agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
![]() |
|
|||||
![]() |
agonia ![]()
■ din valea lui Hinom ![]()
Romanian Spell-Checker ![]() Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2012-05-01 | |
IVAN DENISOVICI ȘUHOV – SIMBOLUL SISTEMULUI TOTALITAR
ÃŽntre 1929 È™i 1953, aproape patruzeci de milioane de oameni din Uniunea Sovietică au dispărut. Abia după publicarea povestirii «O zi din viaÈ›a lui Ivan Denisovici» întreaga lume a aflat ceea ce recensămintele oficiale evitaseră să informeze: toÈ›i aceÈ™ti oameni muriseră în lagărele staliniste. Citind povestirea «O zi din viaÈ›a lui Ivan Denisovici» a lui Alexandr Soljenițîn Anna Ahmatova a spus că este obligatoriu să o citească fiecare cetățean din cei două sute de milioane de cetățeni ai Uniunii Sovietice. «O zi din viaÈ›a lui Ivan Denisovici» nu este doar o povestire despre viaÈ›a din lagărele staliniste ci mai dergrabă este o povestire despre omul căruia îi fusese dat să trăiască în sistemul totalitar. Soldatul țăran Ivan Denisovici Șuhov a devenit simbolul epocii sale, condamnat pe nedrept, despărÈ›it de familie, privat de toate drepturile, fără nici o speranță în viitor, exploatat È™i bătut, înfometat – trăind de azi pe mâine cu câteva grame de pâine pe zi, lucrând din greu sub «soarele lupesc» – în gerul siberian, el rezistă nu este înfrânt. Ivan Denisovici Șuhov mai este simbolul epocii sale È™i prin faptul că această primă operă publicată i-a adus lui Soljenițîn o faimă internaÈ›ională È™i binemeritatul Premiu Nobel pentru literatură, în 1970. Ca să poată reda viaÈ›a din lagărele staliniste, Soljenițîn ne-a demonstrat că este suficientă descrierea în cele mai mici amănunte a unei singure zile, o zi ca oricare alta din viaÈ›a unui simplu deÈ›inut. Povestirea începe astfel: «La cinci dimineaÈ›a, ca de obicei, la baraca în care se află comandamentul s-a dat semnalul deÈ™teptării cu lovituri de ciocan într-o È™ină de fier» È™i se termină în aceeaÈ™i notă: «A trecut o zi fără necazuri, aproape fericită. Asemenea zile în termenul lui de condamnare, de la cap la coadă, erau trei mii È™ase sute cinzeci È™i trei. Trei zile mai mult din cauza anilor bisecÈ›i». ÃŽntre aceste fraze, ca între două coperÈ›i, se consuma drama zilnică a milioane de deÈ›inuÈ›i condamnaÈ›i pe nedrept de sistemul totalitar, È™i din mii de asemenea zile «аproape fericite» se compunea termenul de detenÈ›ie a fiecăruia dintre ei. ÃŽn această scurtă perioadă, numai de câteva ore, în faÈ›a cititorului se desfășoară întreaga panoramă a vieÈ›ii din lagăr. Programul infernal al deÈ›inuÈ›ilor, lipsa hranei, a îmbrăcăminÈ›ii È™i a igienei, munca la -40 de grade, pedepsele colective pentru imposibilitatea fizică a unui deÈ›inut de a mai munci, cruzimea omului față de om, dezumanizarea, opresiunea unui sistem criminal care admitea un singur drept, cel de a te supune orbeÈ™te regulilor sale. Povestirea este ca o «enciclopedie» a vieÈ›ii deÈ›inutului, pe care dacă condamnatul o cunoaÈ™te È™i o respectă atunci rezistă chiar dacă această rezistență are un preÈ›: «Cel care nu se tâmpeÈ™te în lagăr, care nu-È™i abrutizează sensibilitatea, piere. Și eu am fost tâmp, stupid, mintea îmi mergea greu. Tocmai asta m-a salvat. Dacă eu, intelectual fiind, m-aÈ™ fi clătinat în sinea mea, dacă aÈ™ fi dat frâu nervilor, dacă aÈ™ fi exagerat tot ce mi se întâmpla, cu siguranță aÈ™ fi sucombat», vorbeÈ™te autorul despre experienÈ›a sa concentraÈ›ionară. Cu acest preÈ›, la sfârÈ™itul fiecărei zile condamnatul poate adormi «pe deplin mulÈ›umit», asemenea lui Ivan Denisovici Șuhov căruia i-au rămas întipărite în minte vorbele primului său È™ef de echipă, Kuziomin – un bătrân lup de lagăr: «Aici, băieÈ›i, taigaua este lege. Dar È™i pe aici trăiesc oamenii. Vă spun eu cine moare în lagăr! Ãl de linge blidele, ăl de-È™i pune nădejdea în infirmiere È™i ăl care bate la uÈ™a «cumătrului». ÃŽn privinÈ›a cumătrului nu prea avea dreptate, căci ăla ce-È™i toarnă tovarășii trăieÈ™te bine, numai că traiul lui este plătit cu sângele altora», asta o È™tia bine Ivan Denisovici, care de când se È™tie nici măcar nu a mituit pe cineva ca să obÈ›ină ceva – «uite-l aproape pleÈ™uv È™i È™tirb – nici măcar odată n-a dat nimic cuiva È™i n-a luat nimic de la nimeni È™i nici în lagăr nu s-a abătut de la legea asta a lui.» DeÈ™i se afla în lagăr de opt ani, È™i toată lumea îl invidia că i se împlineÈ™te sorocul, peste doi ani ar trebui să iasă, numai că el nu prea era sigur de asta È™i avea È™i de ce să se îndoiască deoarece mulÈ›i care au fost condamnaÈ›i la trei ani, au făcut cinci «Legea – o întorci cum vrei. ÃŽmplineÈ™ti zece È™i te poÈ›i trezi că-È›i mai dau alÈ›i zece. Sau că te deportează». Opt ani a trăit cu nasul în pământ fără să se întrebe cum a nimerit în lagăr È™i cum o să iasă de acolo. A fost arestat pentru trădare de patrie. A declarat că s-a lăsat prins de nemÈ›i ca să-È™i poată trăda È›ara iar pe urmă s-a întors ca spion cu o misiune, dar ce fel de misiune asta nu putea născoci nici el, nici anchetatorul. Șuhov a făcut o socoteală simplă, dacă semnează nu o să-l omoare È™i cel puÈ›in scapă cu viață o vreme. Realitatea, bineînÈ›eles era alta: în februarie 1942, armata lor a fost încercuită, fără alimente È™i muniÈ›ie, erau o pradă uÈ™oară pentru nemÈ›i. ÃŽnsă Șuhov împreună cu alÈ›i patru, dintre care trei au murit pe drum, au reuÈ™it să evadeze. A primit zece ani din care ispășise opt. Opt ani în care zi de zi încerca aceleaÈ™i mărunte strategii care îl ajutaseră să supravieÈ›uiască: încercarea de a se interna la infirmerie, ascunderea unui briceag care la nevoie poate fi o bucată de pâine în plus, ascunderea lingurii È™i tot felul de târguieli cu alÈ›i condamnaÈ›i, care primeau de acasă pachete, pentru o È›igară sau hrană, deoarece È™tiind ce înseamnă pentru cei de-acasă pachetele trimise lui, scrisese neveste-si să nu îi mai trimită: «N-are rost, nu mă aleg cu mai nimic din ele, nu mai trimite, nu mai rupe de la gura copiilor.» ÃŽn povestire găsim o varietate de tipuri de comportament social È™i de caractere umane, deÈ™i «La exterior, dacă te uiÈ›i la o echipă, toÈ›i sunt la fel – scurte negre, cu numere toate asemenea; dacă-i s-o cercetezi însă cu deamănuntul, oamenii sunt cât se poate de deosebiÈ›i, aflaÈ›i pe diferite niveluri. Pe Buinovski, de pildă, nu-l poÈ›i pune să-È›i păzească strachina (Fetiucov o face, n.a.) È™i nici chiar Șuhov nu acceptă orice corvoadă...». Buinovski, fost căpitan de rangul doi era obiÈ™nuit să comande, aÈ™a că vorbea cu oamenii de parcă le comanda, ba mai mult de atât, are curajul să răcnească la locotenentul Volkovoi. Iar Fetiucov cu toate că înainte era un mare È™tab, se plimba cu maÈ™ina, în lagăr a devenit «ăl de linge blide», îi judeca pe toÈ›i după el, oamenii îl porecliseră «șacalul». Cezar, în al cărui vene curge un sânge foarte amestecat: È™i de grec, È™i de evreu, È™i de È›igan, un intelectual din capitală, fost operator de film, e înstărit primeÈ™te câte două pachete pe lună, i-a ciubucit pe toÈ›i pe care trebuie È™i acum s-a aranjat lucrează la cancelarie ca ajutor de normator. AleoÈ™ka baptistul care se uită la soare È™i se bucură, «cu un surâs înflorit pe buze. Сu obrajii supÈ›i, hrănit cu merindele lagărului, fără să mai agonisească nimic în plus – de ce s-o mai bucura oare? Duminicile stă È™i È™uÈ™oteÈ™te cu ceilalÈ›i baptiÈ™ti. Ãștia parcă nici nu se sinchisesc că stau în lagăr.» AleoÈ™ka È™tie că din toate lucrurile pământeÈ™ti È™i trecătoare, Dumnezeu ne-a învaÈ›at să ne rugăm numai pentru pâinea cea de toate zilele : «pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi...» Sanka KlevÈ™in, un tip potolit, un amărât cam fudul de-o ureche care îi învață pe toÈ›i că dacă nu îți È›ii gura, te-ai dus pe copcă – rabdă È™i taci! «Dacă umbli cu țâvna-n nas, te arzi.» Kildigs letonul care nu-i decât de doi ani în lagăr, dar a învățat că dacă are nevoie de ceva, nu trebuie să ceară voie nimănui ci să-È™i ia singur, era glumeÈ› de felul lui, la fiecare două-trei cuvinte trântea câte o glumă È™i toată echipa îl iubea pentru asta. Omul se hrănea normal, primea două pachete pe lună, avea bujori în obraji, de parcă nici nu era prizonier. Șeful de echipă Andrei Prokofievici Tiurin – un zdrahon de bărbat cu umerii laÈ›i È™i cu faÈ›a lătăreață, veÈ™nic încruntat, dar bun la suflet, nu își înjura niciodată oamenii, se îngrijea de hrana lor – să capete raÈ›ii bune. Cu pieptul său de oÈ›el È›inea piept tuturor superiorilor săi. «În schimb, era destul să miÈ™te din sprânceană sau să arate cu degetul – trebuia să alergi, să-i împlineÈ™ti dorinÈ›a. Pe oricine din lagăr poÈ›i să-l tragi pe sfoară, da’ Doamne fereÈ™te pe Andrei Prokofievici. Și astfel poÈ›i să trăieÈ™ti!» Despre Panteleev oamenii È™uÈ™otesc: «...scârba, iar a rămas în zonă. Nu-i bolnav deloc, l-a oprit Oper-ul (È™eful securității din lagăr). Iar îl toarnă pe careva», cât despre locotenentul Volkovoi (de la volk – lup îl limba rusă), È™eful cu disciplina, de care se temeau nu numai deÈ›inuÈ›ii dar È™i gardienii ba chiar însuÈ™i comandantul lagărului se temea de el: «Uite că Dumnezeu îl însemnă pe ticălos – i-a dat un nume potrivit! – că Volcovoi ăsta se uită întotdeauna la tine chiar ca un lup. Tuciuriu, deÈ™irat, încruntat! Și grozv de iute ...» O zi în lagăr este ca un ritual sacru, interpretat de toÈ›i cei de acolo, căci È™i cei ce în aparență ar fi favorizaÈ›i, paznici, È™efi de echipă, reprezentanÈ›i ai administraÈ›iei, până la urmă sunt victimele sistemului. DeÈ›inuÈ›ii nu prea se mai gândesc la lumea de afară pentru că ea nu mai există decât ca o palidă aducere aminte a ceea ce a fost cândva demult, iar când vor ieÈ™i, dacă se va întâmpla acest lucru, vor duce o viață asemănătoare cu cea din lagăr, cu atât mai mult cu cât È™i oamenii din afara lagărului duc o viață asemănătoare cu cea a lor. Omul aflat în lumea de afară cu siguranță s-a regăsit în Ivan Denisovici, deoarece în acea epocă întreaga Uniunea Sovietică arăta ca un lagăr stalinist È™i pentru mulÈ›i o zi reuÈ™ită era când găseau ceva în plus de cumpărat de la alimentară, nu au fost sancÈ›ionaÈ›i la locul de muncă, au reuÈ™it prin aceleaÈ™i metode ca cei din lagăr să obÈ›ină ceva È™i cel mai important lucru, nu au fost arestaÈ›i fără motiv. De aceea eroul lui Soljenițîn Ivan Denisovici Șuhov despre care violonistul american Yehudi Menuhin, elev al lui George Enescu, afirma că «a trezit cele mai mari speranÈ›e concepute vreodată de omenire È™i a distrus toate iluziile È™i idealurile» este un simbol al sistemului totalitar.
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() | |||||||||
![]() |
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | ![]() | |||||||
![]() |
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate