agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 6302 .



Poietică (fragmente)
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Paul_Valéry ]

2010-05-18  |     |  Înscris în bibliotecă de Yigru Zeltil



Un poem, o idee extraordinară sunt accidente curioase în curgerea obișnuite a cuvintelor. (1897-1899.)

*

O operă de artă demnă de un artist ar fi aceea a cărui execuție însăși ar fi, la rândul ei, o operă de artă - prin delicatețea și profunzimea ezitărilor - entuziasmul bine măsurat și sfârșind prin stăpânirea succesiunii operațiilor - Este inuman. (1901.)

*

O operă literară reprezintă îndeosebi ultima clipă a compunerii sale: aceea în care autorul a recitit-o și a acceptat-o definitiv. (1901-1902.)

*

Scriitorul adevărat este un om care nu-și găsește cuvintele. Atunci le caută. Și căutându-le, găsește ceva mai bun. (1902.)

*

Scriitorul adevărat este un om care nu-și găsește cuvintele. Atunci le caută. Și căutându-le, găsește ceva mai bun. (1902.)

(...)

Când o operă este foarte frumoasă își pierde autorul. Ea nu-i mai aparține. Este bunul tuturor. Își devorează tatăl. Acesta nu a fost decât mijlocul. Ea îl abandonează. (1906-1907.)

*

- Să scrii - pentru a te cunoaște - și atât. (1907-1908.)

*

Forma face organică ideea. (1909-1910.)

(...)

Scopul creației este să-l uimească pe creator. (1912.)

(...)

Dacă ai ști ceea ce arunc, ai admira ceea ce păstrez. (1914.)

(...)

Dorința de originalitate (originalitate - dorința de a fi TU ÎNSUȚI. Dorința de a fi nou(ă). Dar tu însuți și cu nouă fac... Zece.) este părintele tuturor împrumuturilor /al tuturor imitațiilor/. Nimic mai original, nimic mai al tău, decât a te hrăni din alții - Dar trebuie să îi diger. Leul este făcut din oaie asimilată. (1916.)

(...)

Emoția este inutilă în arte - sau dăunătoare. Când este necesară, acest necesar este un ingredient și se manifestă sub formă de amintire.
Versurile bune nu se fac cu un suflet bun. Cei care au inventat versul, rima nu aveau intenția să fie emoționați, ci să emoționeze.
O boltă nu se construiește cu emoții mistice. O catedrală a cerut încercările a sute de biserici mediocre.
Un arhitect abil a simțit efectul și a făcut efortul să-l sporească. (1916.)

(...)

Cele mai bune opere trebuie, contrar prejudecăților, să fie făcute la rece - Căci furia în sine și impetuozitatea nu sunt decât pierderi pe de lături - Ele nu intră în rezultate.
Tot așa lumina cea mai bună este lumina rece. (1919-1920.)

(...)


(traducere de Marius Ghica)

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!