agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ LaraicaElbaSavașiDrina
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-06-27 | |
Avigdor Arikha s-a născut in Romănia in anul 1929.
Primele desene le face in fragedă copilărie. La numai 12 ani este deportat de naziști intr-un lagăr german de concentrare, unde se află pină la eliberare in martie 1944, de acolo este trimes in Israel la kibuțul Maale Hamisha in vecinătatea Ierusalimului. Este grav rănit in războiul de independență (ianuarie 1948). Intre 46-49 studiază artele plastice la academia Bezalel din Ierusalim apoi se inscrie la Paris la Ecole des Beaux Arts, absolvind-o in 1951. Continuă cu studii de filozofie și istoria artei la Sorbona. Arikha se dezvoltă ca pictor, desenator și tipograf totodată. Printre primele sale lucrări se evidențiază ilustrațiile la cartea lui Maria Rilke: "Way of Love and Death" ( Jerusalem 1953) care aduce artistului medalia de aur la Milano Trienale 1954. Iși tipărea de unul singur desenele. Din anii 1970-1975 dateaza excelente articole tratind istoria artei cit și cataloagele unor expoziții ingrijite de Arikha la Luvru, Muzeul Israel, Colectia Frick New York, Fine arts Museum of Huston . Instituții academice europeene ii solicită conferințe despre pictură si artă. O serie de lecturi sunt ulterior difuzate la radio, iar BBC produce un monumental documentar televizat despre opera pictorului. Arikha trăiește intre Paris și Ierusalim. In 1995 este numit doctor honoris causa of The Hebrew University Jerusalem. Stilul lui Arikha se asociază clasicismului francez . Subiecte lui par prozaice la prima vedere : pălarii, scaune, pantofi . Portretele lui sunt plasate pe fonduri neutre , nudurile veșnic asezate pe scaune simple, incomode. Peisajele se zăresc prin ferestre intredeschise printr-o fisura in perete, sau vag sugerate printre crengile unui interpus arbore. Subiectul este deci cotidian, pămintesc, dar veșnic separat de mediu, detașat de spațiu. Dacă la Morandi armonia e obținută prin generalizarea tonurilor calme, la Arikha culoarea și compoziția conferă unicitate subiectului. "Masa Frugală" de pildă : pe o masă de mari dimensiuni Arikha dispersează la intimplare o farfurie, platoul cu fructe, un pahar cu apă, o cană cu citeva ouă. Tabloul vibrează in culori neamestecate, plasate pe pinză direct cum ies din tub. In " 4 vaze" cele 4 piese pictate in culori primare diferite se suprapun unui perete cărămiziu ca un ecou optic amplificat de complementar. In " 7 Rosii " vegetalele sunt voit trimese la o margine a picturii . Instinctiv ochiul cerceteaza spațiul vast nefolosit . Insistența in separație si singularitate fac opera lui Aricha mai mult decit distinctivă. Reducerea voită la simboluri primare creaza integrație și nu izolare. Ingredientele pot fii prozaice, umile chiar, dar rezulatul final este intodeauna plin de sensibilitate estetică și colorit sofisticat. Din nou, ni se demonstrează că simplitatea este uneori o sarcină insurmontabilă.
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate