agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2267 .



Buna Vestire - Blagoveștenie
poezie [ ]
Ziua Cucului

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Pitagora1 ]

2014-03-25  |     | 



Cei mai mulți creștini, se pare
Þin această sărbătoare
A Bunei Vestiri, de Sus
Cu exact nouă luni, înainte de Crăciun
Când este sărbătorită, nașterea lui Iisus.
Evanghelia după Luca 1:26:9, ale sale versete spun
Că Buna Vestire
A avut loc în a șasea lună
A sarcinii Elizabetei, cu preamărire
Mama lui Ioan Botezătorul, cea bună.
În tradiția ortodoxă, din fire
Se spune că Buna Vestire
A avut loc în Nazaret
În biserica ortodoxă grecească
A Bunei Vestiri, cea cerească
În timp ce traditia catolică, aparent
Susține că locul Blagoveșteniei
Este în Bazilica bunei Vestiri.
În această zi, Fecioara Maria, a armoniei
A primit vestea izbăvirii
De la Arhanghelul Gavril, evreu
Că-l va naște pe Fiul lui Dumnezeu.
În tradiția populară
Sărbătoarea Bunei vestiri, bunăoară
Întâmpina sosirea rândunelelor
Și primul cântec al cucului.
De aceea, ziua ilenelor
Mai este numită și Ziua Cucului.
În Apuseni, se stropește, se știe
Cu țuică la rădăcina pomilor
Și cu vin la rădăcina viței de vie
Pentru rod bogat, în ograda oamenilor.
Se afumă cu cânepa, de cu veri
Și tămâie, pomii fructiferi
Pentru alungarea dăunătorilor.
La Blagoveștenie
Se efectuau nenumărate acte
De purificare a spațiului, se știe
De alungare a șerpilor și fapte
De pe lângă casă și cirezi
Și a insectelor și omizilor din livezi;
Afumarea cu tămâie
Și cârpe arse în fața clădirilor
Curților, oamenilor și vitelor
(Transilvania, Banat)
Producerea zgomotelor, de care să se sperie
Forțele malefice
Prin tragerea unui clopoțel
Legat de picior și el
(Transilvania)
Sau lovirea fiarelor netrebnice
(Banat);
Aprinderea focurilor
În grădini și livezi, negreșit
Scoaterea din lăzi a straielor
Și țesăturilor la aerisit.
Amenințarea cu securea firesc
A pomilor fructiferi
Că vor fi tăiați dacă nu rodesc
(Banat, Transilvania)
Peri, cireși, meri.
În alte zone, ziua de Blagoveștenie, încă
Era însă considerată neprielnică
Pentru rodul păsărilor
Animalelor și plantelor.
Nu se puneau cloștile
Sau se credea că din ouăle
Ouate în această zi
Nu ies pui, orice ar fi.
Vacile nu se „goneau“
Nu se semăna porumbul...
(Moldova, Bucovina).
În schimb, în vestul țării, mereu
Se obișnuia să se altoiască pomii
Iar în nord, unde primăvara
Sosește mai târziu, ca vara
Să se scoată stupii de la iernat.
Blagoveștenia era un timp al focului
Favorabil pentru aflarea norocului
Și rodului pomilor fructiferi
Pentru previziuni meteorologice, ca ieri.
Femeile strângeau apa în grădină
Provenită din neaua topită
Pentru a fi folosită
În practicile de medicină
Și cosmetică populară.
Importanța sărbătorii la țară
Este subliniată
De sacrificiul peștelui
Care se mănâncă îndată
Indiferent dacă ziua prânzitului
Este de post sau de dulce.
De Buna Vestire se poate ara
Dar nu se poate semăna
Ca să nu mănânce păsările
Boabele de sub brazdă.
Tot în tradiția populară strămoșească
Se spune că de Blagoveștenie
Vin rândunelele
Și începe cucul să cânte
Până la Sânzienele
Sau de Sfântul Petru, la munte.
Dupa aceea, se zice
Că se îneacă cu orz
Sau cu boabe de cireșe roz
Și se transformă în uliu rece.
Și uliu va fi până anul următor
Când își va recăpăta
Din nou, glasul de Bună Vestire, cu dor.
De asemenea, în unele părți, pentru a cumpăta
Oamenii numără înrăit
De cate ori cucul a cânta
Pentru a ști câți ani mai au de trăit.
De asemenea, îndat`
Sunt zone în țară
Unde fetele de măritat, doară
Și băieții de însurat
Întreabă cucul de florii
Ei cand se vor casatori.
“Cucule voinicule
Câți ani îmi vei da
Până m-oi însura (mărita)?”.
Dacă se întâmplă
Ca după rostirea acestor cuvinte
Cucul să cânte
Înseamna
Că va mai aștepta un an
Iar dacă nu, intuitiv
Cel mai probabil plan
Nunta va avea loc chiar în anul respectiv.
Și, tot un obicei din popor
Craca pe care a cântat cucul
De ziua sa, cu spor
Se taie și se pune, ca pruncul
În scăldătoarea fetelor
În speranța că flăcăii
Nu le vor ocoli, tăntalăii.
În alte zone, trecător
Se face foc în curte
În fața ușiilor
Iar pe lângă foc sunt puse
Apă, sare și pâine, aduse
Care apoi sunt date de pomană
Iar în alte părți, ca hrană
Potrivit tradiției
Se pun pe prag pâine și sare
Ca sa aibă ce mânca îngerii în ziua mare.
Totodată, se crede
Că dacă cineva purcede
Și se ceartă de Buna Vestire
Se va certa tot anul, din fire.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!