agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3861 .



“Beat It”, Moonwalk-ul și iubirea de viață a lui Michael Jackson
presa [ Carte ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Tulceanul ]

2009-12-30  |     | 




Am citit din ziarul “Liderul de opinie” (fostul “Independentul”) aproape toate articolele din iulie despre Michael Jackson și despre copiii, iubita lui secretă, familie etc. Urmăresc la jurnal ultimele noutăți. Mă întreb ce o fi cu gripa aceasta porcină, care a ajuns până în bucătăria și corul reginei Marii Britanii. În Mexic pandemia gripală ia din nou proporții alarmante. Pentru prima dată în modernitate, după gripa spaniolă din 1920, lumea se simte ca-n Decameronul lui Boccaccio. Cei cu destule finanțe fug pe insule, ca să fie cât mai izolați.
Nu putem să nu ne întrebăm ce gânduri și proiecte îl munceau pe inepuizabilul Michael Jackson, de vreme ce-și arătase chipul echipei sale în mijlocul căreia ar fi concertat. Iar aceasta, cu două zile înainte de-a muri... Și într-un mod atât de jovial, dinamic sau exploziv. El scria la un moment dat înainte de 1988, pentru Moonwalk: “Am într-adevăr o mare încredere în forțele proprii. Când îmi fac un proiect, cred în realizarea lui în proporție de 100 %. Pun tot sufletul în acest scop. Chiar aș muri pentru înfăptuirea lui. Așa sunt eu.”
În momentul când Michael Jackson lucra pentru “Thriller”, ajutat de Quincy Jones și Rod Temperton pentru înregistrări, mărturisea : “Ori de câte ori vedeam un apus de soare, îmi puneam în liniște dorința secretă în fața soarelui ce se pierdea, încetul cu încetul spre apus. Mi se părea că soarele îmi luase dorința cu el. Mi-o puneam chiar în clipa în care ultima rază de lumină dispărea. Iar o dorință este mai mult decât o dorință, este și un scop. Este ceva ce poate deveni realitate cu ajutorul conștientului și subconștientului tău. [...] Adesea oamenii pur și simplu nu văd ceea ce văd eu. Au prea multe îndoieli. Nu poți să dai tot ce ai mai bun în tine când tu însuți ai îndoieli. Dacă tu nu ai încredere în forțele tale, cine oare să aibă? Dacă îți întreții îndoielile, nu este bine deloc. Mă gândesc la mentalitatea de tipul « încearcă să obții ce poți ». Ea nu-ți cere să te autodepășești. N-am încredere în așa ceva.” Prima dată, Michael Jackson voise să denumească acest disc, care a intrat în Guinness Book prin numărul de vânzări, cu un titlu aproape eminescian, “Starlight” – “La steaua care-a răsărit/ E-o cale-atât de lungă,/ Că mii de ani i-au trebuit/ Luminii să ne-ajungă”; “Luci vederii noastre”; “Icoana stelei ce-a murit”, “Lumina stinsului amor/ Ne urmărește încă” (1 decembrie 1886). Dorința, visul, idealul, iubirea au fost pașii creației muzicale și coregrafice ale compozitorului și interpretului Michael Jackson. Își personifică – printr-o comparație reușită – vocația sa artistică, în urma colaborării cu Paul Mc Cartney la melodiile de succes “Say Say Say” și “The Girl Is Mine” (pentru acest ultim hit el a fost “dat în judecată de te miri cine”): “[...] ideile mele îmi vin din subconștient sau din visuri, dar unii cred că asta este o aiureală. Profesia noastră este ca un avocat care te apără atunci când ți se intentează proces pentru ceea ce n-ai făcut. Toate acestea fac parte din procesul tău de inițiere, așa cum mi se întâmpla când câștigam în copilărie concursurile pentru tinere talente”. Laboratorul de creație al regelui Pop-Dance include de cele mai multe ori gestația îndelungată a viitoarelor cântece, pe care starul american cu greu le fredona mai întâi prietenilor celor mai intimi, specialiștilor, colegilor săi. Poate nu s-a observat destul, însă Michael a fost într-atât de perfecționist încât își visa ca pe niște proprii odrasle șlagărele sale, nemulțumit pentru cum îi ieșiseră la început. Interpretarea de la București, din turneul întreprins în anul 1992, a fost apreciată ca excepțională, pentru că el își găsise în aprecierile pe măsură ale publicului român un teren optim de manifestare a inventivității sale. La fiecare nou cântec lucra în perspectivă, avansând pe mai multe flancuri, pentru ca să fie aleasă varianta cea mai bună pentru hit. Ingenios, Michael lucra susținut și pentru îmbunătățirea interpretării hiturilor sale de succes. Și Eminescu a elaborat atâtea variante poetice, de exemplu la “Luceafărul”, “Memento mori”, “Mai am un singur dor”. Episodul amuzant cu salvarea sa de către un copil, el fiind atent doar la compunerea melodiei “Billie Jean”, în timp ce “toată partea din față a Rolls-Royce-ului era în flăcari” este elocvent pentru seriozitatea fără de margini și jertfa de fiecare clipă pe care Michael Jackson le acorda artei sale. Exact ca savantul care repeta formulele în gând și, din greșeală, în loc să pună la fiert un ou, și-a pus în ibric ceasul de buzunar.
Variantele multiple ale unor melodii reprezintă nu numai faze succesive, trecătoare de gestație artistică, până la găsirea formei finale. Această formă ultimă nu există, de cele mai multe ori, în creația proteicului compozitor Michael Jackson. Și Dan Bălan a știut în 2008 prin “Crazy Loop” și “Johanna” să ofere, în album, mai multe variante, unele special pentru copii, altele pentru adulți, unele cu voce naturală, altele cu vocea sa prelucrată electronic de sintetizatoare. Trupa “Fără zahăr” mizează și ea pe audiența foarte mare în rândurile micilor fani. Atât Michael Jackson, cât și Dan Bălan strălucesc prin atenția sau sensibilitatea lor de-a se adresa celui mai exigent public, cel al copiilor. “« Beat It » a fost compusă gândindu-mă la copiii de școală. Mi-a plăcut întotdeauna să creez piese care să le placă copiilor. Este amuzant să compui pentru ei și să le cunoști preferințele, deoarece alcătuiesc un public foarte pretențios. Nu-ți poți bate joc de ei. Și astăzi reprezintă publicul cel mai important, deoarece țin foarte mult la ei. Dacă lor le place, înseamnă că este vorba de o melodie formidabilă, indiferent ce spun clasamentele.
Textul melodiei « Beat It » exprimă ceea ce aș face eu dacă aș fi într-o situație dificilă. Mesajul său – detestarea violenței – este pentru mine o profesiune de credință. Le spune copiilor să fie inteligenți și să evite încurcăturile. Nu vreau să zic că trebuie să întorci și celălalt obraz atunci când te pocnește cineva, dar, dacă ești la strâmtoare și n-ai de ales, încearcă să te retragi înainte ca violența să izbucnească. Dacă te bați și ești ucis, n-ai câștigat nimic; dimpotrivă, ai pierdut totul. Tu ești învinsul, iar cei care te iubesc sunt și ei la fel. Cam acesta este mesajul melodiei « Beat It ». Spre mândria mea, eu rezolv toate divergențele cu alții pe cale pașnică și cu înțelepciunea că aleg cea mai bună soluție posibilă”.
Dinamismul din “Beat It” arată că Michael Jackson ar vrea să schimbe lumea și riscă orice pentru aceasta, chiar și propria viață. Conflictul iminent dintre cele două găști de cartier, plecarea rivalilor să se bată, pregătirea lui Michael să intervină între ei – toate fac din atmosfera nocturnă ceva tensionat, aproape incendiar. Iar muzica – mesajul nonvioleței aduse de un protagonist mai mic de statură, aproape imberb – inundă deodată simțurile încordate la maximum ale tinerilor. Dansul care se naște spontan va fi, pentru fiecare individ aprins de mânia anterioară, un prilej de relaxare, de împăcare cu adversarii. Hispano-americanii, mulatrii, negrii și albii își dau seama că muzica le destupă mințile, îi dezinhibă, le redă frumusețea interioară. La urma urmei, prin cuvinte și mișcare, Michael Jackson nu obligă pe nimeni să participe la bucuria sa. Însă e vorba de autosugestie. Spectacolul de muzică, dans soluționează conflictul dintre bandele rivale. Reintroduce în stradă, ori pe ușa din față a barurilor și discotecilor pierdutele procese de conștiință, faptele mari, imaginația creatoare, buna dispoziție și spiritul fratern, prin exteriorizările corporale și dansul de echipe.
“Beat It” este slogan al luptei împotriva violenței de pe străzi, din cartiere rău famate și din liceele din lumea întreagă. “Beat It” este un cântec dens de semnificații ale camaraderiei, din care instinctul de putere, graba lovirii și rănirii oricărui rival trebuie să dispară. Un lider al unor prieteni ar putea să fie măcar perspicace, altruist, dacă nu poate fi un cerebral, un glumeț și un foarte bun negociator. Curajul tinerilor nu se dovedește doar în capcanele și ambuscadele străzii, ci mai ales prin evitarea oricărei ocazii neplăcute, de a da nas în nas cu neprietenii, sau de-a discuta cu cei sub influența narcoticelor, băuturii.




28 iulie 2009


În pași de Moonwalk

Iubirea este pentru cine-o vrea
dansul focului nocturn –
Moonwalk ritual

Abia retras din trup
la depărtări prea mici de noi
Michael încă mai lungește cosmic
glasul și mai ritmic pasul

Poartă pantofii de lac cu nuanțe
roșii și oranj ce nu-i veneau
la nouă ani cu Jacksons Five
urcând treptele scenei new-yorkeze
Apollo coribant prin vis și dans

Pe-un singur inventator galactic
poate lua pasager și mesager
după el trupul de Cer infinit –
pe electrizantul copil Mick

El a vrut
el a știut
el a lucrat
sau a regizat la școala sa de bază –
Springsteen U2 Jackie Wilson
Sam Moore sau James Brown –
adică tot ce văzuse în 1967
la teatrele Regal Uptown sau Apollo
ca să pășească pe urme de maeștri
în geometriile mecanicii lui celeste

Cu pălăria mare dată jos
acum Mick salută-n zâmbet
o sală mult mai plină
ridicată-n picioare
pe craterele selenare
sau bătând din palme
duzina caratelor temporare
ale inelului de pe Saturn

Moonwalk este faza astrală
de-apogeu al soarelui negru
un dans hieratic proiectat
în oximoronice volute
prin sufletele mute
rămase-n admirație

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!