agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4461 .



Etajul 13 sau Cortazar scriind Graffiti
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Maria Pilchin ]

2006-09-16  |     | 



Etajul 13 sau Cortazar scriind Graffiti

Trebuia să lași ceva înainte de a te întoarce în adăpostul tău
unde nu era cel puțin o oglindă, ci doar o nișă pentru ea în care să
te poți ascunde definitiv învăluit de întuneric, amintindu-ți multe
altele și uneori meditînd asupra propriei tale vieți.
J.Cortazar Graffiti

*
Liftul urca în sus și mi-a venit în gînd o posibilă parafrazare a lui Lagerkvist – Și liftul urca în ceruri. Între grafofobie și grafomanie mă anunțam pe mine însămi:
- A fi pictor în esență nu este a simula o imagine de artist boem ce-și poartă capul prin nori, dînd de înțeles prin întreaga-i făptură că e vorba de o atingere de aripa vreunui daimon sau înger, ci este poate… să stai la etajul 13. A fi artist nu este faptul de a-ți conștientiza propria valoare, contemplîndu-te în felul tău de exprimare, artisticul fiind mai degrabă căutarea valorii în sine raportată la nonvaloare.

* *
- Cum îți vine așa-zisa inspirație?
- Încerc să văd în lucrurile din jurul meu potențiale obiecte de artă.
- Spre exemplu?
- Să zicem un clește de prins rufele conține latent și ideea de Kamasutra. Obiectul cînd este ținut în mînă, merită o mult mai mare atenție, încearcă să-i vezi reversul artistic, dacă fața îi este una utilitară. Nu este exclus faptul ca bagatela să genereze ceea ce noi numim convențional obiect de artă.

* * *
Cărți noi, vechi, cărți: Biblia, Borges, Cortazar, Camus, Brodskiy – un mozaic livresc.

- Ai nevoie să citești pentru a crea?
- Lecturile sunt o necesitate subconștientă a mea, care-mi alimentează niște procese ascunse, cred eu.
- Cum vezi oamenii?
- Sunt cei care fac mutre cînd mă văd și cei care-mi zîmbesc…

* * * *

- Îți vinzi scump lucrările?
- Am vîndut cîteva, mai mult din motivul că cel care cumpăra îmi era un bun cunoscut sau cunoscută (zîmbește), care insista mult, dar așa nu prea văd în ele o afacere.
- Ce ai face dacă ai avea mai mulți bani?
- Aș cumpăra mai multe tone de cărbuni pentru bătrînii mei, mi-aș lua ghete (poate Goethe) să pot alerga diminețile și aș pleca într-o vacanță la mare…

Nimic despre pînze, rame, diluant, ș.a. Probabil că toate acestea le are deja ca o recuzită ordinară a zilelor trăite.

* * * * *

Îi privesc lucrările…Ce am învățat eu la facultate din istoria artelor?!
Aici ai impresia că lumea cade din unitate drept una fragmentară, dizolvată oniric, iar artistul realizează incapacitatea sa de a o descrie obiectiv și coerent, fiindcă e simultan conținut de aceasta, și astfel nu îi rămîne decît parțialitatea reprezentării. Tot ce atinge artistul cu pensula devine culoare, fiind vorba de o abolire a verosimilității și o construire de iluzii picturale, iar transpunerea își pierde dimensiunea materială a existenței sale în lume.
Cele mai recente lucrări sugerează ideea de picto-grafie, simțindu-se o influență a haiku-ului japonez, nefiind exclusă și o textură proprie.

CÃMAȘÃ DE LA SECON HAND
NASTURI DIFERIÞI
PATIMA POEZIEI

Intuiesc arbitrarul, aglutinarea, hazardul și spontanietatea în spatele multor din ele.

- Azi ai împlinit 33 de ani, simți vreo eventuală criză de vîrstă?
- Nu, deja la 15 ani mă simțeam în etate, cred de fapt că nu am vîrstă…

Clipesc din ochi, retina mea încearcă să rețină totul, dar la sigur că nici jumătate n-are să-mi rămînă printre circumvoluțiunile substanței cenușii-albe cu care m-o fi înzestrat natura.
Coboară cu mine pînă în stație, plec întrebîndu-mă – La ce se gîndea Cortazar scriind Graffiti?
Tot drumul privesc pe geam la peisajul acesta citadin, pestriț și de toate zilele. Îmi zic cu certitudine:
- Mi-a făcut plăcere să îi fac o vizită lui G. Popescu, viața căruia îmi pare un camaieu frumos, dar trist…

09. 08. 2004

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!