agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3434 .



Tensiunea alegoriei
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [alchimina ]

2016-02-22  |     | 



lăcrămmioare photo lacramioara_zpsb5oiyi7q.jpg






cutia milei –
prin gazonul schitului
bănuți risipiți


Doina Bogdan Wurm

comemorare -
plină de lăcrămioare
curtea bunicii


Argentina Stanciu



Poemele de calitate oferă o aparență la fel de consistentă ca și țesătura aluzivă din spatele ei. Pentru cele două poeme de mai jos, imaginea, puternică și expresivă, care se va dovedi doar o aparență, este aceea a unui loc înierbat plin de flori:

prin gazonul schitului / bănuți risipiți

plină de lăcrămioare / curtea bunicii


Contemplarea liniștitoare a unor asemenea locuri de popas îmbietoare are partea ei de încîntare, dar poemele bune nu rămîn la nivelul acestei simple aparențe. În sintagmele prin care evocă aceste imagini, ele strecoară cu iscusință numele a două flori, bănuți și lăcrămioare, care, prin jocurile de cuvinte posibile, devin pretexte aluzive pentru a construi în spatele lor o țesătură de apropouri alegorice.

Bănuții, nume metaforice, pornind de la rotunjimea și culoarea aurie a florilor cu pricina, găsesc o convergență neașteptată cu prima parte a poemului – cutia milei. Cei sosiți la schit dau cu ochii, înainte de toate, de această bogăție care îi miluiește, care se milostivește de sufletele lor jinduitoare. Cutia milei nu mai adună avar, sub lacăt, mărunțișul, ci risispește pentru delectarea oricui avutul fabulos al primăverii.

În prezența lăcrămioarelor, nume mai mîngîietoare pentru mărgăritarul florilor care împînzesc curtea bunicii, comemorarea își schimbă oarecum contextul și nu mai contează dacă este și una reală. Poate că numai florile sînt cele care, în absența ființelor umane, regizează cu discreție stilizată o sărbătoare a lacrimilor. Comemorarea doar verosimilă este mai presus de cea reală.

Textul plat, fără relief metaforic, al celei de a doua părți a poemelor, candoarea notației albe, fără culoare emoțională, creează tensiune și pentru cititorul care n-are încă gustul format pentru haiku și pentru cel versat. Primul se simte frustrat de lipsa mărcilor literare pe care le aștepta din partea unui text care se dorea poetic, al doilea este încîntat să recunoască abilitatea cu care autorii lasă la iveală doar indiciile minime pentru a-l pune pe gînduri și a-l face să caute și să descopere singur sensul.




.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!