agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ jurnal de ziua mondială a scriitorilor
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2014-05-04 | |
ÃŽn scrierile apocrife, se pare
Sfântul Toma apare Cu numele de Iuda, cel care Devine unul din Apostolii cu chemare. SfinÈ›ii EvangheliÈ™ti, cei trei Marcu, Luca È™i Matei ÃŽl numesc Toma Iar Ioan Sfântul Evanghelist ÃŽl numeÈ™te Geamănul, cel altruist. Nu È™tim de ce Toma Mai purta un alt cognomen Iuda sau Mar, ca specimen. Invățătura celor 12 Apostoli Scrisă în jurul anului 250 după Hristos MenÈ›ionează că India adeseori Și țările din jur, cu folos Au primit Evanghelia lui Hristos Prin predica Apostolului Iuda Tomas Iar actele Sinodului I Ecumenic (Niceea, 325) Păstrează semnătura, în mod vrednic A unui Mar Ioan Preot al Bisericii Persiei peste an Și episcop al Marii Indii. Apostolul Toma s-a născut ÃŽn Paneada Galileei. De profesie era pescar priceput. ÃŽn scrierile apocrife, cu rost Se spune că ar fi fost O vreme tâmplar Apoi È™i mare cărturar. Probabil că de aceea pe dat` ArhitecÈ›ii È™i meÈ™teÈ™ugarii Ca protector l-au preferat. ÃŽn referatele nou-testamentare Nu sunt redate împrejurările în care A fost chemat la apostolat Ci îl întâlnim, printre soli ÃŽn listele SfinÈ›ilor Apostoli (Matei 10, 3; Marcu 3, 18; Luca 6, 15; Fapte 1, 13). Desigur, sunt È™i momente ÃŽn care se evidenÈ›iază rolul IntervenÈ›iilor sale eminamente Alături de Mântuitorul. De pildă, atunci când Lazăr Din Betania, a murit Toma, referindu-se deopotrivă cu amar La ceea ce avea hărăzit Să I se întâmple Mântuitorului Și arătându-È™i totalul ataÈ™ament Față de Domnul lui Precum È™i capacitatea latent De a se jertfi pentru El A spus confraÈ›ilor săi, apoi: „Să mergem È™i noi Și să murim cu El“ (Ioan 11, 7-16). Sau, când Hristos A rostit Marea Cuvântare, în lege De despărÈ›ire, în mod pios Toma, neînÈ›elegând unde va merge ÃŽl întreabă: „Doamne, nu È™tim unde Te duci Și cum putem È™ti calea?“ La această intervenÈ›ie de atunci Hristos Se autorevelează, aÈ™iÈ™derea: „Eu sunt Calea, Adevărul È™i ViaÈ›a“ (Ioan 14, 4-6). Cel mai cunoscut episod Este însă cel al manifestării în față A neîncrederii sale de tot ÃŽn ÃŽnvierea Mântuitorului Miracol al Tatălui Lui : "ÃŽn ziua cea dintâi a săptămânii Fiind seară È™i uÈ™ile fiind încuiate cu zăvor Acolo unde erau adunaÈ›i doar unii Adică ucenicii, de frica iudeilor A venit Iisus ocrotitor A stat decis ÃŽn mijlocul lor Și le-a zis: Pace vouă! Și, zicând acestea Le-a arătat mâinile, amândouă Și coasta Sa. Deci, s-au bucurat ucenicii Văzându-L pe Domnul crucii. Atunci Iisus le-a zis iarăși cuvinte două: Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl Vă trimit È™i Eu pe voi. Și, spunând acestea, iată-L A suflat asupra lor vioi Și le-a zis, pe rând: LuaÈ›i Duh Sfânt! Cărora veÈ›i ierta păcatele Le vor fi iertate ele Și cărora le veÈ›i È›ine Þinute vor fi, È™tiÈ›i bine. ÃŽnsa Toma, unul Din cei doisprezece Cel numit Geamănul Nu era cu ei, se zice Când a venit Iisus Și când El le-a spus. Deci i-au spus lui CeilalÈ›i ucenici ai locului: Am văzut pe Domnul! DeÈ™i I-a fost ucenic Toma vrea probe, de genul : „Dacă nu voi vedea nimic ÃŽn mâinile Lui, anume Semnul cuielor Și dacă nu voi pune Degetul meu uÈ™or ÃŽn semnul cuielor Și dacă nu voi pune Mâna mea uÈ™or ÃŽn coasta Lui, repede Nu voi crede“ (Ioan 20, 25). Toma cere semnele Crucii, mieros Semnele identității lui Hristos. AÈ™a se face că la proxima întâlnire A Mântuitorului cu ucenicii Săi Adică la opt zile după prima Sa arătare Hristos a intrat la Apostolii Săi Prin uÈ™ile încuiate Și după ce le-a dat aidoma BineÈ›ea păcii divine binecuvântate (Ioan 20, 26) Iisus l-a îndemnat pe Toma ÃŽn ziua care lipsise Cea una a ÃŽnvierii (Ioan 20, 24) Să-I atingă rănile din palmele întinse Și din coasta durerii. ÃŽnsă, felul în care Hristos aidoma I-a adresat îndemnul parcă L-a făcut pe Toma Să nu mai simtă nevoia să o facă Ci luminat de Duhul Sfânt Neîntarziat s-a aruncat La picioarele Domnului strigând Fiind parcă încurcat: „Domnul meu Și Dumnezeul meu!“ (Ioan 20, 28). Din acest al lui Toma comportament ÃŽnÈ›elegem că totul a fost rânduit imanent Prin iconomia lui Dumnezeu Pentru a fi marturie mereu Spre încredinÈ›area celorlalÈ›i ucenici Ce au slujit pe Domnul atunci. Dacă la început anevoie Pentru a crede ce se zice Toma avea nevoie De probe empirice De chenoze probatorii de netăgăduit Dintr-o dată el a mărturisit: „Domnul meu È™i Dumnezeul meu!“. Era strigătul care anticipa acel mereu „FericiÈ›i cei ce nu au văzut Și au crezut!“ (Ioan 20, 29). Adică atât pe patriarhi îi fericeÈ™te Pe profeÈ›ii Vechiului Testament Cât È™i pe noi, cei care îndeobÈ™te După ÃŽnalÈ›area Sa la neant Avem prin credință Legătura cu El în făgăduință. Virtutea credinÈ›ei apoi Ne lansează dincolo de noi. O promisiune peste veacuri È™i generaÈ›ii dă năvală Că nu vederea fizică e cea care contează Ci doar aceea spirituală Este cea care ne încredinÈ›ează De adevărul ÃŽnvierii Domnului ÃŽn toată trăirea adevărului. De fapt, aceasta este È™i mărturia că: Vederea slavei lui Dumnezeu Nu presupune doar vederea fizică DeÈ™i nu o exclude mereu. Cu toate acestea ÃŽndoiala se strecurase ÃŽn sufletul lui Toma, până la oase Precum odinioară vestea ÃŽn sufletul lui Petru Pe când mergea pe apă Slăbindu-i credinÈ›a de integru De ÃŽnsuÈ™i Mântuitorul cultivată ÃŽn sufletele Apostolilor de fel Timp de trei ani È™i jumătate CredinÈ›a întărită de El Prin multe semne È™i minuni realizate. Refuzând mărturiile fără încetare Ale celor vrednici de crezare Adică ale celorlalÈ›i Apostoli, ca oriÈ™icare Necredinciosul Toma, cu apăsare Refuză în fond în mod banal Să facă saltul spiritual Al depășirii cunoaÈ™terii Prin simÈ›uri, în ființă Spre câștigarea cunoaÈ™terii Prin credință. A fost necesar Ca Hristos Cel înviat Să Se arate iar ÃŽn acelaÈ™i loc ca altădat` Și în aceleaÈ™i condiÈ›ii Pentru ca Toma Să fie încredinÈ›at în seminÈ›ii De ÃŽnviere aidoma Nu însă înaintea Lui De a primi cu pocăință Mustrarea Mântuitorului Pentru îndoiala sa în credință. ÃŽn sfârÈ™it Pe Toma îl mai întâlnim amintit Ca făcând parte Din anturajul Apostolilor Cărora Iisus li S-a arătat aparte La Marea Tiberiadei, marea lor (Ioan 21, 2). Suntem convinÈ™i că Toma N-a lipsit nici în alte împrejurări Din anturajul Mântuitorului ce urma Exceptând câteva momente mai acătări ÃŽn care Hristos a preferat Doar pe trei din grupul celor doisprezece Petru, Iacov È™i Ioan, e adevărat Totul fiind mai clar pe zi ce trece. Toma, prin atitudinea sa total Față de ÃŽnviere È™i credință Vrea să rezolve raÈ›ional Binomul credință-necredință DeÈ™i „a crede“ Nu-l include Pe „a vedea“ Oriunde ar vrea. ÃŽnsă, iudeu fiind Nu putea face rabat De la regulă când Sta să fie întrebat. Iată ce spuneau iudeii de sus Care L-au răstignit pe Iisus : „Dacă este regele lui Israel Să Se coboare acum De pe Cruce oricum Și vom crede în El“ (Matei 27, 42). Sfântul Pavel spune cu pocăință Celor din Corint È™i cu încredere: „Umblăm prin credință Nu prin vedere“ (II Corinteni 5, 7). Acest adevăr a fost profetic anticipat: „Dacă nu credeÈ›i, veÈ›i fi zdrobiÈ›i“ îndat` (Isaia 7, 9). CredinÈ›a sălășluieÈ™te cât doreÈ™ti Dincolo de limitele minÈ›ii omeneÈ™ti. Ea este „încredinÈ›area celor nădăjduite Dovedirea lucrurilor celor nevăzute“ (Evrei 11, 1). CredinÈ›a nu are nevoie De mărturii probatorii. Crezi sau nu crezi, în voie Sau nesocoteÈ™ti purgatorii. Și totuÈ™i, Toma, pe lângă Vrea să se convingă: „Duhul toate le cercetează Chiar È™i adâncurile lui Dumnezeu“ (I Corinteni 2, 10). Cu dorinÈ›a lui Toma vibrează A fost de acord È™i Hristos Dumnezeu Care a spus: „... pipăiÈ›i-Mă È™i vedeÈ›i Că duhul nu are carne È™i oase Precum Mă vedeÈ›i Pe Mine că am“ È™i chiar angoase. (Luca 24, 39) Vederea cu Duhul care va să zică DepaÈ™eÈ™te vederea fizică. De fapt, aici avem de a face odată Cu o reciprocitate fără tăgăduință ÃŽntre vederea dată De Duhul Sfânt È™i credință: Dacă nu crezi în biruință Nu poÈ›i avea această vedere Iar dacă n-ar fi această vedere Nu ar fi credință Dovedirea celor nevăzute Peste cele văzute. Prin atitudinea sa adeseori Toma a devenit cu spor Unul dintre acei martori Ai învierii lui Hristos către popor (Fapte 13, 31). ÃŽnvierea lui Hristos A marcat pentru veÈ™nicie Istoria lumii cu folos Căreia i s-a oferit sinedie Perspectiva eshatologică mereu A ÃŽmpărăției lui Dumnezeu. După Pogorârea Sfântului Duh Potrivit TradiÈ›iei Apostolii au tras la sorÈ›i cu năduf Zonele în care urmau ei Să propovăduiască CredinÈ›a creÈ™tinească. Știut este faptul acuma Că lui Toma I-au revenit Þinuturile dinspre India, la răsărit. Diferitele relatări aÈ™iÈ™derea Ce datează încă Din secolul al II-lea Vorbesc despre eficienÈ›a adâncă A predicii lui Toma Ce fost-a dusă tocma ÃŽn rândul părÈ›ilor Mezilor, perÈ™ilor Hircanienilor È™i bactrienilor Popoare ce se aflau nomazi Pe teritoriul Iranului Irakului, Afganistanului Și Pakistanului de azi. Numai în Kerala, pe îndelete Toma a botezat, de fel Peste trei mii de suflete Formând astfel Prima comunitate creÈ™tină Din India cea cabotină. Pentru această comunitate El a hirotonit preoÈ›i din tată în frate Și episcopi din rândul lor ÃŽntemeind È™apte Biserici locale Cu numeroase comunități la vale Mai mici È™i mediu mai binevoitor. Toma a plecat apoi Spre alte È›inuturi de-ndată Ajungând probabil în toi Până în Sri Lanka îndepărtată Iar la întoarcerea în Calamina Probabil în anul 72 după Hristos A fost martirizat fără a avea vina Prin străpungerea cu o suliță mult prea dureros. Mormântul său cel mare Se află în Catedrala din Mylapore ÃŽn apropiere de Madras AÈ™a cum tradiÈ›ia a rămas Iar moaÈ™tele sale Care au fost duse pe cale Mai târziu la Edessa (în 394) Apoi în Chios (în 1298) cum a fost ales Se află la Ortona lui ÃŽn Italia, la Abruzzi. Un deget de-al Sfântului Se păstrează È™i astăzi La Maastricht în Olanda Ca un semn al ei ofranda. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate