agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ a învăța să dialoghezi cu sine sau cum să faci o breșă într-un zid interior
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-06-18 | |
Tramvaiul plin trece pe lângă Biserica Armenească. Trei babe, dintre care una de cel puțin 100 de kg își iau mâna de pe bară și încep să-și facă cu disperare cruci. De ce ? Cui folosește acest lucru ? Pe cine ajută (pe mine sigur nu- am nimerit cu piciorul sub baba de 100 de kg alunecată de-a lungul tramvaiului în lipsa oricărui sprijin).Vor intra babele în Împărăția Domnului ?
Știu o femeie rea. Teribil de rea. Care și-a învățat fata că nu-și poate găsi fericirea decât dacă strică casa unui bărbat însurat. Această femeie însă ține toate posturile- cu covrigi de post- ce o fi aceia ? și cu post negru când e cazul. Va intra femeia în Împărăția Domnului ? E slujbă mare și babele noastre s-au aruncat pe jos, doar doar or trece preoții peste ele. Așa știu ele că dacă sunt călcate de preoți o să dobândească fericirea pe lumea cealaltă. Călugărul Pafnutie cerșește pentru ridicarea unui sfânt lăcaș. Va fi, dacă călugărul nu este un ticălos și va fura pur și simplu banii- o biserică ridicată din cerșeală. Își va găsi călugărul fericirea pe Lumea Cealaltă ? N-ar fi fost mai frumos Domnului să muncească pentru acei bani ? Oki doki, toți l-au pupat pe Dumnezeu pe ambii obraji. S-au pus bine cu acela de Sus-sau cu cel pe care ele îl văd acolo. Dar oare văd ele pe cineva ? Spune pe undeva în cărțile sfânte ortodoxe- care or fi acelea- că trebuie să-ți faci cruci atunci când treci pe lângă biserică ? E biserica pentru ortodocși ceva mai mult decât o simplă fațadă ? Mă îndoiesc și îndoiala mea e sprijinită de foarte multe aspecte. Acolo unde atât catolicii cât și cei de rit protestant văd Omul,Păstorul, biserica ortodoxă vede clădirea. Cazul Catedralei Neamului e elocvent. Plângem după biserici și acuzăm pe toată lumea- de la catolici și până la comuniști- că nu există biserici ortodoxe. Ei bine, dragii mei, un adevăr cutremurător trebuie spus- nici în perioada antebelică nu se ridicau prea multe biserici. Și nici înainte de primul război mondial.Și nici înainte Există o singură excepție de la această regulă din câte știu-Catedrala din Timișoara, ridicată în anii 1940. În rest- pauză.De ce nu s-a ridicat o măreață Catedrală Mitropolitană în perioada burgheză rămâne un mister. Sau, poate e un semn despre faptul că, totdeauna, pentru clasa conducătoare din România ortodoxia a fost doar o fațadă.Atunci când rușii ridicau bisericile Kremlinului- pauză la noi. Atunci când bulgarii ridicau Catedrala Vasilii Blajenii- pauză la noi. E nevoie de această megalomanie ? Da, pentru biserica ortodoxă care n-are păstori- în schimb vrea catedrală. Are biserica ortodoxă într-adevăr oamenii pe care-i merită ? Sigur, s-a văzut la Huși. Atunci când tu, biserică, nu te îngrijești de sănătatea mentală a păstorilor tăi ci doar de arginții celor păstoriți ,atunci ajungi cum este ortodoxia astăzi. Care condamnă fapta călugărului barbăroșie ca "abominabilă" însă nu-l afurisește și nu-l dă afară din biserică. Care vorbește despre femeile din acea biserică ca "viețuitoare". Aceasta, doamnelor și domnilor este Biserica Ortodoxă în toată splendoarea sa.
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate