agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1876 .



Taxa de ultima înmatriculare
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [R ]

2008-04-20  |     | 



Taxa de ultima înmatriculare

Vecinii în fața blocului.

Costică : Vecine, de ce se ceartă ăștia cu taxa auto ?
Cicoare : Păi, unii vor să bage o taxă la mașini.
Butușilă : Păi, nu sunt destule ?
Bârlici : Destule, ce ?
Butușilă : Destule taxe auto.
Grigore : Sunt, când îți iei mașină nouă, din preț dai și o taxă auto, când pui benzină dai și o taxă auto, când îți pui în geam eticheta galbenă, dai taxă auto.
Costică : Și atunci ce mai vor, câte taxe mai vor ?
Grigore : Când înmatriculezi o mașină prima dată, să dai și o taxă auto, de înmatriculare.
Cicoare : De ce ?
Butușilă : Cum, de ce, ca să aibă ei bani, să se îmbogățească, să se îmbuibe, că nu le mai ajunge.
Bârlici : Păi, n-or avea bani ?!
Grigore : Da, săracii, n-au, că de-aia în atâția anii nu au reușit să facă decât vreo sută de kilometrii de autostradă.
Costică : E, ce vrei, vecine, de la București la Ciulnița e terenul greu. Da, trebuie să tai în stâncă, sapi tuneluri, construiești poduri.
Cicoare : Păi, da, în teren plat, în câmpie se construiește foarte greu o șosea.
Butușilă : Ei nici pe alea făcute n-au fost în stare să le asfalteze și voi vă mirați că n-au făcut altele noi.
Bârlici : Și o nouă taxă de ce le trebuie ?
Grigore : Dacă au afaceri cu mașini, dau legi ca să te oblige să cumperi numai de la ei nu și de la alții.
Costică : Auzi, da’ nu e ilegal ?
Cicoare : Vecine, dacă ți-e foame și vrei să mănânci, asta da, poate fi ilegal, dar, dacă ei fac legile, pot face orice fel de legi, chiar și legi numai în favoarea lor.
Bârlici : A, de-aia erau ei așa mari cinstiți oameni de afaceri.
Butușilă : Păi, așa și eu aș putea fi mare om de afaceri.
Grigore : Da, și cinstit pe deasupra.
Cicoare : Păi, da, cinstit, că tu respecți legile date de tine în favoarea ta, cinstit om de afaceri.
Costică : Și a mai băgat o taxă.
Bârlici : Pe ce motiv ?
Butușilă : Ca să își cumpere omu’, cică, numai mașini noi.
Costică : Păi, da, că omu’ nu-și lua mașină nouă că nu-l forța nimeni, nu că n-avea bani să trăiască.
Butușilă : Eu dacă aveam bani de mașină nouă, așteptam să dea ăștia lege să mă oblige să-mi cumpăr mașină nouă, altfel umblam numai cu rable.
Grigore : Uneori te întrebi, ăștia chiar își bat joc de noi ?!
Bârlici : Ce taxă mai e și asta ?
Costică : Taxa de prima înmatriculare.
Bârlici : Da’ taxa de a doua înmatriculare când o bagă ?
Butușilă : Stai să vezi taxa de a treia înmatriculare.
Costică : Probabil așa s-au gândit ei să ajute omu’ să-și ia mașină nouă, au pus taxe, dacă nu mari, cel puțin multe.
Cicoare : Da, mai multe taxe, cică, să-și ia omu mașină nouă.
Butușilă : Eu credeam că omu’ își permite să-și cumpere mașină nouă când sunt taxele mici și puține, nu-și ia mașină nouă când are taxe mari și mai ales multe.
Costică : E, așa s-au gândit marii cinstiți ai neamului să ajute și să impulsioneze lumea să-și ia mașini noi, i-au mai împovărat cu taxe.
Cicoare : Ca să-și cumpere mașini noi.
Bârlici : A, păi, e bine.
Costică : Îu ! Și de ce să fie bine ?
Bârlici : Păi, să-și ia omu’ mașină nouă.
Cicoare : Da, și debranșații ?
Bârlici : Poate că acum bagă mașini noi cu reduceri pentru debranșați.
Butușilă : Parcă am auzit eu ceva.
Grigore : Ce-ai auzit, vecine ?
Butușilă : Cică bagă Bentley și Aston-Martin cu reducere pentru debranșați.
Costică : Auzi, da’ pentru cei cu salariu minim pe economie, nu bagă reduceri la mașini noi ?
Grigore : Cred că pentru cei cu salariu minim pe economie bagă reduceri la Ferrari și la Porsche.
Cicoare : A, păi, dacă-i așa mă duc să-mi iau și eu vreo două kile de Ferrari.
Butușilă : I-ați vreo trei și de Porsche, mai pui și la borcan pentru la iarnă.
Costică : De acu’ să vezi cozi la mașini noi, mai ceva ca la tacâmuri pe vremea lu’ Ceașcă, auzi.
Grigore : Păi, dacă tot e cu reducere.
Butușilă : Că doar asta aștepta lumea, o nouă taxă, da, toți stau cu banii la ciorap și așteptau o nouă taxă, acum că s-a băgat noua taxă, toți buluc să-și cumpere mașină nouă.
Costică : Noroc cu taxa asta, că rămâneam fără mașină nouă.
Bârlici : A, păi, așa da, dom’le, așa da, sunt de acord, în condițiile astea să tot bage taxe auto ca să forțeze omu’ să-și cumpere mașină nouă, că omu’ neforțat umbla de capu’ lui numai cu rable. Așa da, îmi place.
Cicoare : Vecine, îți place, da, dar la mașină trebuie benzină, trebuie să schimbi uleiul, cauciucuri, plăcuțe de frână.
Bârlici : Aoleo, așa e, a zis ceva și de benzină cu reducere pentru debranșați ?!
Cicoare : Nu, n-a zis !
Bârlici : Aoleo, păi, nu-i nici o sfârâială, ce fac, îmi iau mașină nouă și stau cu ea-n fața blocului că n-am benzină.
Butușilă : Vecine, și la mașinile aduse din Germania trebuie să schimbi amortizoare și plăcuțe de frână.
Costică : Aoleo ! Cine a zis asta ?
Butușilă : La televizor, unu’ din marii și cinstiții oameni de afaceri, care bine-nțeles că a muncit cinstit pentru bani.
Grigore : Ce-a zis ?
Butușilă : Că dacă aduci mașini din Germania trebuie să le schimbi amortizoarele și plăcuțele de frână.
Costică : Mașina vecinului de la doi e cea mai bună.
Bârlici : Care mașină ?
Costică : Aia, cea mai lungă mașină din lume.
Butușilă : Care mașină lungă ?!
Costică : Doi metri mașina și zece metri, fumu’ !
Cicoare : Păi, da, că acum legea zice că mașinile din Germania numai sunt bune.
Butușilă : Da, legea zice că numai mașinile vândute de ei sunt bune.
Bârlici : Chiar așa ?!
Cicoare : Așa zice legea !
Grigore : Da, acum nu-ți mai pune cuțitu’ la gât să-ți ia banii, acum îți dă lege că trebuie să-i plătești taxă.
Costică : Da, marii cinstiți și-au rafinat metodele.
Bârlici : Păi, le mai dă voie să rafineze, cu căzănelu’, să facă țuică ?!
Cicoare : Deci, mașinile din Germania, deodată, nu mai sunt bune.
Costică : Așa zice legea !
Butușilă : De-aia se duceau toți să-și cumpere mașini din Germania, că nu erau bune.
Grigore : Eu, cu mai mulți ani în urmă, am adus o mașină din Germania, avea cinci ani vechime.
Cicoare : Și cum era mașina, vecine ?
Grigore : La verificarea tehnică era ca nouă, totu’ era la procentaj maxim.
Butușilă : Mașină sănătoasă !
Grigore : S-au mirat și cei de la registru, la verificarea tehnică m-au întrebat dacă am schimbat ceva piese, amortizoare, plăcuțe de frână, dar nu schimbasem nimic, așa cum a folosit-o neamțu’, așa am luat-o.
Costică : Da, dom’le, mașini făcute și folosite cu simț de răspundere.
Cicoare : Acum, gata !
Bârlici : Gata, ce ?
Cicoare : Legea zice că nu mașinile bune sunt bune, ci alea vândute de anumiți.
Bârlici : Anumiți, cine ?
Butușilă : Anumiți cinstiți.
Bârlici : Așa, da !
Costică : Păi, stai, dom’le, dacă prin taxa asta mă obligă să-mi cumpăr mașină nouă ...
Grigore : Îți cumperi mașină nouă.
Costică : Așa, și dacă eu sunt debranșat sau am salariu mic, de-abia trăiesc.
Cicoare : Așa ?!
Costică : Eu n-am bani de mașină nouă, nici cu reducerile lor pentru debranșați.
Bârlici : N-ai altă soluție decât să-ți iei o mașină la mâna a doua.
Costică : Și dacă eu găsesc una, bună și ieftină în Germania ?
Butușilă : Te costă taxa cât două mașini noi.
Bârlici : Aoleo !
Cicoare : Păi, da !
Costică : Deci, mașină nouă n-am bani să-mi iau, mașină din Germania n-am bani să plătesc taxa.
Grigore : Unde mai pui, că UE, cere ca taxa de primă înmatriculare să se aplice la toate înmatriculările, nu numai la prima înmatriculare și la toate mașinile, nu numai la cele aduse din Germania.
Cicoare : Adică, dacă eu vreau să cumpăr mașina lu’ vecinu’ ...
Butușilă : Plătești taxa de te usucă.
Costică : Păi, ce s-au gândit cinstiții țării, mă, și așa e aglomerat pe străzi, să impună niște condiții mai speciale, să mai rărească din mașini.
Grigore : Ați observat, culmea, toate ambuteiajele se formează în anumite zone, spre aeroport, spre munte, spre mare.
Cicoare : Exact unde e concentrația mai mare de cinstiți.
Butușilă : Păi, da, câți debranșați se înghesuie cu mașina la munte ?
Bârlici : Nici unu’ !
Butușilă : Dar câți din marii cinstiți ai neamului se înghsuie cu mașinile la munte ?
Bârlici : Toți !
Cicoare : De-aia se și înghesuie, că toată munca lor, aia cinstită, constă în excursii la munte.
Grigore : Așa că ce s-au gândit, să pună niște taxe mari, ca numai ei, cinstiții, să mai își poată permite să își cumpere mașini.
Butușilă : Să nu se mai împiedice de toți debranșații când se duc ei la munte sau la mare.
Costică : Păi, da, cinstiții neamului au dat lege, ei în mașini noi și de lux, iar ăilalți, oamenii muncii, s-o ia pe jos.
Cicoare : Că-i sănătos !
Butușilă : Păi, cu taxa, asta, de prima înmatriculare, nu mai poate omu’ să-și ia altă mașină, deloc.
Costică : Rămâne cu aia pe care o are, dacă are, altă mașină nu mai vede.
Grigore : Mai bine îi zicea ... taxa de ultima înmatriculare !


.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!