agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-04-01 | | A apărut azi, volumul de versuri, "Pe muchiile cercului" de Djamal Mahmoud, editura Brumar, Timișoara. Volumul are 112 pagini, prefațat de Eugen Evu iar coperta 4 de Felix Nicolau. Editor: Robert Șerban Coperta: Loredana Tîrzioru Paginare: Gheorghe Stanjic Tipar: BrumaR Descrierea CIP a Bibliotecii Naționale a României MAHMOUD, DJAMAL Pe muchiile cercului / Djamal Mahmoud. - Timișoara: Brumar, 2010 ISBN 978-973-602-504-4 821.135.1-1 Cu o specială încântare am parcurs și acest al doilea proiect al scriitorului sirian, de expresie și românească, Djamal Mahmoud. Afirm că este mai bun ca primul, în sensul că poetul și-a alcătuit un fel de epopee compozită, de o mare forță expresivă și bogată în conținutul ei strict semantic. Poemele curg irepresibile, țâșnesc ca niște izbucuri, iar interspațiile au o sete a pietrelor ce a fost îndelung scufundată în memoria freatică. Cartea are un dramatism esențial, zguduitor, al condiției omului cu cerul pe umeri. Este, în această carte, un Dumnezeu–Copil, care e un fel de crisalidă ce se face trup-amforă spre a redeveni zveltă, a se înălța.... Există un strigăt al suferinței materiei de o formidabilă acuitate și senzualitate ce impregnează verbul, îi dăruie mișcare estetică și îl reumple de viu. Sunt numeroase, aproape toate, poemele în care poetul-om se autodefinește cu aceeași uimire și spaimă, își face curaj, căutând sensul real al ființei în devenire ciclică. Există în hlamida fabuloasă, în ornamentica metaforică, și un raționalism lucid, un fel de rugăciune laică, dar persistă talazurile refl uxului memoriei, colorat paradisiac-nostalgic; există o imensă milă-compasiune pentru cei loviți de soarta oarbă, de natura oarbă, sau de răul lumii. Cartea conține piese perfect șlefuite, deși cred că Djamal scrie sub starea semi-transei între veghe și visare, reverie. Marele sufl et al cărții este, deopotrivă, oriental și occidental, fuzionând în cel al simțirii universale.Am revelația unui mare poet. Într-un cuvânt, există, pulsează și merită a fi auzit în limbile de mare circulație, nu doar cele asuprite de sistemul restrictiv al frontierelor. Ceea ce cred este că poetul va ieși din experimentul său revuistic destul de temperat, și se va impune prin valoarea liricii sale, unui public mult mai larg. Eugen Evu Când se preumblă pe muchii de cerc, Mahmoud Djamal se refugiază în muzică și lumină. Ori în tăcere și beznă, depinde de dispoziție. Orfic și ecologic, instrumentul lui poetic are tot atâtea corzi cât și cel al vechii poezii orientale. Cercul acela cu muchii ca o faleză închide un univers sensibil, melancolic și atemporal. Contează poeticul și inspirația. Poezia este înaltă și nu se amestecă în treburile de zi cu zi. Reveriile și meditațiile sunt pline de foșnet și culoare. Aer proaspăt, departe de poluare. Felix Nicolau
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate