agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1727 .



Marius Ghilezan – Medi, cu ochiul sticlos –
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [AW ]

2014-02-03  |     | 



Extrem de elegant din punct de vedere grafic, al doilea volum de poezie al scriitorului scriitorul Marius Ghilezan – Medi, cu ochiul sticlos –, volum apărut la sfârșitul anului 2012, la Editura timișoreană Brumar – este conceput ca un interesant traseu inițiatic, o incursiune spirituală în mai multe locuri exotice ale lumii: Caraibe, Filipine, India, Africa.
Pornind cumva de la “nașterea” unei insule (Nașterea unei insule – prima poezie din volum), poetul își începe călătoria inițiatică surprinzând o mică parte a Genezei, acea “energie vie” a Creației: “marea adună tribute cete de îngeri”, “se despică marea”, necuprinsul. Ideea se continuă și în poezia a doua – Smeură filipineză, dar și în continuare: “În cercul de foc al mării liniștite”, “vulcanii tac”, “fericirea e artă,/ vitală forță de a fi în putere”, “în ei coboară măreția/ universului tăcut”, “Luminoasă, vie,/ chimie a naturii,/ te prind zemoasă/ în brațe cu ochii” (Tren indian), “Primim, prin naștere,/ lăstarul vieții/ puțini îl udă cu lacrimi,/ pentru a-i hrăni înălțarea”, “supliciul precede Învierea”, “Spiritul suprem,/ prin căderi în sine”.
În această lume exotică, viața localnicilor, cultura lor total diferită de cea pe care o trăim noi, contopirea firească cu natura, cu divinitatea în care cred, până la urmă firescul vieții lor, îl fascinează pe Marius Ghilezan, autorul arătând o formă de respect pentru acest mod de viață: “La ei fericirea e artă”, “gata să-mpartă cu alții/ seva naturii”, “Se rogă zâmbind”, “nu mor ca alții de râs”, “nimic protocolar”, “zâmbesc a salut/ în loc de pălărie/ ridică surâs”, “gentili ne oferă inima”, “Acordul nu-i o himeră/ oricât de greu sau bine le-o fi/ tristeți, bucurie, o charmă,/ veseli îți mulțumesc”, “sărutul încarnat al florilor/ – o rodnică polenizare –/ pentru fruct”, “Acei puțini dăruiesc/ așa au învățat/ seminția crește din semințe/ bine semănate”, “Ei au timpul, noi avem ceasuri/ ei au suferințe,/ noi avem leacuri/ ei au reserve,/ noi avem android/ ei au jungle,/ noi avem idei…” (Africa), “Copaci care țipă când mor”.
Dar tot acest echilibru firesc al vieții lor simple e deseori tulburat de alte civilizații: “străinul vrea și marea și faima”, “Recuperatorii nu știu să vândă mituri esențiale”, “O lacrimă zvântă arșița”, “profeți în uniforme proclamă/ religia glonțului și a fierului încins”.
Pe parcursul întregii cărți – Medi, cu ochiul sticlos – ochiul și privirea sunt mereu aduse în discuție, într-o multitudine de variante, încă din titlu, ca niște ferestre ale gândului: “acolo privirile scânteie,/ diamantele par ochi”, “te prind zemoasă/ în brațe cu ochii”, Aștept privirea-ți lungă”, “Frumoasa cu ochii migdalați”, “Îl văd pe Rege, îi sunt ochii epave/ faruri ce cu jind privesc”, “Iubește-l pe cel de-aproape/ ca ochii-ți de sub pleoape”. În poezia Tren indian Marius Ghilezan definește ochiul ca fiind: “el (…), ispititorul bengal”.
Un capitol important al cărții este Cosmogonia, în care Medi apare ca personaj, un vultur bătrân: “Medi desenează Căi Lactee”.
Poetul revine la ideea “energiei vii” a Creației, care apare și în prima parte a cărții, dar și a Creatorului: “dincolo de vreme,/ cerul, spațiul și haosul nășteau astrograme,/ nu exista nici ființă și nici ne-ființă (…)./ Până la apariția Creatorului”, “Creatorul e dincolo de înțelesurile biblice”, “piramida ce purifică apa”.
Ideea “energiei vii” este completată de mister, de taină, de Rai, dar și de mirare: “Sunt șaizeci și patru de piramide/ și în codul AND-ului nostru (…)/, îmbinări de taină/ învârt roata, în surdina pașilor cerești”, “Combustia este liberă/ oricine poate bea/ din dar ceresc”, până într-o zi/ când zeii ne vor citi lumina”, “Absolutul stă cuibărit/ fără măsura sfârșitului/ unei vieți dătătoare de viață”, “am ales seminția veș-niciei (…)/ mi-am dăruit un colț de Rai (…)./ Supraviețuiesc Paradisului”.
Și, așa cum este firesc la încheierea unei călătorii inițiatice, scriitorul Marius Ghilezan ni se destăinuie, atât de sugestiv, în poezii existențiale ca: “(...) Cine suntem? De unde venim? Încotro ne îndreptăm?/ O altfel de Capelă Sixtină.” (O altfel de Capelă Sixtină); “(...) Vine o vreme a iertării/ când tu, un călător pribeag, poți fi marele arbitru/ între muritori și Impăratul de jad (...).” (Eliberează Dragonul!); “Roagă-te, iubește și taci./ Spală noaptea de coșmaruri/ și după ploaie/ te vei trezi cu zâmbetul florii” (Te vei trezi).

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!