agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Life is life
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2016-04-25 | |
• De ziua mea
• De ziua mea mi-am dorit să am o muzicuță Mă vedeam în goana cailor cântând! Scoteam sunete atât de duioase că lumea ieÈ™ea pe la porÈ›i, se minuna Animalele sălbatice se opreau din fuga lor. Pentru câteva clipe chiar È™i păsăretul amuÈ›ea. Eram puÈ›in speriat Ne luaseră caii, totul din casă Iar eu mă plimbam prin târg È™i jinduiam o muzicuță Au trecut anii Dam lecÈ›ii particulare la fizică, matematică È™i în anul întâi de facultate mi-am cumpărat cea mai scumpă muzicuță! Uneori, seara, exersam… Muzica pe care o compuneam ad-hoc nu mă mulÈ›umea Poate eram prea obosit! Se întâmpla să adorm explicând o derivată sau o integrală celor pe care îi îndrumam ÃŽn cele din urmă am dăruit muzicuÈ›a unui copil FetiÈ›a mea începuse să cânte la vioară Și iarăși visam Ea interpreta muzica pe care eu nu o putusem exprima la muzicuță Lumea se întreba Unde a stat ascunsă această domniÈ™oară? Astfel de sunete numai pe o vioară Stradivarius se pot auzi Ea avea o gioarsă de instrument! • După acest succes răsunător A fost lovită în fel È™i chip Chiar È™i profesorii ei, Florin C., Daniel P. InstrumentiÈ™ti celebri în È›ară DeÈ™i la început o ridicau în slăvi Au vrut s-o îngenuncheze S-au repezit ca vulturii s-o sfâșie Multă vreme m-am întrebat Ce a greÈ™it Delia sau eu De am stârnit atâta încrâncenare? Doar Verona M., artist È™i mai ales om de caracter i-a fost alături Muzica ei încă se aude Vine poate din tânguirea mea de părinte Și oamenii lăcrimează când se mai întâmplă să o asculte Jean Sibelius în viziunea violonistei Delia Diaconescu PiteÈ™ti, 21 aprilie, 2016. Străzile oraÈ™ului se transformă ludic, provocator dar elegant selectiv în ceea ce priveÈ™te dispunerea cromaticii horticole în efemere fresce florentine ce își încântă privitorii, tentându-le, vizual, imaginaÈ›ia spre culorile visului. Delia Diaconescu È™i Mircea Holiartoc vor fi protagoniÈ™tii concertului de stagiune ce precede momentul de deschidere al evenimentului municipal anual, cu deja puternice rezonanÈ›e naÈ›ionale È™i europene: Simfonia lalelelor. Hotelurile sunt rezervate integral, circulaÈ›ia este intensă iar în programa educaÈ›ională sunt prevăzute, sub genericul ‘È™coala altfel’, activități de natură socio-culturală de o largă diversitate. Copiii vin È™i la repetiÈ›ia generală, însoÈ›iÈ›i de profesori întrucât biletele la concertul educativ susÈ›inut cu o zi mai devreme, cu ingenioasă È™i bonomă vervă argumentativă, de dirijorul Mircea Holiartoc –titular al Teatrului Muzical Nae Leonard din GalaÈ›i- nu au acoperit solicitările. Seara, publicul la fel de pestriÈ› ca È™i bulevardele citadine înflorite peste noapte –muzicieni pretenÈ›ioÈ™i, melomani, studenÈ›i, părinÈ›i È™i copii- este invitat să asculte un concert complicat (nu numai tehnic) epuizant pentru solist È™i în aceeaÈ™i măsură pentru dirijor È™i orchestră; Concertul pentru vioară È™i orchestră în re minor op. 47 de J. Sibelius. ArgeÈ™eancă prin origine, violonista Delia Diaconescu, absolventă a Universității NaÈ›ionale de Muzică din BucureÈ™ti È™i a unor prestigioase cursuri de master –la Viena cu Alexander Arenkov, la Imola cu membrii Triourilor ‘P. I. Ceaikovski’ È™i ‘Trio Altenberg Wien’, cu Alexandr von Ostrovski la Russische Musik Akademie din Dortmund, È™.a.- revine la PiteÈ™ti cu o experiență solistic-camerală acumulată în concerte susÈ›inute la Viena, Dortmund, Verona, Milano, VeneÈ›ia, dar È™i în È›ară –BucureÈ™ti, Sibiu, PloieÈ™ti, GalaÈ›i, Giurgiu, Râmnicu-Vâlcea. Cu dirijorul Mircea Holiartoc a mai colaborat, cu ani în urmă, într-un concert la GalaÈ›i. S-au înÈ›eles atunci, ca È™i acum, din priviri, sunt inteligenÈ›e artistic-muzicale perfect compatibile. Èšinuta solistei, pe fond de verde închis cu irizări florale stinse, a făcut o insidioasă legătură între exuberanÈ›a vegetaÈ›ională piteÈ™teană È™i filosofia melancolic- nordică a compozitorului finlandez. Delia a început să cânte, instrumentiÈ™tii din orchestră i-au dat replici modulate în orizontul ei solistic, cornii È™i-au amintit, poate, prin sonoritățile lor compacte, de o limpezime intonaÈ›ională impecabilă, de vibraÈ›iile liricii eminesciene (…mai suna-vei dulce corn…). Pragul strălucitor al virtuozității tehnice s-a lăsat depășit fără efort. Muzicienii au parcurs împreună înnourările, furtunile, tristeÈ›ile gândurilor È™i ideilor È›esute în paginile partiturii lui Sibelius. Delia, cu un sunet al viorii infinit nuanÈ›at, povesteÈ™te, afirmă certitudini, visează, incită la dans cu sinceritatea tinereÈ›ii care se dăruieÈ™te fără rezerve –de aici È™i fascinaÈ›ia, originalitatea modelului ei lăuntric interpretativ. LiniÈ™te. Apoi publicul izbucneÈ™te. Aplauze ritmate, flori. La bis, o relaxantă miniatură de virtuozitate. Iarăși aplauze, în culise felicitări, fotografii, autografe. Pot compensa toate acestea consumul interior al artiÈ™tilor?. Par a se desprinde lent din mirajul peisajului ascetic, viforos, sumbru, adânc introvertit al muzicii compozitorului finlandez. Tocmai de aceea, pentru partea secundă a concertului, dirijorul Mircea Holiartoc a selectat, cu intuiÈ›ia artistului care simte capacitatea de concentrare a publicului dar cunoaÈ™te È™i arta de a-l atrage spre tărâmul sonorităților entuziasmante, câteva dansuri È™i o rapsodie (Fz. Liszt, A. Dvorak, M.de Falla). Orchestra a avut încredere în dirijor, l-a urmat în construcÈ›ia unor proporÈ›ii sonore atent diversificate, s-a lăsat antrenată în vertijul tempourilor tot mai alerte, mesajul muzical s-a distilat omogen, învăluit în emoÈ›ie È™i voie bună. S-au reluat, la cererea publicului două dansuri iar concertul a depășit astfel limita de timp obiÈ™nuită. Succesul era evident! Violonista È™i dirijorul nu au arătat însă că-l percep la dimensiunile lui reale. Muzica îi È›inea captivi. Mai trebuia să treacă o vreme până să distileze realmente reflecÈ›iile elogioase formulate asupra interpretării lor. Bucuria răzbătea din concentrata bogăție a semnificaÈ›iilor, a polifoniei temelor pe care le-au parcurs împreună; doi tineri muzicieni excepÈ›ionali, două inteligenÈ›e interpretative armonios consonante pe care orice sală de concert prestigioasă ar fi onorată să-i găzduiască. • |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate