agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
![]() |
|
|||||
![]() |
agonia ![]()
■ mi s-a spus ![]()
Romanian Spell-Checker ![]() Contact |
![]()
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2018-01-29 | | Pe tibia-n jos, autor: Ottilia Ardeleanu, editura Rafet 2017, carte premiată în cadrul Festivalul internaÈ›ional de creaÈ›ie Titel Constantinescu, ediÈ›ia a X-a, Râmnicu Sărat 2017, premiul Mircea Micu. Postfață: Ioan-Florin Stanciu, copertă: grafician Mihai Cătrună, ilustraÈ›ie: Alina AstăluÈ™ Cartea este structurată în două părÈ›i cu titluri distincte: umblă păsările cu vorba È™i timpul cu flori în sân, conÈ›ine poeme în vers alb, bogat nuanÈ›ate în discursuri lirice la limita dintre confesiune È™i revelaÈ›ie târzie (Ioan-Florin Stanciu), înviind între două coperte o lume apusă. Luând ca sistem de referență această lume aproape uitată, Ottilia Ardeleanu pare să fi descoperit È™i concentrat în Pe tibia-n jos comoara străbunilor. Resursele ei sunt inepuizabile, trăirile, experienÈ›ele, sentimente cu învolburări idilice sau întorsături de destin recompun un tablou cu eroi decupaÈ›i din trecut, al căror rol este acela de scoatere la lumină a rădăcinilor, de vindecare a memoriei È™i limpezire a unor afecte impregnate cu amintirile copilăriei trecute prin filtrul poetic al gândirii mature. Oamenii simpli fără ifose sunt ecoul observatorului lucid È™i sincer cu el însuÈ™i, în speță poeta, cu spirit critic È™i de autoanaliză privindu-se peste ani ca subiect al acÈ›iunii. Pagini intacte ale copilăriei È™i adolescenÈ›ei par scoase anume din vechiul album pentru a reconstrui acel univers, dând senzaÈ›ia că fiecare întâmplare relatată este un eveniment istoric de extremă importanță: dădurăm ce dădurăm cu mâinile/ È™i din piatră începură să iasă toate/ istoriile (pe tibia-n jos) sau iote mi-adusei aminte de satul meu din care m-am tot duuus (mă îndrăgostii a doua oară da nu-mi pare rău). Plecând din È›inutul unde umblă păsările cu vorba călătorim alături de copila zburdalnică pe când umărul// nu-i ajungea la umăr-ul tatălui (mama ne aÈ™tepta cu sufletul la gură iar), treptat descoperim pe tânăra pasionată de învățăturile filozofilor (n.a. cioran) È™i ajungem în timpul cu flori în sân, când mama avea o rochie de jerse roz// mi-o dăduse mie eram la liceu (niÈ™te rude). Pentru reflecÈ›ii È™i întrebări existenÈ›iale moartea stătea lângă mine// mă păzea È™i își făcea de lucru prin bătătură/ seara dădea pagina lui cioran (singurul lucru de care mă tem ar fi să vadă că nu-mi pasă), răspunsurile nu întârzie să vină, necruțătoare: ...în straie/ ca tăciunele treceau sătenii/ cum pacea în căutarea ilincăi/ o îmbrăcară în mireasă È™i plânseră (pe-a lui măria din deal a petrecut-o tot satul). Piese în acelaÈ™i puzzle vechi ascunse prin unghere de suflet, copii jucăuÈ™i, rude, vecini, cunoscuÈ›i cu nume proprii sau porecle pitoreÈ™ti adăugă jocului dimensiuni fabuloase: cum omoram orizontul/ cu pietre// îl asaltam cu praÈ™tiile// el se târa prin ochii noÈ™tri răniÈ›i// lungeam braÈ›ele È™i/ îl rostogoleam/ pe nisipul cu tălpi/ de copil (amurg). Prin locul pe care îl ocupă în ierarhia afectivă reÈ›in atenÈ›ia portretele: ale părinÈ›ilor, ale prietenilor de joacă, rudelor, vecinilor, cunoscuÈ›ilor. O lume față de care omul matur a păstrat o dragoste neÈ™tirbită, aproape un cult. Trăirile vârstei fragede adânc infiltrate în memorie i-au modelat simÈ›irea, personalitatea: mai È›ii tu minte zarzărul din poarta de la È›aica stanca / îl făcuserăm microfon / stăteam pe rând în faÈ›a lui È™i/ îi recitam oricui trecea (nopÈ›ile se lăsau cu cearcăne). Nisipul, apa, copacii, câmpia È™i mai târziu cărÈ›ile erau frumuseÈ›ea ascunsă a copilăriei la sat, acolo unde toate păreau rânduite anume pentru a creÈ™te È™i transforma armonios fondul liric al omului de mai târziu. Copilul de odinioară înfățiÈ™at cu umor È™i detaÈ™are, imprevizibil È™i năstruÈ™nic privind în jur cu pupilele dilatate, întreÈ›ine nota de firesc È™i realism pe tot parcursul cărÈ›ii. Nu lipsesc umorul, nostalgia È™i bucuria, dar È™i drama, expresiv relatate prin racordarea continuă a prezentului cu trecutul. ÃŽn poezia habar nu aveam noi de ce-o fi È™i ce-o mai păți, frământările iau proporÈ›ii, atmosfera apăsătoare, gândul È™i revolta mocnită înving negura memoriei È™i grav se revarsă în versuri: pe floarea o bătea vânt de durere/ cu biciul dădea în ea scuipa È™i înjura// gângănii de gânduri de la cel mai timid/ până la cel mai voinc prindeau curaj È™i/ scriam amenințări pe o hârtie inocentă// floarea chema copiii de pe uliță/ la o ciorbă cum numai ea È™tia să dreagă pentru ca pe final optimismul să revină răscolitor, ca un ecou: iar noi chiuiam de bucurie È™i ne jucam/ cu sufletul ei ca un covor fermecat. Oscilând între căutare È™i răspuns se observă tinderea spre oralitate, ton declarativ pe alocuri cu accente uÈ™or mustrătoare, dar pline de căldură, de umanism È™i acel inefabil al vieÈ›ii poetei, în strânsă legătură cu locul natal È™i oamenii lui. Poezia are valoare cathartică, de purificare a spiritului, de atenuare È™i limpezire a unor neliniÈ™ti. AÈ™a cum pentru un pictor culorile sunt prelungiri nevăzute ale iriÈ™ilor înflorind pe pânză, pentru poet cuvintele sunt corpuri vii ale sinelui în exprimare dând sens trăirilor interioare, implicând negânditul, tăcerea creatoare, imaginabilul. ÃŽn tabloul general al cărÈ›ii creionează mici ferestre, poeme atemporale, de neasemuită frumuseÈ›e: vin unduindu-se/ cu trupuri în flăcări ca un răsărit eÈ™uat pe mare/ vin cu trupuri saline mici/ clepsidre de carne numărând dorinÈ›ele tale// vin râzând nepăsătoare// scriu aerul cu buzele lor// cum ai vrea să treci È™i tu prin aerul acela// numai una stă pe prispă/ mai departe de gândurile ei/ să simtă din ce direcÈ›ie bate vântul/ cititului în cărti (un fel de martie). De la înălÈ›imea imaginaÈ›iei, poeta ni se dezvăluie parcă È™optit:  vere găsii tastele tocite mă auziÈ™i dădui să apăs È™i n-avui pe ce mă gândii cine să se fi plimbat pe ele ca pe dalele pe care încăpeam cu iubirea mergând ei ce vremuri silfide se scurseră prin toÈ›i nu mai e unul cum îl È™tiuÈ™i da ce-mi veni mă uitai la buricele degetelor È™i mă luminai  Am reprodus în întregime poezia străfulgeră(cu accent pe ultima silabă, n.a.) pentru a sublinia cursivitatea discursului, tonul echilibrat, dorinÈ›a de confesiune a poetei în demersul ei de a uni cele trei dimensiuni ale timpului, înveÈ™nicindu-l în poeme, prin: aducere aminte (trecut), aÈ™ternerea pe hârtie (prezentul), darul primit de mine ca È™i carte È™i aceste impresii de cititor, pe care la rându-mi le dau mai departe (viitorul). Se observă intercalarea metaforei în firul drept al poemelor, împrumutându-le din graÈ›ia spontană a spiritului: se iubeau să nu-i È™tie satu/ că parcă n-aveau copacii ochi// o să mori cu sângurătatea pe bătătură (umblă păsările cu vorba); un copil È™i dreptul lui de a-È™i trăi clipa: nu crâcneam/ pentru o clipă de copilărie/ în praf ca viaÈ›a sub pisălog (modele de lut pentru oameni care trec); uÈ™or stabilind legătura între omul simplu È™i spaÈ›iul său vital mulÈ›umită își legă baticul sub bărbie/ È™i se duse în singurătatea ei/ cât gospodăria (da prin satu ăsta aproape nici țâpenie); spirit de observaÈ›ie si analogii: mai era È™i dadă-sa/ creÈ™teau viermi de mătase// mă aÈ™ezam într-un colÈ› È™i ascultam cum/ scriau partitura pentru drumul mătăsii (îi ziceam băbica). Fără a da senzaÈ›ia de surplus, cuvinte moderne se împletesc cu unele vechi: găsii tastele tocite (străfulgeră); să rupem pâinea asta/ coaptă-n țăst (sângură pe lume da cât l-am iubit), exprimări arhaice sângură, muica, iote È™i citate filozofice coexistă fericit în acelaÈ™i timp si spaÈ›iu al copilăriei: avea dreptate cioran când spunea sfârtecând ideile că/ nici din trei oameni nu mai găseÈ™ti doi de acelaÈ™i neam (mă îndrăgostii a doua oară da nu-mi pare rău). Pe parcursul lecturii abundă cuvintele care prin prezenÈ›a succesivă a vocalelor a È™i u dau expresivitate È™i amplitudine versului È™i un anume tâlc. Timpurile gramaticale conjugate la trecut, dominant fiind perfectul simplu, reflectă permanenÈ›a È™i dorinÈ›a de eternizare lirică a unui spaÈ›iu existenÈ›ial important prin pitorescul dezinvolt È™i relatarea nudă a vieÈ›ii la sat într-o Oltenie de mai demult. Cartea este surprizătoare ca întreg prin unitatea de fond a poemelor, tonul de confesional, monologul continuu din care nu lipsesc personaje memorabile, diverse ca tipologie omului de la È›ară, optimismul devine mod de a fi în exprimare, devine poveste È™i stil. Oriunde am deschide-o (cartea) vocea poetei intonează liric, cântecul uimirii, al candorii, al seducÈ›iei nevinovate È™i primilor fiori: ... trebuia să mătur frunzele/ È™i numai în dreptul porÈ›ii / ochii neastâmpăraÈ›i săreau gardul/ în timp ce îngânam un cântec de-al nostru// când te apropiai de fântână/ inima începea să joace È™otron... (de atunci fustele până la genunchi mi se par cele mai elegante). Pornind de la aforismul lui Paul Valéry, după care visul nu poate fi nimicit sau descompus, poeta pare a aduna È™i valorifica trăiri disparate într-un tezaur de viață care dă putere fiinÈ›ei, o oglindă a liniÈ™tii în care se priveÈ™te însufleÈ›ită de legăturile tainice dintre ființă È™i univers realizând importanÈ›a darului È™i a dăruirii deopotrivă la cina cea/ de taină/ stăteam până se închina de culcare/ satul/ părea un coÈ™ cu pâini calde// fiecare pleca spre casă/ cu steaua lui în frunte// visele/ se întâlneau/ la cină (s-au născut într-un sat). ÃŽn Pe tibia-n jos este concentrat un fragment din povestea de viață strălucind în lumina poemelor, altfel decât am citit până acum la Ottilia Ardeleanu, poeme ca un descântec de neuitare, pe unde umblă păsări cu vorba È™i timpul cu flori-le în sân. Vaslui, 28.01.2018 Ana Urma      Â
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() | |||||||||
![]() |
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | ![]() | |||||||
![]() |
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate