agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Prevăzând apusul
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-09-29 | | Nicolae Gâlmeanu: Altă evanghelie apocrifă "Egreta de pe malul celălalt" (Ed. Dealul Melcilor, BraÈ™ov, 2005) nu este romanul unei crize de conÈ™tiință, ci, pe linia lui Nicolae Breban, romanul transformării omului într-un animal bolnav, încâlcit în smârcurile unui delir schizoid. Personajul desemnat printr-un anonim El îl reprezintă, sub această platoșă de anonimat, pe contemporanul nostru, locuitor în colivii de sticlă È™i beton, alienat de sentimentul ruperii de armonia primordială, un învins ce ajunge să se scindeze în părÈ›ile lui de sacru È™i profan, pentru ca, în momentele de dramatică È™i inutilă încercare de recompunere, să nu-È™i mai afle identitatea È™i să se piardă definitiv în final, într-o criză mistică devastatoare. Geologul cu obsesia muntelui în sânge alege un loc uitat de Dumnezeu È™i de oameni, unde să-È™i vindece rănile provocate de infidelitatea soÈ›iei sale, Vandrada, È™i de cinismul unor È™efi corupÈ›i, protejaÈ›i de faldurile unei revoluÈ›ii în care nimeni nu mai crede. Satul în care își va pierde treptat bunurile materiale, sufletul È™i minÈ›ile este situat într-un spaÈ›iu aparent sacru, la poalele unui munte fărâmiÈ›at cu încăpățânare, pentru ca din vinderea fragmentelor să se obÈ›ină pâinea cea de toate zilele. ÃŽn preajmă, ispititoare, se întinde Delta, niciodată descrisă, numai presimÈ›ită, dar spre ea duce un braÈ› de râu pe malul căruia El, geologul, pornit într-o banală expediÈ›ie pescărească, pierdut între bucureÈ™tenii amatori de grătar, băutură È™i muzică de petrecere, își va începe calvarul dedublării. Peisajul este pus sub semnul metaforei, pentru că Nicolae Gâlmeanu este, înainte de toate, poet È™i È™tie să se folosească de cuvânt, astfel că în momentul premergător apariÈ›iei egretei, simbol al năzuinÈ›elor ascunse spre împlinire È™i armonie, natura împrumută ceva din râsul unor nevinovate ospicii. Intrarea în criza mistică ce va progresa până la dedublarea personajului în El, cel de rând, È™i un nou Mesia, începe simplu, cu aruncarea momelii în apă È™i, simultan, cu apariÈ›ia păsării, egreta albă, ca o rugăciune într-o marmură de carte. Urmează o pendulare încă stăpânită mental, între real È™i fantastic, egreta, izvorând dintr-o matrice dumnezeiască, este când pasăre, când nălucire, când femeie de privit cu obrăznicie È™i cu luciri duÈ™mănoase în ochi: de ar fi fost femeie, să-l ațâțe, ar fi sărit în apă, ar fi adus-o la mal, goală, cum era, È™i ar fi căutat-o de adevăr de la tălpile albe până la țâțe, la ochi È™i la gură,unde buzele se strivesc uÈ™or È™i cu patimă, până la dezvelirea dincolo de dezvelire.(p.15). Criza mistică este dublată de una erotică, după desfrâul imaginar cu egreta-femeie geologul o caută într-un bar pe Maria, târfa, se îngrozeÈ™te pe sine de spurcatele locuri ale dezmățului È™i se reîntoarce în satul de guÈ™aÈ›i pentru a rescrie Biblia, El, nenăscutul încă, incestuos râvnind la fecioara care-i va da naÈ™tere, Noea, de fapt o altă ipostază a egretei albe. Nicolae Gâlmeanu creează o atmosferă tulbure de început de mit, Dumnezeu fiind negat È™i batjocorit la tot pasul, văzut fie ca dumnezeu ascuns, necanonizat È™i pudic, aÈ™teptat ca la drumul mare, să se ivească din litera sărbătorilor (p.72), fie ca dumnezeu păpuÈ™ar, dintr-un stabiliment pământean de ocazie (p.120), pentru ca negaÈ›ia să ducă la substituire: Sunt un fel de dumnezeu singur, la care nu vreau să se închine nimeni, pus la acatiste pământeÈ™ti, redus la dimensiunea acelei dimensiuni matematice, despre care îți vorbeam, un fel de zeu turmentat de imposibilitatea È™i neputinÈ›a de a se bucura de lumina spectrală, telurică, ce nu e a fiinÈ›ei sale. Destrămarea vieÈ›ii conjugale, iubirea trădată, suferinÈ›ele pământeÈ™ti îl transformă pe Geolog într-un misogin care ajunge să judece femeia cu sarcasm È™i încrâncenare: Care femeie sau câte se mai încântă azi după o iubire romantică, când se descoperă golită de feminitate, un frigid omoi cerebral, ori o minorosiță decăzută, căutându-l pe Isus în zona bărbăției sale? (p.114) Cu atât mai tragic scurmă în subconstient obsesiile erotice, foamea de păcat, de cufundare lubrică în adâncurile fecioarei nenuntite, din care să iasă ameÈ›it È™i damnat: Ridică-È›i piatra, să vezi ce-i dincolo, te doare carnea, aÈ™teptându-l, te doare ochiul, văzându-l cum nu se vede decât joia, în noaptea de vedre, iar astăzi e vineri È™i nu va mai veni acasă, după sărutul tău apostolic, de care nu te-ai lepădat, ci ai crezut în iubirea lui înaltă, È™i i-ai dezbrăcat cămaÈ™a, bătând-o în vânt pe cruce, È™i i-ai strivit mâinile în două piroane de sfârc, i-ai mângâiat măduva din rotule È™i gleznele È™i le-ai dus la fântână să se sleiască, i-ai cercetat crucea È™i de trupul lui n-ai văzut-o, i-ai căutat palmele, degetele sărutate pe rând de o blestemată pedeapsă de iubire înÈ™elătoare È™i nu te-a durut, È›i-ai descoperit buzele însângerate de sângele lui È™i n-ai crezut ! El este dincolo de zid, l-aud cum doarme în piatră înfipt liniÈ™tit în floarea de clonÈ› È™i aÈ™teaptă să mă viseze cum i s-a arătat iubirea mea fără de păcat, lumina în care, încă înainte de a lumina, tu ai suflat. Când se va crăpa de ziuă, va cădea piatra È™i-È›i va înfricoÈ™a temnicerii, că mormântul lui El e gol È™i că s-a înălÈ›at dintr-o găvană de inimă, după cum s-a fost visat, nepûtând să se închine dumnezeului tău, pe care l-ai luat ca martor că nu tu l-ai sărutat, femeie apostolică ! Și urlase de ce El îi fusese alesul È™i pentru care păcat, uitase Atotcerescul ce e iubirea È™i făcuse din ea libertate de lagăre È™i deportări ... Universul este unul aberant, cu concursuri de măgari È™i cu stăpâni abia ieÈ™iÈ›i din morminte, zombie guÈ™aÈ›i È™i proÈ™ti, în stare să bată drumuri de noapte până la o prefectură unde să li se schimbe, după tribulaÈ›ii groteÈ™ti, asinii în cai, cu un medic veterinar care cumulează benevol funcÈ›iile de dascăl È™i paracliser, vestind, prin bătaia clopotului, sfârÈ™itul de mileniu, È™i cu o asistentă medicală cu statutul incert, de înger, egretă, fecioară neprihănită È™i bacantă în călduri, dornică să se desfacă sub trupul noului Mesia, auzitorul de voci plutind prin văzduh. Mai curând posedat de diavol, cu Dumnezeu deÈ™ertat din sine într-o râpă răpănoasă uitată pe pământ de cel mai rău Dumnezeu (p.127) personajul are momente de bunăvoință apostolică față de comunitatea de mucenici guÈ™aÈ›i cu iodul distribuit euharistic: Parcă mă simt vinovat pentru aceÈ™ti oameni, că nu-i pot trezi din paginile acestui sat de asini ! Cu ce medicamente È™i cu ce preÈ› se vindecă degradarea, fenomenul prostirii È™i al prostituării prin incultură, fără a fi considerat neînÈ›eles, adversar È™i duÈ™mănit ? Ei sunt prinÈ™i într-o plasă monstruoasă È™i n-au cum să mai vadă, de sub văl nu-È™i mai descoperă decât propria lor iluzie, să le arăt drumul È™i să-i îndepărtez de adevărurile la cere se închină ? (p.45) Pentru liniÈ™tea cititorului onest, nu există în carte o suprapunere autor/personaj, vocea autorului se aude foarte rar, È™i numai în momente cheie. Negându-l, ucigându-l pe Dumnezeu, geologul se trezeÈ™te ameninÈ›at de potopul pustiului, replică modernă a celuilalt potop, din care Noe, salvatorul, a ieÈ™it nevătămat. Din potopul pustiului n-ai cum ieÈ™i decât schilod la minte È™i la suflet, pentru că, aÈ™a cum punctează naratorul, într-o încercare de ordonare a neantului, Mileniul tău desacralizat nu va fi nicidecum religios, iar, dacă natura umană va cădea tot mai mult în profan, dupa concepÈ›ia ta deprimată, va dispărea, blestemând, omul. (p.152) După lectura acestui roman ciudat rămâi cu convingerea amară că, mai bine decât poeÈ›ii, nimeni n-a reuÈ™it vreodată să-l omoare pe Dumnezeu. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate