agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2631 .



Ca la obor
proză [ ]
vânzând sentimente

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Alberto M. Popesco ]

2007-01-27  |     | 



E dimineață. Devreme. Nevastă-mea a plecat de 2 zile în vizită la o rudă. Pe la mănăstirile din Moldova. Cred. Cel puțin așa mi-a scris ea în e-amil.
Ies din casă. Bate puțin vântul. Îmi ridic gulerul paltonului cum făceau detectivii privați prin filmele din anii interbelici. Mă gândesc că ar trebui să-mi cumpăr o pălărie de fetru, să-mi dea un aer mai misterios.
În stație la tramvai, cam nimeni.
Mă așez pe un scaun, rece. Număr trecătorii tinerii de pe stradă de la fereastra tramvaiului și privesc la tinerica cu ochii albaștrii ce tocmai a urcat.
Am ajuns.
Intru în obor ferm convins să nu plec acasă cu mâna goală.
Mă gândesc să-i cumper ceva nevesti-mii. Ceva ieftin. Trec pe lângă miei albi și cocoși țanțoși.
Nu-mi place nimic.
Încă e dimineață.
Îmi caut o tarabă mai retrasă.
N-am nimic prin buzunare. Doar brelocul cu chei. Brelocul îmi place foarte mult și îl am ca amintire de la apartamentul din Gijon cu vedere spre ocean.
Îmi scot sentimentele din buzunare. Le despachetez cu grijă. Pe unele le scot din hârtie de ziar, pe altele din hârtie argintie. Le așez cu grijă și afecțiune pe tarabă. Sunt mândru de unele. Pe altele le pun mai în față cu gândul să le vând mai repede.
Apar și primii cumpărători. Iau marfa-n mână. Îmi miros sentimentele, le încearcă cu dinții ca pe monedele de aur, le ating cu limba ca și cum ar proba un drog, le agită în aer ca să audă dacă produc vre-un sunet suspect, le strâng tare între degete să le vadă rezistența sau le aruncă în sus cu putere lasându-le să cadă cu zgomot pe asfalt.
Cineva a scos un aparat de măsurat tensiunea și îmi spune cu un aer superior.
-E expirat astă nene. Ia sentimentul și aratându-mi o dungă stranie îmi spune. Vezi asta?! E marfă de mâna a 2-a.
Îl privesc aiurit.
-Deși am sentimentul acesta de foarte mult timp nu am remarcat dunga asta pe el. Aveți dreptate.
Ne împăcăm la preț. Domnul cu aparatul e mulțumit de chilipir, iar eu mă bucur că am scăpat de sentimentul ăla, care, deja, începuse să se deterioreze.
Se apropie o bătrână cu un guler de blană de vulpe. Expertă, își alege sentimentul de dragoste la 16 ani. Îl ia în mână îl cercetează cu atenție privind la soare prin el. Își scoate batista din buzunar și îl lustruiește cu pricepere.
-Domnul meu, de 50 de ani n-am mai găsit așa ceva de vânzare.
-Doamna mea, e un sentiment trainic. Și în plus e ieftin ca braga.
Bătrâna cu guler de vulpe își caută portofelul și îmi dă câteva hârtii de bancă. Îi împachetez cu duioșie marfa și îi urez o dimineață plăcută.
Sună telefonul.
-Si!
-Alberto que tal estas?
E Javier, știe că-mi vând sentimentele și mă roagă să nu vând sentimentul de maree la apus, căci vrea să-i facă un cadou romantic neveste-si.
-Muy bien Javier. Lo guardare para ti. Adios. (I-am zis că-l păstrez pentru el.)
Încă e dimineață.
Bătrânul din fața mea, cu pieptul plin de decorații, mă privește rece pe sub ochelari.
-Eu am fost prizoner la ruși. Caut un sentiment de gulag. Un sentiment de Arhipeleagul Gulag de Soljenițân.
-N-am decât un sentiment de „pe aici nu se trece!” Mărăști-Mărășești-Oituz.
Veteranul ia sentimentul interbelic și-l examinează profesionist.
-Aici e o mică greșeală de producție.
-Unde?
-Aici! Vezi?! Aici nu e trebuie să fie atât de mare procentajul de patriotism față de procentajul de schije de obuz!
-Aveți dreptate.
Îi fac o reducere de 30 la sută, pentru că e veteran de război și pentru că mi-a fluturat cu mândrie legitimația de fost prizoner de lagăr stalinist încă 30 la sută.
-Vi-l împachetez?
-Nu! Lasă-l așa, că-l ia în mână. Stau aproape.
Încă e dimineață.
A început să bată vântul cu putere. Mi-a zburat un sentiment de pe tarabă. Oricum nu-mi plăcea.
Îmi fac inventarul. Am scos un profit bunicel. Bine că am scăpat de sentimentul acela de tristețe profundă. I l-am dăruit unui tânăr boem cu ochelari cu multe dipotrii. Mi-a promis că mă invită la o bere în schimbul sentimentului.
Mă urc în tramvaiul ce mă duce acasă.
E încă dimineață.

.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!