agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
![]() |
|
|||||
![]() |
agonia ![]()
■ mi s-a spus ![]()
Romanian Spell-Checker ![]() Contact |
![]()
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2019-02-10 | |
Gabriel Hasmațuchi, poet și eseist, lector univ. dr. în cadrul Facultății de Științe Socio-Umane a ULBS, redactor-șef al revistei Saeculum, coordonator al Sibiului universitar, publicație-școală pentru studenții de la jurnalism și comunicare, membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Sibiu (din 2017), apare în 2018 cu un volum de poezie, Noduri, la editura sibiană Agnos.
Ceea ce mă surprinde la o primă răsfoire a cărÈ›ii este faptul că poetul nu foloseÈ™te titluri, practic se serveÈ™te de numerotarea latină a poeziilor, conferind astfel conÈ›inutului senzaÈ›ia de noduri, cum s-ar zice, fiecare poezie este un nod, iar pe de altă parte, nuanÈ›ează legăturile dintre noduri - ca niÈ™te odgoane-, ceea ce se corelează de minune cu denumirile celor două capitole, È™i anume: ÃŽn legătură cu mine È™i ÃŽn legătură cu tine. Observ, de asemenea, simplicitatea copertei, cu nume È™i titlu pe coperta principală, cu notele de lectură ale lui Răzvan Enache, pe coperta care închide volumul. Dar, È™i aici îmi sare în ochi acel verde crud al secării, simbolisic vorbind, hrană pentru trup È™i creier! Numărul de poezii din primul capitol contrabalansează cu puÈ›in pe cel din capitolul al doilea, adică avem un scor clar de 36 la 30. Deduc de aici È™i un echilibru contextual care face ca legăturile cu mine să nu fie sau să nu se creadă a fi mai importante decât legăturile cu tine. ÃŽn relaÈ›ia poetului cu sinele, descopăr o stare abisală determinată de ruptura părinÈ›ilor din arborele genealogic. Un prim nod, de altfel. O călătorie spre mine/ ca întreg/ de gânduri/ II. Versurile sunt străbătute de un elan creator, o ridicare din sine, o înălÈ›are futuristă: Uneori,/ aÈ™a cum se întâmplă È™i acum,/ încep să-mi crească aripi,// Fără vreo iniÈ›iere,/ fac vreo câteva ture prin apartament,/ apoi înconjor blocul,/ cartierul, oraÈ™ul È™i lumea.// M-am hotărât:/ vreau să am aceste aripi tot timpul! Poetul are o perspectivă a viitorului pe care îl foloseÈ™te adesea în discursurile sale ca particulă marcatoare de speranță: DesculÈ›i È™i fără teamă/ intrăm in viitorul ce ne părunde/ în inimi/ ca în locuinÈ›a unor prieteni./ VII; Viitorul pregăteÈ™te un lanÈ›/ fără verigi slabe/ II; ÃŽntre limite È™i dincolo de ele, mă prind de-un ultim vagon al viitorului/ È™i merg în È™antierul regăsirii/ unui gând de plumb./ XXXI. A fi sau a nu fi, shakespearian, se traduce în momente de meditaÈ›ie È™i transpunere a ceea ce înseamnă portret al omului, respectiv al poetului, în oglindă: Lacul pe care îmi trimit speranÈ›ele/ în bărcuÈ›e de hârtie/ se comportă// fie ca o oglindă/ în care privindu-mă dimineaÈ›a/ nu mă mai satur de ceea ce văd,// fie ca o câmpie viscolită/ pe care mi se destramă chipul/ fără să mă opun./ X. Despre viață, moarte, speranță, cuvinte, menire poetică, amintiri, singurătate aflăm într-un limbaj succint, calculat, drămuit cu o atenÈ›ie parcă È™tiinÈ›ifică, È™i totodată penetrantă emoÈ›ional, cu o anume candoare copilărească: ÃŽnceputul cuvântului e continuat/ în poemul/ despre trecerea noastră/ ca un cântec/ prin urechea bolnavă a lumii/ XXXV, Lumina È™i întunericul/ mă implică/ în cearta lor/ într-un poem/ în care/ cuvintele primesc ceva/ din viață/ È™i din moarte./ XXXVI. Iată cât de frumoasă legăură între viață, menirea poetului, trăirea prin scris È™i moarte, ca între lumină, inspiraÈ›ie È™i întuneric. Dualitatea viață-moarte, respectiv lumină-întuneric fiind referinÈ›e pentru poet, abordându-le în perspectivă filosofică. Despre firul morÈ›ii, poetul scrie adesea cu o anume gravitate, scurt È™i la obiect, nu-i place să divagheze. Pentru că È™i moartea este ceva care vine spontan, te ia prin surprindere de cele mai multe ori. ÃŽn plus, moartea are prestanță! Ea lasă în urmă povara însingurării. ÃŽn acest sens, mi se pare impetuoasă poezia a XIX-a: După o lungă absență/ la reîntâlnirea cu prietenii/ fiecare mi-a spus/ că vorbim mai târziu.// Și atunci am văzut,/ printr-un geam aburit,/ o faleză acoperită cu peÈ™ti morÈ›i/ pe care se înfăptuia singurătatea. Și trecerea timpului comportă o emanaÈ›ie lirică subtilă. AÈ™ deschide un lanÈ› de sintagme care descifrează trăiri pe cât de simplu exprimate, pe atât de percutante senzorial: E un seism început/ fără avertizări/ È™i orele fug din inimă// într-o nesfârÈ™ită È™tafetă// cuvântul mi-l duc,/ mi-l aduc./ XIII; E o seară de sâmbătă/ È™i printr-o fereastră îngustă/ văd roiuri de cuvinte/ destrămând tăcerea/ din trupuri semănate-n cimitir./ XIV. Vocabularul folosit de Gabriel HasmaÈ›uchi este unul care accentuează tematica la care am făcut referire mai înainte. Există legături între ele, cuvintele, după cum există È™i hopuri ori repere pe care le-aÈ™ numi chiar noduri. In această idee, se evidenÈ›iază următoarele vocabule: viitor, călătorie, sens; viață, luptă, resemnare; amintiri, memorie, uitare; viitor, deschidere, vis; luntre, râu, libertate; tăcere, amar, Dumnezeu; gând, cuvânt, aripi; absență, despărÈ›ire, moarte; nisip, trecere, eliberare; oglindă, ochi, chip; gânduri, frământări, idei; noduri, sori, relaÈ›ie È™i altele asemenea. Triade care, de regulă, sunt potrivite în interiorul aceleiaÈ™i poezii, ideatic, simbolistic, metaforic. Foarte caldă este legătura poetului cu Dumnezeu. Se instaurează o armonie tacită, un echilibru care, în lipsa divinității, nu ar putea fi asigurat ori consolidat: Cândva am strigat la Tine/ plin de furie.// Am răsturnat toate obiectele din cameră/ È™i nu-mi mai găseam locul./...// Am tăcut multe zile./ Și pe neaÈ™teptate/ mi-ai redat cuvintele Tale de lumină./ XXV. DeÈ™i conduc la meditaÈ›ie, poeziile lui Gabriel HasmaÈ›uchi au o viociune interioară, un susur, un refren al trăirilor. Vicisitudinie vieÈ›ii cotidiene, raportate la era vitezei È™i a progresului tehnic, prin care distrugem ce este natural È™i frumos, cu alte cuvinte, ne autodistrugem, sunt revelate cu stil în cea de-a XXVII-a poezie din primul capitol, dar, ca o speranță finală, ca un moment de redresare È™i optimism, se încheie favorabil: Dincolo de toate acestea// iubirea din inimi curate/ se încăpățânează/ să rămână nealterată. Ca È™i în a XXVIII-a: Totul e pe fugă/ nu mai curge ca altădată/ Atârnăm unii de alÈ›ii/ legaÈ›i cu sfori// nu cu nodurile solidarității. Volumul de față este cu totul È™i cu totul al legăturilor: cu iubita, cu poezia, cu prietenii în viață, dar mai cu seamă cu cei care nu mai sunt. ÃŽl consider cumva un volum in memoriam pentru părinÈ›ii È™i prietenii trecuÈ›i în neființă: Marcel StoiÈ™or, Vasile Avram, Mimi È™i Mircea Matei Popa. Dragostea pentru poezie în poezia lui Gabriel HasmaÈ›uchi este nuntită, îmi aminteÈ™te de nunta în cer eliadescă. Este o înfiripare, o aglutinare, o sinonimie între poet È™i poezie. Este o stare de a exista care se dezlănÈ›uieÈ™te interior, un suflu nou al sinelui. Este acea legătură cu tine din cel de-al doilea capitol, o explozie de iubire. Ce frumos iau naÈ™tere cuvintele: Poemele se răsucesc pe coapsele tale./ ÃŽn lichid amniotic/ ne scufundăm cuvintele/ È™i devenim o nouă ființă./ II; Nunta noastră e fără sfârÈ™it,/ mireasă È™i mire/ ne regăsim în aceleaÈ™i petale de flori/ din noaptea cea albă./ III. Vasăzică, poetul È™i poezia sunt miri care se iubesc în nopÈ›ile albe, devenind cascadă/ prin care curge năvalnică veÈ™nicia./ III. O frumoasă personificare a poeziei (albe)! Legătura cu poezia e una strânsă, puternic È™i definitiv stabilită, lucru desprins din următoarele versuri: Se naÈ™te un poem/ din zări gemând senine./ ÃŽn viata mea eÈ™ti proaspăt rod,/ deplinătate/ cu care mă înnod./ IV. ÃŽn fond, nodul cel mare, cel de nedezlegat, este poezia! DeÈ™i poezie pură citesc pe nerăsuflate, totuÈ™i, sesizez că poetul nu foloseÈ™te termenul acesta în volum, ci îl converteÈ™te în poem, masculinizând astfel poezia, dându-i suflet din sufletul său de bărbat, pentru o reală translaÈ›ie de timp È™i spaÈ›iu, poetul suprapunându-se, confundându-se, identificându-se cu poemul care curge din sine, din propriul trup, din propriul spirit: Trupurile ni se înverzesc/ È™i inimile/ devin subiect È™i predicat// Suntem poemul/ în care verbul/ se conjugă la toate timpurile/ fiinÈ›ei./ VI, fiindcă: Ce a unit Dumnezeu/ rămâne unit./ V. ÃŽmi pare că iubirea reală este substituită de aceea pentru cuvânt. Altfel, de ce È™i-ar băga nasul singurătatea, printre rânduri: Inspir aerul din cuvintele tale/ È™i din bătăile inimii/ ni se plămădeÈ™te nemurirea.// Din fiecare silabă/ își ia zborul/ câte un vis/ pe care-l trăim împreună.// Singurătatea/ putrezeÈ™te ca o lămâie/ uitată într-o pungă de plastic./ XIV. Cuvintele au greutate biblică. Ele sunt cele care preschimbă apa în vin, care rodesc până la desăvârÈ™ire, care se înmulÈ›esc precum pâinea È™i peÈ™tii, sălășluiesc veÈ™nic./ XV. Și în toatea astea, există revelaÈ›ia acelui tine aflat în legătură directă È™i reciprocă È™i care se repetă anume pentru întărirea sensurilor divine: Tu eÈ™ti acolo/ unde aceste cuvinte/ XV. Pentru Gabriel HasmaÈ›uchi, cuvintele înseamnă nemurire, lumină, credință È™i, desigur, iubire. ÃŽn poezia sa, poetul se exprimă ermetic asupra acestui sentiment universal, astfel încât pragul dintre iubirea pentru poezie È™i pentru femeia dragă devine iluzoriu. Aproape că nu există delimitare, ci, mai degrabă o contopire, o alchimie procesată atent, discret, emancipat. Unde nu mai pui că natura, mediul înconjurător devin complici. Este o interesantă legătură între toate aceste noduri existenÈ›iale, dar despre ele se vorbeÈ™te aici, să nu uităm: Foaie înmiresmată e pielea ta/ de rouă È™i de cer/ sărutată.// Cuvintele mele scrise/ pe ea/ prind glas/ È™i se topesc într-o melodie/ pe care doar noi/ È™tim să dansăm./ XVIII; Chipul tău/ e tocmai lumina din închipuirea mea/ asupra jumătății/ ce-mi lipsea din definiÈ›ie./ XXII. Sentimentul de plinătate, de întreg/ complet, desăvârÈ™ire este pregnant în versurile: Ne atingem cuvintele/ ce ne stau pe buze.// Și fiinÈ›a noastră/ nu se mai/ desparte în silabe./ XXIII. Cuvintele sunt trainice, rezistă la orice intemperii, sunt ca niÈ™te copaci care își au rădăcinile în carnea fiinÈ›ei: Cuvintele se încarnau în gesturi/ È™i dragostea ce ne învăluia/ își înfigea rădăcinile/ în fiinÈ›a noastră pășind în vesnicie./ XXVIII. Am trecut aici prin diferite noduri-ipostaze, noduri-sentimente, noduri-teme, noduri-credință etc. pe care le-am dezlegat È™i am mers mai departe, până la ultimul, cu interes, curiozitate È™i plăcere. ÃŽn tăcere am citit È™i m-am împărtășit cu miezul cuvintelor È™i cu seva lor. La final, parcă am ieÈ™it dintr-un trup sfânt de biserică de lemn până la care, ca o ariadnă însemnându-È™i drumul, am poposit în fiecare nod ca într-o iesle a cuvintelor. Mai curat È™i mai plin de sensuri drumul care iese din poezie mă întinereÈ™te È™i îmi dă curajul să cred că poezia ca artă este speranÈ›a! Ottilia Ardeleanu, Năvodari, 1 feb. 2019 ![]() Â
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() | |||||||||
![]() |
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | ![]() | |||||||
![]() |
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate