agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2012-11-12 | |
Volumul "open de dor" reprezintă debutul literar al lui Ioan MATEICIUC, poet care ne duce în planul visării din zona Sucevei. Cunoscut pentru talentul său muzical, fiind inițiatorul și organizatorul festivalului național de muzică folk și poezie „Folkever", întrezărim la el germenele creator ce navighează pe valurile folk-ului și ale versului amintind de VOLTAIRE „Poezia este muzica sufletului și, mai presus de toate, a sufletelor mari și sensibile”.
Volumul, editat în condiții grafice excelente la „Alexandria Publishing House" (Suceava), cuprinde 50 de creații în versuri. Cartea este, așa cum ne-a mărturisit Ioan M. “scrisă pentru poet într-o amintire frumoasă a toamnei/ sau a toamnelor”. Armonia și eufonia sunt conferite de modul de îmbinare a elementelor imaginarului poetic așa cum observa și Dinu OLÃRAȘU „Nu mă îndoiesc o clipă măcar de faptul că, alături de cântecele sale cald învăluitoare, profund oneste, versurile-i sunt trepte mișcătoare spre propria-i cunoaștei și, deopotrivă, a celorlalți recunoaștere.” Titlul volumului, „open de dor”, este incitant prin jocul limbajului, poezia prin însăși natura sa, conduce la modificarea limbii, acest fapt dovedindu-se condiția obligatorie a creației lirice. Înnoirea limbajului poetic înseamnă întoarcerea la vechi, reîmprospătarea izvoarelor. Ioan Mateiciuc utilizează elementele de jargon amestecate ca semne poetice ale unei lumi polimorfe. Se evidențiază și capacitatea permeabilității unor cuvinte sau expresii din engleză. Poetul ne-a mărturisit taina titlului „vorbind cu un amic am realizat că nimic din ce e fizic și palpabil în lumea asta nu te poate bucura, îți deschide inima, lasă-ți liber cugetul și ascultă cele nevăzute, open........open de dor și așa mi-am dat seama că "open de dor" nu poate fi decât varianta perfectă pentru 50 de întâmplări, 50 de litere alfabetice”. Această viziune este susținută și prin poemul ce dă titlul volumului „Am deschis ultima pagină/ a trecerii tale/ pe lângă casa mea, la ore fixe,/ pe lângă gestul meu făcut din cap,/ din aripi și din pleoape,/ am făcut trei pași înapoi/ pentru a te putea vedea,/ pentru a te aduce aproape.// Dar tu ai închis în ochii tăi tot/ și te-ai dat sorții de pomană./ Fereastra era departe de mine/ și nu te-am putut prinde.” Călin CIOBOTARI precizează că volumul „are o sumedenie de metafore reușite, puternice, producătoare de imagini poetice, undeva la întâlnirea dintre jocurile lingvistice ale lui Nichita Stănescu și narativitatea poemelor lui Marin Sorescu, iar marele câștig este acela că aceste metafore nu sunt obiecte în sine, ele transportă idei și emoții”. Astfel de tropi ce încifrează universul liric sunt relevați și în poemul „Muza”: „Să curățăm picturile de ceară,/ le-ai picurat când te-am păzit,/ dormeai atât de ghemuită/ într-un colț, pe scară,/ ai început să curgi,/ să curgi atât de tare/ încât ne-au auzit./ Au venit să te coboare.” Putem afirma, ca o concluzie, că "open de dor", este o scriere ale cărei valențe artistice pot satisface gusturile cele mai rafinate în materie de stil literar, fiind așa cum remarca Mihai Pânzaru – PIM „O carte de psalmi zero care îi incită pe cititori să-1 preseze pe poetul davidian al secolului XXI (din Șiret și Suceava) să se apuce deja și de cartea cu psalmi unu!”
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate