agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1748 .



generatia mall
personale [ Gânduri ]
articol

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Dania Dorin ]

2006-10-15  |     | 



TENTATIILE GENERATIEI "MALL":cumparaturile,tigarile si alcoolul-

Adolescenta inseamna cautare,nevoia de integrare si apreciere,varsta marilor cautari dar si varsta marilor sperante,a revoltelor de tot felul,a incapatanarilor fara doar si poate,a micilor greseli dar si a marilor realizari!Am numit -o generatia "mall" pentru ca acolo se simt ei cel mai bine,la cumparaturi,la o inghetata,la o prezentare de moda sau la un concert...Unde ne intalnim cu prietenii?nu la mall?Mai ales daca esti suparat,te duci sa-ti cumperi ceva,sa te rasfeti,asta-ti face bine,cand esti fericit meriti mai mult,iar tinzi sa-ti cumperi ceva-asta simti cel mai imediat sa faci!Ca ...apoi sa constati ca nu-ti mai place sau nici nu-ti mai trebuie acel lucru...!
Tentatiile sunt mari in lumea in care traim,nu ma refer numai la magazine,te-ntalnesti cu amici care fumeaza,ai vrea sa-ncerci si tu...care beau,incerci si tu...Chiar daca nu-ti place deloc la-nceput incepe sa te satisfaca ideea,numai ideea ca incerci ceva interzis...Asta iti da si mai mult senzatia ca esti independent,astfel considera fiecare adolescent sa creasca in ochii sai dar mai mult, in fata celorlalt!
Sa fie acesta un sentiment de incercare a maturitatii?toti adolescentii vor sa para mai mult decat sunt!...
Cei care au incredere in sine,care stiu ce-nseamna sanatatea si au o personalitate puternica,se simt apreciati si iubiti nu cad in capcana niciunei tentatii.Dar ce facem cu tot mai multi dintre ceilalti...Sondajele arata ca de la 11 ani incepe interesul pentru tutun iar la 15 ani deja au fumat si-au consumat cel putin odata alcool!
Suntem invadati de tot felul de reclame dar nu-ndeajuns de hotarator pentru a incerca un refuz!Stim cu totii efectele fumatului si a alcoolismului,ca dau dependenta mai ales si distruge organismul cu incetinitorul ...dar la atat se rezuma actiunile noastre-la a stii!mai mult nu prea se face!
Daca vi s-ar prezenta si ati vedea cum arata la radiografie plamanii dupa 5 ani de fumat si ficatul distrus de alcool s-ar putea sa fie mult mai greu sa te apuci atat de devreme sau sa fumezi mult mai rar iar alcoolul sa-l eviti cat mai des.
Sunt oare parintii nostri ,intotdeauna un exemplu si-n acest sens?!unii dintre ei spun cu toata convingerea ca sunt un model pentru copii lor.Acestia sunt de doua ori mai predispusi la astfel de vicii iar sondajele de opinii au aratat ca acest fenomen este prezent nu numai la noi ci si-n alte tari!
Pentru a te convinge sa renunti nu trebuie sa ti se puna neaparat interdictie sau daca ai incercat odata "sa vezi cum este" nu e atat de grav asa cum se exagereaza adesea!Rolul celor care educa e sa explice apeland la exemple cercetate si sondate stiintific,-influientarea comportamentului se face numai in sens pozitiv,informatiile trebuie sa fie exacte,prin materiale de informare atractive si la indemana oricui...Daca ti se va interzice pur si simplu un lucru esti tentat si mai mult sa-l incerci,asa se-ntampla si cu drogurile!Incepi pentru ca auzi ca-i nepermis iar fascinatia nepermisului creste,vrei s-o cunosti si de aici incepe calvarul!
Tinerii inteleg daca stii sa le demonstrezi pe viu ca viata lor e mai importanta aparata de ei insisi,ea nu sta nici in mainile parintilor,macar,nu sta-n ceilalti, coordonarea ei se face prin coordonarea sinelui fiecaruia...,intelegera proprie a actiunilor sale ,motivarea acestora se poate face prin puterea exemplului celor care fac educatia...
Cautati in voi puterea de a-ntelege si de a accepta ca toate tentatiile la care suntem supusi si cei tineri si cei mai putin tineri sunt ca un covor imens,deosebit de frumos dar care acopera o genune!De noi depinde daca vrem sa cadem in ea!S-ar putea sa nu fie nimeni prin preajma si sa ramanem pierduti definitiv!
Cautati actiuni care va pun in valoare inteligenta,cautati interese sanatoase de atins,sunt atatea lucruri frumoase de facut in viata asta,va rog sa ma credeti,care pot fi un mijloc personal de exprimare si de satisfactie incat e pacat sa te lasi vanat de vicii! In fiecare dintre noi sta puterea si inteligenta de a decide ce vrem sa facem cu viata noastra!
psiholog Daniela Parvu

PRIN CAIETELE ADOLESCENTEI

Pentru fiecare pisc al sufletului nostru exista undeva un semn,un caiet bine tainuit,o fila de jurnal unde tu cu tine ai aprins o lumina proprie,unde poti sa plangi in voie sau sa te bucuri fara a te stie nimeni...!In fata foii albe de hartie gandurile tale sunt libere,ca fluturii,devin unice asa cum si visele tale impartasite in taina numai confidentului tau,-jurnalul!sunt tot atat de speciale tocmai pentru ca lumea interioara a fiecarui om se vrea foarte putin explorata!
Cu trecerea timpului,cand sufletul iarta si se-mpaca cu intamplarile lui,cu acceptari de tot felul,sa nu le numim renuntari, vrei si mai mult-recitesti si descoperi ca ai ceva de spus,ca sentimentele traite de tine vrei sa le-mparti cu cei din jur...Jurnalele adolescentei pot avea valoare literare pentru ca se nasc din puritate,sinceritate si lacrima traita mai altfel,acolo ai pus tu suflet,acolo ai scris primele tale versuri de dragoste,ai iubit pe cineva sau poate...numai ideea de dragoste!,ai adunat tot ce ti-a placut,versurile marilor poeti,panseuri,ganduri ,idei in care poate si pentru un minut te-ai regasit pe tine in ele,ai simtit si tu la fel...
Va provoc la un joc,sa va recititi jurnalele, sa transformati trairile voastre in fluturi,asa cum vreau eu sa fac acum,cateva din incercarile mele lirice au imbracat forma tiparului mai tarziu,-n-am vrut sa le-ngrop numai pentru mine,sa ramana-ntemnitate intre doua coperti!Poate veti descoperi si voi ca si mine ca aveti ceva de spus,ca tot ce ascundeam pana mai ieri cu mare grija poate fi astazi un babilon de semnificatii!
Scoateti-va la lumina tot ce tineti incuiat numai pentru voi,v-am spus ca sufletul fiecarui om este plin ochi de lirism,va-ncurajez sa faceti lumina in voi,nu va sfiiti,trimiteti la redactie tot ce va redescopera sufletul,un bob din experienta voastra poate naste o mica lume. pentru altcineva...
Astept scrisoarele voastre...Notati-va un "cristal",un fel de motto cu care sa va faceti curaj""vezi cum ne jucam putin/de-a cuvantul pe hartie?/sufland tragic in destin/ca-ntr-un puf de papadie"?...
DANIELA PARVU


.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!