Comentariile membrilor:

 =  doar o sugestie
asdf
[21.Apr.03 19:27]
si mie imi place :)

poate in Final, sa sprijini cumva zigzag-ul vizual cu un fel de auto-comentariu

sau sa schimbi titlurile in asa fel incat chiar ele, citite separat, sa fie un haiku/comentariu

 -  Ru-si-nica
Vlad Ioan Mirescu
[14.Feb.04 17:04]
Poemul acesta, in afara de faptul ca este compus din mai multe haiku-uri nu transmite nimic. O relatare care nu poate sa-si traga seva nici din atatea haiku-uri proaste. Un haiku este mai mult decat un poem, este o sublimare a gandurilor. Unde este sublimare aici:
Alerg spre prosop.
În drum, din părul ud cad
picuri de sare.


sau aici:
Pe fundul apei
degetele încearcă
să smulgă nămol.

??????????????

Singurul subiect ce ar gasi o valoare in acest poem imi permit sa cred ca este cel care nu a citit haiku-uri si nici "Moarte la venetia". Dar care a avazut "Un august in flacari" cu Sergiu Nicolaescu calarind pe plaja la apusul soarelui.

Ruuuu-siiii-niiica

 =  m
mae
[21.Apr.03 20:25]
pot sa spun ca mi-a placut dezlegare

 =  Geana, Bogdan Geana
lapislazuli
[21.Apr.03 21:14]
Un zambet mai intai, pentru titlul comentariului tau.

O opinie apoi, legata de rapiditatea cu care duci mana la buzunarul in care iti tii cartonasul rosu: e nejustificata. Si un pic suspecta.

Si acum, justificarea mea. Nu sunt de acord ca un haiku reprezinta o sublimare a gandurilor. E adevarat, un haiku poate sa esentializeze un gand, dar la fel de bine el poate sugera o senzatie, sau un sentiment.

Un haiku nu reprezinta o idee, ci o SUGESTIE. In functie de starea sa interioara, cititorul pleaca de la aceasta sugestie, se transpune intr-o stare.

Iar asta cred ca fac ambele haiku-uri pe care le citezi tu: "fotografiaza" un moment, o perspectiva unica, si in care - in acelasi timp - se poate recunoaste/regasi oricine.

Sa-ti amintesc: simplitatea este o calitate importanta a unui adevarat haiku.

Fireste, daca nu ai simtit niciodata cum ti se scurge printre degete nisipul ud in timp ce te smulgi dintr-o singura miscare de fundul marii, aruncandu-te spre aer si spre lumina, probabil nici nu vei putea intelege acel haiku. Cu atat mai putin nu te va duce gandul la viata, care tot asa ni se scurge uneori, pe nesimtite, de sub degete.

Un sfat, la sfarsit: daca tot vrei sa o faci pe criticul "de meserie" aici pe site, invata mai intai despre ce vorbesti, iar pana atunci abtine-te sa-ti dai cu parerea. Spre deosebire de fotbal si politica, nu toata lumea se pricepe si la literatura. Iti pot da exemple de haiku-uri celebre si foarte vechi, in care nu apare nici o "sublimare a gandului", cum zici tu.

Rusinica, da. Dar la tine.

 =  Ptr. asdf si mae
lapislazuli
[21.Apr.03 21:18]
/> asdf: Imi place ideea ta. O sa ma gandesc la asta...

/> mae: Ma bucur mult. Pentru ca mi se parea ca era haiku-ul cel mai "dificil" dintre toate. Justificarea titlului sau e un pic mai complicata.

Pe curand. Va mai astept!

 =  lol
asdf
[21.Apr.03 22:25]
nu prea imi explicam eu vehementa lui bogdan, cand doar ce ma uit mai bine si vad comentariul lui lapis la http://poezie.ro/text.php/t_id/41908/

lol

 =  lapislazuli e fain!
bluesky
[22.Apr.03 11:57]
sau de la http://www.poezie.ro/text.php/t_id/41801/ ?

lool! ce orgolii!

mie mi-au placut haikurile de aici, eu nu am cultura dar cred ca un poet nu scrie pentru a pune in dificultate cititorul ci pentru a-l sensibiliza si imbogati spiritual. de exemplu, n-am reusit sa citesc nici o poezie de-a lui bogdan geana pana la capat, nu mi-a sugerat nimic , nu m-a ispitit, nu m-a vrajit.

in schimb aceste haikuri sunt incarcate de sens si sunt ca niste fulgere pe un cer noaptea. lumineaza chiar si pt cateva secunde un adevar.

 =  Fara dificultate, deci bun (Cucu Lapislau)
Vlad Ioan Mirescu
[14.Feb.04 17:04]
Draga Bluesky

"eu nu am cultura dar cred ca un poet nu scrie pentru a pune in dificultate cititorul ci pentru a-l sensibiliza si imbogati spiritual. de exemplu, n-am reusit sa citesc nici o poezie de-a lui bogdan geana pana la capat, nu mi-a sugerat nimic , nu m-a ispitit, nu m-a vrajit."

Poate ca de aceea nu intelegi poemele mele, fiindca:
"eu nu am cultura "

Cat de trist crezi ca sunt, de pilda, ca celebrul Cucu nu-mi citeste poemele mele? As fi trist daca nu mi le-ar citit Adrian, Matei, NuBru, Silva, Anton, Niculescu, Pan, Andia, Kopilotu, dar tu sau Cucu...
Cat despre legatura intre comentariul meu si cel anterior al lui Lap, da, exista o legatura, am vrut sa vad cum scrie cineva atat de indispus de poemele mele. Si am vazut. Repet, daca aceste versuri:
Risipire

Pe fundul apei
degetele încearcă
să smulgă nămol

reprezinta poezia, si sintetizeaza ideea unui haiku, eu nu mai am nimic de spus. E drept insa ca acest "haiku" nu pune pe nimeni in dificultate cu nimic.

Bogdan Geana

 =  lapislazuli e fain!
bluesky
[22.Apr.03 12:38]
Pacat ca trebuie sa intervin din nou iar, de data asta, fara legatura la poezia lui lapislazuli.

daca dvs scrieti poezii pentru cativa oameni (cercul de prieteni) atunci e ok. sucees in continuare! eu nu va cunosc dar nu cred ca trebuie sa cunosc poetul ca sa-mi placa poeziile lui.

referitor la cultura mea, asta e ceva personal si nu va priveste. oricum eu vorbeam de cultura in domeniul criticii literare. nu am aceasta cultura, nu stiu sa comentez cum o faceti dvs. profesionsitii:
http://www.poezie.ro/text.php/t_id/41801/

 =  Lapislazuli! Bogdan!
Veverita
[22.Apr.03 13:05]
Stimați crtici tineri și mai puțin tineri! Da orgolioși mai sunteeeeeeeți, dragii mei! Mie îmi place cum scrieți voi! Uneori... Vă citesc, Geană și Lapis. Sper că îndrăzneala mea de a Vă citi nu Vă ofensează prea de tot?!
Acum stau și-mi frământ mințile. Mă tot întreb din ce categorie de cititori fac parte. Oare ce nivel de cultură am?:)Ori n-am deloc?!
P.S. Lapis, felicitări pentru debut!:))))

 =  Lapis
HORIA
[22.Apr.03 13:06]
Interesante imagini in versuri (sau versuri in imagini!?) :)
Mie mi-au placut si ca idee si ca realizare.

Dar cine sunt eu sa-mi placa ? :)

~ Lapis, Numai bine! ~

 =  Geana, Bogdan Geana
lapislazuli
[22.Apr.03 13:12]
In concluzie, nu mai ai nimic de spus.

Ramasesem dator insa si cu o corectie de limbaj (tine si asta de cultura, intre noi fie vorba): aici nu este vorba de un POEM, ci de un grupaj de kaiku-uri. Separate intre ele, fiecare cu titlul sau.

Am ales sa le postez intr-un singur loc din doua motive: pentru a nu incarca inutil pagina mea cu texte, pe de o parte, si pentru a permite astfel receptarea lor unitara.

Cat despre dificultate, despre dificultatea ascunsa in spatele simplitatii dezarmante, se vede inca o data ca nu stii ce este haiku-ul.

Fireste, nu ma refer la incercarea mea de aici, care s-ar putea sa fie slaba... Pe curand.

 =  Un poem desavarsit...
Vlad Ioan Mirescu
[14.Feb.04 17:04]
nu este vorba de un POEM, ci de un grupaj de kaiku-uri

Mare dreptate ai, Lapislazuli. Te-am supraestimat. E chiar vorba despre kaikuuri.!!!

Dificultatea ascunsa din spatele simplitatii dezarmante este mult mai aberant decat as fi crezut ca poti debita.
Sirenă în port –
mă trezesc mai devreme
decât toți ceilalți.


Intr-adevar aceste versuri sunt pline de sensuri ascunse. Daca le citesc mai atent realizez ca de fapt aici nu vorbesti tu. Minunat. Sinestezie autentica. La cat mai multe astfel de realizari.

Bogdan Geana

 =  Ptr.Veverita
lapislazuli
[22.Apr.03 14:00]
Critic, veverito? Ma tem ca nu sunt eu acela.

Sunt doar un cititor.

Dar inteleg sa imi spun parerea cu sinceritate, spre deosebire de altii de aici de pe site. Si inteleg sa imi argumentez opiniile, daca mi se cere acest lucru.

Nu am acceptat pana acum si nici nu am sa accept pe mai departe sa tac sau sa mint pentru ca cineva e cenzor si s-ar putea sa se razbune daca il critic. Daca asta se numeste orgoliu, e adevarat, il am.

La fel, nu am sa accept nici sa cobor in noroi (pardon, namol! :) doar pentru ca acesta e nivelul la care are cineva "argumente" sa imi opuna.

As putea incheia cu o vorba plina de bun simt a lui Fowles, dar nu vreau sa fac concurenta Bibliotecii Virtuale. Mai vorbim, asadar...

 =  Pentru lapislazuli!:)
Veverita
[22.Apr.03 14:08]
Lapis, ba da.:) Pe mine m-ai ajutat ca un adevărat critic!:)
Aaaaaaaapropo! Despre cercurile de prieteni!:)Tu esti undeva prin cercul meu. Ai știut?!:)))
Și ce-a zis Fowles?!...Mai vorbim noi!:)))

 =  Ptr. Veverita
lapislazuli
[22.Apr.03 14:25]
Ma bucur daca a fost asa. Dar si un cititor poate da sfaturi unui scriitor. De fapt, numai el poate face asta...

Iata si link-ul catre Fowles:

http://www.poezie.ro/text.php/t_id/22957

 =  .
Filip
[22.Apr.03 14:34]
nu prea inteleg eu competitiile astea de orgolii. si mie mi s-au parut slabute incercarile astea, cum slabute mi se par si incercarile de critica ale x-ului. da care-i spielu' ca io sunt de la tara si nu prea ma prind! in fine! cred ca nici nu trebuie.

 =  mda.:)
Veverita
[22.Apr.03 14:47]
"Cel care creeaza nu-l poate iubi pe cel care judeca" Ãsta o fi "spielu'". Și totuși... Dacă cei care judecă mai și creează uneori, ar trebui să fie oare mmm...înțelegători și corecți ori nu?!:))))
P.S. Și eu de la țară...

+ stea, in spirit de haiku
magul
[22.Apr.03 21:00]
am urmarit cu atentie intamplarea de la aceasta pagina.

las la o parte neintelegerile iscate de excesul de masculinitate, ma voi referi la spiritul haiku-ului, in calitate de cititor al literaturii japoneze si traducator, in calitate de membru onorific al Societatii Italiene de Haiku. nu sunt critic de haiku, ci doar traitor in acest spirit.

Haiku-ul nu e sublimare de ganduri. traditia spune ca e surprindere la limita cea mai inalta a sensibilitatii, a naturii.

haiku e orice in afara de abstractiune mentala, de joc al lingvistic. el surprinde o clipa din frumusetea naturii si prin aceasta a frumusetii pure. asta e arta poetica japoneza, de aceasta facura: saracia de metafora, dar exprimarea de o limpezime luminoasa a clipei de viata, asa cum este ea.

marii haiajini au fost si asceti. de ce? poezia era o stare de ardere interioara a egoismului, un exercitiu de traire odata cu ritmul naturii.

nu incercati sa surprindeti haiku-ul in canoanele literaturii si criticii occidentale. cultura japoneza, ca oricare din culturile orientale, este guvernata de valori putin diferite de cele de la noi: spiritul contemplativ perfect acordat la spiritul pragmatic, cultul naturii si al frumusetii simple si mult lucru interior cu fiinta.

am transmis o parte din textele lui Gabi, domnului Funoyama, vicepresedinte al Asociatiei "Lotusul albastru", ce se ocupa cu studiile literare a poeziei cu forma fixa din intreaga lume, traduse parte engleza si japoneza. raspunsul dansului clar, concis oriental: sunt in spiritul traditiei.

asta spune tot despre ploaia de haiku-uri a lui Gabi.

"suntem poeti in masura in care traim pur si simplu" Basho.

 =  doar o opinie
RaduLucian
[23.Apr.03 00:04]
inainte sa citesc comentariile, impresia mea a fost clara: sunt haiku-uri, dar sunt slabe.
nu stiu daca bogdan a vrut sa zica ca nu-s haiku-uri sau ca nu au forta sau substanta.
nu stiu daca lapis a vrut sa construiasca haiku-uri individuale bune sau o constructie din haiku-uri cu substanta doar pe ansamblu.
iar magul confirma parerea mea: sunt in spiritul traditiei, poate chiar sunt haiku-uri. ceea ce nu inseamna totusi ca sunt si bune. asa ca discutia asta a pornit de la nimic si a ajuns nicaieri. iar steluta lui magul e la fel de nejustificata ca si contra-steluta lui bogdan.
in orice caz, schimburile de pareri si de idei sunt interesante chiar daca pleaca din orgoliu, din razbunare sau din ignoranta.
as vrea sa va obisnuiti cu ideea asta si sa continuati sa va spuneti parerea si contra-parerea, chiar daca acest fapt naste polemici si dispute. in afara de polemici si dispute, daca nu cei implicati, macar ceilalti au ceva de invatat de aici.
radu
editor

 =  Veve, Magul, Radu Lucian
lapislazuli
[23.Apr.03 01:28]
/> veverita: Dar in acest caz, tocmai pe dos. Nu-i ciudat?

/> magul: Ai reusit inca o data sa ma iei prin surprindere, cum o faci de obicei.

/> Radu Lucian: Ai dreptate, sunt interesante. Dar tare bine ar fi ca data viitoare criticile sa nu mai plece din "orgoliu, din razbunare sau din ignoranta".

Se poate?

Sigur ca se poate. Dar va mai dura...

 =  părere
Pan
[23.Apr.03 02:05]
Cred că se alunecă foarte ușor în penibil atunci când tratezi o temă fără să o cunoști atât în postură de scriitor cât și în aceea de critic. Penibilă probabil este și intervenția mea când cunoștințele mele despre haiku sunt foarte vagi. Am făcut-o doar bazându-mă pe bunul simț al observatorului de frumos ce îl sesizează fără a fi tras de mânecă.
Sincer, aceste strofe nu mi-au indus starea de contemplare ci doar pe aceea de clișeu.
Dar asta nu înseamnă că Gabi nu poate crea sub denumirea de haiku o înșiruire de imagini tematice și să dorească să le confere prin acestea caracterul unui puzzel. Nu impresia mea conferă textelor valoare.
Memorabilă este intervenția magului!

 =  Pan
lapislazuli
[23.Apr.03 02:29]
Starea de cliseu? Nadajduiesc ca te referi la cel fotografic, asa cum mi-a si fost intentia.

:)




Nu sunt permise comentarii(texte) anonime!
Pentru a înscrie comentarii(texte)
trebuie să te înscrii şi să te autentifici.

Înapoi !


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/www/dynamic/-agonia.v3-2/www/tmp) in Unknown on line 0