agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ jurnal de ziua mondială a scriitorilor
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-05-09 | |
«... până și ne-citirea lui Pușkin se dovedește a fi o formă a prezenței lui.»
(Alexandr KORABLIOV) «E posibilă oare în literatura rusă existenÈ›a unui alt fel de poezie decât cea a lui PuÈ™kin? – se întreabă Alexandr Korabliov È™i tot el răspunde – E dificil de răspuns la o astfel de întrebare, îtrucât È™i poezia anti-puÈ™kiniană este tot puÈ™kiniană»¹ Cu siguranță că: «Cel mai mare poet pe care l-a produs Rusia, nu numai în epoca aceasta, dar în toate epocile, e PuÈ™kin. Dar PuÈ™kin nu e numai un poet genial, ruÈ™ii cu mare dreptate îl numesc un mare cetățean. El creează limba rusă literară, el revoluÈ›ionează literatura...»² – scria C. Dobrogeanu-Gherea, făcând referire la PuÈ™kin pentru a consemna începutul unei noi perioade în literatura rusă. «Și deÈ™i ruÈ™ii, – spune criticul român, – încă pe timpul Ecaterinei au o lucrare de mare talent: comedia lui Fonvizin «Neisprăvitul», deÈ™i au poeÈ›i de talent ca Derjavin È™i Jukovski, ruÈ™ii totuÈ™i socotesc începutul adevărat, nu cel istoric al literaturii lor, cu PuÈ™kin È™i Lermontov, după cum È™i noi vom socoti adevăratul început al literaturii noastre cu Alexandri È™i Eminescu».³ I. Constantinescu-Delabaia scria în prefaÈ›a volumului «Dama de pică» din 1915, despre stagnarea literaturii ruse de la 1800: «Aceasta era literatura rusă de la 1800, când se ivi Alexandru PuÈ™kin, acest Heine al Rusiei, romanticul, realistul, filosoful, întruniÈ›i în acelaÈ™i suflet de poet. He! Cum mai zburară foile îngălbenite cu vechile «ode» nesfârÈ™ite. Cât de puternic începu să sufle vântul de primăvară È™i mândra pădure seculară a basmelor È™i legendelor ruseÈ™ti. Ca un Făt-Frumos din basme, PuÈ™kin prinse cu dragoste în braÈ›ele sale voiniceÈ™ti poezia, până atunci nepătrunse a intensei împărății; el trezi dintr-un somn de veacuri literatura rusă». După comparaÈ›ia sugestivă a lui Belinschi, opera lui PuÈ™ckin este ca «marea, care în cuprinsul ei nemărginit primeÈ™te mii de ape, mari È™i mici». Apropierea artei de viață, de popor, a dat posibilitate literaturii ruse să găsească un nou conÈ›inut È™i noi mijloace de exprimare. Această înfăptuire epocală i-a revenit lui PuÈ™chin, a cărui genială operă a sintetizat întreaga dezvoltare anterioară a literaturii ruse. Asemenea unui fluviu imens, poezia lui a absorbit, a contopit în ea multitudinea de afluenÈ›i ai literaturii ruse din epocile anterioare È™i, restituindu-le lumii într-o formă nouă, transfigurată, a determinat drumul ei roditor de mai târziu. Prin această filaÈ›ie ascendentă ce își avea rădăcini în cele mai bune tradiÈ›ii ale literaturii ruse dinaintea lui, PuÈ™kin a săvârÈ™it cotitura crucială în orientarea ei pe făgaÈ™ul realismului È™i a deschis astfel calea unor scriitori ca: Lermontov, Gogol, Turgheniev, Necrasov, Saltâcov, Cehov, Tolstoi È™.a.m.d. Desigur că, în geniala lui viziune de artist, PuÈ™chin prevăzuse consacrarea sa în viitor alături de marile genii ale artei universale, ceea ce l-a îndreptățit să scrie în testamentul său poetic: Nu, n'am să mor cu totul, È™i sufletu-mi în liră, Lăsând în țărnă trupul, va dăinui mereu; Cât timp poeÈ›i pe lume cântările-È™i resfiră Slăvit socot să fiu È™i eu. «Cu cât îi cunoÈ™ti mai bine opera, – scria Tamara Gane – cu atât mai mult rămâi copleÈ™it de această uriașă personalitate creatoare, «începutul tuturor începuturilor» în literatură – cum l-a caracterizat Maxim Gorchi – «gigantul», cărui operă atotcuprinzătoare este «cea mai desăvârÈ™ită expresie a forÈ›elor spirituale ale Rusiei». Principalele Teme ale liricii puÈ™kiniene In lirica sa, PuÈ™kin a contopit viaÈ›a È™i poezia, adevărul È™i frumosul. Izvoarele dătătoare de viață ale poeziei populare au alimentat creaÈ›ia lui PuÈ™kin. Toate laturile realității din vremea sa, precum È™i marea bogăție a vieÈ›ii sufleteÈ™ti a poetului își găsesc în versurile sale o puternică expresie artistică. Motivele personale – dragostea, atitudinea plină de afecÈ›iune față de prieteni – se îmbină în mod armonios în lirica sa. MeditaÈ›iile filosofice se îmbină cu vastele tablouri ale unor întregi epoci istorice. Diversității È™i profunzimii conÈ›inutului poeziei lui PuÈ™kin îi corespunde uriaÈ™a bogăție a formelor poetice. In lirica lui întâlnim toate speciile poetice principale din acea vreme – oda, cântecul, elegia, epistola, romanÈ›a, epigrama, satira È™i, în sfârÈ™it, poezia lirică propriu-zisă care nu intră în cadrul niciunei specii sau canon tradiÈ›ional. «PuÈ™chin a lărgit extrem de mult hotarele artei poetice. Poetul mânuieÈ™te cu o măiestrie egală forma versului în spiritul liricii antice sau a sonetului, a cântecului popular sau a dialogului în versuri, folosind cele mai variate sisteme de metrică din prozodie. Variată prin temele, motivele È™i formele sale poetice, poezia lui PuÈ™kin are un înalt conÈ›inut de idei. In poeziile sale se simte legătura strânsă cu miÈ™carea de eliberare din vremea lui. ÃŽn versurile È™i epigramele sale despre libertate, PuÈ™chin se afirmă ca un cântăreÈ› al decembriÈ™tilor care a dat patosului lor revoluÈ›ionar cea mai puternică expresie poetică»5. Belinschi, a definit într-un mod genial caracterul autentic È™i profund omenesc al poeziilor lirice ale lui PuÈ™kin: «Coloritul general al poeziei lui PuÈ™kin, în special al liricii lui, este frumuseÈ›ea lăuntrică a omului È™i umanitatea care îți mângâie sufletul... ÃŽn orice sentiment redat de PuÈ™kin este întotdeauna ceva deosebit de nobil, duios È™i gingaÈ™, înmiresmat È™i plin de graÈ›ie. Din acest punct de vedere, lectura operei sale poate fi un admirabil mijloc pentru formarea trăsăturilor umane». Belinschi a caracterizat foarte bine încă o însuÈ™ire a poeziei lirice a lui PuÈ™kin – sinceritatea ei excepÈ›ională «conÈ™tiinciozitatea artistică», naturaleÈ›ea ei deplină È™i, în legătură cu aceasta, simplitatea extremă a formei, plină totodată de un puternic elan poetic. «Poezia sa este străină de tot ce e fantastic, de domeniul visului, de tot ce e fals, de lumea ideală – fantomatică; ea este pătrunsă toată de realitate; ea nu pune pe chipul vieÈ›ii farduri, ci o înfățiÈ™ează în frumuseÈ›ea ei naturală È™i adevărată». Primele încercări literare Primele încercări literare ale lui PuÈ™kin din care nu s-a păstrat decât o parte, vădesc preocupările lui înalte, îmbinând problemele filosofice abstracte cu impresii concrete despre lumea înconjurătoare. «Pasiunea pentru poezie s-a ivit la el odată cu primele noÈ›iuni» – își aminteÈ™te fratele său Lev Sergheevici. ÃŽntr-adevăr, de la vârsta de 8 ani PuÈ™kin scria versuri, scurte epigrame, mici comedii. La colegiu i-a uimit pe toÈ›i cu extraordinara agerime a minÈ›ii, prin bogatele cunoÈ™tinÈ›e în diverse domenii, prin ingeniozitatea spiritului È™i printr-un real talent literar. ÃŽn 1814, când PuÈ™chin avea numai 15 ani, a văzut lumina tiparului prima sa poezie «Prietenului, scriitor de versuri» publicată în revista «Curierul Europei». O jumătate de an mai târziu, PuÈ™kin recita la examenul de sfârÈ™it de an poezia «Amintiri din Þarscoe Selo» care l-a entuziasmat pe bătrânul poet Derjavin, făcându-l să exclame: «Iată cine îl va înlocui pe Derjavin». ÃŽncă de atunci PuÈ™kin își dă seama că va merge pe «un drum propriu», treptat se descătuÈ™ează de elementele străine concepÈ›iei lui artistice originale, abordând cu o pană din ce în ce mai sigură, mai viguroasă, realitatea în toate aspectele ei complexe. El va ajunge astfel la «descoperirea realității» – după expresia lui Cernâșevki – va deveni un adevărat «poet al realității». Tema libertății ApariÈ›ia strălucită a lui PuÈ™kin pe arena literaturii ruse È™i a celei mondiale, coincide – sau mai bine zis – a fost condiÈ›ionată de o epocă istorică de mari schimbări, atât în viaÈ›a internă a statului rus, cât È™i pe plan internaÈ›ional. PuÈ™kin s-a născut la hotarul a două epoci, mai precis la sfârÈ™itul secolului al XVIII-lea, viaÈ›a lui cuprinzând peste o treime din secolul al XlX-lea. Această perioadă n-a însemnat numai încheierea unui secol È™i începutul altuia nou, ci a fost epoca prăbuÈ™ii feudalismului în unele țări ale Europei Apusene, triumful revoluÈ›iei franceze, afirmarea È™i întărirea noii orânduiri sociale. Un eveniment de importanță crucială pentru Rusia, care a determinat pentru mult timp direcÈ›ia dezvoltării ei istorice, a fost războiul de apărare a patriei din 1812 împotriva invaziei napoleoniene. Din rândurile intelectualității se formează o întreagă pleiadă de tineri scriitori care îmbină dragostea de È›ară cu ura împotriva autocraÈ›iei. Vreo treizeci din cei mai cunoscuÈ›i scriitori ruÈ™i au luat parte la acest război. Unul din cei mai populari poeÈ›i de atunci, Jucovschi a participat la celebra bătălie de la Borodino. Viitorul mare scriitor Griboedov, care își pregătea examenele de doctorat a părăsit studiile È™i s-a înrolat voluntar în armată. O altă generaÈ›ie, mai tânără, din rândurile căreia face parte È™i PuÈ™kin, nu a putut participa direct la război din cauza vârstei. Pe atunci, PuÈ™kin, adolescent de 13-14 ani, elev al colegiului de la Þarscoe Selo, își exprima prin versuri lirice clocotul mâniei È™i flacăra entuziasmului tineresc pe care n-a putut s-o jertfească pe altarul patriei: Câmpie-a Moscovei iubite In care'n anii de'nfloriri Pierdeam stingher atâtea clipe aurite, Fără necazuri È™i’ngrădiri, Tu ai văzut atunci vrăjmaÈ™ii țării mele, ÃŽn foc È™i'n sânge'ntinsul tău se mistuia, Dar viaÈ›a-mi n'am jertfit-o răzbunării grele Ci'n van mânia-mi clocotea... Un an mai târziu, ca un ecou al evenimentelor din 1812 el scrie versuri cu aceleaÈ™i accente: Eu înfloream în liniÈ™te È™i nepăsare! Vai, mie pentru tine'n luptă nu-mi fu dat Sub grindina de schije duÈ™mane să mă bat... ...De ce, în luptă al meu sânge n'a țâșnit, De ce, cu mâna-mi de copil, strângând o spadă, Rănit, eu n'am căzut'naintea ta grămadă. Și'n zori, sub ale gloriei aripi, eu n'am murit... După terminarea victorioasă a războiului, generaÈ›ia lui PuÈ™kin creÈ™tea în atmosfera avântului naÈ›ional, în mijlocul frământării unor noi probleme sociale, al căror conÈ›inut principal era dragostea de È›ară È™i ura împotriva asupritorilor de orice fel. Căci oprimarea politică È™i socială a devenit pivotul domniei lui Alexandru, după ce repurtase strălucita victorie numai datorită spiritului de abnegaÈ›ie, curajului È™i vitejiei poporului rus. Dar tot poporul a fost acela care continua să poarte jugul È™i mai greu al apăsării moÈ™iereÈ™ti cu tot alaiul nedreptăților sociale. Problema situaÈ›iei țărănimii iobage ajunsese în centrul preocupărilor societății ruse. ÃŽn poeziile scrise între anii 1817 – 1820 se afirmă din ce în ce mai precis trăsăturile specifice creaÈ›iei puÈ™kiniene: optimismul, dragostea de libertate, umanismul, apropierea de realitatea concretă, simplitatea È™i claritatea stilului. ÃŽn 1817 după absolvirea colegiului PuÈ™kin scrie oda «Libertatea» concepută sub influenÈ›a ideilor lui RadiÈ™cev, «în care asemenea unui clopot ce cheamă la luptă, răsună cuvintele»: Tirani ai lumii, tremuraÈ›i. Copii ai soartei schimbătoare! Iar voi, căliÈ›i-vă mai tare, SculaÈ›i, voi robi îngenunchiaÈ›i! Oriunde ochii mi-i arunc Văd pretutindeni bice, fiare, Văd al robiei plânset lung Și ruÈ™inoase legi murdare. După unii puÈ™kiniÈ™ti, această poezie este una dintre cele mai puternice opere ale liricii ruse cetățeneÈ™ti care a avut un uriaÈ™ efect asupra creÈ™terii avântului revoluÈ›ionar. Oda «Libertatea» nu a văzut lumina tiparului, nu numai în timpul vieÈ›ii lui PuÈ™kin, dar È™i mult timp după moartea sa, deÈ™i era foarte cunoscută fiind răspândită în manuscrise, cu toate că cei ce păstrau aceste manuscrise, erau supuÈ™i la represiuni. Prin acest poem PuÈ™kin nu se opune monarhiei ci își exprimă doar nemulÈ›umirea È™i dorinÈ›a ca monarhul rus, Alexandrul I, să fie drept, uman È™i înÈ›elept. Indignat de încălcarea legii de către monarh, el scrie: S’ar lumina desigur regii. Popoare n-ar mai suferi Acolo unde forÈ›a legii Cu libertatea s’ar uni. DeÈ™i monarhia este autoritate legală, monarhul să nu se pună mai presus de lege, ci să o respecte cu stricteÈ›e: Cârmuitori, cununi de rege. Peste popoare v’aÈ›i urcat Dar mai presus i-eterna lege. Când doarme ea, e vai È™i amar! Când, fie gloata, fie regii Dispun cum vor de soarta legii. PuÈ™kin consideră că este inacceptabil ca într-o È›ară a drepturilor omului, monarhul să nu se subordoneze legii. Tânărul poet aduce exemple de tirani care privează oamenii de drepturile lor la libertate. Și e convins că cei care încalcă legea, mai devreme sau mai târziu vor fi pedepsiÈ›i, la fel ca Ludovic al XVI-lea È™i Paul I, care au plătit cu viata pentru că s-au pus mai presus de lege.. Această odă a fost primul produs al poetului în care a apelat la subiectul de libertate de oameni È™i personalități. PuÈ™kin descrie uciderea lui Pavel I în noaptea dinspre 11 spre 12 Martie 1801 de către complotiÈ™ti (nu mai puÈ›in de 60 de oameni), ofiÈ›eri din regimentele de gardă, care înainte de a se îndrepta spre castelul Mihailovschi, au băut multă È™ampanie la cina dată de contele P. A. Palen, pentru a-È™i face curaj. ToÈ›i purtau uniforma de gală. Cum îmbătaÈ›i de vin È™i rele Merg tăinuiÈ›ii ucigaÈ™i La feÈ›e, dârzi, în inimi, laÈ™i, Pe piept, cu panglici È™i cu stele. ÃŽn noaptea uciderii lui Pavel I, garda interioară a castelului o deÈ›inea un detaÈ™ament din regimentul Semionovschi, al cărui È™ef era viitorul È›ar Alexandru I. (In fragmentele capitolului al X-lea din Evgheni Oneghin, PuÈ™kin vorbeÈ™te de regimentul Semionovschi, «...polcul celor mustăcioÈ™i ce pe-un tiran cu tot elanul l-au dat la gâzii fioroÈ™i»). Iată cum desrie PuÈ™kin acest tablou: Necredincioasa strajă tace. Se lasă podul miÈ™cător Și poarta ’n noapte se desface Prin mercenarii trădători. RuÈ™inea veacului l-a pătat. Dau buzna ienicerii – fiare. Cad lovituri fără onoare. Pierii tiranu ’ncoronat. ÃŽn poezia «În greu surghiun siberian», scrisă trei ani mai târziu È™i dedicată prietenilor săi decembriÈ™ti deportaÈ›i în Siberia, PuÈ™kin încearcă să ridice spiritul decembrist să menÈ›ină în ei speranÈ›a că va rămâne «veÈ™nic vie» cauza pentru care s-au jertfit: ÃŽn greu surghiun siberian RăbdaÈ›i osânda cu mândrie; Căci truda voastră nu-i în van, Gândirea voastră-i veÈ™nic vie. PuÈ™kin a înÈ›eles cât de greu e să fii «несвободным душею», să nu ai sufletul liber, iar această libertate nu-È›i va aduce nimeni în dar, ci trebuie să lupÈ›i pentru ea, să te jertfeÈ™ti, dar totodată el își exprimă nădejdea (DeÈ™i «Nădejdea, soră cu urgia,/ ÃŽn hruba neagră de blesteme) «că va veni dorita vreme...», când: Cădea-vor lanÈ›uri, temniÈ›i crunte, Și fraÈ›ii vor veni spre voi, Cu libertatea scumpă’n frunte, Să vă dea spada înapoi. PuÈ™kin era conÈ™tient că oamenii au nevoie de poezie, de aceea el se transformă cu o «sete spirituală» în poetul-profet, È™i chiar simte, în sine, această transformare miraculoasă, al cărei scop este să ardă prin «verbul» său inimile oamenilor. Tema dragostei È™i prieteniei Diacon Prof. Dr. Andrei Kuraev scria: «Să admitem, că ne-am propus să relevăm tema principală a vieÈ›ii È™i operei lui PuÈ™kin. Avem la dispoziÈ›ie întreaga sa colecÈ›ie de scrieri, o studiem minuÈ›ios, luăm fiecare vers, schiță È™i consemnare de jurnal È™i le categorisim, fiecare pe «raftul» său, în «mapa» sa. ÃŽn felul acesta ne vom alege cu o mapă, să zicem, cu toate cele pe tema dragostei, o alta – pe tema peisajului, o a treia – lirică civilă, încă una – elegie a puterii, iar alta dimpotrivă – o demascare a puterii, pe temă ateistică È™i temă religioasă ortodoxă, tema prieteniei, istorie etc. O privire de ansamblu va descoperi cu uÈ™urință tema principală după mapa cea mai voluminoasă. ÃŽn cazul lui PuÈ™kin, aceasta va fi, fără îndoială, tema lirică a dragostei, căreia poetul i s-a dedicat până la moarte». Lirica de dragoste a lui PuÈ™kin se distinge prin tonul ei elegant È™i prin puritatea sentimentelor. ÃŽn poeziile «Către A. P. Kern», «Eu te-am iubit», «Iubita mea, e vremea», «Presimtire», «Floarea» È™.a.m.d. PuÈ™kin cântă iubirea îmbinând, cel mai adesea, notaÈ›ia psihologică subtilă cu muzicalitatea interioară remarcabilă ce le dă o personalitate artistică aparte. ÃŽn poezia «Către A. P. Kern», scrisă în 1825, PuÈ™kin descrie cum a întâlnit-o pentru prima dată pe A. P. Kern la Petersburg (în 1819, la o serată dată de familia Olenin), È™i cum s-a îndrăgostit de ea: Mi-aduc aminte sfânta clipă: Nainte-mi tu te-ai arătat, Vedenie ce piere'n pripă, Al frumuseÈ›ii duh curat. Iubita, asemuită cu «al frumuseÈ›ii duh curat», este pentru poet un prilej de adorare È™i admiraÈ›ie, «de dulce amintire». Iubirea e «o sfânta clipă» ce aduce în suflet «credinÈ›a, incântarea, viaÈ›a» Și iarăși tu te-ai arătat, Vedenie ce trece 'n pripă, Al frumuseÈ›ii duh curat. Și inima-mi în piept tresare, Și, beată, freamătă de dor, Și de credință, de'ncântare, De viață, lacrimi È™i amor. (Poetul a fost îndrăgostit de A. P. Kern È™i după plecarea ei, au continuat să întreÈ›ină corespondenÈ›a. Kern a lăsat amintiri preÈ›ioase È™i pline de adevăr despre PuÈ™kin, care redau imaginea vie a poetului). Poezia de iubire a lui Puskin se caracterizeaza printr-o remarcabilă măsură, distincÈ›ie, nobleÈ›e È™i spiritualitate, detaÈ™are de tot ce e egoist È™i meschin. PuÈ™kin poate iubi È™i «fără nădejde», «fără cuvinte», deÈ™i e chinuit de gelozie, totuÈ™i el poate iubi necondiÈ›ionat, după cum mărturiseÈ™te în poezia «Eu te-am iubit»: Fără cuvinte te-am iubit, fără nădejde, De gelozie, de sfială chinuit. Dea Domnul să mai fii cândva iubită AÈ™a adânc, aÈ™a gingaÈ™ cum te-am iubit. Tema prieteniei, la PuÈ™kin este la fel de importantă ca È™i tema dragostei. PuÈ™kin simÈ›ea prietenia, la fel cum simÈ›ea iubirea, È™i această temă trece prin întreaga sa operă: de la primele sale încercări literare, până la ultimele opere. Scrie È™i dedica poezii prietenilor săi scriitori, intelectuali, personalități ale vremii, însă nu o uita nici pe «tovarășă de vreme rea», «Prietenă cu tâmple sure» – Arina Rodionovna – (care l-a însoÈ›it în anii surghiunului de la Mihailovscoe. «Seara mi-o petrec ascultând poveÈ™ti – scrie el în Noembrie 1824 fratelui său Lev Sergheevici – È™i astfel compensez lipsurile blestematei mele educaÈ›ii. Cât de minunate sunt aceste basme! Fiecare din ele e un poem!») È™i scrie poezia «Dădacei» în 1826 la Moscova, în timpul primei despărÈ›iri de după ce au stat împreună timp de 2 ani la Mihailovscoe, care poetul e sigur că îl aÈ™teaptă: Prietenă cu tâmple sure, Tovarășa de vreme rea! Cu brazii singură-n pădure AÈ™tepÈ›i de mult sosirea mea. Natura în creaÈ›ia lui PuÈ™kin Maxim Gorki, mare iubitor al poeziei lui PuÈ™kin, spunea că el găseÈ™te «mai multă înÈ›elepciune È™i frumuseÈ›e vie» în poeziile lui PuÈ™kin, decât în «pâlpâirea rece a stelelor sau în tăcerea deÈ™ertului». ÃŽn lirica lui PuÈ™kin, un loc important ocupă creaÈ›iile în care zugrăveÈ™te cu o frumuseÈ›e È™i o putere surprinzătoare adevărate tablouri pitoreÈ™ti. Bogata viață spirituală i-a permis să descopere natura în toată frumuseÈ›ea ei. Odată descoperite aceste tablouri ale naturii, zugrăvite cu mare măiestrie, nu se mai pot uita, cum nu se poate uita copilăria. «Poezia lui PuÈ™kin – remarca Bielinski – este uimitor de fidelă realității ruse, fie că descrie natura rusă, fie că zugrăveÈ™te caracterele ruse; acesta este motivul pentru care PuÈ™kin a fost proclamat în unanimitate poetul cu adevărat naÈ›ional al Rusiei, poet popular (...) Grandioasa imagine a Caucazului este zugrăvită pentru prima dată în poezia rusă. Numai datorită poemului lui PuÈ™kin, societatea rusă a cunoscut pentru prima dată Caucazul». Atât în poemul «Prizonierul din Caucaz», la care făcea referire Bielinski, cât È™i în poezia «Caucazul» scrisă în 1829 în timpul călătoriei prin Caucaz se întâlnesc crâmpeie de viață È™i tablouri din natură redate cu o măiestrie neîntrecută: Sub mine-i Caucazul. Pe-o culme stingher Deasupra zăpezii, pe-un fir de cărare, ................................................................... Sub mine trec norii ce-alene străbat, Prin ei se aude dând vuiet cascada Și piscuri pleÈ™uve țâșnesc cu grămada, Mai jos creÈ™te muÈ™chiul, tufiÈ™u-i uscat, Iar dincolo-s codrii, verdeață înaltă, Și pasărea cântă È™i ciutele saltă. Iar dincolo-s oameni prin munÈ›i cuibăriÈ›i Și miÈ™ună turma prin văile grase, Păstorul coboară spre văi mult voioase, Aragva goneÈ™te 'ntre țărmii umbriÈ›i. La pas călăreÈ›ul se pierde 'n strâmtoare. «Versul lui curge, fie ca È™ipotul unei ape de munte, fie ca revărsarea cascadelor năvalnice, dar totdeauna redând sunetele unei melodii armonioase în care elementul sonor este expresia însăși a gândirii. El cerea ca versul să exprime simțăminte adânci È™i gândire poetică, iar proza: «Idei È™i idei – fără ele, oricât de strălucite ar fi, expresiile nu servesc la nimic».6 Descrierea anotimpurilor din «Caucazul», «Evgheni Oneghin», «Seara de iarnă», «AvalanÈ™a», sau «Dealurile Gruziei», reprezintă fiecare un moment smuls din viaÈ›a personală, din amintiri legate de gânduri despre prieteni, sau despre fiinÈ›a iubită, ca în poezia «DimineÈ›i de iarnă», scrisă în 1829 la moÈ™ia familiei Vulfov – Malinnichi, unde PuÈ™kin a stat aproape trei săptămâni: Ce zi frumoasa! Ger si soare. Iubita mea, mai dormi tu, oare? Deschide ochii larg si sari Din somnul dulce. Iata zorii. Acum în calea Aurorii Ca Steaua Nordului rasari. Aseara viscolea într-una. Arar iesea pe ceruri luna Din nouri, si-o asemanam Cu-o palida, galbuie pata. Iar tu stateai îngândurata... Si-acuma... uita-te pe geam... Dintre toate anotimpurile, PuÈ™kin, cel mai mult a adorat toamna, după cum ni se destăinuie în poezia «Toamna»: Из годовых времен я рад лишь ей одной, В ней много доброго; любовник не тщеславный, Я нечто в ней нашел мечтою своенравной. Primăvara nu era pe placul poetului: Теперь моя пора: я не люблю весны; Скучна мне оттепель; вонь, грязь - весной я болен; DeÈ™i PuÈ™kin asocia acest anotimp cu moarte, dar moartea, de asemenea, poate fi frumoasă. Toamna, odată cu moartea naturii, poetul uită de toate È™i se trezeÈ™te la adevărata viaÈ›a creativă, se întoarce la el inspiraÈ›ia È™i simte cum cresc în corpul său forÈ›e proaspete: И забываю мир - и в сладкой тишине Я сладко усыплен моим воображеньем, И пробуждается поэзия во мне... VocaÈ›ia poetului «Ars poetica» puÈ™kiniană, alcătuită de Vl. S Soloviov, cuprinde poeziile: «Prorocul», «Poetul», «Poetul È™i gloata», «Câtre poet», «Ecoul» È™i «Exegi monumentum». Dacă aÈ™ezăm aceste texte în ordinea cronologică – spune Alexandru Korabliov – vom remarca legătura conceptuală dintre ele. ÃŽn poezia «Prorocul», scrisă în 1826, poetul asemenea unui profet, are revelaÈ›ia renaÈ™terii spirituale – a transfigurării esenÈ›ei sale omeneÈ™ti. (...) Când omul deschis spre lumea spirituală este pregătit realmente să-È™i asume adevărurile ei, el este vizat de un trimis al acestei lumi. ÃŽn poezia «Poetul», scrisă în 1827, PuÈ™kin prezintă creaÈ›ia ca un proces, declanÈ™at de forÈ›e superioare, iar singură, dorinÈ›a de a crea nu este suficientă. Pentru crearea unei opere este nevoie de bunăvoinÈ›a unei forÈ›e superioare. Poezia «Poetul È™i gloata» («Poetul È™i vulgul» scrisă în 1828, este o poezie dialog care continuă clarificarea stărilor poetice È™i nepoetice, care aici apar personificate în chipul poetului È™i în cel al gloatei. Poetul apare din nou ca sacerdot, iar poezia – jertfire. Potrivit acestui lucru, după Alexandr Korabliov, sunt determinate oboectivele poeziei: «... nu reprezintă «emoÈ›ii cotidiene» – adică nu ceea ce tulbură omul în viaÈ›a de zi cu zi; nu este «profit» – adică ceva care să aducă vreun «folos» material (bani, faimă etc.); nu este «luptă» – adică ceva care să stimuleze activitatea vitală. Iar scopurile poeziei sunt: «inspiraÈ›ie» – adică spiritul care coboară asupra omului; «dulci sunete» – adică armonia compusă din sunete; «rugăciune» – adică adresarea către lumea superioară, către fiinÈ›ele superioare»7. PuÈ™kin continuă această temă È™i în poezia «Către poet», scrisă în 1830, sub forma adresării «poetului către poet». Poezia «Exegi monumentum» s-a bucurat È™i se bucură de o atenÈ›ie deosebită, aproape de către toÈ›i puÈ™kiniÈ™ti È™i asta poate datorită, în primul rând, pentru că motto-ul a fost luat din oda lui HoraÈ›iu «Ad Alpomenna» È™i s-au scris foarte multe asemenea poezii în literatura rusă, iar în al doilea rând, că a fost scrisă în anul 1836, spre sfârÈ™itul vieÈ›ii sale, È™i reflectă aproape întreaga viață a poetului, care vorbeÈ™te foarte mult despre nemurirea artei È™i totodată de nemurirea creatorului de frumos: Am deÈ™teptat în inimi cu lira-mi bunătatea, Deaceea de popoare mult timp voi fi iubit. PuÈ™kin era sigur că trebuie să scrie această poezie, deoarece s-ar putea să nu-i mai ajungă timpul. Spre sfârÈ™itul vieÈ›ii este convins că se poate compara în slavă cu oricare dintre marii poeÈ›i antici È™i că monumentul spiritual clădit de el va fi: Mai sus decât columna lui Alexandru, 'n zare Se va'nălÈ›a triumfător. («Columna lui Alexandru» — coloana care se înalță în piaÈ›a palatului. PuÈ™kin scria în jurnalul său Ia 28 Noembrie 1834: «Am plecat din Pb. cu cinci zile înainte de dezvelirea columnei lui Alexandru ca să nu fiu de față la ceremonie»). Nu, n'am să mor cu totul È™i sufletu-mi în lira, Lăsând în țărnă trupul, va dăinui mereu; Cât timp poeÈ›i pe lume cântările-È™i resfiră Slăvit socot să fiu È™i eu. M'or pomeni'n Rusia cea mare, pân'departe, Nenumărate graiuri pe mii È™i mii de buze... Drumul creaÈ›iei, în viziunea lui PuÈ™kin este drumul minÈ›ii, miÈ™carea în sus – drumul desăvârÈ™irii care se dobândeÈ™te prin «abnegaÈ›ie», ascetism, înseamnă dobândirea valorilor spirituale, pe lângă care toate «recompensele» pământeÈ™ti sunt devalorizate. Pentru a-l înÈ›elege pe PuÈ™kin, trebuie să-l citim «Nu mitoligic, nu istoric-cultural, nu psihologic, nu dialectical, ci pur È™i simplu să-l citim în modul cel mai simplu – spune Alexandr Korabliov – «Simplu» înseamnă «a la PuÈ™kin», adică «adevărat», «firesc». «Simplu», înseamnă È™i «complex», pentru că nimic nu e mai complicat ca adevărata simplitate, nemaivorbind de căile de a o atinge»8. Note 1. A. Korabliov, Alxandr PuÈ™kin: teoria poeziei (trad. Ana-Maria Brezuleanu), PuÈ™kin Universal studii, BucureÈ™ti, 2002, p. 27. 2. C. Dobrogeanu-Gherea, Studii critice, Editura pentru literatură, BucureÈ™ti, 1967, p. 511. 3. C. Dobrogeanu-Gherea, Studii critice, pp. 511-512. 4. A. PuÈ™kin, Dama de pică, BucureÈ™ti, 1915, p. 8. 5. T. Gane, PuÈ™chin – creator de epocă literară, BucureÈ™ti, 1954, p. 7. 6. T. Gane, PuÈ™chin – creator de epocă literară, p. 444. 7. T. Gane, PuÈ™chin – creator de epocă literară, pp. 41- 43. 8. A. Korabliov, Alxandr PuÈ™kin: teoria poeziei (trad. Ana-Maria Brezuleanu), PuÈ™kin Universal studii, pp. 23 - 25 |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate