agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ a învăța să dialoghezi cu sine sau cum să faci o breșă într-un zid interior
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2004-03-01 | |
Danaos avea cicizeci de fiice. Fratele lui geamăn Aigyptos avea cicizeci de fii. Aigyptos l-a constrâns pe Danaos să-și mărită fetele cu fiii lui. După o fugă zadarnică din Egipt nunta a avut totuși loc la Argos, capitala ținutului nordest al Peloponnesiei (peninsulă greacă). În noaptea nunții Danaidele și-au omorât cu o singură excepție pețitorii. Numai Hypermestra l-a cruțat pe Lynkeus.
Mitologia greacă a fost un punct de referință pentru simbolismul secolului XX. Timpul naturalismului cu relatarea sa cât mai reală a vieții fusese înlocuit de o privire asupra existenței umane care era puternic influențată de filozofia lui Henri Bergson (1859 – 1941). Deci viața poate fi înțeleasă numai în fluxul ei istoric, elanul vieții (élan vital) rămânând baza existenței umane. Constantin Brâncuși (1876 –1957) a fost fascinat de această filozofie a simbolismului de la răscrucea secolelor IXX și XX. Sculptorul român a creat opere de o entitate permanentă și universală. Sculptura „Danaide“ fiind una din ele. Ea datează din anul 1913 și ne duce printr-o combinație binevoitoare a fanteziei noastre cu numele plasticii înapoi în timpurile sângeroase ale mitologiei grecești. Pentru prima oară capul de bronz „Danaide“ poate fi admirat la Londra împreună cu alte exponate din opera lui Brâncuși. Expoziția de la Tate Modern demonstrează din nou că arta brâncușiană a devenit de mult un bun cultural care s-a dislocat de orice referiri naționale. Pentru concepția expoziției semnează Carmen Giménez, curatoare pentru secolul XX a muzeului Guggenthal din New York, și Matthew Gale de la galeria londoneză. Exponatele provin de la Philadelphia Museum of Art, NNAM- Centre G, Pompidou Paris, Philadelphia Museum and Sculpture, Hirschhorn Museum and Sculpture și din colecții private. Vernisajul acestui eveniment cultural a stârnit bineînțeles și el un ecou internațional pe măsura sculpturilor expuse. Presa europeană a reacționat cu articole critice la adresa organizatorilor și cu analize elogioase a operei sculptorului român. NEUE ZÜRCHER ZEITUNG din Elveția e de părere că expoziția „tendează spre un purism elegant și renunță la redarea vitalității și a densității care caracterizează opera lui Brâncuși, ca și la schițarea diversității modurilor de prezentare, cu care artistul însuși a experimentat“. Sculpturile lui Constantin Brâncuși pot fi vizitate la galeria de artă modernă și contemporană Tate Modern din Londra până la 23 mai 2004. După aceea expoziția cu titlul „Esența lucrurilor“ (The Essence of Things) va traversa oceanul pentru a putea fi văzută și la New York.
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate