agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ stejarul
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2013-09-23 | | într-un singur brad milioane de becuri - un poem ratat!... Petruț Pârvescu Concizia haiku-ului nu trebuie judecată din punct de vedere formal. Numărul mic de versuri sau silabe nu este nicidecum o garanție a laconismului său. Chiar și în cele 17 silabe, exprimarea poate păcătui foarte lesne prin diluție și umplutură, dezlînare și descriptivism. Stilistic, sintagmele haiku-ului sînt (ar trebui să fie) niște precipitate cristaline dens evocative, sobre și austere. Constituind rodul unui proces de omisiune elocventă, al unei tendințe eliptice de concentrare și esențializare a expresiei, ele încearcă să pună cititorul față în față cu elocvența taciturn-simbolică a imaginilor. Pentru că omisiunea nu este o (întîmplătoare) neglijență stilistică, ci un procedeu voluntar și premeditat prin care textul este epurat de acel balast care l-ar face explicit sau descriptiv. Numai un text ascetic, reținut și rezervat poate rămîne unul plin de tensiunea sugestivă a aluzivului nerostit. Totuși, cînd inspirația are ca motiv un eveniment notoriu sau o sărbătoare, așa cum se întîmplă la concursurile sau antologiile cu temă, tentația celor care nu și-au format gustul pentru haiku este aceea de a da-n vileag cît mai multe dintre trăsăturile lucrului tematizat sau de a-l celebra vădit în loc de a-l menționa doar succint și discret. Cîteva dintre concursurile ROMANIAN KUKAI, avînd asemenea teme, ne-au oferit poeme care arată cum nu trebuie compus un haiku. Se scriu în asemenea ocazii poeme cu caracter ostentativ făcute parcă pentru a impresiona, a provoca, a demonstra ceea ce știe autorul despre tema respectivă și, desigur, despre felul cum este simțit sau trebuie trăit momentul respectiv. Stilistic, maniera este aceea a școlarului care se simte atotștiutor și sare-n sus, împungînd cu degetele, gata să scoată ochii profesorului: Eu, spun eu, știu eu! Dacă e Crăciun, de pildă, se etalează bradul, nămeții, colindătorii, steaua, magii, nașterea Domnului, clopotele, vraja, îngerii. bradu-n fereastră - prin nămeții cât casa colindătorii... o stea printre oameni magii pornesc la drum: s-a născut Domnul! tainica vrajă sub bradul de Crăciun - bat clopotele! pomul de Crăciun colindă la fereastră șoaptă de înger Dacă e Anul Nou, e musai să pomenești festivist de freamăt, artificii, ulițe troienite și plugușor, sorcovă, belșug, șampanie. freamătă vremea, artificiile spintecă cerul Noul An apare uliți troienite - copii cu plugușorul vestesc anul nou copiii la porți - sorcova în zăpadă semn de belșug cer învăpăiat - valuri de șampanie aduc noul an De Mucenici, se insistă pe ritualurile domestice: aromele de nuci și miere, sfințișorii sau fiertura, vinul, candela, masa de brad, toți laolaltă. în toată casa aroma sărbătorii - fierb mucenicii martie, sfințișori - așteptând îndulcita pomenire pe masa de brad – pregătiți mucenicii arde candela umple grădina miros de nuci și miere zi de mucenici împletiți în opt cu pâine, nuci și miere – simpli mucenici! toți laolaltă – de sufletul morților mucenici cu vin obicei străvechi patruzeci de mucenici pios împletiți De ziua muncii, ritualu-i mai profan: mici și bere, grătar și sudoare, picnic și… răni în poiană. de ziua muncii bere si mici la soare la re-vedere! de ziua muncii - râu de transpirație lângă grătare între prieteni - la pădure la picnic de ziua muncii pretutindeni urmele ospățului – de ziua muncii de ziua muncii întotdeauna rămân răni în poiană… La Bobotează, trebuie pomenit Sfîntul Duh, preoții, gerul, crucea în valuri și busuiocul. de Bobotează - sfințenia Duhului prin toată casa bobotează cu ger - preoți sfințind ape și pe noi oamenii crucea în valuri prinsă de Bobotează - doar act de curaj? de Bobotează prin ger și promoroacă - busuiocul ud Farmecul haiku-ului constă însă tocmai în faptul că toate amănuntele debitate de autorul pripit sînt cuprinse deja în numele evenimentului. Numirea (singură) spune aceste lucruri implicit, eliptic. Numirea pură și simplă este de fapt elipsa cea mai frustă, mai sobră și mai spontană. Fără adaosuri, lucrul numit iradiază (deja) toate aluziile și sugestiile cu care l-a înzestrat cultura care-l înglobează. Contextul descriptiv, explicitînd, îl sărăcește de bogăția implicită a apropourilor virtuale. Poeme ca cele de mai jos ating apogeul gîfîit al aglomerării detaliilor și platitudinea maximală a descriptivului, încercînd să epuizeze inflaționist lista celor știute despre tema propusă. În loc să esențializeze, enumeră un inventar dorit exhaustiv. visul unei nopți cu îngeri și cu stele - pomul de Crăciun Artificii. Ger. Șampanii - ochii pe ceas. Prag. Câți vor rămâne? Clopotele bat în sat popa așteaptă mucenicii-s calzi Sfinții Mucenici – din rănile lor curge lapte cu miere de ziua muncii - prin berării se-adună muncitori cheflii La fel de oportună și ofertantă li se pare novicilor și posibilitatea de a-și expune și trăirea de rigoare. Trăire, cum se vede din poemele de mai jos, convențională, banală, știută, mălăiață. Și uneori aiuristică prin bunele intenții evident nerealizabile - nopțile fericite ale copiilor străzii stând sub bradul din piață. copilărie - brad de Crăciun încărcat mângâierea mamei copiii străzii stând sub brad împodobit - nopți fericite vine Anul Nou – cîte speranțe iarăși se-agață-n calendar steluțe în brad Dumnezeu ne șoptește vine Anul Nou! sub semnul tainei icoana muceniței oprește plânsul mucenicie – prin clopote tăcute cântec de îngeri... de ziua muncii orchestrând fericirea mici abia prăjiți verde crud de mai o zi a muncii ca-n rai salcâmii cântă la Bobotează, mireasmă de busuioc pe mâini și-n suflet de Bobotează întoarceri spre origini - căutând crucea... sufletele se deschid, iubirea se revarsă de Sfânta Bobotează Tentația de a celebra și a proslăvi faptul nu face decît să dilueze substanța poemului. Exhibarea admirației și a entuziasmului, firești în poezia occidentală, nu este agreată de spiritul poeziei nipone. De aceea, e recomandabil ca autorul să nu cedeze ispitei de a scrie crîmpeie de odă sau versete imnice. Autorul de haiku este rezervat. Bucuria și trăirile sale au atașată o surdină. Sînt mai sobre, mai cumpătate, mai interiorizate. Este bine să vedem și cum au evitat aceste capcane poemele bune din concursurile menționate. Pentru bradul de Crăciun, Henriette Berge, a menționat doar colindele și, în locul simțirii exultante, contrar împrejurării care îndeamnă la bucurie, a preferat să evoce tristețea bunicii, care, se subînțelege, este singură lîngă bradul cu pricina. s-aud colinde - lângă bradul de Crăciun bunica tristă Pentru Horia Ivășcan, uimirea copilului privind la luminițele din brad este mai mult decît bucurie și devine de-a dreptul extaz al jocului. Pretextul Crăciunului este doar un cadru, o atmosferă, un fundal. luminițe-n pom - micuțul meu clipește imitându-le Anul Nou, prilej obișnuit pentru un nou început sau măcar pentru urări de bucurie și prosperitate rostite de cei dragi, este pentru Valeria Tamaș doar o rememorare ironică a singurătății. noaptea dintre ani – îmi urează la mulți ani doar papagalul Și Eduard Þară desacralizează imaginea noului an. Șirurile de urme care se întîlnesc în prag nu par să fie esențial diferite. Vreme trece, vreme vine. Noaptea dintre ani e doar un prilej de a medita cu o amărăciune senină la deșertăciunea timpului. noapte de An Nou – un șir de urme pleacă și altul vine Pentru Valeria Tamaș, poemul iese din canonul sărbătorii Mucenicilor și nu evocă nici bucatele îndrituite, nici amintirea faptelor celor comemorați. Rolul de mucenic este atribuit unui salcîm a cărui statornicie este mai mult decît incontestabilă. Neclintit o viață, aplecîndu-se doar sorții fără să se frîngă, pierzînd și recuperînd an de an frunza, salcîmul a rămas devotat gliei și cerului, locului unde s-a ivit. În fireasca lui aspirație către înalt, s-a stins... în rugăciune. Toată spiritualitatea celor știute este concentrată acum într-un simbol. ultimul mucenic sfârșit în rugăciune... un salcâm uscat Există în poemul următor al lui Cezar Florin Ciobîcă o distincție neexplicitată între babă și bunică. Între zilele vitrege ale babelor și cuptorul prodigios al bunicii. Se pare însă că, de data asta, în absența bunicii, Dochia și-a extins jurisdicția și asupra cuptorului, interzicînd sărbătoarea. Focul nu e aprins, aluatul nu dospește, vremea nu-i coaptă nici pentru sărbătoare, nici pentru primăvară. zilele babei - din cuptorul bunicii niciun mucenic Ziua Muncii și-a cam pierdut aura de sărbătoare comunistă. Maria Adam însă reușește să-i recupereze o aură nouă în ton cu instalarea primăverii. Și lozinca sărbătoririi prin muncă se potrivește de minune travaliului rîndunicii întoarse la cuib. Ziua Muncii – rândunica-și repară vechiul cuib În schimb, Octavian Mareș sesizează felul în care ea e persiflată pînă și de cîini. Festivismul de odinioară, care proslăvea onoarea muncii, prin parade pline de fast și-a pierdut însemnele și lenea canină s-a instalat în locurile unde ele erau oficiate. de ziua muncii – unde era tribuna doarme un câine Cînd poemul e bun, nu mai e nevoie să pomenești de Sfîntul Duh. Este suficient să trimiți, așa cum face Alex Șerban, la o imagine aievea în care se petrece epifania. de Bobotează - în cireșul înghețat un porumbel alb Sau, dacă ai simțul elipsei, Boboteaza poate fi surprinsă într-un gest aparent contradictoriu, dacă știi, precum Ildiko Juverdeanu, că momentul este prielnic fetelor care cad pe gheață pentru că sigur se vor mărita în acel an. epifanie – zîmbind piciorului rupt fata bătrînă Haiku-ul tinde să transmită în primul rînd o anume atitudine de viață. Concizia textului rezultă nu atît din scurtimea canonică a celor 17 silabe, cît din refuzul stilului discursiv și descriptiv. Autorul gustă în viață și, în consecință, și în poezie expresia concentrată preferă sugestia. Nu cuvintele sînt totul, vorbele trebuie să ne îndrepte doar atenția către lucrurile care sînt mult mai grăitoare în muțenia lor. Nu trebuie să-ți pierzi vremea cu sporovăiala, trebuie mai degrabă să asculți, să vezi, să simți lumea de o bogăție inepuizabilă a lucrurilor între care trăiești. O temă, un subiect nu trebuie să fie obsedante și ostentative într-un haiku. Ele sînt mai curînd motive desolemnizate, tratate doar tangențial. Observate acolo unde, în relație cu alte lucruri, se comportă paradoxal și se contrazic singure. Poemul apelează la ele fără să le privilegieze, bucurîndu-se însă de potențialul lor aluziv sporit față de alte lucruri. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate