agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4412 .



PIRAMIDELE
proză [ ]
Marea Piramida

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Robert_Cohen ]

2002-09-25  |     |  Înscris în bibliotecă de error



Piramidele au facut sa curga multa cerneala. O bibliografie minima ar cuprinde zeci de volume! Noi ne bizuim pe lucrarile lui Jean-Philippe Lauer-membru al Institutului egiptean-si anume pe Misterele Piramidelor (Presses de la Cite, 1974), care datorita stradaniilor autorului se poate numi foarte bine, Piramidele fara mistere".
Marea Piramida de la Gizeh, masurata in coti ;circa 230,5, si o inaltime teoretica de 280 coti, circa 146,7m. Panta sa exacta este de 51*50'35"
Intrarea la mormantul regal se efectueaza printr-o galerie ingusta care se deschide la nivelul celei de-a 15-a asize (rand de zidarie) si coboara uniform pe mai mult de 28m pana la inceputul coridorului care conduce la cavoul regal.Dar coridorul descendent se prelungeste, dincolo de aceasta intersectare, pastrind aceasi inclinare, de 77m, pana agunge sub nivelul primei asize a Piramidei.Acolo, sapat in roca, un mic coridor orizontal duce la o camera subterana goala, cu un tavan plan si lustruit si o pardoseala cu multe neregularitati.
Revenim la punctul de intersecatare a coridoarelor si o luam pe un coridor ascendent de vreo patruzeci de metri care conduce la galeria cea mare (47m lungime si 8.50m inaltime); aceasta este construita din calcar fin de Mokattam, atat de pefect de taiat si lustruit, incat scriitorul arab Abd-al-Latif relata ca intre pietre nu se poate introduce nici un ac si nici chiar un fir de par.
In sectiune, galeria cea mare are o forma curioasa.
In partea inferioara, prin mijloc este un pasaj de 1.04m latime care are, pe ambele parti, doua banchete de cate 0,50m latime si 0,60m inaltime, in asa fel incat latimea totala a galeriei este de 2,04m;la o inaltime de aproximativ 2,50m deasupra banchetelor, sectiunea galerie incepe sa se micsoreze, prin sapte retrageri succesive.
Se ajunge la celebra camera aregelui:cinci spatii libere se afla asupra camerei regelui numite camere constructive; acestia au peretii construiti din blocuri de granit si au o inaltime foarte mica: un om nu poate inainta in ele decat in genunchi. Ultima camera este acoperita cu dale asezate oblic, fapt care a intarit presupunerea ca ele au rolul de a prelua greutatea enorma a mesei de piatra de deasupra, permitand astfel construirea unui tavan plat in camera regelui. Intreaga camera si anticamera - inclusiv pardosela erau imbracate in granit negru. In camera regelui, construite din mari blocuri de granit perfect asezate si llustruite, a fost depus, cand sa construit Piramida, un foarte frumos sarcofag din granit rosu, fara capac (nu a fost descoperit inca), situat pe axa nord-sud.
O alta camera, la capatul coridorului orizontal, in punctul in care galeria cea mare continua coridorul ascendent, este impropriu numita " Camera reginei".
In camerele regelui si reginei sunt plasate cate doua canale de ventilatie. Aceste canale pornesc de la aproximativ 0,90m inaltime de la podea si au o sectiune de 0,20x0,15m largindu-se usor spre exterior. Canalul care pleca din camera regelui spre latura de nord (a piramidei)are 71m lungime, iar cel dinspre latura de sud are 53,20m.Datorita acestor canale, care fac in permanenta legatura cu exteriorul, chiar daca intrarea in piramida este inchisa, orice activitate omeneasca in interior si in special in cele dooua camere poate continua;cele doua canale care aerisesc fiecare camera, iesind in exterior - unul sore sud unul spre nord - fetele piramidei fiind incalzite de soare in mod diferit, permite o ventilatie suficienta.
Patrunfderea in camera unde se afla sarcofagul regal, initial de neconceput, a fost fortata de lacomia jefuitorilor, care au descoperit mijloacele de a pune stapanire pe bogatiile mormantului regal.
Dela Keops nu ne-a ramas decat amintirea unui mare rege, zeu pe pamant, care a dorit sa lase generatiilor viitoare un monument demn de numele sau si de al parintelui sau, Ra.
Mort, faraonul a intalnit semenii lui, zeii. Dupa cum spun Textele Piramidelor, el"s-a spalat impreuna cu Ra in lacul plin de trestii; Horus i-a frecat trupul; Thot i-a masat picioarele;Shu l-a purtat, iar Nut l-a luat de brat".
"Esti spalat de Isis - se spune in paragraful 1781
- Neftis te curata; cele doua surori ale tale framanta trupul tau, reinsufletesc mebrele tale, ele fac sa apara cei doi ochi ai tai pe fata ta."

.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!