agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ din valea lui Hinom
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-07-18 | | Dom Juan de Molière sau autenticitatea cunoaÈ™terii Unul dintre simbolurile vitalității meridionale, mitul lui Don Juan aparÈ›ine Evului Mediu. El apare pentru întâia dată sub o variantă literară în piesa "El Burlador de Sevilla" (1630) atribuită lui Tirso de Molina. ÃŽn jurul anului 1657, o trupă de comedianÈ›i ambulanÈ›i italieni joacă această piesă sub formă de pantomimă în FranÈ›a, inspirându-l pe dramaturgul, regizorul È™i actorul Jean-Baptiste Poquelin, zis Molière (1622-1673) să scrie È™i să pună în scenă comedia "Dom Juan ou le festin de pierre" (1665). Legenda lui Don Juan a fost apoi originea unor numerose lucrări muzicale È™i literare: opera "Don Giovanni" (1787) de Mozart, pe un libret de Lorenzo da Ponte, satira epică "Don Juan" (1819-1824) de Byron, poemul simfonic "Don Juan" (1889) de Richard Strauss, comedia "Omul È™i supraomul" (1903) de George Bernard Show. ÃŽntrebarea cine este Don Juan preocupă gândirea occidentălă de câteva secole, răspunsul fiind căutat atât de critici ai literaturii cât È™i de psihanaliÈ™ti. Otto Rank, unul dintre succesorii lui Freud îl consideră captiv în schema "complexului lui Oedip": seria nesfârÈ™ită de femei pe care trebuie sa le seducă È™i conflictele cu tatăl său reprezintă dorinÈ›a de a o regăsi pe mama sa, care este de neînlocuit È™i de a-È™i anihila veÈ™nicul rival - figura paternă. Celebrul medic spaniol Gregorio Marañon consideră că Don Juan are un character feminin, deoarece minte, ceea ce reprezintă un mecanism defensiv al slăbiciunii, iar filosoful È™i scriitorul Miguel de Unamuno îl consideră un homosexual refulat, aflat într-o căutare veÈ™nică a unui partener pe măsura sa. Pentru Albert Camus, Don Juan este un erou existenÈ›ialist al absurdului, un om sănătos înfruntând un Dumnezeu care nu există. Filosoful danez Søren Kiekegaard îl numeÈ™te întruchiparea esteticului pur È™i fără realitate, cuceririle sale fiind o repetiÈ›ie de momente ale îndrăgostirii de "a se îndrăgosti". Toate aceste posibilități de a răspunde întrebării legendarului cuceritor meridional mă fac să redeschid căutarea unui răspuns în piesa lui Moliere, el însuÈ™i personalitate controversată a vremii sale, aflat într-o luptă continuă a demascării falsului cotidian indus de convenÈ›iile sociale, morale È™i religioase. Sganarelle, servitorul È™i confidentul tânărului aristocrat, ne iniÈ›iază în prima scenă a piesei cu un elogiu adus tutunului, farmakon miraculos care purifică mintea È™i învață sufletul ce este virtutea; "inspiră sentimentul onestității, al onoarei" . Dar nu este tutunul, la fel ca È™i Don Juan, un seducător, dacă luăm în considerare originea cuvântului seducere, sed-ducere, "sed" însemnând în limba latină alinare, amorÈ›ire, iar "ducere", a purta, a duce cu sine? Tutunul eliberează sufletul spre a intui binele, tranchilizând trupul. Don Juan meduzează raÈ›iunea prin eludarea convenÈ›iilor logos-ului, eliberând pasiunea autentică a cunoaÈ™terii vieÈ›ii. "Victimele" lui Don Juan sunt prinse în plasa vorbelor sale fără susÈ›inere în realitate. Dar nu sunt ele mai întâi prizonierele propriilor fantasme despre viață induse de educaÈ›ie È™i religie? Don Juan este un caracter distructiv, însă este un erou al distrugerii falsului. Este adevărat că Don Juan minte, își încalcă în permanență cuvântul dat, sfidează normele morale amăgind tinere fecioare cu căsătoria doar pentru a le seduce. Este evident însă că acestea sunt prizoniere într-o construcÈ›ie imaginară a unei lumi care nu corespunde trăirii plenare: dialogul lui Pierre È™i Charlotte denotă lipsă de maturitate È™i sugerează că între ei nu există o iubire adevărată, de vreme ce fata este gata să se ofere primului venit care îi serveÈ™te vanitatea cu complimente, condiÈ›ia fiind doar de a se căsători fecioară . Faptul că Don Juan nu este lipsit de onoare îl atestă curajul cu care sare în ajutorul unui drumeÈ› tâlhărit de trei hoÈ›i, situaÈ›ie pe care o găseÈ™te dezechilibrată , iar rolul său de erou al dezvăluirii ipocriziei È™i fricii este confirmat de ironia cu care îl tratează pe cerÈ™etorul sărac, care se roagă necontenit pentru bunăstare: îi spune acestuia că îi dă un ban numai dacă are curajul să înjure . Mr. Dimanche, unul dintre creditorii lui Don Juan, este amânat, nu însă È™i evitat, iar îndepărtarea acestuia se produce datorită slăbiciunii micului burghez la complimente È™i elogii; sunt batjocorite complezenÈ›a È™i laÈ™itatea unui om lipsit de verticalitate . ÃŽnsă demersul vieÈ›ii personale a lui Don Juan nu este dictat de asumarea unui rol de revoluÈ›ionar al convenÈ›iilor È™i slăbiciunilor umane. AcÈ›iunile de erou demascator sunt doar consecinÈ›ele coerenÈ›ei interioare pe un drum ghidat de nevoia acută de cunoaÈ™tere a absolutului, un drum de explorator temerar al existenÈ›ei, perfect conÈ™tient de acÈ›iunile sale È™i care nu se va aÈ™eza decât dacă își va găsi locul, într-un interval de timp îndepărtat, poate peste douăzeci-treizeci de ani . Pofta de a trăi îl face să iubească viaÈ›a consumată până la epuizare, până la confruntarea cu moartea. Don Juan reprezintă forÈ›a supremă a descoperirii valorilor vieÈ›ii pe cont propriu, independent de experienÈ›a acumulată de societate È™i transmisă prin intermediul strămoÈ™ilor. El nu poate prelua legea orânduirii lumii de la tatăl său, fiindu-È™i propriul constructor al normelor. ÃŽnÈ›elegând că războiul sfidător purtat cu tatăl ii produce doar suferință acestuia È™i că valoarea moralizatoare a unei ipostazieri arogante este incompatibilă cu explorările sale pe un drum estetic, Don Juan alege să își mintă tatăl, afișând masca ipocriziei, pentru a nu-i mai produce suferință . ÃŽntâlnirea din ultimul act al piesei cu statuia funerară a Comandorului ucis de el într-o încăierare mai veche îi deschide posibilitatea cunoaÈ™terii absolutului, a vieÈ›ii de după moarte. Don Juan nu a declarat niciodată explicit că este un ateu, ci doar că se încrede numai în puterea raÈ›iunii È™i a simÈ›urilor sale. De aceea se grăbeÈ™te să aibă experienÈ›a ultimă a transgresării vieÈ›ii, a depășirii regulilor impuse de materie. Confruntarea cu Comandorul nu îl sperie, chiar dacă aceasta ar putea însemna o compensare a crimei sale. Don Juan este fulgerat în momentul în care dă mâna cu Statuia, semn, după Camus, al necesității compensării păcatelor într-o operă literară marcată în cele din urmă de creÈ™tinism. ÃŽnsă Camus era ateu È™i pentru el moartea reprezintă sfârÈ™itul absolut. Eu îl văd pe Don Juan fericit, consumându-se veÈ™nic în noi întâlniri pe tărâmul cunoaÈ™terii autentice. Bibliografie: 1. Molière, Dom Juan ou le festin du pierre, Biblioteca virtuală Universitară, FranÈ›a, 2003; 2. Rank, O., The Don Juan Legend, Winter. Princeton Univ. Press, 1975; 3. Camus, A., mitul lui Sisif È™i alte eseuri, Ed. pentru literatură universală, 1969;4. Banks, G., Don Juan as psychopath, 1989; 5. Trémine, T., Don JuanOu Le Soi Grandiose, 2003; 6. Kierkegaard S., L’alternative in œuvres complètes, (fragmente prezentate pe Internet), Paris, 1979; 7. *** Dictionary of the Literature of the Iberian Peninsula. Greenwood Press: Westport and London: 1993. Pp. 516-518. 8. *** Molière et son œuvre, Enciclopedie virtuală destinată lui Moliere, Internet, FranÈ›a, 2004. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate