agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2015-04-08 | | George Stănciulescu scrie o poezie a banalului cotidian dar mai sentimentală, fară cinismul optzeciștilor, mai amară chiar și mai tragică, discretă, doza ei de imaginație fiind mai degrabă redusă la o stare onirică, opusă cotidianului nud. Revendicarea de la modelul optzecist nu este totală, poetul se caută, are o vibrație originală în glas, refuză să se despartă total de aripile melancoliei eminesciene, romantice. Nașterea fetiței sale transformă adolescentul « întârziat » în pater familias responsabil și copleșit de emoție, care îl poartă departe. Înșiruiri de zile banale, prozaice, între savuros și autoironie duc la un amestec de-a dreptul simpatic, uman, aceste poeme fiind « vocea autentică » a unui poet talentat pe drumul căutărilor și trăirilor acute, în vârtejul existenței auctoriale si de zi cu zi : seara m-am înscris într-un partid pentru șase beri ajuns acasă am dat drumul la radio și am citit un poem cu sconcși de lowell am plîns vreo zece secunde am râs cam tot atâta și nimic nu era adevărat doar prosteala ce-mi era cumva de folos. Cuplul înstrăinat ori gata să explodeze, confuzia între a se simți uneori prizonier, lipsa de claritate a acestui < drum spre și prin casă > , cadrul societal scrutat printr-o lupă amară nu cad în biografism mizerabilist și coexistă pașnic, în paginile acestui volum. Formula poetică este adesea onorabilă, proaspată și bine primită de cititorii autorului, foarte apreciat pe pagina sa Facebook, unde s-a hotarât cu greu, din timiditate, să semneze cu numele său real. Atuul acestui poet ar fi o anumită inocență, o puritate « distantă » , un fel de baraj impus în fața unei « lumi dezlănțuite » . Diverse filoane, pe drumul tentațiilor, evadărilor de tot felul se lasă percepute, poetul este pe drumul unei limpeziri personale, poziționându-se, puțin pierdut, pe traiectorii și intersecții diverse, între modernismul interbelic, biografism optzecism … Este intersecția care duce la acel « drum » numai al său și aceste cautări ori experimente sunt distincte, traversând dezinvolt acest volum . Volumul se citește uneori cu emoție și tensiune, cu simțurile acaparate de o senzualitate virilă asumată, care emană din carte. Acest poem merită citat, căci justifică titlul volumului, conține și anunță tot potențialul prezent și cel care îi va urma, fiindcă acest poet, dezinteresat, nezgomotos are o consistență poetică de bun augur : REGELE BUTELIILOR GOALE spălasem vasele se terminase butelia nu mai aveam bani de alta fumam cred că eram și puțin supărat am luat un creion și am scris pe o bucată de carton gânduri fără sa le dau vreun titlu doar le- am numerotat... 1- pe la paișpe ani mă gândeam să devin poet stai cuminte îmi zicea mama nu vezi poeții au salariu prost unii înnebunesc și mor tineri fă- te și tu medic sau altceva nu știu inginer meserii serioase băi băiatule mama nu era nici medic nici măcar inginer când eu mă sfătuiam cu fluturii... 2- acuma poate ai și tu dreptate mi- e greu să zic însă prea- ți bei mințile prea ești sentimental femeia nu- și dorește fără motiv sămânță de scandal... 3- nu pot să gândesc dintr- odată mai întâi mă așez în echilibru dezamorsez viiturile cumpăr o carte spun o minciună și tac... 4- martie nud viața ca o parabolă opt rânduri de adolescență vorbește ploaia un creion chimic și- atât... 5- mintea hăituită obosise se opri duse mâinile la ceafă și sictirită strigă mă predau cât costă impozitul pentru prostie... 6- eram in bucătărie se terminase și butelia n- aveam bani de alta afară icneau pocnituri de materie nu băusem nimic nu stiu dacă eram lucid sau în transă cred că- mi număram bătăile inimii cumpărasem o pâine neagră și mi- a venit o idee cum dracu mai traiesc în halul ăsta hrănit cu pietrele din prăjitura vieții Cartea sa este o mărturisire adolescentină a unui îndrăgostit de poezie, care adoră scrisul si citeste în draci. Rime peste rime la începuturi, apoi lecturile la îndemână- Nichita Stănescu, Mihai Eminescu,Sorescu, Păunescu, Blandiana, Cărtărescu, Mușina … dar și Prévert, Neruda etc .. .sunt câțiva dintre ”iubiții” săi literari. La un moment dat, a divorțat de poezie, s-a lăsat de scris, tumultul vieții fiind mult mai intens decât cel al imaginarului. Deci această pauză explică uneori anumite pasaje de limbaj mai inadecvat, dar se simte această redescoperire a apetitului pentru poezie, multă poezie. A recuperat manscrise mai vechi, le-a prelucrat, le-a redistribuit în suflet, le-a readus la viață, deși a « scalpat » multe din manuscrisele vechi . O anumită stereotopie este normală, în fond temele poeziei sunt aceleași de când lumea : diverse dezamăgiri ori fericiri în dragoste, obsesii pentru femeia care l-a făcut să sufere, ori l-a facut fericit, solitudinea sociala, o viață ”la datorie”, în « normalitate » , fără de care se ajunge la marginalizare : PACT n-am reușit să adorm fiindcă nu m-a lăsat Neruda am un pact cu neruda îl citesc numai după miezul nopții mă încalț în pantofi cu toc o femeie știe sensul doar ea în singurătatea trecerii clandestine la etajul doi există viața strecurată pe reverul hainei dă-i tu primul cu zarul eu am intrat în postul crăciunului dincolo de ziduri scâncește foamea îmbatrânită de riduri Poetul desfașoară un fir narativ (nu spun liric pentru că George Stănciulescu scrie o poezie din secvențe filmice care înlănțuie o spovedanie crudă, sinceră și autentică, practică o poetică a adevărului, a emoției, a speranței, un cuvânt- punte firească către lume, cu luciditate. Imagini ale lucrurilor si gesturilor mărunte de zi cu zi trezesc interesul, povestea sa este numai a lui. Poemele despre părinți dezvăluie unele aluzii profunde, răspunsuri și ne-răspunsuri, care clocotesc în adâncimile sufletului, ce mi se par demne de semnalat : POEM DE PÃRINÞI mama purta brațe lungi pentru legănat tata avea barbă aspră indiferentă și nu iubea iernile, eu iubeam iernile fiindcă numai așa mă puteam mira de amândoi găsindu-i împreună rușinați (deși se cunoșteau de mult) el mai cioplind într- un lemn ea ascultând atent cu inima o piatră de parcă ar fi aflat un mare secret nu știu dacă lemnul și piatra sunt rude nici mama cu tata nu erau rude probabil se obișnuiseră așa unul cu celălalt el cu un lemn al lui ea cu o piatră atentă își mai aminteau ciudat de cuvinte mama chiar le îndrăgea tatei nu i-au plăcut însă niciodată îmi spunea că oamenii cu barbă trebuie să vorbească puțin abia mai târziu am înțeles filozofia lui despre viață mult prea târziu când lemnul a tăcut în mod firesc cu mine ascultând absent o piatră Biografismul este dus la extrem, uneori taie în carne vie, ironia e fină, atenuează drama : (…) la telefon mi-a zis că și-ar da viața pentru mine am ascultat-o emoționat deși nu doream să dea cineva ortu’ popii pentru mine mai ales ea și am crezut-o așa cum o credeam pe maică-mea toată dragostea mea rezistentă antrenată era acolo pe fir Memoria decantează experiența de viață a eului liric, o redă prin sclipiri revelatorii dincolo de o cronologie concretă, suntem în generalul-uman, autorul, ca mulți alții din generația sa, ne pune față în față cu mizeriile de tot felul, sexuale, sentimentale, materiale, cu amorul pierdut ori regăsit, se reinventează prin exorcismul cuvintelor așternute pe o coală de hârtie care suportă totul : J’AIME LES GENS încă un bob de grâu ucis de o pasăre am exersat de-atâtea ori cum să ridic privirea din pământ mai ales în învălmășeala orașelor unde sute de croncănituri tresaltă din piepturi Aspectul de pseudo-jurnal este asumat, complex, corespunde unei necesități de autoterapie a cutremurelor ce-l frământă. Pericolul de ocolit este de a cădea într-un fel de mesaj prea diluat, prozaic pâna la exagerare . Deocamdată, semnele unei treceri spre „altceva" au apărut, se întrevăd, poetul este în faza unei « consolidari » care se desenează în forță, impresionantă, viitorul este en marche … Obs: A apărut, la Editura SINGUR,2015 în Colecția SCRISUL DE AZI. Coperta 1 a fost realizată de Camelia Iuliana RADU. Angela Nache Mamier Scriitor român – Franța |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate