agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2014-04-07 | |
Mai mult Cluj Shorts
Pentru că ediția pilot a Festivalului Internațional de Scurtmetraj ”Cluj Shorts” de anul trecut s-a dovedit a avea ”lipici” la public, anul acesta evenimentul organizat de Asociația ”Persona”, petrecut la același cinematograf clujean ”Victoria”, în 27-31 martie a adus după sine, pe lângă proiecții, o serie de alte surprize, menite să bucure publicul cinefil clujean și nu numai. De ce spun asta? Pentru că am constatat câteva diferențe față de ediția de anul trecut, cum ar fi: cinci zile de activități în cadrul festivalului și nu două, o expoziție foto, la Galeria ”Hangar”, intitulată ”Un cadru, o poveste” cu portrete ale unor personalități clujene, realizate de către Ștefan Socaciu, două evenimente de tip masterclass, ”Rolul criticii și al studenților de film în dinamica cinematografiei” susținut de profesorul Ioan Pop-Curșeu și ”Tărâmul filmului Ticinez”, o prezentare a Festivalului de Film de la Lugano, precum și un număr mai mare de proiecții și de participări externe la festival. Intrebând organizatorii, despre noutățile aduse de această a doua ediție am aflat că anul acesta au fost prezenți la festival un număr de 15 invitați de peste hotare, din Rusia, Portugalia, Germania, Elveția, Italia, regizori, actori, studenți, producători și că au existat 605 filme înscrise, 125 de proiecții în selecția oficială, dintre care 52 de filme au participat la competiția oficială. In aceste condiții a avut loc și o creștere de peste 50 la sută ca prezență în festival din partea publicului. Ceea ce s-a regăsit nou în ediția a doua a fost de asemenea un calup special dedicat scurtmetrajului de tip ecologic și social, calupuri de animație dedicate copiilor și două proiecții speciale ”18 plus”, adresate iubitorilor de senzații tari. Ca atare și numărul de premii a crescut. La fel ca anul trecut, festivalul a păstrat tradiția cu ”votul publicului” iar printre filmele laureate s-a aflat și preferatul publicului (voluntarii au oferit fiecărui spectator, la intrarea în sală câte un program al festivalului, cu rugămintea de a vota filmul preferat și au centralizat voturile, astfel încât, la sfârșitul ultimei proiecții din competiție au putut afla cine este câștigătorul publicului și care sunt preferințele clujenilor). Ca iubitoare a scurtmetrajului, aflându-mă și anul acesta în publicul spectator, am reușit să observ reacții la finele fiecărui calup: emoții, întrebări, dorința de a vota filmele preferate și chiar discuții iscate de poveștile proiectate la ”Victoria” și am înțeles că publicul clujean începe să guste acest gen de film și să înțeleagă că lungimea unei proiecții nu are nici o legătură cu arta, valoarea sau calitatea. Un film bun poate fi de lung sau de scurt metraj. Iar cele scurte și bine realizate pot fi, după cum spuneam și anul trecut, asemenea esențelor tari din sticluțele mici. Organizarea evenimentelor a decurs întocmai ca pe programele distribuite de organizatori și voluntari, Cluj Shorts având în culise o echipă de tineri energici, ce au deja experiența ediției anterioare. Ceea ce a rămas la fel ca anul trecut a fost varietatea tematică și de gen existentă în calupuri.”Festivalul nu se va nișa pe un anume gen, Cluj Shorts dorește să ofere publicului clujean filme din toate genurile și abordând toate temele, credem în diversitate și vom prezenta, respectiv promova doar scurtmetraje de calitate. Nu concurăm cu celelalte festivaluri de film din oraș, dimpotrivă, dorim să venim în completarea lor și să facem împreună din Cluj-Napoca un reper important în harta cinematografiei românești. Mulțumim tuturor partenerilor care s-au implicat în promovarea festivalului, presei clujene, celor care au ajutat la organizarea lui, celor ce s-au înscris în festival, participanților, publicului, echipei, voluntarilor și nu în ultimul rând partenerului nostru Cinema Victoria. Fără aceștia ClujShorts nu ar fi fost posibil. Și pentru ca ceea ce ne propunem să poată fi posibil, ne așteptăm la un suport mai mare și din partea autorităților.” (Rareș Stoica, manager artistic al festivalului) O organizare fără de reproș, o sală de filme curată și de multe ori aproape plină, filme de calitate, activități culturale și dincolo de proiecțiile propriuzise, diversitate pe ”ecran”, însă ceea ce mi s-a părut sub așteptări a fost participarea ca număr a studenților la evenimentele de tip Masterclass din cadrul festivalului, în contextul în care în ziua de azi, știm că există posibilități scăzute de a produce un film iar scurtmetrajul ar putea fi un bun început pentru studenții de la ”Cinematografie”, prezenți în număr mic la evenimentele dedicate lor. De asemenea, participarea foarte scăzută ca procentaj a filmelor românești în festival a fost un lucru demn de remarcat, cu atât mai mult, cu cât unul dintre premii este acordat filmelor studențești. Povestid cu organizatorii despre scurtmetrajele românești, am aflat că anul acesta, la ClujShorts s-au înscris în jur de 20 de filme românești, dintre care au fost selectate pentru proiecții doar 6 iar două dintre ele au fost premiate. Ultima seară a festivalului a culminat cu Gala de Premiere, care l-a avut drept amfitrion pe actorul Dragoș Pop, care a prezentat cu umorul său specific, alături de Ana Munte, precum și proiecțiile câtorva scurtmetraje laureate la ClujShorts, 2014. Premiile ediției a doua a festivalului sunt: Trofeul ClujShorts 2014: ”Moritz and the Woodwose” , GERMANIA în regia lui Bryn Chainey. Motivația juriului: pentru scenariul emoționant, pentru deosebita calitate a imaginii și a regiei, pentru că este un film tandru și aspru în același timp, un film de o tulburătoare umanitate. Premiul Asociației Persona: ”The Last Caravan”, FRANÞA în regia lui Foued Mansour. Asociația Persona își rezervă dreptul de a oferi un premiu, unui film înscris, care se pliaza atât de mult pe zonele de activitate ale acesteia. Pentru actualitatea problematicii sociale; pentru calitatea deosebită a scenariului și a imaginii și pentru interpretarea excelentă. Premiul Juriului: ”The Girl Across the Street”, OLANDA în regia lui Steven Wouterlood. Motivația juriului: pentru că e un film care transmite emoții puternice și propune o meditație profundă asupra vieții, menajând – prin finalul deschis – o ambiguitate fertilă… Premiul presei clujene: ”Miruna”, POLONIA în regia lui Piotr Su³kowski Pentru valențele simbolice, ambiguitatea gesturilor, imagine, simbolistică, plastia culorilor, montaj, joc cizelat al actorilor. Premiul publicului: ”Border Patrol”, GERMANIA, în regia lui Peter Baumann. Premiul pentru cel mai bun documentar: ”Portrait Of An Urban Beekeeper”, STATELE UNITE ALE AMERICII, în regia lui Steve Ellington. Motivația juriului: pentru capacitatea de a cuprinde în mod sintetic viața unui om și de a transmite pasiunea lui pentru albinărit… Premiul pentru cea mai bună animație: ”Dji. Death Fails”, MOLDOVA, în regia lui Dmitri Voloshin. Motivația juriului: pentru calitatea deosebită a animației, care știe să transmită efecte comice deosebite în afara oricărui recurs la cuvânt. Premiul pentru cel mai bun film studențesc: ”30 Ways to Attract Man”, Rusia, în regia lui Nikita Chisnikov. Motivația juriului: pentru un film plin de prospețime, dramatic și plin de umor în același timp. Premiul pentru cea mai bună regie: ”Tempo”, BELGIA, în regia lui Tony Marioni și Benoit Fontenelle. Motivația juriului: Pentru calitatea excepțională și pentru coerența proiectului regizoral; pentru modul în care au știut să îmbine cu precizie sunetul și imaginea, scenariul, efectele speciale și prestația actoricească. Premiul pentru cea mai bună actriță: Celeste Ribeiro în filmul ”What Love Means to Me”, PORTUGALIA în regia Ricardo Martins Motivația juriului: Pentru interpretarea impecabilă, plină de nuanțe, a unui rolului deosebit de greu. Premiul pentru cel mai bun actor: Johannes Silberschneider, din filmul ”In the Still of the Night”, AUSTRIA în regia lui Erich Steiner. Motivația juriului: Pentru interpretarea rafinată, reținută, fără excese a personajului tragic ,,TATÃL” Premiul pentru cea mai bună imagine: Vladan Obradoviƈ, ”Red Snow”, SERBIA în regia lui Luka Popadic Motivația juriului: pentru calitatea deosebită a imaginii, pentru claritate și folosirea bine dozată a culorilor, a contrastelor și pentru echilibrul compoziției vizuale pe care le semneaza Premiul pentru cel mai bun montaj: ”Fortune Faded”, GERMANIA, în regia lui Alexander Heringer Motivația juriului: pentru montajul original și de impact, pentru modul în care știe să sugereze dinamismul cu ajutorul unor imagini într-o primă instanță statice. Premiul pentru cea mai bună coloană sonoră: ”Second Wind”, RUSIA, în regia lui Sergey Tsyss Motivația juriului: Pentru coloana sonoră, care aliază cu rafinament muzica și zgomotele ambientale, „naturalul” și artificialul; pentru că e un film care a clădit un proiect estetic coerent în jurul îmbinării savante a sunetului cu imaginea. Premiul pentru cel mai bun scenariu: Rodica Dominteanu, ”Objects in Mirror Are Closer than They Appear”, ROMÂNIA, în regia lui Alex Capatoiu Motivația juriului: Pentru scenariul simplu, eficient, scris cu o mare economie a mijloacelor și cu un deosebit simț al replicii. Pentru ediția din 2015, Asociația Persona își propune să crească din punct de vedere valoric festivalul, să existe un standard cât mai ridicat al proiecțiilor, ClujShorts să devină cât mai popular, atât în țară, cât și la nivel mondial și să completeze astfel oferta cinematografică clujeană. Să existe în cadrul festivalului și întâlniri, în vederea promovării filmului de scurt metraj atât cel românesc, cât și cel de peste hotare. Iar cele două ediții ale festivalului, din punct de vedere al organizatorilor, au fost un preambul, cinematografic, cultural și artistic la ceea ce va însemna în 2015 Cluj-Napoca, Capitala Culturală a Tineretului, precum și în 2021, Cluj – Capitala Culturală Europeană. Și dacă ne-a prins virusul scurtmetrajului sau dacă vrem să aflăm ce vor mai pregăti organizatorii, nu ne rămâne decât să-i cunoaștem, să-i sprijinim și să-i urmărim anul viitor. Pentru că episodul trei din serialul ”ClujShorts”, produs în inima Ardealului, ”va urma”. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate