agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1757 .



Mostenire de smecher
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [R ]

2009-03-15  |     | 



Moștenire de șmecher

Cum nu se mai găsește de lucru și majoritatea pleacă din țară pentru a lucra, întâlnirea atunci când se întorc este motiv de sărbătoare. Astfel, un grup reunit de prieteni ciocnesc câte o halbă în cinstea fericitului eveniment.
- Hai noroc, Costică !
- Noroc, Mitică !
- Să trăiești, Georgică !
- Ce mai faceți, bă băieți, de când nu v-am mai văzut ?
- Ce să facem, Costică ... e ... uite și noi, am fost la muncă prin străinătate, de-aia nu ne-am mai întâlnit.
- Da, da și eu la fel.
- Da, bă băieți, am văzut multe locuri.
- Frumos p-acolo, ce să zic !
- Bă, muncă, muncă, da’ ... am mai făcut și noi un ban, am văzut locuri noi.
- Da, bă băiete !
- Hai, la mai mare !
- Să trăiți, bă, băieți !
- Mult noroc și sănătate !
Ciocnesc și beau toți pe nerăsuflate. Apoi trântesc halbele pe masă și rămân îngândurați. Ocazia de a vedea alte țări le-a schimbat mentalitatea, le-a creat o nouă perspectivă asupra lumii.
- Bă, băiete, e frumos pe acolo, începe să vorbească Costică.
- Da, bă ! aprobă Mitică.
- Așa-i ! e de acord și Georgică.
Beau din halbe privind în gol.
- Da, bă ... da’ noi aicea e șmecheri, sare Costică.
- Da, bă, noi s’tem șmecheri, intervine și Mitică.
- Așa-i, să vă spun eu ... că am fost în Anglia la muncă.
- Așa ?!
- Păi, o dată, c-am fost în Londra ... așa ... era un drum închis, nu știu de ce, dar era un indicator, drum închis.
- Probabil se lucra ceva ?!
- Da, probabil ... e, bă băiete, nimeni nu trecea p-acolo.
- Ai numai spune !
- Dacă-ți spun !
- Chiar așa ?
- Bă, nimeni nu trecea și era numai un semn.
- Bă, ce proști englejii, ăștia.
- Da, proști !
- Păi, la noi, a pus un semn ...
- Mai multe semne, nu unu’.
- Da, mai multe, a pus și niște garduri de fier ...
- Și când a venit unu’ cu mașina, a împins gardurile și-a trecut.
- Păi, da, bă, șmecheri, nu ca ăia proști.
- Și după vreo oră nici gardurile nu mai era.
- Nu ?!
- Nu, le vânduse la fier vechi.
- E, cine ?
- Cum, cine ? Șmecherii !
Nici unul nu mai zice nimic, cad pe gânduri. Beau rar cu înghițituri mari și se gândesc fiecare la momentele petrecute în străinătate.
La un momente dat Georgică rupe tăcerea.
- Și străzile ... fără gropi, fără șanturi ...
- Fără denivelări, continuă Costică.
- Fărăr valuri, completează Mitică.
- Da, păi, am fost în Germania.
- Și ?!
- Și, ăia, avea drumurile bune, toți mergea frumos unu’ după altu’, sta la semafoare, și, bă băiete, dacă-ți spun.
- E ?!
- Ãia, da prioritate și în intersecțiiile fără semafor.
- Cine, mă, nemții ?
- Da !
- Bă băiete, cred că-i zice prioritate de dreapta.
- Ce, mă, și la nemții e cu priorități, cu d-astea ?
- Da, cred, că am auzit eu ceva, acu’ cinșpe ani când am învățat pentru carnetu’ de conducere, cred că am auzit.
- Bă, eu, n-am învățat nici când am dat examenu’ de conducere, da’ acu’ după douăș’ de ani ... bă, io-s smecher.
- Așa-i, cum să dau eu prioritate, nu pot, că-s șmecher.
- Păi, da ... ăia-s proști.
- Sigur, să nu știi tu să ocolețti o groapă, să te bagi să-i tai fața.
- Fac slalom cu mașina, mai ceva ca la examenu’ de conducere.
- A, și strada Frunzelor, aia de a asfaltat-o acu’, ai văzut e numai valuri.
- Zici că e pistă de încercări de mașini.
- Aici la noi să înveți conduci, devi șmecher.
- Nu la ăia, strada bună, toți conduc frumos, ăia e proști
- Noi suntem șmecheri !
- Ãia de proști ce sunt, nici accidente nu știu să facă.
- Da, păi, ce șmecheri ca noi, să vezi ce accidente catastrofale suntem în stare să facem.
- A, apropo de spitale.
- Așa !
- Am fost în Franța, la muncă.
- Așa, și ?
- Într-o zi, cum lucram eu pe un șantier, m-am împiedicat și-am căzut.
- Aoleo !
- E, n-am avut nimic, o mică julitură, dar ăia nu, m-a dus la spital.
- Cum pentru atâta lucru, ce proști.
- Bă, m-a ținut sub observație douășpatru de ore. Mi-a făcut o mie de radiografi și analize.
- Dar chiar proști ăia.
- Păi, acum câteva zile, i-sa făcut rău lu’ soacră-mea. N-am chemat salvarea, am dus-o eu cu mașina, am zis că poate ajung prea târziu.
- Și-ai ajuns ?
- De ajuns, am ajuns, dar era nu prea târziu.
- Daca-i mers ca șmecheru’, repede.
- Da, da’ la semafoare m-am mai oprit.
- Cum, stai la semafor ?
- Nu, bă, stau la verde.
- De ce la verde ?
- Păi, să treacă, șmecherii, pe roșu din partea cealaltă.
- A, așa !
- Da !
- Și ?
- Ãștia la spital la noi, șmecheri.
- Da, nu ca franțuzii.
- Ãia, v-am zis analize peste analize, o valiză de radiografii aveam, auzi !
- Și la noi ?
- La noi, a luat-o pe soacră-mea, i-a dat un pahar de apă chioară ...
- A, bun !
- I-a pus un plasture, și ăla era deja folosit că nu se mai lipea, sta atârnat așa, și a dat-o ...
- E, ce i-a dat ?
- A dat-o afară, șmecheri !
- Da, bă , ce șmecheri !
- Asta înseamnă să fii șmecher, nu ca ăia proști, analize, radiografi, la noi meserie, în trei secunde ai rezolvat pacientu’.
- Da, dar treb’e să ai grijă să-i iei adresa.
- De ce ?
- Să știi unde-l găsești, când moare, să te invite rudele la pomană.
- Nu-i mâncare ca pomana !
- Ce-a mai gustoasă masă, pomana !
- Am avut un unchi, șmecher tare.
- Ai lasă-mă !
- Da ... o viață a mâncat numai pe la pomeni.
- Da, bă băiete, nu ca ăia proștii prin UE, să te duci la magazin, la piață, să cumperi, să cari sacoșe.
- Și când te gândești că treb’e să te și muncești ca să ai bani.
- Aoleo, lasă-mă !
- Păi, eu ... muncesc trei luni la negru prin Anglia, Germania și apoi tot restu’ anului trăiesc ca șmecheru’ p-aici.
- Păi doar n-o să muncești o viață ca prostu’.
- Când poți să furi ca șmecheru’.
- Păi, ăia proști, avea magazin mare și doar o fată la casă, mamă, ce mai luam ... degeaba adică.
- Da, păi, și eu, ieșeam cu buzunarele pline și plăteam doar un pachet de țigări, șmecher.
- Ãia niște proști, odată, ne-am pus și noi niște muzică, stai unde eram ... da, în Spania.
- Și ?
- Și, a chemat, vecinii, poliția.
- De ce, că ați pus muzică ?
- Da !
- Ce proști !
- Păi, acasă, când dau muzica la maxim, pune și Vasile de la doi și el la maxim, pune și Grigore, are ăsta niște boxe, îți cade tencuiala.
- La mine-n bloc, am pe unu’ la parter, a lu’ Tăvăleală, îl știți și voi, scoate ăsta boxele pe geam și când dă drumu’ la muzică, ți-se usucă rufele pe balcon de vibrații, c-are niște boxe de șmecher.
- De unde are ăsta așa boxe de șmecher ?
- Zice că le-a furat de la nu știu ce magazin de electronice, de prin Italia, pe la Roma, e șmecher.
- Și cu ce le-a adus, șmecheru’ ?
- Zice, că cu mașina !
- Șmecher, ce să mai ...
- Da, și ăia proști, n-ai văzut ce mașini au.
- Păi, da !
- Auzi, să schimbi tu mașina la doi sau la trei ani, sau când a apărut un model nou.
- Da, ce proști, păi, ale e mașini.
- Da’ ce-au ?
- Dacă le schimbă așa des înseamă că au ceva.
- Păi, mașina treb’e să țină mulți ani, nu așa la cățiva ani să o schimbi.
- Bă, ăia e așa proști că atât timp cât ține o mașină, nici nu-i dechide capota.
- E, nu ?!
- Nu, bă, îi pune benzină și atât.
- Chiar e proști, păi, să nu desfaci tu motoru’, să nu schimbi tu în fiecare săptămână bucșe, rulmenți.
- Bă, io-s așa șmecher, sâmbătă am schimbat rulmenții și-s așa de șmecher că sâmbăta care vine schimb și pivoții.
- Da, și eu sunt șmecher, în fiecare sâmbătă dimineața sunt la mașină, trebuie să repar ceva.
- Și, ăia-s atât de proști că dacă se strică ceva la mașină o duce să i-o repare.
- Da, și dacă face naveta cu mașina la mulți kilometri ...
- Așa ?!
- Le plătește statu’ sau primăria sau cine le-o plătii despăgubiri, le dă scutiri la impozit.
- La impozite ?!
- Nu, la ăia e impozit, că e proști, la noi e impozite că suntem șmecheri.
- Păi, io-s așa de șmecher, că după ce am rupt o roată-n gropile primăriei, tot eu plătesc și reparațiile și taxele și impozitele.
- Bă, da știu că ești șmecher.
- Da, și de șmecher ce sunt, îmi mai mărește și impozitu’.
- De ce ?
- Păi, dacă plătesc atâtea, sunt șmecher am bani, e, atunci am de unde plătii, și-mi pune impozit de șmecher, mai mare.
- Da, nu ca proștii ăia de afară, care cu cât are mașina mai mică plătesc mai puțin.
- Dacă ești șmecher, plătești tot.
- Și ce mașini sunt alea, alea nu-s mașini.
- Nu ?!
- Păi, nu ... i-a uite ce mașină de șmecher am eu.
- Care, mă, rabla aia ?
- Care rablă, bă, mașina aia a folosit-o socru-meu, ca șmecheru’, o viață.
- Da, o viață a avut o singură mașină, chiar că a fost șmecher.
- După care mi-a lăsat-o mie.
- Tot de șmecher ?
- Tot de șmecher !
- Păi, ca proștii ăia, am fost la muncă în Elveția ...
- Ai numai spune !
- Da, și-am stat la o familie, el era muncitor, ea caseriță.
- Și ?
- Și avea el mașina lui, ea mașina ei și bunica avea mașina ei.
- Ce proști, plătea fiecare separat la atâtea mașini.
- Chiar că-i proști, păi, eu de șmecher ce sunt, țin mașina-n parcare și merg cu
nevastă-mea cu tramvaiu’.
- Având așa multe mașini ăia pe acolo, nici nu știi pe care o lași la copii, moștenire.
- Nu știi ?
- Păi, pe care, pe a lu’ ta-su, pe a lu’ mă-sa sau pe a lu’ baba ?
- Pe a lu’ nici unu’, că le vinde, n-apucă să le mai dea moștenire.
- Așa-i !
- Nu se compară cu noi, noi s’tem șmecheri.
- Păi, da, noi avem mașini serioase, bune.
- Da, cum v-am spus, eu o am de la socru-meu.
- Da !
- Am folosit-o și eu.
- Da !
- Și de șmecher ce sunt, o las la copii, moștenire ... de șmecher.

.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!