agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 4184 .



noile cuvinte vechi
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [bell ]

2003-10-28  |     | 



Noile cuvinte vechi


Definitie greoaie a limbajului nou, inspirat de cel vechi, de lemn :

Un mod de a minti cu seninatate profesionala prin discurs, intr-o cardasie cu un auditoriu plictisit si nepotrivit, care se lasa mintit cu aceeasi seninatate si de a pretinde in comun si in mod fraudulos o stare si o atmosfera febrila de lucru, incarcata intelectual, in capetele tuturor celor de fata.

Oricum, folosirea limbajului cu aceasta culoare denota incultura, incapacitate si parvenitism si daca cineva vrea sa faca curatenie intre ,,cadre,, are la indemana un detector simplu, cuvintele.




IMPLICARE
Implicare este un termen vechi, gasit de regula legat de cuvantul ,,actiune,, in ,,ne vom implica in toate actiunile menite sa ,,… A implica are sensul capatat de intrare in hora dar cu un sentiment, cu pasiune, cu patos, ceea ce intra in contradictie pentru ca de regula ideea face referire la un sef care se apleaca formal asupra celor mici, care trebaluiesc in cinstea numelui sau si il ajuta vrand- nevrand sa avanseze.
Cine declara ca se implica sau ca se va implica in ceva, spune de fapt ca va fi de acum si mai nemilos si mai nepasator cu subalternii si munca acestora in scopul atingerii obiectivului comun. Cand spune in loc de ,,ma voi implica ,, -,,ne vom implica,, atunci minte din capul locului, gandindu-se ca nu va face nimic.

MOBILIZARE
,,Sa ne mobilizam!,, Asa incep indemnurile la treaba, dar nu in care sa munceasca cel ce spune , ci ceilalti, aflati sub obladuirea acestuia. Adica sa adunam toate fortele posibile si chiar mai mult dar si cu o convingere patriotica ,,demna de lauda,,. Lauda este rasplata mobilizarii celor care se mobilizeaza, ori rasplata inseamna intai bani. In locul lui ,, sa ne mobilizam,, care inseamna debandada de fapt, cel in cauza ar trebui sa spuna concret fiecaruia ce are de facut, cui se va adresa pentru fiecare dintre probleme, si tot ce trebuia sa se stie, adica sa organizeze. Mobilizare inseamna situatie de criza, de razboi, orice activitate neorganizata este in aceasta situatie.

MENTALITATE
Temen onest, luat singur, dar ajuns sa ascunda o gramada de mizerii ale mintii celorlalti, despre care vorbeste cu superioritate mascata emitentul. Deja mentalitate acum, inseamn prostie la a doua mana. Nu se mai spune de mintea poporului ca joasa dar multa ,, prosti, da multi,, ci despre o ,,anume mentalitate,, care face ca treaba sa nu mearga. Hotia se datoreaza mentalitatii ca si coruptia si alte jocuri placute ale societatii. Votul nu functioneaza pentru ca sunt in joc niste mentalitati.


MANIFESTARE

Cuvantul ,,manifestare,, se zbate saracul intre era veche si era noua, el nu mai poate fi suportat ca termen desemnand o actiune organizata de oricel fel, ci doar cu sens de rezultat al unui gand, al unei stari de boala, exemplu: ,,se manifesta de obicei,,. Totusi numerosi vorbitori oficiali il intrebuinteaza dintr-un reflex indelung exersat.
Face pereche cu alte cuvinte formand expresii cum este mai ales in legatura cu ,,prilej,, in : ,,Manifestarile prilejuite de cea de a zecea aniversare a ….,, sau legat de ,,ocazia,, in exemplu : ,,cu ocazia manifestarilor prilejuite de ,,
,,Manifestarile culturale,, este o alta forma de ravagiu a acestui cuvant, orice eveniment cat de cat, devine iar manifestare culturala sau ,,manifestare oraganizata sub egida,,. Trebuie ferit permanent si de cuvantul ,,egida,, care are la randul sau o familie numeroasa de termeni cu sunet de lemn.

MOSTENIRE

Tot ce e rau , chiar si aceste cuvinte, un fenomen nostim-trist al limbii, dar mai ales al gandirii actuale, devine o ,,mostenire a vechiului regim,,. Numai ca ,,mostenire,, insusi este un cuvant a limbajului de lemn contemporan asezat de regula langa cuvintele ,,morman de fiare vechi,, sau ,,vechi mentalitati,, expresii care au facut cariera. Unele dintre aceste cuvinte s-au adaptat perfect noii epoci istorice, chiar cuvantul ,,epoca,, este unul dintre ele. Sunt mosteniri orice metehne pe care nu le pot indrepta conducatorii, unele vechii de sute de ani , altele de cand lumea si cele mai multe noi, acum inventate.


MASURA

Termen cu posibilitati largi, in cazul de fata legat de ,,plan,, in ,,planul de masuri,, isi pierde tot farmecul, amintind de vechile metode de oprimizare si imbunatatire a productei. ,,Planul,, a fost evitat mai nou prin folosirea cuvantului ,,program,, sau ,,proiect,,.
A lua masuri, a aplica masuri, are o foarte mica credibilitate, inca se scriu Planuri de masuri comandate de sefi, cu rubrici multe si randuri cat mai multe dar aplicarea lor este dificila din lipsa unor trasee clare pentru informatii si din alte lipsuri...
Cand un sef mare spune in urma controlului ca ,, este necesara aplicarea unor masuri urgente de remediere a situatiei ,, , el inca nu s-a gandit la nimic concret tocmai pentru ca exista aceste formule frumoase de ascundere. Si apoi, dupa o vreme va spune ca ,, au fost luate masuri urmand sa se vada in timp efectul acestora,, cand de fapt nu s-a luat facut nimic doar timpul rezolvand ceva prin inertie sau uitare.






SI ASA MAI DEPARTE…

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!