agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2014-04-20 | |
Paștele este cea mai veche
Și importantă sărbătoare a creștinătății Care a adus omenirii speranța mântuirii Și a vieții veșnice, fără pereche Prin sacrificiul lui Iisus Hristos Învierea fiind, după cum spunea Părintele Arsenie Boca sfios Singura minune care se arată aievea Tuturor celor credincioși și necredincioși Dar cu toții în fața Domnului neputincioși. La câteva zile pe cale După intrarea solemnă în Ierusalim De Florii, triumfale Mântuitorul a fost judecat și răstignit, precum știm A murit pe cruce Și a fost pus în mormânt. După trei zile caduce A înviat din morți fără jurământ. Toată această succesiune de evenimente A avut loc în numai o săptămână Cea a Patimilor, care Învierea precede De jertfă și suferință străbună. Scopul acestei sărbători creștine Este amintirea vie a patimii A morții și a Învierii Lui Iisus Hristos cel bun pentru tine. Sfânta Scriptură a Noului Testament Spune că Iisus Hristos Înainte de a pătimi lent A prezis de mai multe ori viguros Că va fi răstignit Dar a treia zi va învia negreșit. De teama aceasta, zelos Iudeii au pus soldați de pază La mormântul lui Iisus Hristos Pentru ca totul să stea în vază. Totuși, minunea s-a întâmplat sublim. După intrarea solemnă în Ierusalim Mântuitorul a fost judecat și răstignit A murit pe cruce chinuit Și a fost pus în mormânt, conform sorții Iar după trei zile a înviat dintre ei morții. Duminică dis-de-dimineață agale Iisus Hristos a înviat ca un biruitor Cu puterea dumnezeirii Sale Ca să împlinească Scriptura neșovăitor Și cele hotărâte de iconomia divină Pentru mântuirea neamului omenesc în tihnă. La Cina cea de Taină În noaptea când a fost trădat De unul dintre apostolii în haină Iuda Iscarioteanul cel cumpărat Înainte de a fi prins și arestat Iisus a instituit ca un trofeu Sărbătoarea Paștelui nou testamental ca dat După porunca ce I-a fost dată de Dumnezeu. Duminica - a treia zi după Scripturi Femeile purtătoare de mir Au găsit, mergând în lături Mormântul Mântuitorului gol abitir. Împotriva tuturor celor care L-au acuzat și batjocorit Numindu-l în derâdere Regele Iudeilor cel prea slăvit Rege încoronat cu spini Rege al cărui tron era o Cruce Părăsit de ai săi prieteni Păzit sub grea și rece Lespede de piatră-n juruință Hristos a izbândit de-ndată Cea mai strălucită biruință Ce s-a văzut vreodată: Biruința asupra morții Și asupra răutății. Această biruință Nu a putut fi tăgăduită Și nu i-a putut fi cu putință Smulsă niciodată. Împreună cu duminica Sărbătoarea săptămânală a creștinilor Paștele a fost sărbătorit încă Din epoca apostolică a blajinilor. În conștiința Bisericii bizantină Învierea Domnului nu este doar Cea mai veche sărbătoare creștină Ci și începutul și culmea de dar A tuturor sărbătorilor Și a tuturor praznicelor. Această aleasă și sfântă zi Cea dintâi a săptămânii Praznic al praznicelor Este și sărbătoare a sărbătorilor. Paștele este precedat De 40 de zile de post aspru de-ndat` Apoi o altă săptămână A șaptea, cea a patimilor împreună. Un rol deosebit de mare În determinarea și fixarea Duratei Postului Mare L-a avut, probabil, numărul 40 Care apare în Vechiul Testament De mai multe ori evident. Principalele evenimente în calea Lui Care implică acest număr cu vrute și nevrute Ar fi cele patruzeci de zile ale potopului Cele patruzeci de zile petrecute De Moise pe muntele Sinai Cele patruzeci de zile ale Lui În care iscoadele evreilor pe jos sau pe cai Au cercetat pământul Canaanului În care aveau să intre Cele patruzeci de zile fie Parcurse de Sfântul Prooroc Ilie Spre a ajunge la muntele Hore Cele patruzeci de zile aieve Pe care Dumnezeu le pune Înaintea poporului din Ninive Spre a se pocăi într-un bun nume. În Noul Testament există firește Anumite pasaje-cheie umile Unde se amintește De numărul de patruzeci de zile Cele patruzeci de zile Petrecute de Mântuitor În pustiul Carantanie istovitor Cele patruzeci de zile De la Înviere și până la Înălțare Timp în care Mântuitorul Le dă Sfinților Apostoli cu aplecare Ultimele învățături pentru el viitorul. Un ultim indiciu la fel de important Ar fi cei patruzeci de ani pe viu Petrecuți de poporul însemnat Al lui Israel, în pustiu. Simbolismul acestei perioade Este unul forte Și reprezintă dreptatea Cu siguranță, timpul în care Dumnezeu încearcă loialitatea Fiilor lui Israel în ascultare În vederea renașterii în sânul poporului A unei noi generații fidele lui. Săptămâna Sfintelor Pătimiri Cea care precede Învierea Are în cultul ortodox orânduiri Slujbe și rânduieli speciale, cum e firea. Astfel, luni, marți și miercuri Se săvârșește Liturghia darurilor Mai înainte Sfințite prin obiceiuri Iar joi și sâmbătă, zile de in amintirea celor Liturghia Sfântului Vasile cel Mare Unită cu Vecernia, ca încununare. La Liturghia Sfântului Vasile cel Mare Din Sfânta și Marea Joi Se scoate, la Proscomidie ca înălțare Un Sfânt Agneț special pentru noi Care este sfințit Și va fi uscat și sfărâmat de faur A treia zi de Paști în asfințit La Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Într-o rânduială specială Miridele rezultate fiind folosite Ca Împărtășanie pentru bolnavi și gravide Copii și în situații speciale. Această Sfântă Împărtășanie Este păstrată ca dar În Chivotul din Sfântul Altar Pe Sfânta Masă, pentru grijanie. Tot joi, la sfârșitul Sfintei Liturghii Există rânduiala spălării picioarelor În amintirea gestului făcut în pustii De Mântuitorul Iisus Hristos fraților La Cina cea de Taină Când a spălat fără a păli Picioarele, ca semn de taină Ale celor 12 apostoli. Această rânduială se săvârșește în mersul firii În unele mănăstiri din Patriarhia Română Și este oficiată de starețul mănăstirii Care spală picioarele a 12 frați ca o cunună Dintre viețuitorii ce nu prisosește Mănăstirii pe care o păstorește. În Sfânta și Marea Vineri a obștii În Biserica Ortodoxă a Tatălui Ceresc Se săvârșesc Ceasurile Împărătești În cadrul cărora se citesc Textele evanghelice cele de prinos Legate de patimile Domnului Iisus Hristos. Aceste ceasuri se numesc împărătești Deoarece în Bizanț participa Pe vremea sa Și împăratul la cele lumești. Tot în Sfânta și Marea Vineri După ceasurile împărătești toate Se săvârșește slujba Vecerniei Mari În cadrul căreia se scoate În mijlocul bisericii Slujitorului Sfântul Epitaf de altădată Pe care este reprezentată Punerea în mormânt a Mântuitorului. Sfântul Epitaf rămâne în mijlocul bisericii, bunăoară Până la sfârșitul slujbei, ca dar Deniei Prohodului Domnului de vineri seară Când este dus de preoți în Sfântul Altar După ce a fost purtat în procesiune În jurul bisericii, pentru comuniune. În Sfântul Altar, ca fală Epitaful este așezat pe Sfânta Masă Unde rămâne în toată perioada pascală Până în ajunul sărbătorii Înălțării Domnului, în Casă Când va fi așezat la locul său în biserică Unde va rămâne ca o taină vrednică. Sărbătoarea Învierii Domnului Este cea mai mărită Îmbucurătoare, solemnă și preacinstită Dintre sărbătorile anului. Duminica Învierii guvernează Întocmirea întregului ciclu mobil De sărbători al anului bisericesc ce tronează Amintindu-ne de trecerea noastră în exil De la întuneric la lumină Și de la moarte la viața deplină. Potrivit tradiției liturgice vechi a Bisericii Conservată în Tipicele de origine studiată Anul liturgic începea, ca și astăzi în semnul crucii În noaptea Paștilor de altădată. De data Paștilor erau legate Succesiunea și denumirea duminicilor Și a săptămânilor de peste an, ce toate Erau simbolul trecerii sfinților. Paștile a fost sărbătorit în tihnă Încă de la început În toată lumea creștină Însă nu peste tot la fel, cu s-ar fi vrut. Izvoarele amintesc că în Biserica primară Au existat mari diferențe regionale În ceea ce privește data instrumentară Și modul sărbătoririi Paștelui în comunitățile locale. Creștinii din părțile Asiei Mici și ale Siriei Care aveau practica veche ca temei Moștenită de la Sfinții Apostoli Ioan și Filip Luau în calcul ziua anuală sau lunară, în bun chip Și sărbătoreau mai întâi moartea Domnului în țărână ("Paștile Crucii") la 14 Nisan Apoi Învierea ("Paștile Învierii") la 16 Nisan Indiferent de ziua din săptămână În care cădea această dată Era ea doar binecuvântată. Partizanii acestei practici iudaizante Mai erau numiți și "quartodecimani" Fiindcă sărbătoreau Paștile la 14 Nisan, ante Adică în aceeași zi cu iudeii diafani. Iudaizanții mai moderați ("protopashiții") Sărbătoreau Paștile duminica Însă întotdeauna legau această duminică De Paștile iudaic, de frați Chiar dacă de multe ori Așa cum era din sori Sărbătoarea cădea Înaintea datei reglementare pentru ea. Cea mai mare parte a creștinătății însă Apusul, Egiptul, Grecia și Palestina Lua drept normă ziua săptămânală pusă Ceea ce Domnul a rânduit în tihnă. Ei sărbătoreau, așadar, moartea Domnului mare Întotdeauna în Vinerea cea mai apropiată de 14 Nisan Iar Învierea - în duminica următoare Care cădea totdeauna după 14 Nisan Sau după prima lună plină După echinocțiul de primăvară deplină. Moartea Domnului sau "Paștile Crucii" Era zi de întristare Și era sărbătorită cu post prelungit de fiecare Până în ziua Învierii. Învierea Domnului sau "Paștile Învierii" Era zi a bucuriei Și se sărbătorea, ca și astăzi, cu oda fericirii Prin agape și cine întru-cinstire. Practica aceasta era fondată Pe învățătura Sfinților Apostoli Petru și Pavel. O parte dintre creștinii din Galia de altădată Sărbătorea Paștile la o dată fixă, de fel 25 martie sau chiar 27 martie Așa cum din istorie se știe. Cele două denumiri originare Ale Paștelui creștin "Paștile Crucii" și "Paștile Învierii", zile de revelare Au fost conservate din plin De către Biserica Romano-Catolică Ce folosește doi termeni diferiți Pentru a indica faptul că Suntem de veacuri în suferinți Atât "Paștile Crucii" (Pasqua di Passione) Cât și "Paștile Învierii" (Pasqua di Resurrezione). Lumina Învierii e moment sublim De la Sfântul Mormânt din Ierusalim Însă, numai de Paștele ortodox se aprinde După cum tradiția cuprinde. Indiferent cum este serbată Sau câte tentative de denigrare A celei mai importante sărbători din lumea mare A creștinilor, au existat pe dată Hristos a izbutit cea mai strălucită biruință Ce nu i-a putut fi luată cu putință. Învierea din morți a lui Iisus Hristos Este semnul biruinței sale Iar comemorarea acestei Învieri, de folos Rămâne de milenii, în anale Una dintre cele mai importante Sărbători ale creștinătății, de departe. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate