agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Life is life
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2017-05-09 | |
O lucrare de un interes deosebit pentru toți cei care doresc să afle mecanismele deformante ale democrației americane și extinderea lor globală, face o mare cinste editurii Logos și traducătorului Manuel Valeriu. Este vorba despre unul dintre gânditorii care fac parte din elita intelectuală și morală a secolului XX, Thomas Molnar, iar lucrarea, publicată în 2016, se intitulează Modelul deformat. America de la Tocqueville la Carter. Acest aspect trebuie subliniat, pentru că, din păcate, foarte mulți gânditori nu stau deloc bine la al doilea capitol, oferind imaginea unei vieți schizofrenice.
De mare actualitate, ca È™i când ar fi fost scrisă pentru ziua de azi, în vederea celei de mâine, cartea eruditului maghiar care coresponda cu Eliade, Cioran È™i Ionescu în limba română, este scrisă într-un limbaj accesibil È™i oferă înainte de toate un punct arhimedic din perspectiva căruia putem evalua orice model social-politic: respectul pentru deplinătatea umană, miezul ei fiind dat de spiritualitate. Manuel Valeriu, care a avut numeroase conversaÈ›ii cu autorul, traducându-i È™i lucrarea Eu, Simah, prefectul Romei; Omul È™i maÈ™ina, apărută tot la editura Logos în 2013, afirmă despre Modelul deformat: „Bine primită la apariÈ›ie de intelectualii încă oneÈ™ti ai epocii, dar cu ostilitate de adoratorii corectitudinii politice, cartea aceasta ne ajută să înÈ›elegem mai bine nu doar problematica americană, ci È™i realitatea românească È™i europeană dintr-o lume tot mai despiritualizatăˮ. Spre deosebire de alte lucrări pe această temă, demersul lui Thomas Molnar are avantajul anvergurii intelectuale È™i culturale, al profunzimii intuiÈ›iei politice È™i sociologice, al experienÈ›ei de viață în societatea americană, dar È™i al criticii echilibrate de mâhnirea că o superputere își erodează viitorul în timp ce afiÈ™ează o atitudine triumfalistă. Originalul ce a stat la baza traducerii a fost publicat în anul 1978, în limba franceză, plecând de la analiza lui Alexis de Tocqueville despre societatea americană, cu scopul de a înÈ›elege cauzele evoluÈ›iei tot mai accentuate a democraÈ›iei americane – prezentată ca etalon de mulÈ›i politologi – spre uniformizare È™i corectitudine politică, feÈ›e ale aceleiaÈ™i monede. Thomas Molnar a cunoscut din interior societatea americană È™i mediul universitar (din care a făcut parte), fiind profund decepÈ›ionat de perpetuarea în toate domeniile È™i până la cele mai inofensive aspecte, a unui nivel mediu dincolo de care personalitățile cu spirit critic È™i creativ sunt percepute drept cazuri tolerate, o atitudine împărtășită instinctiv de cetățenii americani. Aceste aspecte uimitoare pentru un european, dar È™i pentru orice persoană liberă, au fost consemnate È™i de Tocqueville în urmă cu aproape 200 de ani. ÃŽn rândurile de mai jos vom aminti doar câteva dintre pistele de urmărit în cartea lui Thomas Molnar, consecinÈ›ele problemelor abordate fiind vizibile în toată lumea. Corectitudinea politică este un pat al lui Procust, o formulă pe care chiar noi înÈ™ine o perpetuăm din lipsă de discernământ, pe fondul conformismului consumerist. Modelul deformat devine astfel modelul deformant. Germenii acestor tare se găsesc încă de la început în modelul democratic: însăși suveranitatea populară duce la existenÈ›a grupurilor de presiune, pentru că, e clar, nu toÈ›i pot conduce; când statul e adus deliberat la o stare de slăbiciune, afirmă Tocqueville, exaltarea societății civile devine agitaÈ›ie monotonă; sistemul deciziilor luate de majoritate descurajează apariÈ›ia oamenilor de anvergură; sterilitatea intelectuală într-o lume axată doar pe afaceri – omul nu e niciodată invitat să se detaÈ™eze de pragmatic, de unde rezultă conformism moral, spiritual, cultural, pe scurt, mediocritate. După anul 1968 este înlocuit un conformism cu altul: înainte sintagma dominantă era „ordine È™i securitateˮ, acum obsesia se opreÈ™te asupra aventurii simÈ›urilor, urmează era petrecerii planetare. Stilul democratic mai degrabă va degrada oamenii decât să-i facă să sufere. La pierderea simÈ›ului critic contribuie chipul dublul al lui Big Brother: guvernul È™i societatea totodată: „Nu există o poliÈ›ie secretă etc. care să vegheze la conformare, dar cel care nu procedează ca È™i ceilalÈ›i se găseÈ™te într-o situaÈ›ie delicată în raport cu întreaga societate È™i cu fiecare dintre membrii ei. El ar simÈ›i asta la fiecare pas. L-ar face să simtă asta fata care serveÈ™te la cafenea, stewardesa, camarazii, prietena, învățătoarea, vânzătorul de la magazin, membrii AsociaÈ›iei de părinÈ›i, agentul de poliÈ›ie, într-un cuvânt cineva care e nimeni dar e toată lumea, un cineva anonim dat omniprezent, întotdeauna, un cineva încă de la început interiorizat ca o a doua natură. După modelul ideologiei marxiste, care doreÈ™te un conformism tot mai pronunÈ›at, ideal care își trage dinamismul din faptul că niciodată nu poate fi îndeplinit în întregime, ideologia americană solicită, e drept că mult mai amabil, ca în fiecare zi să fii un mai bun american, un mai bun democrat, un mai bun consumator, un mai bun participant la marile evenimente publice, chiar È™i atunci când e vorba de surâsul obligatoriu sau de condamnarea lui Richard Nixon în afacerea Watergateˮ (p. 124). Explozia tehnologică a dus la uzura controlată a produselor, astfel că risipa sistematică devine o constantă a societății nord americane încă din vremea consemnărilor lui Tocqueville (1831). De aici dezastrul ecologic pe continentul american È™i peste tot unde sunt resurse de... luat. ImigraÈ›ia a adus reprezentanÈ›ii tuturor popoarelor în SUA, iar războaiele i-a trimis într-un fel de cruciadă È™i re-conchistă democratică. Exemplul elocvent după Primul Război Mondial este înfiinÈ›area Ligii NaÈ›iunilor în Europa, pe baza celor 14 puncte ale preÈ™edintelui american Woodrow Wilson, o afectare gravă a echilibrului tradiÈ›ional de putere pe continentul european, care a creat derută È™i a permis ascensiunea nazistă. Doar Germania juca după vechile reguli, în acelaÈ™i timp folosindu-se din plin de principiile Ligii. O afirmă È™i alÈ›i teoreticieni ai relaÈ›iilor internaÈ›ionale, printre care Hans Morgenthau, în Politica între naÈ›iuni. Lupta pentru putere È™i lupta pentru pace, È™i Henry Kissinger în DiplomaÈ›ia. Din păcate, neliniÈ™tea identității fragile a SUA este exportată peste tot È™i creează o civilizaÈ›ie iritată, o combinaÈ›ie curioasă de rutină È™i rebeliune, în stilul New Age. De asemenea, e îngrijorător că o mare putere formată din elemente disparate înÈ›elege puÈ›in sau deloc motivele naÈ›ionalismului È™i identității altor popoare. Sacralizarea formulei americane, a modului de viață american È™i stabilirea unui nivel unic, deci uniformitatea la toate nivelurile vieÈ›ii cotidiene, au dus la o negare a celuilalt. Diversitatea este doar aparentă È™i superficială; diferitul este considerat o aberaÈ›ie amuzantă sau dăunătoare, excepÈ›ia de la numitorul comun care e tolerată, dar ca un corp străin ce trebuie asimilat, redus între marginile calapodului preexistent. ÃŽn acest sens este impresionant comentariul făcut de un reprezentant al presei cu prilejul vizitei lui Soljenițân în SUA, mai întâi fiind comparat cu un È™aman (o comparaÈ›ie la îndemână pentru un american) È™i apoi etichetat drept un ins care provine dintr-o cultură pe care americanii o consideră înapoiată. Apreciere având rolul de a-i liniÈ™ti pe cetățenii americani, care trebuie să fie convinÈ™i de faptul că fenomenul moral È™i cultural Soljenițân le este inferior. De aceea, personalitățile strălucite se comportă în public asemenea omului obiÈ™nuit, pentru a nu fi izolaÈ›i ori neluaÈ›i în serios. Vidul creat în suflete de o identitate amorfă, susÈ›ine Thomas Molnar, închide oamenii într-o cuÈ™că psihologică È™i culturală. Deseori, cetățenii suportă impactul amoralismului ambiant, aÈ™a cum reiese din exemplele extrase din domeniul justiÈ›iei, juraÈ›ii fiind reprezentanÈ›i È™i promotori ai acestei atmosfere morale. Referitor la scena politică, autorul afirmă că dezbaterea dintre liberali È™i conservatori este de fapt una falsă, pentru că ambele părÈ›i îi neagă statului un rol important în viaÈ›a naÈ›iunii. ÃŽn spatele scenei, presiunea asupra statului din partea grupurilor de presiune creÈ™te gustul pentru acÈ›iuni secrete. Pe plan extern se oglindeÈ™te utopia din interiorul SUA: o comunitate internaÈ›ională ce neagă toate particularitățile chiar în timp ce pare să le încurajeze. Singurul defect al utopiilor este însă acela că ele pot deveni programe de inginerie socială È™i că pot fi impuse. De-a lungul timpului, ideologia SUA a exportat direct sau subtil multe otrăvuri în care a avut grijă să picure suficientă miere astfel încât să poată fi înghiÈ›ite: nonintervenÈ›ionismul, pace globală, moralitate politică internaÈ›ională, societate globală fără naÈ›iuni, condamnarea războiului È™i a spionajului ca mijloace ale relaÈ›iilor internaÈ›ionale, corectitudine politică, pluralism, drepturile omului, lupta împotriva terorismului etc. Toate acestea derutează pentru că sunt instrumente folosite cu abilitate de către cei care le-au creat, producând stupoare printre observatori È™i cei care le cad victime. Ideologia americană a ajuns să fie reprezentată cel mai bine de refrenul cunoscutei piese „My wayˮ a lui Frank Sinatra È™i de versurile piesei lui John Lenon, „Imagineˮ. Problema absolutizării propriei căi este aceea că nimic veritabil nu mai este luat în serios atunci când toÈ›i se ghidează după acest slogan – ca în cazul like-urilor pe Facebook, care se dau cu milioanele zilnic pentru lucruri foarte diferite È™i de calități foarte variate. „My wayˮ duce la însingurarea în felul propriu de a fi È™i tocmai această atitudine devine nota dominantă a unei civilizaÈ›ii. Cum să fii împlinit dacă rămâi blocat în proiectul lui „My wayˮ? Referitor la celălalt cântec, de remarcat faptul că el este un îndemn: „Imaginează-È›iˮ, iar asta È›ine de zelul misionar È™i de visul primilor americani. Doar că acum, după îndemn, conÈ›inutul e următorul: nicio religie (sau faptul că sunt toate la fel e totuna), nicio proprietate, deci È™i nicio graniță etc. Sintetic, aceasta este în formulă artistic-muzicală modernă definiÈ›ia globalizării: „calea meaˮ sau eu È™i numai eu, nicio religie sau oricare, nicio avere, adică egali în nimicul pe care-l avem (sau care ne are), nicio È›ară, nimic pentru care să mori... ReducÈ›ionismul american este un alt pat al lui Procust. Calitatea este redusă la cantitate, creaÈ›ia la comercializare, originalitatea la inventivitate, geniul la socializare, într-un cuvânt, totul este transformat în produs. Acest reducÈ›ionism înseamnă È™i o luptă subtilă dar foarte apăsătoare împotriva elitelor, având câteva efecte grave: nihilismul american, care se manifestă prin respingerea nu doar a societății americane, ci a oricărei societăți (a se vedea biografia mai multor scriitori de pe Tărâmul FăgăduinÈ›ei). O altă manifestare a nihilismului este orientarea spre fantastic È™i grotesc: secte, guru, droguri, megashouri etc. Un alt efect al „retezării vârfurilorˮ este apariÈ›ia elitelor invizibile ce se ascund după „binele comunˮ. Lamentarea actorului Robert Redford devine de înÈ›eles când ceea ce ai este doar „visul americanˮ: „Înainte ne simÈ›eam în siguranță... Apoi, a venit asasinarea lui Kennedy, È™ocul. Continuam... fără a mai È™ti unde era adevărul. Războiul din Vietnam... Nu mai È™tiam dacă avem dreptate, dacă am avut vreodată dreptate... Nimic nu e mai îngrozitor ca faptul de a nu păși pe pământ ferm... De la moartea lui Kennedy nu mai putem să ne identificăm cu cineva, fiecare își caută drumul într-o neliniÈ™te raÈ›ională. Totul e atât de tulbure, va mai trece timp până ce se va găsi o nouă formulă. Visul american a devenit un coÈ™mar... Poate că noi căutăm un tată...ˮ (p. 126). Temerile enumerate în citatul de mai sus sunt legate cu siguranță de lipsa reperelor, o problemă „atavicăˮ în societatea americană: dacă în Europa oraÈ™ele È™i localitățile în general s-au ridicat în jurul unei clopotniÈ›e, a unei biserici sau primării, în SUA ele erau doar loc de trecere – o stradă cu două infinituri (unul înainte È™i altul înapoi), biroul È™erifului, poÈ™ta È™i barul. Marile oraÈ™e de astăzi din SUA păstrează ceva din această organizare a spaÈ›iului; cele mai importante clădiri sunt cele comerciale, mall-urile, băncile, clădirile bursei. Conformismul este doar o urmare a lipsei reperelor tari. Tocqueville însuÈ™i a observat uniformitatea monotonă, însoÈ›ită de agitaÈ›ia ce încearcă să o depășească (sau să o mascheze) pe prima, fără să poată aduce cu adevărat ceva nou. La început, conformismul a avut ca principală sursă societatea atotputernică, apoi creÈ™terea accentuată a rolului preÈ™edintelui, iar în prezent, o atotputernică birocraÈ›ie care înghite orice personalitate. Poate de aceea ideologiile comunistă È™i americană seamănă foarte mult: „(...) descoperim [în discursul din 1976 al doamnei Barbara Jordan, membră de culoare a Congresului, n.n.] nesiguranÈ›a americanilor de a fi americani, visul niciodată atins, promisiunea mereu amânată. Utopismul răzbate în fiecare frază: căutare permanentă a unei naÈ›iuni care continuă să ocolească pe foÈ™tii imigranÈ›i È™i pe foÈ™tii sclavi; o societate care încă nu funcÈ›ionează pe baze egalitare; obstacole în faÈ›a propășirii individului; pericolul dispersării, al dezagregării naÈ›ionale; prăpastie între realitate È™i promisiuni care n-a fost înlăturată. Este frazeologia obligatorie la New York, dar È™i la Moscova, unde ea diferă doar puÈ›in: «Tovarăși, spun secretarii generali ai Partidului, noi suntem încă în etapa socialistă, dar fiecare trebuie să facă eforturi pentru a realiza marele vis al lui Marx È™i Lenin: societatea comunistă». E frazeologia obligatorie a imperiilor întemeiate pe idealul utopic spre care un entuziasm întreÈ›inut la infinit È™i proclamat ritualic nu încetează să-l împingă pe cetățean. ÃŽncă un mic efort pentru a îndeplini planul cincinal, pentru a defriÈ™a Siberia, pentru a face gratuit transportul public; încă un mic efort pentru a face ca toÈ›i să se bucure de instruire, pentru a face mai egalitară egalitatea, pentru a apropia popoarele. Ei bine, în această cursă către utopie, Statele Unite au asupra Uniunii Sovietice avantajul irecuperabil că ideologia lor este intrată în reflexele fiecărui cetățean, în timp ce sub ucazurile Kremlinului, Rusia eternă È™i slăbită omeneÈ™te continuă să macine comunismul, aÈ™a cum a măcinat ocupaÈ›ia tătară È™i pe războinicii lui Hitler. America, în schimb, coincide cu ideologia ei, ceea ce face ca poporul să fie mai eficace, mai unit în muncă, dar face È™i ca È›ara È™i cetățenii să fie mai fragili, mai puÈ›in înrădăcinaÈ›i în substratul neschimbabil al omenirii.ˮ (pp. 126-127) |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate