agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 749 .




poezie [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [ghineavasile ]

2019-08-18  |     | 



POEȚI PREZENTAȚI DE VICTOR STEROM
Vasile Ghinea
„Ochiul din umbră”
Editura Rafet, Rm Sărat, 2004
„În absența mea/norii m-au plâns/copacii s-au înălțat să mă caute/timpul nu a mai/încăput în clepsidră/dragostea s-a convertit/la tăcere”. Cu astfel de meditații calme, scrise într-o caligrafie ușor nostalgică, am pătruns în atmosfera volumului de poeme concentrate până aproape de limita haik-ului. Succinte reflecții activând memoria efectivă dau tonul principiilor artistice ce ordonează sensibilitattea printr-o vădită conștiință artistică.
„De capătul ghemului/de vorbe încâlcit,/zadarnic elanul.../abandonat de iubire/în zodia copacului,/supraveghez ispita trădării/de care ei, copacii/nu știu decât/de sacrificiu”. (p. 43). Acest poem se pare că „privește” spre un absolut convențional, dar și spre o experiență cotidiană totodată, dialogând în subsidiar cu ambiția vitalului. Explozia de semnificații impresionează și „pune” pecetea pe stilul care fixează atenția. Cutezanța insolită a asociațiilor verbale „naște” nesfârșite reacții într-o riguroasă prozodie.
Poetul Vasile Ghinea, despre care – mărturisesc – că nu aflasem nimic până la această carte, reușește să pună în mișcare cu dureroasă acuitate, presiunea oricărei convenții proiectată cu o grație austeră în oglinzile mate ale poemului.
„La grota în care/mă ascultă poemul/urc, reîncarnare rupestră/miros de lut/și orgolii,/în fuga de oglinda/cuvintelor/dureroasă de rădăcini,/Lacrima picură dragostea/uitarea de zborul/în noaptea cu stele./Cu luna/pe creștetul în flăcări/totul un strigăt/peste timp”. (p. 84)
Modernitatea discursului liric este – aici – elegiac-reflexiv de tip existențial aparte, evoluând cu un plus de sugestii indistincte. De fapt, autorul țintește la o mare „construcție” spirituală, bazată pe elemente (sintagme) disparate, cărora le intuieștepoetic, coerența.
„Ochiul din umbră” răsare viu dinăuntrul cuvintelor ca un „memento-mori” convertit într-un unic spectacol. Treptat, se simte un anumit aer pragmatic, o luciditate combinatorie, simțirea poetului rămânând – totuși – în același registru meditativ și grav.
„Pentru cimitirul din noi/acest război fără sfârșit./Vom fi alții/cei ce vor rămâne/alergând prin ploaie,/tânjind după soare./Râsul/agățat în tâmpla vremii,/îndoliat/pentru anii ce vin.../Nimicul/de lângă noi/stare de spirit.../Țăndări de timp/plutesc peste oameni,/între somn și trezie”. (Oniric) 14 iunie 2005.

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!