și cele negative, reprezintă cea mai potrivită abordare pentru explicarea fenomenului epigramistic. Și, dacă tot ați fost provocat, ce ziceți de organizarea unui concurs de epigramă aici, pe Agonia? Cândva, în vremuri imemoriale, se mai petreceau astfel de minuni prin preajmă. Sunt convins că un demers de acest gen va avea foarte mult succes. Ce spuneți?

 =  Domnule Florin Abel
nicolae bunduri
[21.Jan.09 21:48]
Promit ca voi reveni. Pentru a va lamuri cu silabele ,respectiv cu despartirea in silabe, pot sa va spun urmatoarele:
Trebuie sa respectam strict dictionarele. Dar cum exista si exceptii, putem sa facem rabat la unele substantive si sa le folosim in favoarea noastra .In caz ul hiatusurilor consonante nu exista exceptzie
De ex : motocicleta, despartire:mo-to-ci-cle-ta, desigur nu poti spune Mo-to- cic-leta
In cazul unor hiatusuri vocalice , cum ar fi: viata, piata, ceata ,pledez in fafoarea epigramistilor si consider ca unele substantive de felul acesta, pot fi folosite cum considera autorul deoarece se afla intr-o interferenta de pareri
De ex : viata poate fi: vi-a-ta dar si via-ta. Deci, discutabil totul la acest capitol Piața, la fel
Dar ce ne facem cu "ceață" care in nici un caz nu poate fe silabisit: "ce-a-ță"

Ramâne de discutat

 =  Domnule Rotaru,
nicolae bunduri
[21.Jan.09 21:52]
Cu siguranță voi iniția un concurs dar trebuie să fiu sprijinit cel puțin din punctul de vedere al tehnicii electronice .Deci Administratorii sa ne ofere posibilitati In rest e treaba noastra

 =  Confrate Ion Ruse,
nicolae bunduri
[21.Jan.09 22:08]
Abia astept sa colaboram

 =  Exerciții
Dan Norea
[21.Jan.09 23:20]
Domnule Bunduri, felicitări pentru inițiativă !

Din elementele prezentate în text (prozodia, construcția, poanta), mi se pare evident că la poantă nu se pot da lecții. Aici contează talentul nativ. Trebuie să ai umor și trebuie să fii în stare să-l pui în valoare. Probabil de aceea epigramele valoroase și originale sunt foarte rare.

În privința prozodiei, e adevărat, noțiunile elementare trebuiesc cunoscute. Am observat că mulți nu știu ce este rima. Dar, pe lângă urechea muzicală, cred că mai mult decât noțiunile teoretice, ar ajuta lecturile intense din clasici.

Rămâne construcția. Ei bine, dacă aș preda undeva epigrama, la capitolul construcție aș da ca temă versificarea bancurilor. Poanta o ai de-a gata, prozodia se presupune că o stăpânești, nu rămâne decât să reușești să fii concis și, în patru versuri, să creezi cadrul, să pregătești pista falsă și să trântești poanta în final.
Evident, nu sunt adeptul ieșirii în lume cu bancuri versificate ca și cum ar fi creația ta. Dar mi se pare un exercițiu foarte bun pentru începători.
În acest sens, am scris un text acum câțiva ani. Iată link-ul.

http://agonia.ro/index.php/essay/157926/Iei_un_banc,_%C3%AEl_pui_%C3%AEn_ram%C4%83_%C5%9Fi_ai_scos_o_epigram%C4%83

Aștept cu mare interes materialul promis despre dialoguri. Iar concursul de epigramă este exact ce ne trebuie, aici pe agonia, pentru a relansa genul.
Tot respectul,
Dan Norea



 =  In concluzie,
Atropa Belladona
[22.Jan.09 01:55]
Am avut, azi, bucuria
Să ne-arate un tribun,
Că-i vitală teoria,
Dacă vrei s-ajungi N.Bun.




 =  Dumnezeu îți dă, dar nu-ți bagă în traistă
Rodean Stefan-Cornel
[22.Jan.09 08:22]
Nu am comentat în prima mea intervenție aprecierea maestrului Bunduri, cum că "Poanta la epigramă ți-o dă Dumnezeu, dar prozodia ți-o faci", dar acum, deoarece și Dan Norea spune chiar că "la poantă nu se pot da lecții", vreau să spun că, în opinia mea, din contră, se pot da chiar foarte multe lecții privind poanta în epigramă. Iată, doar câteva domenii mari de studiu, în ceea ce privește poanta epigramei:
- sursele de plecare;
- principii de construcție;
- modalități (tehnici) de construire.
Doar în cadrul acestor trei mari domenii, sunt zeci și zeci de probleme care se pot constitui în subiecte, în lecții distincte, foarte bogate în conținut științific și metodologic (scriu repede câteva cuvinte și sintagme, care, toate ar putea face parte din titluri de lecții despre poantă: exprimarea comparativă, paradoxul, oximoronul, absurdul, echivocul lexical, omonimia, polisemia, sinonimia, antinomia, jocurile de cuvinte, pregătirea poantei, tensiunea epigramatică, coordonarea adversativă, coordonarea disjunctivă, coordonarea concluzivă, subordonarea cauzală, subordonarea concesivă, subordonarea consecutivă etc, etc...)
Bineînțeles, la construcția poantei contează foarte mult simțul umorului nativ, inteligența, spiritul de observație, dar, în același timp, eu susțin că acestea trebuie să fie completate de o cultură bogată, de informare permanentă, de stăpânirea la perfecție a limbii, de preocupare pentru lectură și studiu, în general. Unii, foarte talentați, care scriu de o viață, respectă din "bun simț" cele mai multe reguli și principii, dar există riscul ca altele să scape, de aceea eu susțin că mai ales pentru începători nu strică nici puțină teorie...
Cu aceleași gânduri bune,
Cornel

 =  Domnule Dan Norea,
nicolae bunduri
[22.Jan.09 08:25]
O sa incerc intr-un viitor apropiat, cu sprijinul confratilor, sa vorbesc, din cate stiu,si despre dialog si mai departe ...duel fiindca este o oarecare diferenta Dar sa se mai "raceasca" putin textul de mai sus Sa folosim bancurile ca material didactic? Da! sunt total de acord desi nu mi se pare chiar constructiv in formarea unui epigramist Este ca si cand ai vrea sa invetzi sa inotzi cu colacul de salvare la brâu E o metoda pe care Dv putetzi sa o incercatzi
Multumesc pentru interventie si aprecieri

 =  Cornele,
nicolae bunduri
[22.Jan.09 08:31]
Ai venit, cu succes, sa ma completezi
Asa e cum zici Cine are urechi(de epigramist) sa auda Mersi de completare Si subiectul se mai poate deyvolta si de alți confrați Vom învăța unii de la alții Succes!

 =  Atropa,
nicolae bunduri
[22.Jan.09 08:46]

= In concluzie,
Atropa Belladona

Am avut și bucuria
Să ne-arate un tribun,
Că-i vitală teoria,
Dacă vrei s-ajungi N.Bun.

Vezi ce frumos "sună" daca ai omogenitate in ritm_? e bine da-i inainte









Veyi ce frumos "sună" daca ai omogenitate in ritm_? e bine da-i inainte

 =  Vad! :)
Atropa Belladona
[22.Jan.09 09:29]
Vezi ce frumos "sună" daca ai omogenitate in ritm_? e bine da-i inainte
Veyi ce frumos "sună" daca ai omogenitate in ritm_? e bine da-i inainte
(N.Bun)

Te-ai trezit N.Bun în zori
Să-mi admiri ritmul și rima
Și-ai postat de două ori,
Că, nici tu n-o crezi din prima?!




 =  Mulțam fain!
Laurentiu Ghita
[22.Jan.09 09:38]
Ce pot să spun decât că, încă o dată, constatăm creșterea nivelului discuțiilor agonice pe această subsecțiune, numită epigramă.
Mulțumesc pentru atât detaliile tehnice cât și pentru compentariile bine structurate.
Sunt sigur ca toți avem încă de învățat și nu e nici o rușine să acceptăm asta.
Presimt că începe să ia naștere curentul agonoc în epigramă!

 =  erata
Atropa Belladona
[22.Jan.09 09:38]
Sau, poate, mai bine era, ultimul vers să fie:

Ce nici tu nu poți din prima

zic si eu,
cu prietenie,
carmen

 =  Și clasa muncitoare... vă felicită!
Cătălin Mocanu
[22.Jan.09 12:21]
În sfârșit, spiritul agonic reînvie!... după aproape cinci ani de zile – (re)vedeți:
http://agonia.ro/index.php/contest/47287/Concursul_de_Epigrame – se reiau discuțiile în ceea ce privește construcția unei epigrame, dar nu numai, deoarece o mare parte din regulile ce trebuie aplicate/respectate sunt necesare/valabile și-n poezie. Așadar, interesul față de această dezbatere este cu mult mai mare, decât se poate observa la o primă vedere. Drept care, eu vă mulțumesc și în numele celor ce nu îndrăznesc a o face: mulțumim!

Și dacă tot m-am pomenit vorbind, v-aș supune atenției dumneavoastră, cu rugămintea de a-mi preciza ce e bun, dar mai ales ce este rău, la/în următorul catren (având prioritate tot ceea ce ține de ritm):


Bilanț muncitoresc (!?)

Vă spun deschis, dar cu mândrie,
Că am trei ani în meserie!...
Și-aș construi ușor un hait...
Din bolovanii... ce-s pe ’’site’’!

Rugăminte: sper să nu fiu înțeles greșit, așa cum s-a (mai) întâmplat...

 =  Apropo de concurs si de versificarea bancurilor
Gârda Petru Ioan
[23.Jan.09 08:45]
Transformarea unui anume banc in epigrama ar putea fi un dintre cerintele concursului de pa Agonia, concurs care pare inevitabil.

 =  Domnule Catalin Mocanu,
nicolae bunduri
[22.Jan.09 15:01]
Si eu sper sa nu inteleg gresit
Ritmul este bun spre foarte bun
Rima'perfecta
Poanta ar fi, daca "bolovanii" sunt cei la care imi faceti trimitere prin sugerare .Caz in care... e cam "tare"

 =  prozodie perfectă la un perfect non-sens
Laurențiu Orășanu
[22.Jan.09 16:16]
Și cam ce ar fi acel "hait", Cătălin Mocanu? Are sens, sau ne batem capul de pomană?
Cred că precizarea " să aibă sens" n-a fost inclusă în articolul dlui Bunduri tocmai pentru dumnealui se adresează creatorilor de sensuri, nu de non-sensuri.

Articolul e bun, binevenit, avem de învățat, așa cum au spus și colegii. Probabil că ar fi de vorbit și despre tragerile la temă, forțarea sensurilor unor cuvinte, expresii, etc.

Oricum Cătălin Mocanu încalcă regulile jocului, aruncând cu pietre peste o întreagă comunitate. A epigramiștilor. Cine știe ce viteaz mai vechi se ascunde după "hait"-ul ăsta!!! Când va da semn că poate produce altceva decât rebuturi ca acesta (prozodie perfectă la un non-sens, îl premiem?), mai vorbim.

Calimero

 =  Totuși
Cătălin Mocanu
[22.Jan.09 17:10]
Conform DEX-ului avem:
HAIT2, haituri, s.n. (Reg.) Iaz artificial creat prin colectarea, cu ajutorul unui baraj, a apelor de munte; barajul cu care se deschide sau se închide acest iaz pentru a da drumul plutelor; p. ext. unda de apă care duce plutele. – Din ucr. hat'.
Sursa: DEX '98 | Trimisă de gall, 30 Jun 2002 | Greșeală de tipar .

În acest caz, se mai pune problema unui rebut?

Vă mulțumesc, domnule Nicolae Bunduri! Și da, cred că aveți dreptate.
Să înțeleg că acest catren este o epigramă bună?

Oricum ar fi ea, dumneavoastră sunteți un om deosebit. De altfel, aici am întîlnit oameni de o certă valoare.
Vă mulțumesc!

P.S. Poate mai sunt și alte păreri/sfaturi; le aștept cu mare interes.

 =  Calimero, nici eu nu m-am prins
florian abel
[22.Jan.09 17:05]
Mocanu,-n meserie-i tare
Si face "haituri" din orice.
Eu am o singura-ntrebare:
Ce-i aia, cand, cum, cine, ce?

In primul rand, nefiind o simpla replica, "Va spun deschis, dar cu mandrie..." aduce a umplutura.
Secundo, ar curge mai fluid "Cu bolovanii de pe site".
Terto, faptul ca autorul folosea intr-o alta varianta, o rima ciudata: "Mainile imi sunt calite/ De bolovanii de pe site", tradeaza un incepator in ale vorbirii, si cred ca asta este prima si singura lui epigrama.

Deci, Calimero, nu cred ca este clona. Chiar daca epigrama e de nivel Dolly.

 =  Scuze, Catalin, dar nu sunt de acord
florian abel
[22.Jan.09 18:42]
Fiind un termen folosit intr-un cerc restrans, de specialisti in domeniu, nu este folosit in limbajul uzual, deci e fortata folosirea unui cuvant aproape necunoscut.
In plus, defineste un baraj care se deschide si se inchide deci, MOBIL, asa ca nu vad cum poate fi facut din bolovani.
Apoi, dl. Bunduri s-a referit la constructia de ansamblu a epigramei, deci nu trage concluzii pripite.

Si, incepi si tu intai cu autoironia, si mai tarziu ne dam cu propriii bolovani in cap. Daca avem.

Bafta, F

 =  de citit
milos petru
[05.Jan.11 14:42]
Maestre te-am lecturat cu atenție și interes, tare-s curios ce se prinde de un țăran ca mine, mă gândesc că după ce ști toate astea mai e nevoie de ceva. În șah după ce ai analizat poziția și ai găsit mutarea e bine să o scri, să mai analizezi odată, să vezi dacă nu poți lua mat sau să pierzi dama sau turnul într-o mutare sau două, în fine să fi sigur că mutarea e bună și apoi să o faci, după ce ai făcut-o nu o mai poți lua înapoi. Aici, pe acest sait, unii (printre care recunosc că-s și eu)trimit pe pagină catrenul și nu au probleme dacă aterizează la atelier, mai vine un maestru și-l cizelează, (așa face și profa de desen care mai bagă mâna în lucrarea vre-unui elev care mai primește apoi și o diplomă)mai ales dacă simte acolo și idee și poantă bună. Păcat că în ultima vreme s-au cam dus de pe agonia profesorii care au șlefuit viitori maeștri și mai se găsește câte unul care în loc să-i sprijine pe începători le ordonă: marș la atelier! Chiar și acum sunt câțiva amatori prin atelier care dacă ar citi cu atenție ce ați scris cred că ar ieși ușor mai în față, așa că le indic să vă citească.




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0