agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ sunt în corpul meu
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-05-26 | | necuvântÎNAINTE Următoarele pagini, sau măcar unele, au fost scrise sub imboldul unei stări depresivo-artistice. Cred că alte explicații sunt de prisos. Așa că nu vă așteptați la ceva spectaculos de nou. Se poate chiar să aveți impresia că ați mai citit toate astea de multe ori înainte, că le-ați văzut într-un vis frumos (sau poate un coșmar de după-amiază). O rugăminte: nu îndoiți paginile, colțurile, copertele sau personajele, pentru că nouaROUÃ care ne înconjoară și ocrotește cele scrise de mine va veni în chip de femeie și vă va ruina viața. preINTRODUCERE Un fel de cortină se ridică, scripeții scârțâie a toamnă, femeile își duc batistele la gură, apoi se luminează straniu, pe fețele lor strălucesc mărgăritare albastre, scaunele devin brusc confortabile: începe muzica; unii spun că e BACH, alții aud vocea lui ARISTOTEL și li se pare divină. introducere Mi se pare plictisitoare și cred că o voi neglija. Dacă voi simți nevoia, o veți citi undeva la întâmplare. Un fel de amănunt cheie: personajul principal se numește anton, ca nu cumva să credeți că e vorba de mine. Totuși asta nu scoate din calcul nota autobiografică... capitolulUNUromân a) Printre casele acestea gata să se dărâme la prima adiere de vânt, în acel întuneric, mă lăsam definit de lumina lunii. Cunoșteam drumul, veneam pe acolo de fiecare dată, numai că aceea era prima dată când îl făceam noaptea. Deși nu-mi era teamă, simțeam un fel de presiune în aer ca atunci când ai prevesti ceva rău. Începusem deja să-mi trec prin minte evenimentele acelei zile de toamnă, mai mult pentru a-mi îndepărta gândul de la aerul rău din jurul meu. Pășeam ușor, când am auzit lătratul gros al unui câine. Am privit în dreapta și am văzut cum printr-o groapă, pe sub un gard, un câine se chinuia să-și scoată corpul mătăhălos. Am început sa fug, dar curând m-a ajuns... b) Sunt absolut sigur: veți crede că de acum vă voi descrie un personaj bolnav poate chiar senil, care merge șchiop, eventual pe o stradă destul de aglomerată, va întâlni multe cunoștințe, necunoștințe, spirite și ratoni. Dar toate acestea mult mai târziu, poate în partea a doua, poate în următorul capitol, poate mâine. Vreau să vă amintesc faptul că atunci am plecat să-mi cumpăr pastă de dinți cu banii găsiți în cutele fotoliului (oare cine-i scăpase?), și că sunt sigur că era un fotoliu și nu o bătrână. Vorbisem de câteva zile cu evola (e numele ei) să mă însoțească în călătorie, aveam premoniții, tăceam cu fruntea sprijinită de ceea ce obișnuiesc să numesc telefon, stăteam, îi vorbeam așa ore întregi, apoi formam numărul pentru a-i auzi vocea, apoi sunam la întâmplare, închideam înainte să răspundă; niciodată nu suna ocupat. Ca nu cumva să credeți că mă simțeam singur vă anunț că aproape ascultam muzică, aveam o casetă cu BEETHOVEN; o ignoram, mai aveam alte 31 de casete pe care nu le voi aminti, una cu mine încercând să cânt la chitară cântece de leagăn și fragmente mai puțin importante (te rog ca de fiecare dată când voi face ceva rău să interpretezi singur, cu propriile tale corzi ale subconștientului „Rapsodia I” de georgeENESCU, iar orice alt amănunt va fi subliniat la momentul potrivit de presupusul povestitor). Mi-am amintit că pe biroul acelei camere (nu știu exact a cui) exista o pisică cu un nume pe care n-am reușit să-l rețin (oricum mă enerva: mă zgâriase cu mulți ani în urmă), dar toate acestea nu au nici o importanță acum, poate voi reveni asupra lor la momentul potrivit sau când voi găsi dispoziția necesară, acum simt cum mă îndepărtez prin blestematele mele de digresiuni de firul povestirii. Scrisesem ceva de pasta de dinți, dar nu la ea mă gândeam, de cerul gurii mele era vorba, l-am și fotografiat în nenumărate rânduri; m-au dat la ziarul în care am un editorial, pentru numărul viitor îmi voi înfățișa interiorul nasului; estimez că anul viitor voi ajunge cu educația noii generații cam pe la omușorul meu delicat plin de culoare cu o formă perfectă din punct de vedere darwin-ian. Și el lucește la fel de organic, pare o bucată de carne crudă dintr-o rană iar cerul gurii arată ca un șanț de balenă albastră; și ele sunt tot mamifere: au diencefal, stomac. Vorbind de animale mi-am dat seama că oglinda asta a mea, arăta ca pielea unei foci, negrul lucios reflectându-mă prietenos, mă cunoștea destul de bine pentru a se putea răzgândi oricând. c) Cam pe la începutul secolului trecut, oamenii au aflat Teoria Relativității: mi se pare atât de lipsită de sens – mie personal nu-mi folosește la absolut nimic; mi-aș putea continua viața monotonă și dacă nu aș fi auzit în vecii vecilor de ea... negrii sudanezi cum reușesc? Cam pe la jumătatea secolului, oamenii și-au dat seama că al doilea Război Mondial chiar se sfârșise, evreii bântuiau iarăși liberi pe străzi. Ba cred că marea lor majoritate se grupase în jurul mormântului „sfânt”; uneori mă întreb "de ce oare «Micuțul» și «Grăsanul» nu au fost parașutați de undeva de deasupra Mării Moarte?” Nu ar fi fost viața mai ieftină acum? Cam pe la sfârșitul secolului, am început eu să notez frazele de mai înainte, foile par atât de obosite în comparație cu așteptările voastre. De multe ori când mă dau în leagăn sau merg cu autobuzul, când mă mut de pe o banchetă pe alta, notez tot ce mi se pare oribil la călătorii care se așează lângă mine; în zilele mele bune le dau chiar nume. * Ducea în mână un fel de plasă imensă, era burdușită cu cărți, s-a așezat lângă mine, nici nu a întrebat dacă era ocupat, a citit asta în ochii mei, i-am răspuns că e aproape ora 7 seara, s-a arătat nemulțumit și cu vocea bunicului meu a tras o înjurătură, și-a cerut scuze într-un târziu și-a așezat pantofii pe bancă între noi, m-a murdărit de noroiul clisos al periferiei, a spus: „Lasă-i și pe ei să se odihnească, c-au trudit toată ziua.” Îmi venea să-l strig chiar vlad (era scârbos), când s-a recomandat: Goman R. Vlad, profesor de istorie, pe umăr avea o pată de găinaț, așteptase mult în stație (avea buzele vineții, palmele-i erau bandajate – probabil degerate), spunea unei bătrâne că a înghețat, a repetat cuvintele acestea de zeci de ori până a coborât la a doua stație, mi-a lăsat un măr verde, soiul meu preferat – oare și p-asta a citit-o în ochii mei? Cred că l-am visat mult în perioada aia. Dacă notez aici numai caracterele negative atunci nu voi putea decât să prezint o lume bolnavă o lume cu o nevoie atât de apăsătoare de a fi ajutată, încât aș putea să mă prefac strivit oricând. Dar dacă stai să te concentrezi câteva secunde îți vei da seama că e de fapt lumea în care trăim: dacă te-ai născut în lumea asta te va urma până-n mormânt (urnă funerară în caz că vrei să fii incinerat) măcar prin coșmaruri noapte de noapte. ATENÞIE! Dacă nu-ți amintești un coșmar nu înseamnă că el nu a existat... * Avea un diplomat atât de haios încât i s-ar fi potrivit numele lucian, pare nefondat dar acest bărbat era atât de interesat de starea aparentă a vremii din acea dimineață, era interesat de geologie (bunică-sa lucrase la Institut), părul îi era atât de rar și de lipit de pielea capului încât îmi trezea amintiri din spital, pe un braț purta mai multe brățări, fiecare avea o culoare, era dezgustător. Puteam să-l strig în fiecare moment (domnule) luchianPINEL (avea un fel de bonsai croșetat pe geacă), cred că și pe el l-am visat într-o noapte de coșmar: i-am reținut vocea, știam că și după sute de ani oasele aveau să vorbească aceeași limbă pământie dar la fel de peltică la fel de cufundată în partea eliptică a limbajului cuvintele lui vor avea aceeași stângăcie, mă atrăgeau ochii semănau cu ochii calzi ai mamei lui (o știam și pe ea tot din vis). „Te aștept în pământ” și-apoi a coborât, îi făcuse șoferului semn să oprească între stații, de aceea cred că se cunoșteau di-nainte. Nu voi mai spune nimic despre șofer, mă rugase să nu-l bag în scenariu pentru că nu putea ajunge la filmările pentru vis, așa că nu știu nimic despre el nici măcar dacă are păr pe piept sau dacă e bărbat, vă voi spune doar că la un semn giratoriu pe care nu l-a respectat a fost împușcat cu o armă de vânătoare de un bătrân plutonier trecut în rezervă, a murit pe loc, autobuzul intrând prin vitrina unui magazin sportiv acum transformat în cel mai evitat magazin de mobilier din oraș. capitolulGEMENIIromani d) Pe un fel de margine de bancă (eram în parc), aproape de mine dac-aș putea spune, se așeză o vrabie oarecare și-mi ciuguli ciocolata din mână, părea atât de speriată încât nici nu vroiam să bănuiesc dacă mă iubea, arăta gata îndrăgostită. În creștetul capului, până la așa-zisele urechi avea un fel de pene roșcate, dar nu am chef s-o descriu ca nu cumva să vă prindeți că nu e vorba de o vrabie, mă voi trezi învinuit că nu cunosc păsările, bine, poate era un porumbel (oricum ar fi, smocul roșcat a existat). (Cineva mă întrerupe aproape după fiecare amintire, vrea să știe cât va dura viața mea dacă am murit tânăr, dacă am avut o viață plină de întâmplări dacă am o memorie bună, mi se face silă de acest El-Ea.) Se apropia din ce în ce mai mult de mine, făcea pași mici, chiar salturi abia-perceptibile, se mișca lent cu o ușurință hipnotică, apoi repede aproape cu viteza unui sunet de trompetă, bălăngănea capul. Dădea impresia că soarele are ceva cu ea, refuzând s-o pună în umbră. Pe mine mă enerva vremea, părea înnorat, era zăpadă și purtam o pereche amărâtă de pantaloni scurți care lăsau să se vadă toate urmele de ghimpi de pe pulpele-mi albe și gamba dreaptă. Iubita mea stătea în lumină. (melodie populară, dansabilă) Aproape se suise pe mine când am căutat-o cu privirea-mi obosită de strălucirea orbitoare a zăpezii, părea sentimentală, îmi arăta că tăiase nodul gordian pe care uni-l numeau „Mărul lui adam” ce-mi stătea permanent în gât făcându-mă să par fraier, diletant. În unele zile o așteptam ore în șir, doream să-i cânt, să-mi cânte, să ne scriem povești de dragoste pe trupurile calde, ea reușise doar ceafa gâtul și jumătate de piept, și să ne strigăm pe numele noastre din Astral, sau Ancestral, sau mai-știu-eu-cum ne venea pe moment. Atunci deja întârziase cinci minute iar gândul mă ducea la o andreea ca toate celelalte, evident mai slabă și cu păr în locul penelor, acum: e tunsă și nu mai fac mare diferență, pare bolnavă, fumează mult și mestecă gumă numai ca să-și folosească dinții. Pe banca mea bătea vântul, eram sigur că se apropia, îmi spunea că va fi privighetoare, avea pene roșcate deasupra ochilor cu mobilitate redusă, se uita-n ai mei ca-ntr-o oglindă fermecată. Eu îi povesteam de pe vremea când eram doi pești tropicali într-un acvariu imens, cât un ocean, știam și o colonie de corali (era prieteni la cataramă), erau și plante de suprafață prin care ne iubeam, o înotam până obosea, apoi intram în tufele de Elodea Chanadensis și făceam dragoste ca doi apucați; ne iubeam. Cam după o săptămână se îngrășa, eu leneveam, după două devenea cilindrică, eu intram în hibernare, ea nu se mai putea mișca timp de o săptămână când năștea cam 133 de pui mici, apoi o luam de la început cu fugăritul. Dacă ne era foame – ne mâncam puii, dacă nu ne era – nu-i mâncam: așteptam. Atunci a întârziat doar zece minute în total, însemna că aproape-i păsa; din urma ei auzeam un fel de vânt – îl confundasem cu vocea ei de când se supărase pe mine că n-o așteptasem cu ciocolată, ci doar cu flori – mă călcase pe bătături. Când vroia ea se așeza în brațele mele sau o țineam în palmă, cu cealaltă mână îi atingeam ciocul, spunea că-i place. Într-o zi în locul ei a venit vlad, mi-a spus că a văzut cum cioculeț (uite la ce m-a dus lipsa de creativitate: jocurile noastre erotice îmi storceau chiar și ultima particulă de creativitate din țesuturile adipoase ale creierului meu circomvolut...) s-a lovit de parbrizul unei mașini, nici n-a avut curaj să-mi arate unde... Îmi adusese o pană roșcată s-o păstrez ca amintire, am pus-o la colecție; mi-am lăsat barbă și am declarat doliu. e) Nici nu știu cum am trecut peste acel moment dificil al vieții mele, mama mea spunea că sunt puternic, tata își ascundea privirea, avea ochii roșii: spunea că de la curent, că bătea un vânt mare cât blocul. Eu îmi făceam prieteni noi pe care nici nu-i întrebam cum îi cheamă, nici ei pe mine, stăteam cu toții într-o groapă (comună), mestecam frunze, fumam, spuneam versuri, apoi compuneam noi altele, apoi le recitam cu putere pe-alea noi (îmi imaginam că-s reușite din moment ce toți m-ascultau), tot din groapa noastră am văzut eu primul răsărit (nu-mi mai amintesc dacă era de soare sau de lună). Era unu’ mare ce se dădea drept frate-meu, îl strigam cătălina, avea părul împletit aproape în coadă la ceafă, când ne certam ca frații îmi spunea că mă pierd în propria mea lume, că mă las mâncat de propria mea creație, că sângele se scurge în râuri și nu-mai-știu-ce bolborosea el acolo fiindcă oricum nu-l prea ascultam (obișnuia să-mi lase impresia că-i bolnav și are nevoie de ajutorul celor din groapă), cel puțin o dată pe săptămână se purta atât de ciudat încât nici nu-l mai recunoșteam, își schimba chiar și fața. cătălin, care îl iubea foarte mult pe cătălina și nu suporta să-l vadă suferind, mi-a mărturisit că oricât ar fi el de fraier și-a dat seama că trebuie să noteze toate convorbirile noastre din groapă și că mi le face cadou de ziua mea sau dacă nu sunt cuminte tocmai de Crăciun, care oricum era mai aproape, dar el nu știa prea bine lunile anului și se mai încurca încă în lucruri d-astea elementare. f) Într-o zi când am ajuns mai târziu din pricina vântului și a faptului că ninsese toată noaptea, i-am găsit pe toți îngrămădiți în jurul lui mirel, avea halucinații, spunea că vrea să moară. El nu avea pe nimeni, nici pe noi nu ne avea pe toți; chiar și cei care-l urau se adunaseră în jurul lui, era totuși o ființă, nu? Nu avea părinți, stătea mereu în groapă – locuia acolo: s-ar putea spune chiar c-o păzea. Îl vedeam transpirat și știam că a răcit - avea temperatură, se vedea după cum îi tremura glasul și după cum își rotea ochii, era transpirat, ochii îi erau roșii – probabil era curent în groapă, spunea cuvinte tremurate, căpătase un tic cu capul. M-am dezbrăcat de geacă și-am aruncat-o pe el, cătălina a făcut la fel, îi era milă. Pentru mine era cel mai bun prieten, mereu când luam bătaie de la george îmi sărea în ajutor, uneori le era frică să se lege de mine; el mă apăra. (melodie alertă in doi timpi cu ritm de tamburină) Respectul pe care i-l port mă obligă să păstrez pentru mine aberațiile pe care le-a spus, în schimb voi aminti doar visul pe care doar eu am puterea să-l înțeleg, și asta abia acum. Spunea că se luptă într-o arenă imensă de două ori mai mare decât stadionul nostru, se bătea cu un leu apoi cu un șarpe și cu un taur de coridă pe care-i înfrângea doar cu o sabie de plastic (știu că își dorise mult una), și privea spre loja împăratului (de fapt o bătrână cu un sceptru de ametiste în mâna stângă) care dădea un ordin și doi gladiatori îmbrăcați în albastru ieșeau din spatele unor porți imense de piatră. Asta era ultima probă, îi înfrânsese, bătrâna se ridica în picioare și cu mâinile întinse înspre cer îi arătă premiul ce-l ținea strâns: o pisică ce se zbătea în strânsoarea bătrânei. mirel îngenunche și o privi fix – înăuntrul lui simțea cum se desprinde o stâncă imensă, se lăsă în voia sentimentelor: aruncă sabia, strigă o înjurătură, se prefăcu fericit, devenise... ...și în momentul ăla a avut un suspin și am simțit cum visul lui se rupe bucăți, am simțit că se pierde exact ca o mână pe nisip aruncat într-un râu de munte. L-am lăsat în groapă și am încercat s-o acoperim cu zăpadă gunoaie foc pământ apă, am acoperit-o cu pietre imitând „Movila Bocetelor”. În toate serile cu lună plină mergeam și ascundeam sub o piatră (desenasem pe ea o cruce gotică) o scrisoare către lumea cealaltă către mort, când o înlocuiam găseam răspunsul la întrebări, sau poate al noiiROUÃ, devenisem APÃRÃTORUL, îmi doream să știu de unde vin aripile. Adunam în mine într-o cană (ce curând a devenit neîncăpătoare) toată ura, regretul, nemulțumirea. (Acum știu ce-a simțit el știu ce simt toți morții din lume: o răceală de foc, apoi rana sau lumina, toată viața ți se petrece prin fața ochilor și așa orb cum ești înțelegi într-o clipă, vezi toate lacrimile, auzi chiar și șoaptele câinilor, ai memoria elefantului și înțelepciunea unui maestru, percepi ultrasunetele; de fapt simți tot și nu mai poți face nimic fiindcă nu mai ești. Peste toate astea se așterne umbra amintirilor pe care nu le poți atinge decât murind.) g) Iarnă: era un frig cum nu mai văzusem de când degerasem într-o noapte la Mormânt, lăsam inscripții pe pietre aveam o imaginație, din cauza gheții, numai asfințitul, o pată rotundă luminoasă se holba la mine cu unghii de neuitat, făceam versuri cum fac ăștia doi dragoste (ca să nu înghețe), după o oră eram degerat, mai mișcam un singur deget, urlam că fără el eram gol, deveneam alergic la legile naturii, nu mai suportam vegetalul din bolovani, construiam în mine a 5-a roată a unui car troian dar nici ea nu-mi putea explica devenirea. M-am așezat jos, mi-am umplut toate golurile toate spațiile intercostale cu minciuni vorbe urâte bube și canguri. Eram gol. Eram orb. Eram sloi roșu. Vedeam continuu cum cinevaCEVA se strecura în capul meu, cum apa se strecoară pe țeava de scurgere, mereu la doi pași în urma mea aștepta cinevaCEVA, poate umbra luniiPATÃ poate nouaROUÃ poate moartea poate cerul, mereu doi pași în urma mea. Eram hăituit de umbra lu’ cinevaCEVA. Când am ajuns în fața magazinului am citit firma și reclamele viu colorate, îmi atrăseseră atenția de mai mult timp, am intrat, am spus vânzătoarei că m-am pierdut în propriile-mi păcate, că am venit să cumpăr, ea mi-a cântărit 798 de grame (cerusem un chil), mi-a ambalat totul într-o cutie de carton cu fundițe roșii cu strălucire pierdută și un picior atârnând bleg pe-o margine (ba nu, asta e din amintirea cu măcelarul) în fine, mi-a întins pachetul și m-a salutat scârbită (nu-i lăsasem și ei un bacșiș cât de mic ținând cont că mă înșelase atât de puțin la cântar). Mi-am cumpărat o sacoșă de la magazinul următor (făcea reclamă la nu știu ce țigări, spunea că tutunul dăunează grav sănătății și arăta o femeie stând pe capota unei mașini, semăna cu idealul american, avea sâni imenși, picioarele-i stăteau crăcănate, fuma privind orizontul, o motocicletă trecea pe lângă ea, și tot filmul ăsta pe sacoșa în care mi-am băgat pachetul). M-am întors cu spatele, pe o piatră am văzut desenată o cruce gotică, n-o făcusem eu, poate mai știa cineva de Mormânt, poate că mai este cineva îngropat acolo poate bunicul lui sau fratele meu siamez, mort la operația de separare, cel ce a luat cu el în mormânt obiectivitatea mea catifelată și simțul realității. Atunci am renunțat la postura mea de apărător al Mormântului și m-am făcut scriitor cu speranțe de scenarist/regizor. h) Era cam pe la ora sinuciderilor în masă din Brazilia când am hotărât să plec acolo, mă simțeam plin, căram sacoșa cu mine de minute întregi, aveam pneumonie, am așteptat în stație mai multe minute, dar nu venea nici o rablă; bebelușii își primeau laptele cu măr și biscuiți; pe un pod priveam un bărbat scoțându-și cureaua ceasului și aruncând-o pe calea ferată; obosisem pe toată lumea, adormeau „de-a-n picioarele”. Prietenul meu care dorea să mă curețe de bani făcuse amurg. A venit mașina, zdruncina de parc-ar fi avut trei roți pătrate, făceam versuri din mers, mâncam stafide și mirosea a balegă de la țăranii murdari de balegă pe tălpi nespălați transpirați nerași tunși scurt vorbind cu accent, mergeam lângă unii în fiecare dimineață, l-am văzut pe un moșneag avea varice se mișca greu s-a așezat cam pe mine, am urcat pe un scaun, bătrânul nici nu s-a dezlipit de mine, umblam cu el pe mine, îi auzeam zgomotele stomacului, ceilalți au început să vorbească tare (ca să-l acopere) și să se contrazică, gesticulau lovindu-mă, stăteam în dubița aia murdară și mă simțeam ca un animal în drum spre abator, acesta era Drumul, femeia din fața mea mă călcase pe picioare și mă murdărise de ojă pe pantaloni, mă pipăia, mi-e și silă s-o descriu, oricum arăta ca o mariana. (melodie 4/4 cu violoncel și chitară bas) Avea părul negru tuns retro umplut de uleiuri și sclipici, ochii plini de farduri și rimel îi dădeau o expresie obosită, vorbea cu accent de țăran și se purta ca o prostituată, vecinul ei îi vorbea la ureche apoi ne privea pe toți să se convingă că nu eram atenți; semăna cu clientul, din pricina ei nici nu puteam să notez în carnețel, și oricum era întuneric, vedeam pe haina-i de blană câteva pete de ulei: era jalnică. Nu se mai oprea, avea mâini pricepute, începuse să-mi gâdile încheietura brațului, priveam în jurul meu cum se strica vremea, i-am strigat șoferului să facă stație deși nu ajunsesem Acolo, după ce am coborât, i-am urlat: „Stricato!” iar ea și bărbatul s-au amuzat, eram umed din cauza ceții, pe jos era polei; mergeam și mașinile mă claxonau să trec pe partea cealaltă a șoselei... i) Priveam cu ochii mei plânși razele scuipate de Lună, erau blânde și în același timp violente erau calme și stângace, mă simțeam udat de ploaia acidă, înghețam cuminte în hainele mele îmbibate cu miros de balegă și încă mai simțeam duhoarea de alcool amestecată cu cea a urinei vecinului meu de scaun; de fapt bătrânelul încă mai era lipit de mine: mă amenința că dacă nu-l duc acasă mă părăsește, mi-era silă de el, era un vorbăreț hodorogit, mincinos și indica drumul numai greșit: mi-era silă de el. Am ajuns la bunica mea, am zis că i-am adus: i-am întins sacoșa, cea cu femeia pe capota mașinii; ea m-a pupat pe frunte, l-a desprins pe moșneag cu mătura și l-a certat că n-a venit la masa de seară. Era bunicul meu. Murise de două ori în ultimul an și nici ea nu știa ce să se mai facă cu el, îi dădea de mâncare în timp ce eu mă pregăteam să plec. Când am ieșit pe uliță am văzut-o pe femeie, mi-am spus că ăsta-i sfârșitul capitolului i). j) Era spre zori când mi-am revenit din leșin, eram lungit pe-un pat, cearceafuri albe, mirosind a cearceafuri albe proaspăt călcate, pe un perete era un tablou fără ramă (poate o frescă) reprezentând un castel medieval, stăteam sub o plapumă și începusem să mă simt mângâiat deși mă credeam singur în cameră; o mână-mi stătea pe piept; pe un scaun pe-aproape mi-am văzut parul cu tot cu fes; pantalonii stăteau pe o sârmă într-un colț, din cămașă încă mai curgeau picături de apă, pe jos era baltă, bănuiam că cineva le spălase, prin somn îmi scărpinasem o pulpă până la sânge, aveam mâna murdară, când m-am ridicat în capul oaselor a apărut și durerea, am căzut, mi-am bănuit capul bandajat, era cald în cameră, se auzeau vreascurile pocnind în sobă, era cald, simțeam că transpir și mă jucam continuu cu buricul meu, forma lui unică mă fascina mai mult decât carpetele și covoarele cu modele populare, mirosea a cetină, încet-încet se făcea întuneric, iar bezna a întărit senzația de zăpușeală, am căzut într-un vis imens și dulce ca o floare de gheață pe care-o văzusem pe geam. Se făcea că stau la poalele unui deal, iar în vârful lui străjuiau trei cruci mari din lemn, mă apropiam cu pași fantomatici, călcam deasupra pământului și nici nu mă speria neatingerea, aveau mărimi diferite corespundeau unui podium imaginat de mine, pe locul trei stătea o pisică așezată cu capul în jos, pe locul doi vlad. Cea din mijloc am ghicit că era din măslin, deasupra capului scria mirel, dar omul era așezat cu spatele la mine, cu fața la crucifix. În momentul acela mi-a venit în minte o lingură plină cu lichior roșu, și-n oboseala mea am îngenuncheat dar nimic nu s-a mișcat din decorul imaginii nici vântul nu mai putea clinti blana pisicii, nici o picătură de sânge nu-și mai putea termina drumul spre inimă prin vasele capilare, prin conductele de oxigen, viața. Ușor m-am depărtat la distanța de la început: am plâns. k) M-am trezit brusc, eram transpirat iar umezeala mi-a amintit de mirel, mi-am amintit și visul, tot. Respiram greu, am văzut o cană aburind – ciocolată caldă, mirosul s-a răspândit repede în toată camera, încă nu mă puteam ridica, dar acum deasupra capului am descoperit un clopoțel, când am vrut să-i analizez decorațiile l-am făcut să sune din greșeală, avea un clinchet hipnotic, mi-am văzut pielea mâinilor: era mai albă ca niciodată, prin cristalul ei îmi întrezăream venele încâlcite contorsionate ducând spre nicăieri, pierzându-se în capilare imposibil de urmărit, mi-am mângâiat fața și pielea mea era catifelată, ușa s-a deschis cu un zgomot strident, un scârțâit al balamalelor, o rază de lumină care-a pătruns până la patul meu a adus cu ea teama bizară că Răul ar fi putut intra pe acea ușă și ar fi putut păși până la mine fără vreo urmă de regret pe chip, fără ca eu să mă pot apăra în cazul în care-aș fi fost atacat. În momentul acela tremurul care-n alte ocazii l-aș fi numit binevenit acum mi-a lăsat un sentiment de sfârșeală, m-a făcut să cred că sunt terminat, mărturisesc că m-am simțit ca un canar într-o cușcă de aur de care se apropia cu pași atenți o pisică neagră cu stea albă în frunte. Deși n-a intrat nimeni, gândul că Femeia e aproape m-a chinuit precum o placă de gramofon stricată, era ceva în mirosul care-a pătruns, era ceva care m-a scos din minți, fiindcă de obicei nu mă comportam așa. (melodie cu acorduri de vioară) Nici nu-mi mai amintesc cum a ajuns lângă patul meu, plutind pe deasupra pământului, cum s-a apropiat în acea levitație grandioasă a spiritului calm, simțeam o furtună interioară căci restul era doar excitație. Paloarea mea m-a făcut nici să aud întrebările ei, nici măcar nu i-am ghicit trăsăturile, păreau la fel de șterse ca și cum aș fi văzut-o printr-un geam mat, avea ochii de-o culoare închisă, iar părul și el tot într-o nuanță tristă de roșcat armoniza perfect cu lumina emanată de tenul ei ușor gălbui. Ca printr-un gest reflex ce mi-a produs scârbă i-am căutat mâna și i-am sărutat-o, dar nu podul palmei cum ai crede tu, ci spațiul dintre degetul mare și arătător, iar gestul meu a născut o reacție pe care nici acum – în clipa înțelegerii perfecte a realității comune – nu reușesc să mi-o explic. Fiindcă rămăsese încremenită, cu mâna în palma mea, pe pieptul meu, sub o pătură roasă am obligat-o să-și aplece urechea și i-am spus că vreau să-i sărut ochiul, și i-am exemplificat. Din pricina unor legi morale scrise de oameni ce n-ar fi trebuit să se nască, eram obligat să nu pot face altceva decât să merg pe străzile pustii pe care aș fi vrut să fiu când mă plictisisem de groapă, ele spuneau că nu-mi pot practica erotismul decât în locurile retrase la care eu nu avusesem nicicând acces. Era pentru prima dată când mă descopeream într-o cameră (exceptând magazinul din care am cumpărat cadoul bunicii), stăteam în patul unei femei care-mi permisese să-i sărut ochiul. Încă o tresărire. Îmi repetam continuu acest lucru în minte numai pentru a-l înțelege pe deplin în grandoarea lui, clară ca o cupolă de sticlă proaspăt spălată. Îi cream ocazia de-a afla că ador felul în care se mutase de pe scaun pe marginea patului meu ce scârțâia îngrozitor dar eu nu-l auzeam, în schimb percepeam chiar și zumzetul articulațiilor ei, îi vedeam fiecare tresărire, contracție și relaxare a mușchilor feței, îi analizam ochiul deschis (pe cel care l-am sărutat l-a păstrat închis în acea zi) cu care îmi căuta reflexia în fiecare obiect al camerei. Cred că dacă vrei cu adevărat poți personifica și un nasture, chiar și un fir de păr din gene poate deveni simbolul iubirii, chiar și într-un deget îți poți concentra toate sentimentele penibile sau nu (în timp), chiar și buricul poate fi înconjurat de erotismul primar, dacă fiecare centimetru pătrat de piele s-a lăsat controlat-mușcat-pipăit-mângâiat-sărutat, apoi iarăși mușcat și controlat timp de ani înșirați pe o ață; unul după celălalt precum elefanții ce se țin cu trompa de coada colegului din față când migrează; uitasem și să mai merg, uitasem să mai vorbesc nu mai știam nici cum se fluieră, experimentasem doar tot ce-mi lipsise până atunci; învățasem tot ce nu știusem pentru a uita restul, dacă nu aș fi fost terminat (mă refer la crearea mea dacă era încheiată-sfârșită). Mă mândream cu propria-mi expresie facială pe care-o întorsesem pe dos și o arătam tuturor ca să observe ce țesuturi puternic vascularizate aveam – aveam culoarea sângelui până în vârful urechilor, urechi ce nu auziseră nici un răspuns, urechi astupate cu moloz și împotrivire, tăcere și mângâieri în timpul anilor-mărgele. Mult timp după acea criză a bolnavului meu interior întunecat am simțit lipsa unui fel de cuvânt care să aibă sens numai dacă nu e pronunțat (liniște!), fiindcă sentimentul moare sub secera încovoiată a cuvintelor. Nimic nu putea să mă distrugă mai mult decât rostirea și-mi doream să surzesc, să nu mai aud nimic, și-mi doream ca ceilalți să surzească să muțească, să nu mai spună nimic. Nicicând nu mi-am dorit dispariția gurii sau a urechilor fiindcă legătura erotică dintre ele este mult mai puternică decât oricare zgomot și oricum natura ar naște un echivalent care să le înlocuiască cu succes. Simțeam că mă dizolv și mă aliez cu acea substanță infectă pe care o negam, vroiam să fiu un cub de gheață într-un pahar cu suc de morcovi (pe vremea aia sucul de morcovi nu se găsea gata îmbuteliat: trebuia să ți-l prepari singur), dar eu eram cel care țipa, eu eram cel ce nu putea fi auzit de ceilalți din pricina zarvei lor interioare. Și asta m-a mistuit mult timp, m-a făcut nepăsător, m-a transformat atât de mult încât casa mea a devenit pieptul ei, și fiindcă îi uitasem numele i-am spus (din amintire) evolym, ca și cum o strigam altfel numai în gând: când îmi era dor de ea chemam memoria pustie prin foc și magnetism curat ca o pancartă pe care rămăsese scris un slogan purificator, la fel ca o mantră: Iubește-i pe cei ce te iubesc. Numai prostii și printre toate astea mă vedeam stând cu capul pe un sân, cu o mână care să-mi ridice obrazul ceva mai sus, atât de mult încât să pot admira tabloul de pe perete, cu imaginea lui distorsionată de căldura emanată de sobă; era un fel de sfoară care-mi pironise privirea în acea direcție, era vorba de felul în care se ondulau formele pastelate ale unui zid de cărămidă roșie, simțeam ritmul alert al respirației, auzeam inima ei ca un instrument muzical îngropat sub țesuturile musculare, în interiorul cavității toracice, obosise de când se juca cu buclele și zulufii părului meu nepieptănat. Era liniște, dar eu nu reușeam să mă despart de obișnuința negării, așa că făceam gălăgie cu felul meu de a fi zgomotos, băteam din palme după fiecare strofă pe care i-o citeam. Singur aș fi .................................................................... – Hai mă, mai ai mult? – Păi, nu prea. Am ajuns la partea cea mai frumoasă... – La experiențele erotice? – Da. Hai că mai e puțin. – Treci peste asta… că ți se termină timpul – știi doar că n-ai decât un minut. Ne mai vedem noi și-mi povestești mai pe larg atunci. Acum zi-mi direct finalu’. capitolulZILEIdeNOUÃSPREZECE z) Existau zile în care mă trezeam cu puternicul sentiment că voi muri, că viața mea se va sfârși, își va termina irosirea. Și gândul acesta îmi dădea puteri noi și nebănuite de mine: în acea zi eram foarte activ, doream să-i ajut pe toți, să fiu bun cu toți, să-i fac să mă iubească măcar atât cât îi iubeam eu în acele ultime clipe (deși eu nu știam că-s ultimele). Dar nu se petrecea nimic: continuam să fiu dezamăgit. Mă întrebam unde greșisem. Si adormeam cu senzația de greață. Eram cu adevărat dezamăgit și plictisit de toate. În alte zile mă simțeam păcătos și doream să fac cât mai multe greșeli inpardonabile. Dar rezultatul era același. Totul se banalizase. Încet-încet am ajuns să-mi recreez lumea mea ideală în care muream în fiecare seară și renășteam în dimineața următoare pentru a muri din nou seara. Mergeam prin locurile cele mai periculoase, mă băgam în tot felul de bătăi, mă lăsam mutilat inutil. Nu mă mai speria gândul morții și nici producerea ei altora. Am ajuns să-mi pierd toate sentimentele. Trăiam la întâmplare. Și toate astea pentru a părăsi banalitatea unui trai decent, șters, în cine știe ce periferie printre oamenii care nu ajungeau niciodată la ziar, care nu scriau nimic toată viața lor în afară de una două iscălituri mâzgălite pe câte un contract la gaze sau la curent... oameni care-și trăiau viața de pe o zi pe alta, oameni ce urmau să fie uitați de toată lumea din clipa în care se afla de moartea lor. În lumea asta a mea toate rudele erau îmbrăcate în negru ca să nu fie observate de privirile mele rătăcitoare în căutarea pericolului și pentru a fi veșnic pregătite în fața morții mele iminente. Dar totuși a fost cineva care mi-a stat mereu aproape, care m-a sfătuit continuu asupra unui drum pe care nu l-am ales, care m-a iubit, care m-a chinuit cu anumite explicații ale comportamentului meu surd. Respiram aer, dar nu-l simțeam; vedeam culori, dar pentru mine numai umbrele mai contau; simțeam căldura și mă îndepărta; eram insuportabil ca pacient (al ei). Lăsasem în urmă mai mult decât ar putea construi un arhitect în două vieți de om. Și totuși am ascultat un sfat: am început să scriu poezii, dar și ele veneau tot din altă lume, și ele erau atât de personalizate încât numai eu le numeam poezii. Ceilalți le spuneau „probleme” și le foloseau în testele de cultură generală la Oxford și Harvard. Cred că nu reușesc să fac nimic în normele acelei lumi pe care am părăsit-o de aproape douăzeci și unu de ani de-acum. Noaptea avem vise halucinante: veneau din lumea mea intelectualizată; se făcea că merg sau că zbor – oricum e cam același lucru – printr-un imens ceas, prin turla unei catedrale, printre clopotele unei mânăstiri tibetane, prin tot felul de contorsiuni ce nu au echivalent în lumea asta a voastră, sau cel puțin eu nu le-am găsit. Dacă intrai în capul meu, sau dacă-mi puteai citi nervii optici în timpul somnului, fiindcă la mine chiar și anatomia subtilă se schimbase, ai fi văzut tot felul de tablouri cubiste, imagini punctiforme, portretele unor fluturi care odată mi-au fost amici buni cu care purtam tot felul de dialoguri. De la fluturi am învățat eu sexualitatea. De la fluturi și rândunele. Aveam un cuib chiar deasupra geamului. Și înjurăturile tot de la ele le știu. Erau zile, dar asta abia după ce m-au dus la Gânditoriu, când stăteam numai la fereastră unde învățam de la trecători cum să întreb cât e ceasul, cum să mă urc în autobuz, cum să ating fundul unei domnișoare, al unei doamne, al unei babe, al unei mumii, al unui schelet, al meu. În fiecare an pe 19 ianuarie, de ziua mea, primeam permisiunea să merg la Movila lui mirel. Știam că n-ar trebui să afle despre el, dar era singura metodă ca să ies de acolo. Știam că mă urmărește cinevaCEVA, oricinevaORICEVA, așa că alegeam drumul cel mai lung, refăceam drumul inițial, cel pe la magazin, numai că bunica murise iar pe vampă n-am mai văzut-o decât o dată, în seara când am murit, adică astă-seară (dac-aș putea dezvălui acest secret). Atunci era luna plină, deși nu mă atrăgea în nici un fel ideea ca sunt urmărit de un ochi în plus, sau poate chiar doi ochi. O asociam cu ochiul lui Dumnezeu și mă nemulțumea și mai mult. În noaptea asta fericită sufletul meu s-a unit cu o altfel de lumină. Știam că după ce-ți pierzi iubirea, adică după ce nu-ți mai pasă de oameni singurul lucru pe care-l mai poți face este să aștepți cu teamă un final pe care nu-l poți anticipa, nu-l poți grăbi, nu-l poți savura decât după. Prin moarte trecem iarăși în carnea noastră, numai că acum avem puterea să vedem clar (prin ea – dincolo de ea). Ca mutarea sufletului să fie perfectă trebuie să ne uităm viața aceea irosită de mai înainte, iar singurul mod e să ți-o povestești unui El-Ea, adică unui om mort, care n-a vrut să reînceapă (pentru asta, sunt pedepsiți să asculte veșnic viețile celorlalți). După ce povestești uiți și astfel ești perfect ca un boboc ce se frământă în frumusețea lui nenăscută, ca o narcisă galbenă în mijlocul unui strat de petunii. În noaptea asta, sufletul meu, s-a unit cu o altfel de lumină. Ca o călăuză apăsătoare umbla moartea care te va învia. Iată miracolul așteatat de mine: sunt ca un bătrân credincios, cunt ca un fluture, sunt ca un tablou ce nu poate fi falsificat fiindcă sufletul meu nu mai e de mult timp așa cum îl știți voi. Eu am trecut. Pe mine m-au atacat câini, sau poate doar un câine, sau poate Câinele, la tine poate fi vorba de altceva. Orice ar fi, nu uita ca va fi. Fii pregătit și ascultă dincolo de vocea lui, fii liniștit, sau dimpotrivă: agită-te - nu te va ajuta în nici un fel. La urma urmei, în fața morții toți românii sunt ciobani. Eu am reușit să sparg crisalida, dar am devenit tot om; acum e rândul tău să faci la fel, și vei simți cum totul decurge normal. Nimic nu te grăbește; nu te grăbi. Fii sigur că în cel mai rău caz poți ajunge ca mine... lângă mine! |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate