agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 87 .



Teroarea bibliotecilor, spaima anticariatelor
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [sorinucu ]

2024-03-14  |     | 



Au explodat televiziunile anunțând că într-o bibliotecă a unui oraș nici prea-prea, nici foarte-foarte a fost prins citind, pe ascuns și fără abonament, un ditamai adolescentul. Mascați academicieni însoțiți de o dubă a forțelor speciale jurnalistice l-au luat pe sus pe derbedeu și l-au dus să-l interogheze în librăria din centru. Bă, cititorule, bă, literatule, ce-a fost în capul tău când ai palmat "Război și pace" pe rândul clasicilor ruși și te-ai pitit să citești cu cea mai mare cruzime? Ce vrei, bă, să faci în viață? Să citești munca altora? Să plictisești femeile prin parcuri recitând sau întrebându-le dacă e mai bun Tolstoi decât Dostoievski? Bă, cultule! Bă, soarbe-cerneală! Ia zi, bă, câte capitole ai citit? Ia scoate, bă, de prin creier și de prin inimă emoțiile primului capitol! Vrei să-ți putrezească plăcerea lecturii în pușcărie? Spune tot, bă, că puți a tuș tipografic de la o poștă, tu ai mai citit, precis ești cititor în serie! Adolescentul tăcea mâlc. Avea în pantaloni un mini-exemplar din "Decameronul" și se temea să nu-i fie găsit, ar fi fost condamnat la ani grei de stat pe Facebook fără dreptul de-a mai citi vreo carte. L-au torturat în fel și chip să scoată de la el numele tuturor bibliotecilor agresate și a potențialilor complici cu care citea. Zece ore de bătaie, dușuri cu apă înghețată, unghii smulse cu patentul și arderi cu fierul n-au dezlegat limba obsedatului de aventuri literare. Și atunci unui traducător al operelor lui Borges, torționar de greșeli gramaticale TV în timpul liber și colaborator al poliției bibliotecilor, i-a venit marea idee: bă, furibund al lecturii, dacă nu spui tot îți facem cont pe TikTok și te mai și închidem într-o cameră cu un televizor aprins veșnic pe știri, te-ai nenorocit! În cinci minute, hoțul "Decameronului" prins citind "Război și pace" a mărturisit cum s-a apucat de citit la trei ani, cum se droga cu mirosul cărților pe la patru ani, cum a terminat toți clasicii români pe la zece ani, cum îl invita perversa de Măriuca dintr-a cincea pe la ea să citească spate în spate Dante și Dickens, cum profa de engleză îl băgase într-o rețea ascunsă de citit Shakespeare prin parcuri și cum învățase de la un bibliotecar bătrân cum să intre prin efracție în locuri cu cărți și să le facă felul citindu-le pe nerăsuflate. A primit o pedeapsă ușoară, dată fiindu-i sinceritatea: trei luni într-o tipografie fără drept de-a atinge vreo carte.

.  |








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!