agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Life is life
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2011-09-01 | | foto - Loneliness – Alexandre Buisse Singurătatea ca trăire poate fi, printre altele, rezultatul izolării vremelnice, a exilului, a contemplării pustietății sau a asumării ascetice a sihăstriei. Singurătatea poate fi de asemenea o trăire circumstanÈ›ială pasageră, o dispoziÈ›ie sufletească de lungă durată sau una din faÈ›etele condiÈ›iei umane. Două valori ale culturii japoneze tutelează modul în care e simÈ›ită È™i evocată singurătatea în poemele haiku. Ele nu sînt doar valori estetice, ci reprezintă valori existenÈ›iale de care e pătrunsă întreaga ființă a celui ce trăieÈ™te în spiritul zen, indiferent că se ocupă de poezie sau nu. Prin sabi, sensul iniÈ›ial de izolare, singurătate, tristeÈ›e se îmbogățeÈ™te cu un fel de asumare a însingurării ca modalitate de contemplare a adevărului lumii – un fel de melancolie senină, de compasiune pentru cele trecătoare, simultan cu resimÈ›irea unei anume unități È™i stabilități esenÈ›iale a tuturor lucrurilor. Pentru Bashō, melancolia lirică ofilită a predecesorilor este recuperată È™i convertită în tonus existenÈ›ial senin, cognitiv, plin de un blînd umor. Wabi este È™i ea o categorie estetică a cărei devenire implică o reaÈ™ezare È™i o convertire pozitivă a conotaÈ›iilor sale. Starea de fapt – mîhnirea È™i întristarea – este scoasă astfel din amorÈ›ire pentru a i se pune în valoare valenÈ›ele benefice, capacitatea de a fundamenta o viață de o demnitate mai profundă. Wabi pune accentul pe un simÈ› funciar al tristeÈ›ii calme (blînde, liniÈ™tite) È™i pe refuzul strălucirii (preÈ›iozității, stridenÈ›ei, excesului). ÃŽn cele din urmă, ea adaugă însingurării senine o asumare a precarității È™i gustul pentru viaÈ›a austeră. Voi încerca în continuare să găsesc care sînt modalitățile tehnice prin care singurătatea se face prezentă sau sugerată în poemele haiku scrise în limba română. Cu un pas înaintea singurătății este mai totdeauna absenÈ›a unor lucruri. Ele lipsesc vădit din locurile unde trebuiau să fie È™i prin această absență afectează calitatea acelor spaÈ›ii. Lipsa poate fi numită direct prin adjective care califică substantivele: Luna absentă – rece lama securii uitată în colÈ› Semnalarea la propriu a absenÈ›ei creează aici ambiguitate (cuvîntul spune că lipsa e oarecum nemotivată) È™i naÈ™te mister, întunericul ascunde ceva, poate o crimă. Nu È™tim dacă luna este victimă sau complice la crimă. Lipsa, absenÈ›a lucrurilor sau fiinÈ›elor pot fi consemnate È™i prin adjectivul gol/goală care arată că locul consacrat al prezenÈ›ei sau existenÈ›ei lor nu (mai) este populat de ceea ce ne-am fi aÈ™teptat sau trebuia să fie acolo. După caz, masa goală este compensată cu asupra de măsură de merii în floare, în spaÈ›iul uman își face cuib uitarea (prin simbolul ei - păianjenul), cuibul părăsit se asortează cu surparea È™i invazia muÈ™chiului, iar cochiliile goale își găsesc altă menire, aceea de fi locul în care se aude doar ca ecou vuietul stins al mării. Merii în floare – am totul dinainte pe masa goală Tabloul nunÈ›ii... ÃŽn rama de lemn goală cuib de păianjen Cuibul berzei gol pe-acoperiÈ™ul surpat. MuÈ™chiul verde pe scări Cochilii goale – vuietul stins al mării locuindu-le Dar absenÈ›a poate fi numită È™i prin adjective care semnifică golul într-un mod particular, potrivindu-se doar cu unele lucruri, respectiv substantive: Copaci desfrunziÈ›i – în paragina verii nici n-ai ce fura Apa secată din lutul uscat – È›ipătul prigoriei Pe bradul de Crăciun, despuiat de daruri, două vrăbii Un cuib părăsit: singură-n el tăcerea È™i poate vântul Plouă monoton peste gara pustie cu ceasul stricat Luna lui cuptor – uliÈ›a e pustie îmi caut umbra ÃŽn alte poeme, adjectivarea absenÈ›ei, uÈ™or metaforică, își justifică valoarea prin jocurile de cuvinte pe care le provoacă: Gară-n ars bărăgan. Ornice Paul Garnier È™tirbe de ace Prima zăpadă – Toate murdăriile acoperite Trestie spartă – golul plin de cântece rostuit de vânt Calificarea ca È™tirbe a ornicelor le accentuează lipsa care e percepută astfel în registrul mai sensibil al amputării unei fiinÈ›e vii, în timp ce acoperite face un joc de cuvinte È™i mai complex: deÈ™i face să dispară murdăriile, acoperirea cochetează cu dosirea, tăinuirea; acceptăm puritatea omătului, dar parcă È™i asta a ajuns doar o făcătură. ÃŽn fine, spartă, care denotă deteriorarea È™i dă la iveală golul, are, în mod neaÈ™teptat, o conotaÈ›ie pozitivă: golul este plin de rosturi virtuale È™i deschis la o cooperare muzicală. O altă posibilitate de a denota absenÈ›a este folosirea prepoziÈ›iei cu sens privativ fără între două substantive, primului lipsindu-i ceva firesc, propriu, definitoriu sau de-a dreptul esenÈ›ial numit de cel de al doilea. Ceea ce e absent, poate induce, după caz, o îngrijorare - grerierii; poate sugera o închidere genetică, o zidire biologică - melcul; poate face aluzie la un eveniment tragic - pescarul; poate evoca nostalgia firmamentului bogat - stelele; poate sesiza printr-un joc de cuvinte o detronare – coroană etc. NopÈ›i fără greieri – ceva i se întâmplă universului Oră târzie. Singurătatea mă-nvăluie ca o cochilie fără melc Se ridică neguri - pe baltă-n derivă o barcă fără pescar Cer fără stele - atât de săracă vara asta Parcul în doliu. Arbori fără coroană - regi agonizând purtată de val o barcă fără stăpân caută țărmul Noapte de mai - pe cerul fără stele pescăruÈ™ solitar ÃŽntunecime. Pustie casa fără păianjeni ÃŽn alte cazuri, fără este folosit pentru a evoca ilimitarea, un spaÈ›iu virtual numai bun pentru a fi populat de ceva impalpabil: liniÈ™tea, credinÈ›a, zborul, reveria. Spuză de stele - mănăstirea din vale e fără margine Deasupra mării liniÈ™te fără margini - È™i numai o stea Fluture scăpat Din plasa unui copil - Zbor fără popas. Zile albastre. Sâmbete fără sfârÈ™it flori de plumeria căzând AbsenÈ›a poate fi sugerată însă È™i prin felul în care întreaga înscenare a poemului atestă prezenÈ›e insolite, nepotrivite în locul evocat, care se substituie celor la care ne-am fi aÈ™teptat: ÃŽn laÈ›ul întins pentru păsărele – soarele toamnei LiniÈ™te. ÃŽn plasa păianjenului: luna, noaptea È™i eu la fel de bine, cum poate fi subînÈ›eleasă din alte lipsuri sau urme ale întîmplării: E tristă curtea. Nu mai scârțâie scara sub paÈ™ii mamei Doar pene pe jos. Mîța-i sătulă: bestia, să-nghiÈ›i un cântec... ÃŽn urma broaÈ™tei un plescăit în noapte – È™i luna în țăndări Octombrie pe ducă. Nu se aud greieri – tic-tac de ceasornic Nu-i loc de greieri. S-a micÈ™orat pămîntul – ...nici de visare O vijelie – păpădia a rămas doar amintire Cu un pas mai aproape de pustiul singurătății ne aduc, surprinse în scene bine regizate, prezenÈ›a solitară È™i hieratică a sperietoarei sau sublimarea lucrurilor È™i întîmplărilor aievea în litanie nesfîrÈ™ită a greierilor. Totul s-a cules – doar sperietoarea aÈ™teaptă noul an Atât a rămas din poveÈ™tile verii: prispa cu greieri Cel mai pregnant este semnalată absenÈ›a prin adjectivele pronominale negative niciun, nicio. Lipsa este acum categorică, iar lucrurile absente sînt aproape mereu cele care dădeau viață locului È™i, prin dispariÈ›ia lor, locul își pierde identitatea, se denaturează, devine deÈ™ert, se pustieÈ™te. La modul spiritual, își pierde rostul, noima, tîlcul. Devine de neînÈ›eles. Vin valuri vuind dar nicio corabie niciun pescăruÈ™ Nicio scrisoare în cutia poÈ™tală – tîrziu de toamnă Boare tainică - niciun greier în noaptea de vară Niciun fluture stârnit de vânt: nu mă caută nimeni! PăpuÈ™a oarbă. Niciun copil să-i pună ochi de sticlă Amurg sângeriu niciun bujor în grădină - vântul, doar vântul ... Nicio scrisoare de scris, doar amintirea ca un uliu: la pândă Seară de toamnă – în cuibul de pe casă niciun cocostîrc Marea numai vuiet de valuri, cutia poÈ™tală veÈ™nic goală, noaptea de vară fără cîntecul de greier, adierile fără de gîze, jucăriile fără copii, amurgul fără acompaniamentul bujorilor, amintirile fără cei amintiÈ›i, seara fără păsări întoarse la cuib – toate-s lipsite de rost È™i viaÈ›a-n preajma lor e doar deÈ™ertăciune. Chiar albul imaculat al ninsorii devine repetiÈ›ie stearpă: ÃŽnc-o ninsoare / aÈ™ezând albul pe alb – / fără niciun scop. Alteori însă, aceeaÈ™i absență cvasitotală devine un fel de cadru menit să pună-n valoare o prezență unicat: un zbor de pasăre, o umbră, o zi de împăcare între oameni. niciun sunet în munÈ›i - linia uÈ™or curbată a zborului de pasăre O clipă umbra în cădere pe clopot – È™i niciun dangăt Umbra unui nor Pe clopoÈ›ei albaÈ™tri È™i niciun sunet Niciun cerÈ™etor de ziua bujorilor – pace-ntre oameni ÃŽn alte cazuri, lipsa numită dă contururi mai pregnante singurătății sau neputinÈ›ei: Dup-o absență - zgomotul cheii în ușă È™i niciun prieten LiniÈ™te în zori – pe-aleea troienită nicio cărare Niciun prieten – bocancii rupÈ›i în prima ploaie de toamnă Buzunarul întors. Nicio fărâmă de pâine pentru vrăbii Nu-mi pot potrivi inelul destinului pe niciun deget Balta uscata – peste podetul de lemn niciun trecator Uneori, printr-un joc de cuvinte È™i prin exploatarea unei situaÈ›ii se face doar o remarcă ironică. Pe mal o broască în ciocul unei berze – È™i niciun sunet De sfîntul Ignat – niciun mistreÈ› nu are colÈ›ii de argint Niciun trecător nu-È™i deschide umbrela – prima ninsoare culminînd cu deÈ™ertăciunea deÈ™ertăciunii, poetul fără epitaf: Pe vechi mormântul poetului niciun vers – pustiu de iarnă |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate