agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ sunt în corpul meu
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-09-22 | | Calistrat Costin: Gura neantului slobodă Pătimaș la modul romantic, sfidător până la disperare și cu amarnică sete de vorbă în răspăr, Calistrat Costin este „bârfitor la colț de univers” (carte apărută sub acest titlu la Editura Casa Scriitorilor, Bacău, 2006), adică un înstrăinat cu metehne filosofice, disecând firul de păr în patru și negăsind nici un leac pentru suflet, în afară de ancestrala terapie prin cârcoteală, căreia îi refuză totuși valoarea cathartică, așa cum și focului – principiu vital primar – i se refuză sublimul rol de a iniția pe cineva în marea taină a trecerii spre regatul înțelept al zeilor: „Poetul din Agrigento a spus: / < În ciuda fățișei demitizări și a atitudinii zeflemitoare, risipitorul, lipsitul de smerenie, cel care, nefiind Iov, și-a epuizat rezervele de răbdare în relația cu divinitatea, se tânguie (e drept că uneori ipocrit, cam ca bocitoarele de profesie), își frânge mâinile, suspină, e spectaculos și de-o savoare comică, pentru ca, exact atunci când, ca cititor, l-ai inclus în marea și nobila familie marinsoresciană, să-ți arate o altă față, complet diferită și, brusc, să ai sentimentul copleșitor că te afli în fața unei ființe proteice, aparent ordonate sub semn orfic: „pentru fiecare cuvânt mi-a crescut / câte-un bot / (mai bine mă nășteam mut!), / sunt un soi de monstru orchestră / cu o mie de fețe, / ca mama-natură, / gata oricând să învețe / diplomația terestră, / știința imundă / a ceea ce pare a fi și nu e, / blestem născând și murind / într-aceeași beată secundă, / din iubire și ură, / creatură celestă crescând / din și în pământ, tăinuind / un aiurit de candriu / slujitor de lucruri sfinte, / strigătoare în pustiu / spre uitare de aminte” („Celest și candriu”). Daca ar fi să discutăm despre viziunea lui Calistrat Costin asupra divinității, teoria celor nouă ceruri, așa cum apare ea în „Jurnalul fericirii” de Nicolae Steinhardt, ar putea fi de mare ajutor („În primele trei ceruri domnește și lucrează Dumnezeu creatorul, Atotfăcătorul și Atotțiitorul, Marele Anonim al lui Blaga, Marele Ceasornicar al lui Voltaire, Marele Arhitect al francmasonilor. De la cerul al patrulea în sus și până la al șaptelea sălășluiește dreptul Judecător, cel care înfricoșează, Legiuitorul Vechiului Testament, Dumnezeul dreptății aspre. Începând din cerul al șaptelea se dezvăluie [...] Dumnezeul cel cu barbă albă, blând și bun [...]. Aici stă Hristos, Mângâietorul și Odihnitorul, care ne-a făgăduit că ne va tămădui de rele, scârbe, păcate și dureri [...]” – p. 156). Atoatenăscătorul din poemele lui Calistrat Costin este ursuz și uituc, nepăsător cu lumea pe care a creat-o omițând să-i dea desavârșirea („Ce te mai leagă, Doamne Dumnezeule Mare, / de lumea asta a Ta neîntreagă?”) și nu depășește primele șapte ceruri; El este Pedepsitorul, Judecătorul, iar Fiul Său, departe de a fi salvatorul lumii prin sacrificiul cristic, rămâne expresia punitivă a voinței divine, materializată într-o entitate mitică, dar cu toate atributele teluricului: „Gata, < Intrat în empatică legătură cu biblicul Ahasverus, poetul face penitență cu reținere „Aibi milă, Doamne, mi-e foarte greu, / jur: sunt credincios, nu ateu, / dar de-această înfricoșată pustiire / nu mai cred într-o nouă < Cârcotașul mai crede totuși „în lucruri sfinte / și-n iubire”, dar suferă pentru reaua alcătuire a universului nostru „matern? / patern?!...”, în care de mii de ani „se oficiază cu fast și martori / (care de care mai mincinos), / cu bocitoare, călăi și victime, / ritualul uitării de tot; / se vede că-n mare slava Ta, ai omis, / Doamne Dumnezeule, / să ne predici că, pe pământul oamenilor, / < Cănd senzual și dramatic, gândind lumea și divinitatea din perspectiva deșertăciunii deșertăciunilor, a inutilității noimelor morale și a covârșitoarei lipse de logică și de sens existențial, când dezabuzat de „timpul deocheat și nestatornic” și sătul de „cimitirul acesta bălțat, leaganul nostru, pământul”, Costin pare a suferi de melancolia fără margini a Inorogului cantemirian, bârfele lui la colțul universului ( expresie a minimei importanțe pe care o reprezintă, la nivel cosmic, paradisul nostru terestru) reiterând tânguirile în pustiu ale prințului bolnav de greața „morilor de vânt de măcinat iluzii”: „te-au jefuit, te-au secat de lacrimi, / te-au otrăvit, / ți-e greu, suflete al meu, / n-ai mai rezistat, / te-ai lepădat până și de Dumnezeu, / și doar le-ai făcut la fiecare pe plac, / pe pofta inimii lor de turbați, / le-ai fost < Lansat în adevărate diatribe la adresa divinității „ Să fi fost < Viziunea apocaliptică este grandioasă, „apele nu mai sunt”, „țărâna fumegă mocnit”, „pleava nisipurilor veșnice” iscă „balauri pe cer”, lumea devine o „sufocantă ciomăgeală pentru o gură de aer și de lumină”, ultimele clipe ale ei fiind ‚o cursă dementă spre nicicând și niciunde” , fără strop de alinare spirituală și de speranță, căci: „noaptea [...] ne pândește din toate...cărțile, / răsfoim răni deschise în răni închise, căutăm cuvinte și dăm de / morminte, calea de întoarcere în mult regretatul leagăn dintâi s-a / șters ca o pată incoloră de eter (sau de sânge!)” (p. 29). Prima parte a volumului, intitulată „Celest și candriu” apare ca un fel de prolog la izbucnirea de mizantropie din partea a doua, „Impresii cu oameni, câini și alte animale”, poetul preferând categoric lumea animalelor în locul anotimpurilor noastre anapoda și al mlaștinii imunde care este așa-zisa noastră civilizație: „mlaștină puturoasă de bale / prelingându-se din gâtlejul civilizației / post-industriale, / de drag să te sinucizi!”(„Pastel cu nestemate”). În preajma aparent necuvântătoarelor, Calistrat Costin devine liric: „Alături stăm și stăm și stăm, eu om, el câine, / el om, eu câine, / unul gemând câinește lingându-și rănile / dospite-n sânge, / altul lătrând omenește, piatră care plânge” („Iarnă cu om și câine”), simbioza dintre trăirile psihice ale speciilor avându-și obârșia în protoistorie, singura etapă fără obstrucționări gândite și declarate la nivelul comunicării: „vrea să mă soarbă din ochi cu toată bunătatea lui de / câine trist, / zadarnică-ncercare: orbise deplin, / era orb, în sfârșit orb... / începuse a semăna cu Dumnezeu! / Am căzut secerat în genunchi, lângă genunchii lui, și din / ochii noștri, aproape toți orbi, șiroiau în voie / lacrimi adevărate” („Impresie cu apus de câine”). Ceva asemănător, probabil, trebuie să se fi petrecut și la nașterea primului mit al umanității, dar e mult de atunci și... am uitat. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate