agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ LaraicaElbaSavașiDrina
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-09-29 | |
preluare:
http://www.dacialiterara.ro/5-2009/5-2009.htm Cristina CHIPRIAN Daca nu mi-aș scrie versurile, nu aș mai putea scrie* Bianca Marcovici este o poetă a realului, ale cărui bolți uluitoare săgetează simțurile, delimitându-se net de banal prin contemplația de sine. Cartea este o reflectare multiplă într-un glob cu oglinzi, capabil să distorsioneze, dar și să recompună imaginea. Volumul se deschide cu un crez (Patria) și continuă cu o serie de confesiuni mediatizate prin imaginile lumii moderne, aflată în suferință dar supraviețuind cu grație. Sau prin grația unui zeu al amintirii, care devorează esența, lasând uneori vizibila aparența. Cititorul este chemat să privească prin ochiul de geam ramas neatins, dupa confruntari reale, si confruntari de idei. „Recunosc ca alegi ca un scenarist de elită/…dai naștere la un fel de loterie/a simțurilor…” (Îmi dau seama ca nu e simplu). Unele texte fac referire la arta poetului, la condiția creatorului modern, constrâns să-și concentreze expresia în e-mail și să-și permuteze simturile originare („Treci peste mizerabila ființă cu tractorul/întorcând troiene peste el/cu senilele inimii” – Experiment cu marionetă). Muzica se insinuează alături de imaginile tensionate, rezonând în sfera semnificatiilor („diapazonul mereu te trezește” – Cortinele brocate). Universul imagistic balansează, nedecis, între frumos si urât („Sunt din nou îndragostită […] ceva cu picioare goale/ calcând pe iarba abia răsărita/bând apă dintr-un vas coclit”- Renaștere).Miniaturi poetice se lansează în senzorial, traversează eticul, apoi se deschid către cosmic si microscopic (Vin cu scortisoară). Vocea gravă a lirismului trezeste ecouri culturale si atitudini existențiale, alături de experimentul direct al fericirii absolute (Partea plină a paharului). Structura poemului recuperează anii și clipele, secolele și teoretizările, conștientizarea și inocența, într-o suprapunere de perspective („dragostea apare ca un Dumnezeu orb” –Borges). Lexicul poetic dezvoltă aria de sugestie a terminologiei speciale. Cartea este scrisă din perspectiva orizontului spiritual generic, cu preferința marturisită pentru imprevizibil și profund, pentru dragostea care a absorbit ura, pentru prezentul care poate recupera trecutul, în orice clipa. Este o ediție bilingvă, beneficiind de traducerile în limba ebraică ale lui Tomy Sigler. * Bianca MARCOVICI, Espresso dublu la Ierusalim, Israel, Haifa, 2008 pag. 60, "Dacia Literara", septembrie, 2009 _______________ *Tomy Sigler s-a stins din viață. Să-i fie țărâna ușoară! S-a născut la Pașcani și a ajuns în Israel la 15 ani. A mai tradus, din pasiune, "Luceafărul", carte care și-a editat-o singur, fiind una din cele mai citite din Israel. (nota autoarei)
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate