agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ LaraicaElbaSavașiDrina
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2020-12-21 | |
A apărut de curând:
o Leoaică îmi traversează centrul. Poezii (290 p.) Editura Ars Docendi – Universitatea din București, 2020 Autor: Daniela-Luminița Teleoacă Editor: Ioan Crăciun Tehnoredactare: George Arun Coperta: Roxana Lăzărescu Data viitoare Dumnezeu va face Femeie! „Daniela-Luminița Teleoacă și-a obișnuit cititorii cu o scriitură de forță, a cărei amplitudine oscilează între abisurile sufletului și strălucirile celeste, ivind în imagini poetice dintre cele mai surprinzătoare o realitate care ne înconjoară pe toți deopotrivă, dar pe care doar profunzimea unui artist o poate percepe și o poate reda în vers. Aflată la al treilea volum de poezie, după „În absența din preajma Copacului” (2018) și „El ne ținea într-un pumn cu iubire inima” (2019), și după romanul „Sonia cu accent grav și hiat” (2019), toate apărute la Editura Ars Docendi – Universitatea din București, în volumul de față Daniela-Luminița Teleoacă nici nu și-a diminuat intensitatea trăirii poetice și nici nu a căzut în manierism. Complexitatea versurilor autoarei permite diferite puncte de pornire pentru exegeză, dar, în cele ce urmează, vom încerca să surprindem doar esența creației sale din modul în care se articulează în structura lirică simbolurile și motivele, dând naștere unei semnificații ample, care traversează și dă coerență întregului volum. „o Leoaică îmi traversează centrul” este un volum în care poezia se naște din dialectica feminin/masculin, din principiul contrariilor care se resping în aceeași măsură în care se atrag sau se resping pentru că se atrag. Opoziția, explicită sau implicită, o surprindem chiar din titlurile poeziilor: „despărțindu-neˮ, „un țipăt – o surzenieˮ, „nu suntem aiciˮ, „liber arbitruˮ, „versusˮ, „all inclusiveˮ, „all exclusiveˮ, „face to faceˮ, „inamiciiˮ, „de o parte și de altaˮ și o simțim nu ca pe extazul paroxistic din primele volume ‒ a cărui intensitate declanșează un val de adrenalină, răscolind simțurile, pentru a se disipa apoi prin toți porii, întrucât nu suntem decât ființe materiale, care, vibrând la frecvențe prea înalte, credem că ne dezintegrăm, nu că ne contopim în lumină ‒, ci ca pe o trăire așezată, dar profundă, ducând undeva către începuturile creației, când erau doar Adam și Eva, adică TU și EU, cu majuscule, cum apar în poemul „îndatorireˮ. Această profundă, incipială, dar abstractă opoziție între TU și EU, între principiul masculin și cel feminin, capătă expresie umană, repetabilă la infinit în „el” și „ea”. „Ea”, femeia, este o ființă a pământului, dar dacă ne așteptăm să vedem simbolistica mult prea cunoscută, mult prea des asociată acestui principiu, Daniela-Luminița Teleoacă ne scoate din zona de confort cultural și ne propune imagini noi, puternice, care provoacă și răscolesc, care intrigă și nu lasă răgaz de interpretare, care se impun direct, ferm și frust și fixează imaginea ca să nu se mai poată șterge din memorie. Astfel, femeia este o mică divinitate („ultima dată se văzuse un țesut suspectˮ), este Leoaică („o Leoaică îmi traversează centrulˮ), este femeia-copac („n-ai știut tuˮ), poate fi dumnezee („ultima dată se văzuse un țesut suspectˮ), ea îl ajută pe Dumnezeu în ziua a 7-a („inamiciiˮ), ea este Femeia („l’amore è una questione clinicaˮ). Femeia aceasta primordială, arhetipală, cu o forță de proporții colosale, divine, copleșește bărbatul, „îi incizează centrul masculinității” („inamiciiˮ), nu-i lasă nicio cale de manifestare. Dar, pe cât de puternică este ca Femeie, pe atât de diafană este în ipostaza de femeie, întruchipare a grației, căreia însăși natura i se închină: „ea venea pe o cale / în rochie înflorată şi pantofi de lac / doi fluturi trudeau s-o desăvârşească estetic” („poemul zileiˮ). Deși născută din opoziția-atracția contrariilor, principiul feminin atât de puternic nu are un corespondent masculin pe măsură. Dacă ea este însăși forța naturii în profunzimea și măreția ei, el, bărbatul, este palid, un personaj livresc, care „citește Nietzsche” și „un vraf de filosofi”, un homo viator „singur”. El se vrea, poate, pelerin în căutarea lui Dumnezeu, dar are „centrul deraiat” („homo viatorˮ) și nu i-a mai rămas decât ipostaza de rătăcitor prin eternitate: „el merge orb mai multe secole: / cerşetor. interpret ambulant. vânzător de vată-pe-băţ şi iluzii cu nemiluita” („inamiciiˮ) și, în cele din urmă, „se predă” („el se predăˮ) forței vitale care îl animă. Urmărind protagoniștii de calibru atât de inegal, ne întrebăm, firesc, de unde este alimentată dihotomia EU/TU, și vedem că el este doar o umbră palidă, poate o amintire sau o iluzie, care există pentru că ea se agață de el, își aduce uneori aminte, nu vrea să recunoască să fi fost cândva „noi doi ”: „noi doi / nu existase vreodată / nici nu avea să fie” („nu vreau să te vindec!ˮ). Ea are atâta forță, încât recunoaște că „eram eu / unica ninsoare / singura contribuabilă” („nu vreau să te vindec!ˮ), iar faptul că ea aparține altui nivel, altei dimensiuni, altei paradigme i-l mărturisește fără ocolișuri: „dar ce păcat / pentru tine! / eu văd totul / la scară cosmică! / scuză-mă / dacă nici măcar/ nu te-am identificat!” („la scară cosmicăˮ). Ipostaza arhetipală a Femeii, ilustrată până acum prin opoziția cu un principiu masculin, se întregește cu dimensiunea de sursă a creației, din care provine, de fapt, și acest principiu masculin ‒ Femeia care dă viață fiecărui moment și fără de care viața nu este decât „lipsa de iubire a întristaților lumii” („povesteˮ). În aceste condiții, nu constituie un prilej de mirare anunțul pe care ipostaza lirică a autoarei îl face la finalul uneia dintre poeziile cele mai intense: „data viitoare Dumnezeu va face Femeie!” („imunizareˮ)”. Andreea Dinică București, 8 noiembrie 2020 * ştiu nu-i prea confortabil în preajma mea habar n-am avut eu vreodată ce-i aia femeie înduplecată de-aici teama lucrurilor de mine supunerea decizia lor de a exista silenţios şi onest până la poeticitate şi pânzele albe încercând să conserve statutul depărtării înalte această mare a adâncului în care ai fi putut să găseşti o parte însemnată din mine vezi tu iubirea nu începe cu carne n-are cum să sfârşească această sălbăticie adusă tocmai din prima zi când prada s-a încredinţat vânătorului fără să clipească (Dumnezeu nu anticipase cât era El de Dumnezeu sau poate tocmai de aceea a optat să acorde prezumţia de naivitate...) să nu ripostezi deci dacă mă voi sustrage domesticirii regulilor fructului gustat cu de toate! * din delicateţe din comoditate din convenienţă aş putea să vorbesc despre toate lucrurile numai de bine m-aş aşeza pe o scenă minusculă susceptibilă de a suporta măriri succesive fantastică mi-aş ţine echilibrul (strămoaşele mele din cretacic ar fi cu ochii pe mine. şi nu-i deloc de glumit cu panterele!) suferinţa ar fi o zeiţă cu buricul develit pe acel soclu perpetuu mişcător al iluziilor femela fardată până peste poate să-şi mascheze monoloagele părţile-lipsă apucăturile aş dormi cu ea aş sângera aş nefi galantă i-aş împrumuta trăsăturile şi destinul aş da un nume poetic de martir strigoiului ieşit din copac sau din mine l-aş face dumnezeu înger năpăstuit salvator cosmic aş scrie cu el cea mai frumoasă lume din dragostea noastră absurdă terifiantă anodină aş da la Jurnal povestea ideală iubirea aia unică, măi, care, da, chiar există! [între timp, ţi-aş imortaliza spaima frivolitatea nepăsarea demonii hedonismul moartea, of, de care, măi omule, eşti atât de mândru!] cât ai clipi aş risipi suspiciunile incredulilor! aş rupe 12335678910111213 + 4 file dintr-o introducere aş bandaja zona pierzătoare a magdalenei care a jurat că se va vinde până la sfârşitul veacului aş trece vorbele noastre şerpoase prin vanilie praf de copt levănţică aş preamări preacinsti preaslăvi prinţi cerşetori bandiţi de la colţ de stradă din colaps de inimă aş privi linia aceea unde cerul încă pare că se uneşte cu pământul ca şi cum! dar eu! eu nu sunt nici delicată nici comodă nici altfel. * felul acela atemporal de a seconda ploile amestecul de pământ-cu-dulceaţă (preferata mea, de vişine!) o vânătaie nevinovată într-un colţ auster de masă na-na-naaaaa! se lasă caniculă! efortul titanic de a-mi şterge vopseaua de pe unghii ratarea serialului brazilian de la 6 oh! cafeaua concepută cu caimac şi vanilie buzele arse în aventurare eroică (eroina ta! eroina ta! Eroina!) şorţul căzut estetic pe un spătar irezistibila prăjitură cu dovleac şi cu zmeură atunci când am ştiut exact cum se începe o carte nu cum se termină fuga mea prin sufragerie ca printr-o lume complicată cu mangrove şi păpuşi din lemn cu tot soiul de vietăţi ascunse după draperii uite cum li se mijesc ochii îndărătnici! rujul meu galben pumnul cu roşu: libelule greieri mimoze semnul de lectură rătăcit mănuşile vişinii amestecate cu notiţe la mate cordonul de la halat centura ombilicală urmele strămoaşelor mele vajnice frumoase amazoane descinzând dintr-un poem cu deschidere la cosmos pe marginea cizmelor înalte în sfârşit camera mea îngustă împânzită cu păsări şi fluturi marea dezlegându-şi talazul în dreptul patului auriu nescrupulos aruncând în aer avioane albe cosmonauţi viaţă în fapt dâra liliachie de magnolii compunând subtilitatea durerii... muzica facerii ca şi cum Dumnezeu cam asta e tot ce ai putea tu la un moment dat să-ţi aminteşti de(spre) mine * cu dragostea te porţi cu mănuşi! nu contează dacă ţi-a rupt o mână un picior a schimbat priorităţile de la 5 cu detaliile de la 7 ţi-a pus mecanism te-a prevăzut cu programe sofisticate a-mpins mai apoi vremea... şi... de tine ce s-a ales?! a dat buzna ţi-a răvăşit intimităţile a luat haina ta de gală cu neruşinare şi-a etalat-o printre opinci ţi-a devalizat cele 4 cămăruţe ale inimii fără să te consulte a încheiat convenţii contracte dezacorduri fără vreo culpă a redundanţei nici a contradicţiei te-a văzut mai apoi la un colţ murdar orb şchiop flămând a simulat ne(re)cunoaşterea sau poate ţi-a aruncat din priviri bănuţul acela în care îşi tot agăţa trena spre marile reprezentaţii şi nu-i spui ei (nu se face în faţa unei aristocrate!) că nu mai poţi că eşti vândut de dator că te arată cu degetul lumea şi buba ta... te întorci cuminte pe fragmentul personal de supliciu îl reiei în posesie te faci că nu-i vezi aberaţiile sfruntata neruşinare o întrebi din tăceri: o cafea? un trabuc? pleci capul când ea se răsteşte la tine îi accepţi toanele de pisică îi pui la dispoziţie: gambe prelungi. porţelan de Sèvres. centru cosmic. Destinul! te reinventezi într-un minor proces al abdicării de sine îţi urli în oglindă: auzi?! te porţi cu mănuşi! în ruptul capului nu vei putea trece peste dreptul primului născut! * fac semn las minimul spaţiu şi acestei aberaţii să se manifeste nu sunt indiscretă nu vreau cu orice preţ să intru în detalii privirea de ansamblu creează cadre aproximativ acceptabile ca de pildă acest deşert ridicol străbătut de bravi beduini o cafea la nisip şi turbanul meu orange de la care îşi trage un soare instinctele întâmplarea rămasă în suspans noir pe la miezul-nopţilor albe respir respir respir cu faţa la răsărit fac briză 2-3 păsări ample o leoaică îmi traversează centrul proba de foc impune imaginaţie jocul acesta de dezlipire a vălului de pe realitate dobor dune castele de nisip dincolo de umbre cactuşi sau narcise trupul meu dur evaporându-se subtil până la argintiu catifelate parfumate vii creaturi domestice se retrag în sălbăticiuni sunt exact în momentul acesta te privesc ca şi cum de mult ai fi trecut îmi recuperez cafeaua în timp util! * el intra într-o lume deposedată ca un automat îşi verifica ora să nu bată la ochi îşi trecea degetele prin centrul deraiat mima 5 noiembrie a.c. prezenţa în faţa cinema-ului desfiinţat apropierea Crăciunuui fantastica împăcare cu sine cu marele rest cu... Ea! îşi binecuvânta geamantanul îndesat sipetul argintiu vraful de filosofi telefoanele continue facebook-ul voice changer-ul cele 2 plus 5 plus încă 7 plus 9.... adrese.... „personale” cu parole cu tot... încurca... cineva îi tot spărgea contul! îi furase chiar şi numele grandios circumstanţial îşi schimba opiniile despre adicţii adâncit când oblic... mai mult paralel pescuia exotic în frac pe malurile pictorului impresionist căruia nici prin cap nu-i trecuse vreodată că un cineva avea să-i umple peisajul cu-n gol adevărat îşi cumpăra casă la curte cu mansardă şi acoperiş în 2 ape cultiva gardenii se-ntreba de ce nu fac seminţele iarbă?! cel mai probabil avea să renunţe la banca din faţă poate şi la ploaia de vară la ropotele albe ale narciselor în furişarea lor înspre om ce-i drept începuse să-i placă suspect de mult Nietzsche... traversa el era singur! singur de tot! * mogâldeaţă umplusem împrejurimile cu plânset isteric şi sânge lovisem cu-n picioruş lanţurile aşa cum izbeşte o planetă finitudinile infirme ale lumii atunci a fost prima oară când fără sentimentul consecinţei am întins la maximum corzile pulmonare şi aşa surmenate ale cosmosului forme alb-cenuşii îşi revendicaseră partea lor de destin întinderea de la omoplat până la grimasa ce printr-o strădanie a firii… printr-o întâmplare ar fi adus zâmbetul parcelele de epidermă proaspătă în care nu s-ar fi sfiit iarba să iasă ca dintr-o ţarină imperială siluete oblice se grăbiseră spre verdicte habar neavând că o hârtie impecabilă nu putuse nicicând să substituie o iubire în sfârşit simţisem ispita cărnii încinse îmi deschisesem larg nările până la dezgolire inspirasem chintesența realului o friptură franţuzească pomana porcului doi inşi abandonându-se anatomiei increatului îl înşfăcasem mai apoi de o mânecă pe preotul mic mai să cadă în cristelniţa oarbă deprins cu gălăgia – cod genetic ireproşabil! publicul amuţise! abia ieşită în lume redefineam trecerea pe roşu scumpirea pâinii cea de pe urmă trădare abţinerea de la moarte. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate