agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2023-07-19 | | Caruselul Poezia se transformă în nisip într-o lume paralelă/ nici un eveniment optimist /nicio scăpare în lumea viselor/ pentru că azi noapte/ s-a tras cu arma sub geamul meu… / ucigașii au imunitate În caruselul amintirilor frământă mintea noastră cu atât mai mult cu cât experiențele ne adună și sfoara vieții se învârtește în jurul axei lumii. De ce? Pentru că din sertarele memoriei, asemeni unei oale care fierbe uneori chiar lent sau la foc încins, începe să reverse peste buza ei spuma îndestulătoare a aromelor și gustului care ne dorește aprecierea. Așa și mintea reîncepe a analiza ceea ce am văzut sau auzit, tot ceea ce simțurile noastre au acumulat în timp și reâncepe a analiza, a separa răul și binele vorbelor și faptelor prin care am străbătut spațiile și timpurile ce ne-au fost hărăzite. Scriitorii, cei dăruiți cu har, nu sunt doar înțelepții satului de odinioară care prin mânuirea cuvintelor deschideau respectul comunității, ci, azi își revarsă trăirile într'un real roman al vieții cu bucuria destăinuirii. Proză sau vers, muzica gândurilor lor se vrea revărsată. Astfel minunata artistă, Bianca Marcovici* deschide pentru noi pagină după pagină expresia analizelor celor întâmplate în timp și care i-au marcat răspunsul focului său intens. Povestea după povești, amintirea după amintiri, scriitoarea delectează ochii cititorului cu imagini surprinse din anii petrecuți odinioară în Iașii de obârșie și de aiurea, bucuriile și ororile lumii în care trăim, toate spunându-ne o înșiruire aparent distonică dar care în totalitate reflectă ceea ce este Bianca Marcovici, un om care și-a făcut datoria față de sine, familie și societate. Deși recunoaște că „Nu mai am răbdare să întind cuvântul precum rufele pe sfoară! ”(p.5) și în sinea sa: „Par un om de pe altă planetă”(p.8), autoarea descrie întâmplări și drame din realitatea imediată. Personaje feminine, mai întotdeauna surprinse în suferință, Fanny, Linda, Tania, Gaby sunt ursite să trăiască și să răzbească. Descriera acestor personaje amintește de marii scriitori ai lumii, culorile, vestimentația și prezența lor sugerând caractere: „O fată brunetă, plinuță, de statură potrivită, cu ochii negri, cu toate că tatăl ei avea ochi albaștri puternic conturați, ca un artist de cinema. Mama ei era brunetă, tot micuță și plinuță dar, în plus, avea o voce ca de bărbat. Uneori, i se vedea destul de conturat o mică mustață”(p.11) sau „Era mai frumoasă ca înainte, șatenă, cu ochii mari, păr tuns franțuzește, rochia albastră mulată pe corp, slabă ca un manechin și foarte înaltă. Doamnă în toată firea, dar cu un surâs amar pe buze!” (p.16).În schimb personajele masculine sunt permanent demne de a fi exemple ale răului – Ronny, Sorin. Nu se poate (și-aș simți intuitiv și'n profunzime și'n versurile scrise nu doar în acest volum), deci nu se poate să nu remarcăm modul în care sufletul zbuciumat al jurnalistei sub acoperire descrie mișcarea caruselului, a roții timpului, așa cum e ea profețită. Impresiile de călătorie definesc și împlinesc narațiunea scriitoarei. Dacă în prima parte a volumului asistăm la fragmente de proză scurtă, relatările concrete din periplul românesc o determină să se întoarcă mereu în Haifa - „Aici îmi clădisem culcușul, îmi găsisem identitatea pierdută!”(p.50). Și totuși cine poate uita Iașii, de cele mai multe ori devenind în timp locul de pelerinaj în ciuda faptului că „cel mai greu e să începi sau să renunți, lucruri extreme, dar decizionale, îți pot schimba destinul! Să încep o poveste adevărată pornind de la o zicală: “dacă-ți schimbi locul îți schimbi și norocul”(p.61) și nostalgia, familia, evocările devin știme în amintiri și simfonii ale sufletului. Redau câteva pasaje lirice de extraordinară realizare scriitoricească atât ca valoare spirituală, cât și ca fel de a transmite prin cuvântul scris a trăirilor de care aminteam. „Poezia nu e o decizie subtilă/ De a scrie într-un passe-partout/ Nici de a urmări norul din pictura”(88). Îndemn la lectură. Lirica lui Bianca Marcovici devine uneori o licoare de iubire în interiorul unei drame globale, un reportaj înălțător dar crunt în adevărul relatat: „Omul orchestră e poetul din mine!/ Nu văd peretele roz al Silviei Plath… nici/rădăcinile noastre arse din aerul lui Celan, sau poate tulpinile/ … sau poate manuscrisele de la Marea Moartă/ scrise cu sânge…/ omul orchestră cântă la orice instrument/ Imită perfect toate sunetele, reacționează toate e-mailurile spre infinit/ sau acceptă curbura spațiului lui Mahler… sau Andantele lui Bruch../. Dar acordurile sfinte sunt în mine, le revăd în nepoți!/ Doar sunetul/ ambulanțelor îmi reamintește de pandemia fără de sfârșit,/ oare care va fi prețul final pentru omenire?/ Doar Paganini ar fi știut răspunsul… el a cântat pe o coardă… sol, sol, sol!”(127). Cum poate un cititor să descrie, relateze, incite vraja unui astfel de volum care e viața perpetuă, caruselul teleportării între Haifa și Iași. „Aș putea să rup toate manuscrisele/ Aruncate în valiza cea mare din mansardă,/ Ușurând viața copiilor mei/ Și mai ales a nepoților mei,/ Care nu citesc românește…/ E tot o mămăligă, zic-/ Aici la Haifa… natală a „celor șapte coline”,/„la cinci drumuri” la Iași!/Parcă mai știu unde sunt ?/Doar vioara mea a mai rămas mărturie/undeva sub un pat la Iași.”(p.100). Cu toate că strunele viorii sale vibrează într'o armonie perfectă în proză, poezia o reprezintă pe Bianca pentru totdeauna. A scrie în partitura lirică e un dar nativ. Concentrarea imaginilor denotă o rezonanță al cărei mister este un tezaur pe care îl intuim, îl percepem și apreciem dar care nu'ți poate da căile prin care poeta cochetează cu arcanele Adevărului Suprem. Mulți dintre noi, schimbând apa din celulele noastre, provenite din locurile unde ne-au alăptat mamele noastre, pierdem echilibrul gândirii, însă adaptabilitatea de a fi veșnic călător, nu numai terestru ci și printre astre, croșetându-ne visele în meșteșugul cuvintelor, e marea taină pe care ne-o împărtășește în scrierile sale Bianca Marcovici. Acad. Liviu Pendefunda, H.D.Litt. ♣ *Bianca Marcovici, Romanul vieții mele, editura Saga, Israel sursa: Revista Contact internațional |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate