agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ am învățat să supraviețuiesc și așa
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2014-05-02 | |
În luna aprilie, din Capadochia
În ziua a douăzeci și treia E pomenirea sfântului Și măritului marelui Mucenic Gheorghe întru credință Purtătorul de biruință. Biserica creștină cu încredere Serbează ziua morții sfinților Ca ziua lor de naștere De slavă în cinstea lor. Numai Fecioara Maria Și Sfântul Ioan Botezătorul Fac excepție la ea istoria De la această regulă de la el Mântuitorul. Măritul acesta, minunatul Și vestitul mare mucenic Gheorghe A trăit în vremea lui Dioclețian împăratul Spre a sta creștinătății de veghe În anii 300 după Hristos Să fie fraților lui de folos. Trăgându-se din Capadochia, din ai săi străbuni De neam strălucit și luminat Din ceata ostașilor ce se chemau tribuni Iar când a fost să pătimească neîncetat Era la cinstea dregătoriei de comis Iar el nedreptatea a învins. Datorită vitejiei și victoriilor sale, deodată Ajunge conducător de armată. Având împăratul gând Să pornească război asupra creștinilor A dat poruncă să se învrednicească pe rând De cinstiri împărătești ale lor De daruri ei se vor lepăda Și vor părăsi pe Hristos fără tăgadă. Iar cei cer nu se vor supune poruncii Să aibă pedeapsă moartea. Atunci Sfântul Gheorghe fiind de față, în fața crucii A declarat că este creștin, mustrând deșertăciunea Și neputința idolilor care erau atei Luând în râs pe cei ce credeau în ei. Neplecându-se nici cu amăgiri Nici cu făgăduințele tiranului Care făcea multe ca acestea, de-a lungul anului Nici de îngroziri Ci se vedea nebăgător de seamă de toate Pentru aceea întâi l-au lovit în pântece cu o suliță. Când i s-a înfipt sulița în trup, pe la spate A curs sânge mult, cum era a sa credință Iar vârful suliței s-a întors înapoi Și a rămas Sfântul nevătămat. Legându-l de o roată apoi Þintuită cu fiare ascuțite deodat` Care a fost pornită din sus spre o vale Și rupându-se trupul în mai multe bucăți Cu ajutorul dumnezeiescului înger și jale A rămas el sănătos și fără prejudecăți. Înfățișându-se Sfântul Înaintea împăratului A lui Magnențiu împăratul Care ședeau alături de ai lui Și aduceau jertfă la idoli, nu sfinți Pentru sănătatea lor Sfântul a atras pe mulți Spre credința în Hristos nemuritor Cărora din porunca împăratului nemărinimos Li s-au tăiat capetele afară din cetate. Venind la Hristos Alexandra împărăteasa, cu dreptate A mărturisit pe Hristos Dumnezeu Înaintea tiranului ateu. Au crezut și alții mulți în Hristos Văzând că Sf. Gheorghe a ieșit sănătos Dintr-o varniță în care fusese aruncat Cel ce este lipsit de păcat. După aceasta, ca un mister I-au încălțat picioarele de “rege” Cu încălțăminte de fier Ce avea cuie și l-au silit să alerge. Și iarăși au pus de l-au bătut Fără de nicio milă Cu vine de bou uscate în lut Fost-a o situație umilă. Iar Magnențiu cerând semn Ca să învieze pe un mort Din cei ce erau îngropați nedemn Din mormintele ce erau acolo lângă cort Care erau de multă vreme morți Și făcând mucenicul Gheorghe rugăciune Deasupra mormântului, la toți A înviat mortul, ca o minune S-a închinat mucenicului Gheorghe mieros Și a slăvit Dumnezeirea lui Hristos. Întrebând împăratul pe mort cine este Și când a murit Acesta a răspuns că este Din cei ce au trăit Mai înainte de venirea lui Hristos Adică mai înainte de trei sute de ani Și mai mult decât gândești Cum că a ars în foc atâția ani Din pricina rătăcirii idolești. Pentru care minune crezând mulți mereu Și înmulțindu-se spre credință Slăveau cu un glas pe Dumnezeu Între care era și Glicherie, cel plin de stăruință Căruia îi murise boul Și l-a sculat Sfântul. Din care minune adeverind, ca vrăbiile Și el credința în Hristos A luat cununa muceniciei cu folos Făcându-l păgânii multe bucăți cu săbiile. Deci, venind mulți la Hristos, de la mare la mic Pentru ceea ce vedeau Și încă pentru că Sfântul Gheorghe mucenic Intrând în capiștea idolilor ce erau A poruncit unui chip idolesc cioplit Ca să spună dacă este el Dumnezeu Și de i se cuvine fără a fi ocolit Să i se închine lui oamenii ca la zeu. Iar demonul cel ce era într-însul Plângând a răspuns printre dinți Că unul este Dumnezeu adevărat: Hristosul Și dintr-aceasta s-au tulburat idolii toți Și au căzut și s-au sfărâmat Și pace nu au mai căpătat. Ceea ce neputând răbda Cei ce credeau în idoli, în păcatul Au prins pe mucenicul Gheorghe fără a pregeta L-au dus la împăratul Și-au cerut degrab răspuns voit De moarte asupra lui Iar împăratul a poruncit Ca să reteze viața Sfântului Și pe Alexandra împărăteasa Cu sabia, cea cu grijă aleasă. Sfântului Gheorghe i s-a tăiat capul Iar sfânta Alexandra cea îndurerată Făcând rugăciune în temniță, ca altădată Și-a dat sufletul lui Dumnezeu, la nimeni altul În ziua de 23 aprilie 304 Rămânând de atunci zi de prăznuire în tot regatul. În părțile Siriei, de fel Se află o cetate numită Ramel În care era o biserică zidită În numele marelui Gheorghe mucenic. Neaflându-se acolo mină de piatră clădită Ca să se taie stâlpi falnic Se aduceau stâlpii bisericii, de trebuință Din loc depărtat Și se făcea multă nevoință Cu aflatul lor de-ndat` Și cu adusul Ce se întâmpla la el apusul. Atunci, oarecare femeie Cu frica lui Dumnezeu Având adevărate temeie Și întărită credință în Fiul Său La Sfântul mare Gheorghe mucenic A cumpărat și ea Un stâlp asemenea Cu cei ce erau făcuți chitic Și înfrumusețați Și pogorându-l la mare Se ruga celui ce era printre frați Purtător de grijă, care Să ducă stâlpii, să ia Să ducă și pe acela Pe care îl cumpărase ea Dar care nu era acea. Iar el nu vrea caducă Ci punând numai pe al lui Purcese să se ducă La vorba Domnului. Atunci femeia de supărare Căzând la pământ, cu capul Plângea și se ruga mucenicului Gheorghe cel mare Să-i ajute să poată duce stâlpul. Aflându-se ea într-un astfel de chip Văzu în vis, unde i se arătă Sfântul În chip de voievod mistic Și-i zise acel cuvântul: "De ce ești tristă, femeie?" Ce s-a-ntâmplat de ai fața disperării Iar ea îi spuse pricina întristării Și mucenicul Gheorghe descălecând de pe cal, fără să steie Zise către femeie: "Unde-ți este voia să fie pus stâlpul?" Și ea răspunse fără să steie. "De-a dreapta parte a bisericii." Și mucenicul Gheorghe îndată însemnă marmura cu degetul Scriind aceasta, în legea ei: Să se pună în dreapta, al doilea, deșteptul Stâlpul văduvei Și ridicând Sfântul De capătul stâlpului doi Ce era dinspre mare, zise femeii: "Ajută și tu" și ridicându-l amândoi L-au dat în mare, fără temei Și cu îndreptarea Sfântului Sosi stâlpul mai înainte de ceilalți Și dimineața se află la limanul lui De parcă erau toți frați. Ceea ce văzând Vasilicos Căci așa se numea cel de grijă purtător Pentru ducerea stâlpilor S-a minunat și mai vârtos Dacă a văzut și scrisul Care rânduia și locul Unde trebuia să fie pus Toată ziua până la apus. Mulțumind lui Dumnezeu Cerea și de la mucenicul Gheorghe iertare Pentru greșeala neascultării mereu Și, luând și el prin vedenie mare Iertare de la Sfântul Puse văduvei stâlpul În rând cu ceilalți și aducea În locul care poruncea Scrisul cel însemnat de Sfântul. Stâlpul stă temei Până în ziua de astăzi Întru neștearsă pomenirea femeii Și întru mărirea Sfântului Pentru preamărita minune a lui. Iată altă minune făcută la Mitilene Și care înfricoșează tot gândul și tot auzul. Căci în acest loc este o biserică cu trene A marelui mucenic Gheorghe viteazul Foarte slăvită și vestită Pe veci fie preamărită. Și este obicei în calea Lui De a se strânge nor La ziua Sfântului Mulțime multă de popor În toți anii de vestire Să facă la acea biserică prăznuire. Aceasta aflând agarenii Ce erau în Creta Au lovit fără veste perenii La vremea privegherii ce e gata Pe câți au aflat în biserică Și i-au luat legați Împreună cu câți au putut prinde prin frică Din cei de afară, toți frați Că cei mai mulți scăpaseră Pe unde apucaseră. Pe cei ce i-au prins I-a dus în Creta destinul Între care era și un tinerel neînvins Pe care l-a dăruit saracinul Care-l prinsese lui Amira Celui ce era mai mare peste agareni. Și trecând câtăva vreme, fără a se mira Cum este tradiția la mireni Până s-a împlinit anul voinic Și au ajuns iară cu dor La prăznuirea preamăritului mucenic Tânărul a slujit lui Amira stăruitor Iar părinții lui nelăsându-și obiceiul lor Și nici nu au fost nemulțumitori Pentru pierderea copilului binevoitori Ci punându-ți nădejdea la Dumnezeu Mulțumind Sfântului său Și făcând praznic după obicei Au ieșit ca să cheme la masă Pe cei ce erau chemați dintre ei Iar maica copilului, aleasă Întorcându-se la biserică A căzut la pământ plângând sinedie Și rugând pe sfinția cerească Ca să izbăvească pe fiul ei din robie În ce chip va ști iar Cu atotputernicul și dumnezeiescul dar Al Sfântului Duh plânsul Ce locuia într-însul. Iar cel grabnic la ajutor Nu a trecut cu vederea lacrimile femeii cu dor. Și, după ce și-a sfârșit femeia rugăciunea Șezând oaspeții la masă A pomenit bărbatul femeii din casă Întâi ajutorul mucenicului Gheorghe cum e cuviinciunea Și stau gata cei ce dregeau vinul Ca să mai îndulcească el chinul. Atunci, din voia lui Dumnezeu S-a făcut minune mare și preamărită Și aproape de necrezut mereu Pentru cei ce nu știau, într-o clipită Lucrurile cele slăvite ale lui Dumnezeu Au îmbrăcat forma pramărită de Fiul Său. Dar dacă vor cugeta la Avacum Care din răpirea îngerului, e un zvon Întru o clipeală de vreme, acum S-a aflat din Ierusalim la Babilon Nu se vor arăta necredincioși iar Nici de aceasta, e lucru mare. Căci în ceasul în care Pusese tânărul vin în pahar Și se gătea ca să dea Lui Amira din Creta S-a aflat în Mitiline Dând maicii sale vinul, cu pahare pline. Văzând toți cei ce erau la masă Pe tânăr, s-au minunat. Întrebându-l de unde se lasă Și cum se află în mijlocul lor El a zis: "Umplând paharul acesta de vin amăgitor Ca să-l dau lui Amira în Creta cu dor Am fost răpit de un bărbat preamărit Care m-a pus pe calul lui Þinând cu mâna dreaptă paharul dorit Și cu stânga ținându-mă de mijlocul lui Mă aflai precum mă vedeți În mijlocul vostru", oameni isteți. Acestea auzindu-le Și văzându-le S-au mirat de acea mare minune Pe care au primit-o cum se cuvine. Sculându-se de la masă Au dat laude și mulțumire toată noaptea Atotputernicului Dumnezeu, ca prinoasă Mărind pe Sfântul Său mucenic, care erea. Iconografia pastrează Imaginea Sfântului Gheorghe de aur Călare pe un cal ce simbolizează Străpungerea cu sulița a unui balaur. Este vorba despre o legendă pioasă În care Sfântul Gheorghe salvează Cetatea Silena, din provincia Libiei Terorizată de un balaur fără temei. Această imagine a Sfântului A rămas în amintirea oamenilor Ca model de curaj în lupta împotriva diavolului Dusă de Mucenicul Gheorghe și popor. Mai este reprezentat într-o mantie roșie Culoare traditională pentru un martir cu trene Dar și ca războinic pedestru ce știe Sau ca tribun militar în veșminte patriciene Cu o diademă metalică pe cap, ca mare faptă Cu o platoșă sub mantie Þinând o cruce în mâna dreaptă Iar în mâna stângă o sabie. Reprezentarea Sfântului Gheorghe de-ndată Doborând balaurul turbat Este și pe Steagul Moldovei prezentată Steag la Mânăstirea Zografu aflat La Muntele Athos de unde Istoria creștină stă să inunde. Pe acest steag în floare Se află și rugăciunea de veghe Sfântului Ștefan cel Mare Către Sfântul Gheorghe : O, luptătorule și biruitorule Mare Gheorghe, în nevoi Și în nenorociri grabnic ajutătorule Și cald sprijinitor în noi Iar celor întristați Bucurie nespusă Primește de la noi, ai tăi frați Această rugăminte aprinsă A smeritului tău rob A Domnului Io Ștefan Voievod Din mila lui Dumnezeu Domnul Þării Moldovei mereu. Păzește-l pe el neatins În lumea aceasta a tuturor Și în cea de apoi, stins Pentru rugăciunile celor Ce te cinstesc pe Tine Ca să Te preamarim în veci de bine. Amin. Și aceasta a făcut-o în anul 7008 (1500) din avale În al 43 an al Domniei Sale“. Se știe că pecetea Mitropoliei Moldovei și Bucovinei totodată Poartă chipul Sfântului Gheorghe, pe ea Preluat după steagul de luptă Al Sfântului Ștefan cel Mare Viteaz și vașnic fără-nfricare. În 1222, regele Angliei, pe numele său Richard Inimă de Leu L-a ales pe Sfântul Gheorghe mucenic Patronul spiritual al Casei Regale Și al întregii țări, ca voinic Ce apară blazoanele sale. Regele Edward al III-lea timpuriu A înființat "Ordinul St. George" Iar Crucea Sfântului Gheorghe A devenit, mai târziu Steagul Angliei, "Union Jack". Marele Mucenic Gheorghe Este considerat și ocrotitorul Georgiei, Armeniei, Maltei, ca pavăză și veghe Dar și Lituaniei și Serbiei, cum a vrut poporul. Sfântul Gheorghe mucenic Este și ocrotitorul armatei române Tânăr și voinic Cât va fi să fie onoarea oastei creștine. În tradiția populară a civilizației Sfântul Gheorghe este un părinte Ocrotitor al vegetației Protector al naturii înverzite Al vitelor și al oilor Cum e datina din popor. Tot în spiritualitatea populară Între Sfântul Gheorghe și Sfântul Dumitru Există o înțelegere cosmică, rară Ce se păstrează integru. Se spune că în doară Atunci când broaștele cântă ariile Pentru prima oară Sfântul Gheorghe ia cheile De la Sfântul Dumitru Pentru a deschide căile Drumul naturii spre viată și sacru. În dimineața zilei de Sfântul Gheorghe mucenic Capul familiei, întotdeauna un bărbat Așeza la stâlpii porților și ai caselor negreșit La ferestrele și ușile caselor și grajdurilor, de-ndat` În grădini și pe mormintele din cimitire Ramuri verzi în pioasă amintire. Astfel, se credea că oamenii Vitele și semănăturile Erau protejate asemeni De forțele malefice, acriturile. Ramurile verzi erau păstrate peste an Pentru a fi folosite drept leacuri Împotriva bolilor și paravan Pentru cele rătăcite pe alocuri. Ele erau puse și în hrana animalelor În credința că acestea Vor fi protejate de puterea duhurilor Cele rele, ce vor da vestea. În ajunul zilei de Sfântul Gheorghe mucenic Fetele de măritat, în șoapte Credeau că își pot vedea ursitul, cel voinic Dacă priveau, în această noapte Într-o cofă plină cu apă În care iubirea se adapă. Există și obiceiul locului Ca în dimineața zilei de 23 aprilie Fetele să pună în mijlocul drumului Brazde verzi, împodobite cu coronițe și ie Pentru a observa care fecior Va călca peste ele cu dor. Dacă flăcăii ce le erau dragi taman Nu călcau pe coronițe Fetele credeau că în acel an Se vor căsători în arnițe. Brazdele și coronițele Erau păstrate peste an Pentru a se face cu ele Farmece de dragoste taman Sau pentru a fi folosite sinediu În ameliorarea diferitelor boli, ca remediu. Tot în dimineața zilei de 23 aprilie Fetele mergeau pe furiș în pădure Pentru a culege, cum se știe Mătrăgună și năvalnic gust de mure. Aceste plante erau puse În pod sau sub streașină În credința că ele induse Le vor aduce pețitori bogați și cu haină. Flăcăii căutau fără tăgadă În dimineața zilei de 23 aprilie Iarba fiarelor, miraculoasa plantă Ce putea să sfarame lacătele sinedie. În ajunul sărbătorii Mergeau tinerii Într-o dumbravă cunoscută Cu o cofă cu apă neîncepută. Vasul era ascuns într-un loc Doar de el știut. La răsăritul soarelui de foc Fiecare privea în cofa cu apă, neștiut. Dacă în vas se afla ca ispită Un fir de iarbă de cu zori Credeau că se vor căsători Cu fata iubită. Dimpotrivă, dacă în apă Se afla o floare uscată taman Era semn că tânărul scapă Și nu se va însura în acel an Iar dacă găseau pământ Se credea că feciorul va muri în curând. Femeile căsătorite Mergeau în pădure tăcute Și culegeau plante Doar de ele știute Mulgătoare, untul vacii Pe care le adăugau cu sacii În hrana animalelor În credința că vacile lor Vor da mult lapte Și de bună calitate. Nimeni nu avea voie așișderea Să doarmă în această zi, dacă voia Deoarece se credea Că acel care încălca interdicția Avea să fie somnoros întregul an Și vai de el ca bun mirean. Urzicatul era un alt obicei Practicat de Sfântul Gheorghe mucenic. Exista convingerea chitic Că prin urzicat, toți acei Vor fi mai ageri Mai harnici și mai sănătoși De-a lungul întregii veri Care urma să înceapă după Moși. Dintre toate obiceiurile enumerate În comunitățile sătești contemporane tuturor Se mai pastrează deoparte Doar obiceiul împodobirii stâlpilor De la poartă, cu ramuri verzi Ce aduc soare și nu zăpezi. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate