agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Life is life
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2008-05-03 | |
POEZIA ȘI TÃCEREA
de DR.IOSEF EUGEN CAMPUS Note de lectură sursa: Revista "MINIMUM" NR. 254-MAI 2008-PAGINA 54-55 TEL AVIV Am crezut întotdeauna că adevărata poezie, poezia adâncă, se află la graniÈ›a cuvântului. Frizează È™i reverberează tăcerea. Constituie un paradox. Și să vorbească, dar nu o poate face integral decît tăcând, într-un anumir fel, al ei. Precum pauza prelungă în muzică, care transmite mai emoÈ›ionant adâncurile decât chiar sunetele cele mai măiastre. Bianca Marcovici, poet autentic, a intuit È™i ea acest adevăr. La un moment dat, în poezia "Manele", ajunge să adreseze creatorului de poezie îndemnul solemn:"Aprinde-È›i rugul tăcerii!" * Ca È™i în precedentele volume publicate, È™i în volumul, frumos intitulat " Lumini diafane" (Editura, Haifa, Israel), ea se luptă cu cuvântul, încearcă să destăinuie tăcerea, se străduie să realizeze irealizabilul, să înfăptuiească minunea realizabilă totuÈ™i prin artă. Profunzimea scrisului ei se vădeÈ™te, între altele, prin inevitabila revenire a unor teme È™i tonuri care, venind din adîncuri, o obsedează. De "zidurile de sprijin" nu se poate lipsi. Trăind în Israelul mereu ameninÈ›at de atacurile teroriste, spaima nu o părăseÈ™te nici o clipă: "înăuntrul unei supravieÈ›uiri,/ am văzut spaima cu ochii mei/ avea ochii mari deschiÈ™i/ È™i un surâs în colÈ›ul gurii./ autobuzul explodat,/ scheletul de sub cerul smoală topită...". Doar "fetele mele au prins trenul- SperanÈ›ei." Ea rămâne mai departe, cutremurată, acolo, la Haifa, rezemându-se totuÈ™i cu încredere în Zidurile ei de Sprijin " din oraÈ™ul cu Ziduri de Sprijin",/ din rana dezrădăcininării,/ dincolo de mentalitatea asiatică,/ în două anotimpuri,/ strigăte-n deÈ™ert" ( "Pactul eÈ™ecului"). Revin de asemenea, ca leit-motive, muzica È™i È™tiinÈ›a, două elemente cardinale care i-au structurat personalitatea de muziciană È™i ingineră:"îmi tremură mâinile de emoÈ›ie/ deasupra/clapelor virgine-n cuvânt" ( "Clapele negre"). Dar È™i: "È›i-aÈ™ răspunde la o scrisoare, calculul infinitezimal,/ zerourile presupun/ absenÈ›a fizică a lucrurilor È™i laÈ™itatea/. De bună seamă inventarul memoriei nu depășeÈ™te/ spaÈ›iul echedistant, esenÈ›ial, al abcesului de dinÈ›i./ victimizare ?" ( Mediterana). Sau, împletind, în aceeaÈ™i strofă, muzica È™i È™tiinÈ›a: "eu pot transpune/integrala minÈ›ii tale/ pe muzică" ("Șlefuiesc viitorul"). Revin mereu, coordonatele esenÈ›iale, România natală È™i Israelul în care s-a înrădăcinat, valorile culturale rămâneÈ™ti È™i cultura iudaică, limba română È™i ebraică, în care caută o posibilă salvare: "acum mă rog, vineri de vineri, / în puÈ›ine cuvinte citite în arameică, în faÈ›a lumînărilor/ mai am o singură dorință:/ salvează-mă, limbă ebraică, e timpul" ( "E o boare de aer venită dinspre tine"). Feminitatea, cu întreg farmecul È™i misterul ei ("Aburi de femeie" –Editura Haifa, cum sună titlul unuia din volumele anterioare,) învăluie persistent poezia Biancăi Marcovici. Adulmecăm adesea mirosul intim al cafelei rituale, cafeaua de "azi e amară". Alături de versuri generalizatoare, întâlnim nu mai puÈ›in realizate tablouri de cotidian banal devenit poezie. AÈ™a, de pildă, când povesteÈ™te cum, într-o bună zi, totul i-a mers pe dos, "în revers", cum spune ea folosind un neologism tehnic:" tot ce am făcut ieri a fost în revers,/ începând de dimineață./ dacă aÈ™ putea să sar peste ziua de ieri/ din memoria hoață/ să È™terg cu buretele/ migăloasele cuvinte muncite-n răstimpuri,/ a fost revers/ am dat înapoi cu maÈ™ina iubirii/ în maÈ™ina lipită, / vrând să trec bariera, neridicată, împotmolită/ în noroaiele vieÈ›ii ( "Revers"). * Talentul Biancăi Marcovici e de o mare bogăție. Izvor viu, care țâșneÈ™te la tot pasul. Imaginile îi răsar, iar È™i iar, Parcă de la sine. (După părerea mea, nu ar strica să le pună niÈ›el frâu. Alunecă uneori în verbiaj.) * Imaginile sunt nu numai numeroase, ci È™i neaÈ™teptate, sugestive: "să mă dezumflu ca un balon luat de la gura/ copilului", "mâna/ să nu rămână suspendată, ca o consolă de balcon", "aspiratorul- nu înghite numai praful de sub canapele, riscul/ celzui care- caută pe dedesubturi de vise- riscul de a te căuta în fostele Tale replieri de cuvânt", "pulsul/ care sare mereu de la trambulină- direct în marea mediterană-, "trebuie să-È›i scriu cu degetele pierdute ale /cuvântului, "scrisori filigranate de flacăra chibritului, " tot ce a fost ieri/ îmi aminteÈ™te de pagina asta albă/ pictată de ploaie,/ de gardurile zăpăcitoare ce se înalță mereu/ să nu ajungă pasărea visului peste coliseul dărâmat de trilul canarului!/" tot ce a fost ieri-căruÈ›a virtuală- am răsturnat-o/ intenÈ›ionat./ poemul asfaltului cifrat/ s-a închis în mine cu iz de răcoare". Uneori, imaginea în forma unei definiÈ›ii poetice: "cuvântul e miere albastră", "inspiraÈ›ia nu-i o scrisoare către un necunoscut/ e alba îngemănare/ cu cerul-apă,/ culoare pe care tu nu o descifrezi,/ e linia vieÈ›ii È™i linia cunoaÈ™terii". Și totuÈ™i, dacă pare a reveni, la Bianca Marcovici, dintr-un prea plin, spontan, nu se poate spune că poeta dispreÈ›uieÈ™te importanÈ›a "travaliului", a muncii de È™lefuire, conÈ™tientă È™i perseverentă. Un singur exemplu: alegerea titlurilor. Frumos în sine, poetic, delicat, e titlul:" Poem cu picioarele desculÈ›e". Alteori, titlu completează textul poeziei. "Citindu-È›i în palmă" indică o situaÈ›ie pe care, din textul alăturat, cu greu îl putem imagina, "Clipa" aduce ceva cu totul inedit în text, îl comentează indirect, căci textul vorbea, cu durere, dintre neînÈ›elegrea "lui", de năzuinÈ›a "ei" la Zidul Plângerii:"Cuvântul e în noi.- înfloreÈ™te-l Doamne!". Dimpotrivă, titlul poeziei "AÈ™ cuceri marea" face parte integrantă din text, trebuie neapărat citit primul vers al frazei ce continuă cu versul ce deschide poezia, È™i fără de care acest vers nu ar avea sens: " ca pe un bărbat". Dacă bogăția imagistică te încântă la tot pasul, poezii care să te impresioneze prin ansamblul lor unitar sunt mai rare. AÈ™ alege, ca exemplu, poemul care a fost socotit demn de a figura pe a patra copertă:"Apartenență":Inimile deschise s-au copt la soare,/ au devenit precum rodiile,/ le-au crescut aripi/ È™i au zburat în văzduh,/ uitându-È™i trupurile,/ pierzându-se între stele./ Și-au dat seama,/ cu mult mai târziu, că,/ purtându-È™i trupurile bolnave,/ precum niÈ™te haine vechi,/ inimile n-au nici o È™ansă/ comunicarea,/ dragostea,/ iarna cuvintelor nespuse încă". * Volumul cuprinde două părÈ›i distincte. Prima, intitulată "Ensemble –Pace", este bilingvă, română È™i franceză. A doua poartă titlul "Scrisori filigranate" È™i conÈ›ine poezii numai în limba română. Traducerea franceză a făcut-o cu pricepere, NICOLE POTTIER. Textul francez sună-aÈ™a cum se cuvine-franÈ›uzeÈ™te, deÈ™i rămâne foarte aproape de originalul românesc: "mon mur de soutien/ protège mes arrières"-"Zidul meu de sprijin/ îmi apără spatele" (Septembrie). Uneori îl precizează, îl explicitează, înlocuind un anumit cuvânt (ea-une autre È™i silaba ta-la syllabe"toi": voi vieÈ›ui alături de o ea- je vivrai à côté d'une autre; silaba ta mă doare- la syllabe "toi" me fait mal". Nu È™tiu dacă e necesar. * Actuala plachetă, poeta È™i-a intitulat-o, frumos È™i semnificativ, "Lumini diafane". AÈ™a cum spune È™i ea în poemul " Eo boare de vânt venită dinspre tine", a tins să păstreze ceva din dragostea trecută, din "lumini diafane"Și "statornicia mâinilor/ o mai caut!/ luminile mele diafane./ poate voi avea È™i eu ceva al meu/ dragostea a rămas pe undeva/ în urma cuvintelor./ Tu, mă poÈ›i privi./ Sunetul închipuit mi te adunce-n/apropierea/ turbionară,/ dar eu nu mai pot trezi ispite de o clipă/ statornicia mâinilor o mai caut!". A izbutit oare să prindă poetic, în luptă cu îndărătnicia cuvântului, la graniÈ›a de vrajă a tăcerii, aceste "Lumini diafane"? Da, de multe ori. Și mai mult decât atât. ÃŽn ciuda ispitei de a se lăsa furată de uÈ™urinÈ›a folosirii preaplinului, a izbutit- È™i asta e esenÈ›ialul. Să fie ea, întreagă. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate