agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 1992 .



sonete zise
personale [ ]
cronica

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Dan Ionescu ]

2009-07-17  |     | 



Sonete zise
de Dan Ionescu



De curând, la editura AIUS, Aurelian Zisu a publicat volumul Sonetele rănite. După definiție, sonetul „este o poezie cu formă fixă, alcătuită din paisprezece versuri repartizate în patru strofe: două catrene și două terțete sau trei catrene și un distih“. Eventuale abateri de la definiție n-ar fi sancționabile datorită prezenței adjectivului „rănite“. Semnificatul adjectivului ebruitează corespondență cu suferința umană. Posibile subiecte de agent aflate ca motive în carte ar lămuri tipicul adjectivului: propriu-zis ori verbal. Această clasificare va semnala implicit asupra felului sursei de inspirație: ambiental sau livresc.
Discursul poetic apropie lumile, dar și pe om de tot ce i se întâmplă. Nevoia de vederi noi poetul o clamează strict, la obiect, insinuând capacitatea de hipnoză a frumuseții printr-un dativ etic: „Ascultă frumusețea cum ucide. / Infern de rodii – pasul meu dintâi. / Și ochiul ei, cu patimile frânte / Mi-l pune stins la sânge căpătâi“. Frumusețea este personificată.
Din critica lui Vianu asupra capodoperei Riga Crypto și lapona Enigel, Aurelian Zisu ia sintagma „luceafăr întors“ și o propune ca denumire la un poem. Textul se generează din replici firești, a căror logică permite o imagine de toleranță a celestului de către teluric, în timp ce roata soarelui mare se va fi atins demult: „Genunchii tăi, femeie plângând, / Au ucis soarele“.
Laturi sarcastice se remarcă în imperativele întrebuințate. Această formă verbală, des apelată, anulează oscilația între opțiuni: „Unei ferestre i se face sicriu. / Strada e însă cu muritori / Care-și beau sângele… Mori!“, deși în fragmentul de față, prin „mori!“ se adresează interdicții la o practică sau oricui își va simți periclitată personalitatea în generalul pe care-l întregește. Sunt cazuri în care imperativul implică aspect flatant, rugător, ca în sonetul Dă-mi, titlu arghezian!
Imperfectul verbelor atribuie formă baladescă versurilor; totuși, permite apropieri de lirica stănesciană, ca în sonetul Drum: „Călca ruginit ca un tremur / În genunchiul de om se rupea / Cum ar fi ținut vântul de stepă în brațe / Călca ruginit și mure. // Și marginea însă i se rupea / Niște tălpi grele de spart colind / Niște-ale sale clopote bea / Fără argint“.
Forța animală premerge stării de sine a unui copac. În urma săriturii cangurului care „ducea în pungă un copac mort“, peste „gardul femeilor“, mai târziu, femeile „cu frunze“ îi vor cere: „Sari!“, ca în jocurile copilăriei, când, sărind peste cineva întins jos, cu fața-n sus, trebuie să refaci saltul în direcție inversă, pentru a devaloriza legenda sinuozității intestinale dintr-o asemenea cauză, ludică și întâmplătoare.
Regăsim ceva din proza lui Urmuz: o deplasare a capacității de absorbție sau de captare, dinspre actant către pasiv: „Nu pot mișca buzele, mamă, am lins tăcerea / Și mi s-a înecat într-o carie pește / Și s-a dat Dumnezeu cu puterea“, dinspre obsesii spre cel marcat: „Și se mai zice că mi se agață-n piftie / În cancerul vorbei, voiam să spun / Puțină femeie, puțină cetate, puțină chelie / Și zidul în care doarme omul nebun“. Proporția reală a obiectelor se pierde în măsura umanizantă a unui organ precum inima.
Dilema se poate rezolva: erou este boul, datorită reușitei de a fi preschimbat o soartă improprie, și atunci întrebarea „Erou?“ va fi marcată de spaima instantanee a celui influențat în rost; sau boul Apis – în fond, un zeu – îmi va fi schimbat soarta, în armonie cu vocația mea combatantă, și până la capăt voi fi în stare pentru cauză, de sacrificiul suprem: „Și a venit bou și a venit bou / Și mi-a suflat soarta: Erou?“.
În primul catren din sonetul numărul 42, sonorități și motive pretind un fundal regal, cu muzică de Elvis Presley: „Nici ea nu e goală și-aș fi pierdut / O cămașă de noapte, dacă iertam / Părul cu demoni lăsat să moară / La tine în umeri de geam“. În romanele lui Cezar Petrescu și Anton Holban, se rulau plăci de patefon pentru a întreține reveria ca mijloc de ieșire din staționarul prezentului.
Aurelian Zisu probabil e cinefil. Mai multe sonete au titluri aluzive: Îmblânzitorul de praf, Camera de scris, Un măgar numit dorință, Telejurnal, Sfera și Cezar, Larve ș.a.
În Sonetele rănite, un volum bun, poetul Aurelian Zisu are ambiția de a ieși în față. În secvențele de extravaganță vizuală, ca în tablourile lui Salvador Dali, se regăsește izul shakespeare-ian, amintindu-ne rădăcinile de la care autorul a pornit spre o nouă abordare a sonetului.

(Revista Scrisul Românesc, Nr. 8 / 2009)

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!