agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-12-06 | |
La 90 de ani de la izbucnirea Dadaismului mă gândesc că e nevoie de o revitalizare a artei. La o bere în noapte am descoperit trei lucruri: că arta ne electrifică mintea, că marile descoperiri sunt benevole și că revelația estetică întrece orice formă de emoție senzorială. De aceea propun NUNUismul ca formă de gândire post-dadaistă, deschisă tuturor iubitorilor de absurd și hedonism mental.
Despre DADA Dada, mișcare nihilistă a artiștilor și scriitorilor europeni, s-a dezvoltat între 1916 și 1922. Dada s-a născut în Zürich, prin poezia lui Tristan Tzara, scriitor de origine română. Dada ataca standardele convenționale ale esteticii și a impus creației artistice absurdul și importanța dată hazardului. În Paris, Dada a cunoscut un puternic avânt în literatură, la fel în pictură și muzică. Cea mai remarcabilă dintre pamfletele și revistele literare dadaiste a fost ‘’Littérature’’ (publicată între 1919 și 1924), revistă ce conținea scrierile lui André Breton, Louis Aragon, Philippe Soupault și Paul Éluard. După 1922, mișcarea Dada a pierdut din importanță, cei mai mulți dintre dadaiști îmbrățișând curentul suprarealist. Participanți NUNU : ****************** Rameau Nepotul, Tibik Indrikova, Carmen Mihaela Visalon(Neutrin), Hanna Segal ,Ina Voievozeanu, Liana Rosu Simpatizanți : Cora Saurer , Adina Batir, Jakob Ramirez Refuzați : Emil Cioran Filozofia NUNU *************** Nu vei găsi nicăieri poezia dacă nu o porți în tine... (On ne peut trouver de posie nulle part quand on n’en porte pas en soi. - Joseph Joubert) Metoda NUNU *********** Nimic NU se petrece în afara cuvintelor. Corolar : Ceea ce NU poate fii scris, nu există. Contribuție Carmen Visalon ************************** NUNU promovează doar actul artistic care poate fi sincopat. Ceea ce nu poate fii sincopat nu există. Ceea ce nu există, poate fii scris. Deviza NUNU *********** Spectatorul crede că lucrurile au un sens și o logică. (vezi nota *) Artistul știe că NU au doar un sens, logică ci și karma pură. (Carmen Visalon) Imnul NUNU ********** Nu e gata, căutam trompetist cu idei. Manifestul NUNU *************** 1 NUNU e o stare mentală, nedefinibilă, improvizatorie și profund abstractă. 2 NUNU continuă armonios mișcarea DADA, ignorând-o cu desăvârșire. 3 NUNU respinge Realul, banalul, încurajând arta NUNU ca o alternativă a trivialului în care funcționăm metabolic. 4 NUNU este incenzurabil, promovând libera expresie, invenția de noi cuvinte, aberația, bizarul și nonsensul. 5 Un NUNU-ist va scrie, desena, bea cafea în cafenele NUNU și în final va succomba în REAL după ce a produs un număr infinit de capoNUpere. 6 NUNU invită fotografi, jazziști, artiști de circ, magicieni și postași să se alăture necondiționat mișcării. 7 NUNU detestă telefoanele celulare, claxoanele, vulgarul, dar aprobă nebunia, țigările de foi și bicicletele de damă nichelate. 8 NUNU își face ca scop evadarea cu orice preț din ziua de azi, ținta finală -a fost anulata la cerere. 9 NUNU este o mișcare mentalo-anarhico-socialistă fără rost, deci indestructibilă. 10 Manifestul NUNU este flexibil, poate fi modificat democratic la cererea membrilor care au plătit cotizația în versuri. REÞETA : Cum se scrie un poem NUNU-ist *************************************** (Rameau în bucătărie) Se ia un poem cunoscut două ouă de struț alegi cuvintele care îți plac se desenează un pinguin sub un felinar se trag la tombolă verbe fără consoane se scrie un vers vesel cu ce ai găsit în dicționar și cu adverbe de pri-sos se aruncă pinguinul perplex în sobă se trimite o floare unei femei care se va îndrăgosti neînțelegând poetic nimic iată, așa ai creat un poem splendid pe care să-l citești nepoților de rezervă, când nu-s cuminți. Poem de Tibik Indrikova *********************** Aici pui tu ceva (titlul) alta-arta fuma prea mult îi creștea pe limbă altă-limbă în-alta-artă, picior peste picior nefumase de mult rânjea rouge peste gratii: v-am făcut o… am scăpat!!! alergată de toți dr.-ii de public arată spre trecători cu degetul mă iubește? NU mă iubește!!! mă iubește? NU mă iubește!!! NU mă ră invers de la catedra matematică 9999 55 3 2 1 0 –222 8 NU primeste de la păsările de luptă viteza telefonică pe numărul nou-m-a-tematic-născut sună ocuplat așa. că hotărâse să ne lase defumat încă cinci minute, până o trezesc derbedeii ăia mici patinând în jurul unui felinoar înghețat par (ad.) isian în-alta-artă au scris un poem dedezbrăcat: fumați, copii, e gratis, e liber alt-aerul meu de artabac observ: a iernat în poem și un pinguin perplex neînțelegând cum în sobă poate exista un felinoar, dar serpentina și el vioi, camuflat printre derbedeii altarizați. Ina Voivozeanu- Poem nunu coerent ************************************ nu cred că are virgule regulamentul nu că era demult sub bicicleta de damă nichelată sau în best of blues edition. nu am să scriu eu curând că nu sunt rea și citesc și nu știi cât îmi place chestia cu fundătorii... că seamănă nu cu fundațiile care le-am terminat în facultate când nu învățam construcții că nu mă vedeam pe șantier deși cum nu acum ajung aproape doctor dar nu lucrez că am trecut în agricultura care tot nu știu cu ce se mănâncă pentru că lucrez la contracte care nu trebuiau făcute de tehnici că țin de juridic care eu nu am făcut dar iar zic cum să nu acum am devenit un fel de om nuMai bun la toate care toate nu știu că nu am trecut de draft nunu votez Ina Voivozeanu *************** - ochiul bolnav cu noi vede mai bine, nu mai incape semn de întrebare, dar tu... ce crudă, ce ingrată soartă, prietene binoclu, nevoie nu-i de tine! grairă ochelarii cu-ngâmfare - hmm, să vedeți, zise-nțelept binoclul, pe lume sunt și lucruri rare care, de multe ori, pierdute-n depărtare pot fi zărite doar de... unii privitori! Cora Saurer ************* Despre scriitura culturală sau epistolă deschisă spre cărturarii romani (Fragmente) Și dacă scrieți... scrieți românește. Povestiți-ne pe șleau, cum s-a întâmplat de-adevăratelea acolo, cum ați simțit ceea ce ați văzut, citit sau înțeles. Gândiți-vă că sunt studentul sau publicistul care nu aspiră la elită și glorie ci doar un cititor, obosit într-un tren unde ne infectează totul, pînă la publicitate și zgomot, că nu sunt burghezul șaișoptist devenit discret dintr-o cafenea de stînga – caviar unde vorba e spusă de paradă, ca să fie spusă și nu ca să se audă. Acel colț liniștitor e poate în amintirile voastre netrăite, undeva într-o lume care nu e a mea și nu e nici a voastră și nicidecum a urmașilor urmașilor voștri... Ei au nevoie de educație, nu voi de faimă. Această faimă o aveți deja și pe bun merit, pentru că sunteți și veți rămîne cărturarii mei înțelepți întru toate. Astfel veți ști și cum să faceți să vă apropiați de cuvînt, mai mult decît de slovă. Cora Saurer Chioreanu După un parcurs între Maroc, Franța, Italia, Statele Unite, trăiește, scrie și predă, la Berna, în Elveția, unde împreună cu soțul ei, actorul Dorin Dragoș, conduce organizația de promovare a limbii, culturii și imaginii românești, RO-CHance. (www.rochance.org) Liana Rosu ********** Oglinda e doar lacul Argintat de dorințele tale Încremenite în țipăt neînceput în mine Neîncăput pe gura ta dulce ... pe care Să mai lunece sânii fornăindu-și caii Dorurilor mele nebune În zbor spre soare Ceața nici măcar nu există E doar noțiunea neclară a razei neîncăpute în palma ta Explicată îndelung Într-o sală de liceu – internat Fetelor nicicând naive Þesută apoi în rochii de bal Vaporoase și transparente Aproape căzătoare în ne-pudoarea lor cochetă Nesățioasă Tristețea-i numai o formă goală Umplută când și când de râsul tău Nepotolit Nestăpânit ca orice instinct primar proaspăt trezit dimineața la cafea Eu cânt doar numele tău Apăsându-mi pătimaș Cuțit în rană Fiecare literă Sfâșiindu-mi-o din mine spre tine niciodată terminându-le în oarecare anume dimineață NOTÃ * De multe ori auzim : “scrie cum aș fi scris eu, mi-a luat vorbele din gură”... este vorba de principiul L’autre c’est Moi ( Jacques Lacan- Limbajul Lalangue) în care spectatorul se transpune în pielea artistului pe care îl admiră . Translația Eului este o esență NUNU-istă în care raționalul material este înlocuit cu o realitate mentală, ce tinde spre abstractizare. Uneori senzația “Deja vu“ rezidă în spectator, nu în real. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate