agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ LaraicaElbaSavașiDrina
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2004-06-27 | |
Domnilor vânători de greșeli:
La orice început de drum se mai fac și greșeli, mai ales dacă ești poet și nu editor de cărți...iar calculatorul este și va fi și va rămâne o mare enigmă! Mai jos, am recopiat câteva citate concludente. Văd că poetul care-mi sugerează ce să fac când copii materiale, nu a reușit performanța nr. 1, să zică bună-ziua! Îi sugerez necesitatea de a încerca, mai întâi și întâi, să aiba cei 7 ani de-acasa, când bate la ușa cuiva, nu neapărat a mea. Așa mi-ai luat tot avântul și piuitul. O să încerc totuși să-ți zic bocher tov, din Haifa, chiar dacă sunt la nivel zero și a treia postare! extrase și recenzii: Aparatul critic și bio-bibliografic ce însoțește cel mai recent volum de versuri al Biancăi Marcovici (n.Iași, 1952, stabilită în Israel în septembrie, 1991, în prezent ingineră la "Societatea de Electricitate" din Haifa,oraș în care locuiește)cuprinde o listă a nu mai puțin de 20 de apariții editoriale în Romania, Israel și Germani, precum și enumerarea a tot felul de premii și diplome.Destul pentru a se culca pe laurii victoriei, insuficient pentru a fi un nume și poezia româească și europeană, poeta străduindu-se, prin fiecare recoltă, să-și apropie această recunoaștere. Aburi de femeie(Ed.Haifa,2004), in ciuda titlului indiscutabil original și provocator ( ... ) Nu putem contesta gândirea poetică de fond și sensibilitatea autentică a poetei vizând negarea valorilor postmoderne, în tandem cu viața indivizilor suferind de "simptomul pierderii".Trăind într-o țară unde moartea este o realitate tragică aproape cotidiană, poeta este pe deplin motivată în a redacta manifeste și rugăciuni în numele copiilor și nepoților săi. Dar aceasta nu e tema dominantă a cărții,ci explorarea intimității și feminității eroinei lirice, aflate, evident, la răscruce biografică și biologică, precum și a cuplului, cu al său malentendu, plictis astringent, cu a sa ruptură iminentă ș.a.m.d. Poeta în rol de malaimee,își metabolizează la rece starea de abandon,dizgrație și dorință: "desuuri roșii în singurătate și un pahar de vin roșu-nvârtindu-mă pe călcâiul nopții senzație de vulnerabilitate" În prelungirea acestei ipostaze credibile, aproape emoționante, tonul epigramic al versului anunță parcă un sfîrșit de partidă Desvrăjirea îndrăgostitei este deja o realitate atestată de jurnalul poetic.Viața de zi cu zi a unui cuplu separat este adesea prilej de ironie amară, dar și de emoționante salturi mortale ale gîndului poetic întrupat în metafore epice: "tu gătești din Voltaire eu doar Nichita, Dar mai bine să privesc Echivalentul Gemenilor de la Istambul Cutremurul lumii Cum am prevăzut eu în cireșele mele amare, Pe care tu nu le-ai gustat sau citit, După cum simt și știu, Dar lacul transparent Îmi scrie totul: "Tu mie redă-mă" Gesticulația erotică (anamneză,autodentificare,revoltă) convinge prin lapidaritatea sentimentului inclus.Un adevărat portret-robot al partenerului,inabil și inapt pentru a răspunde la apelul poetei spre starea de imponderabilitate se conturează din poemele Biancăi Marcovici în tot atîtea scene de interior, în care"aburii femeii din mine- sursa mea clară", nu reușește să topească toxinele non-comuniunii și incertitudinii.Căci iubitul este felon care trișează, un posesiv despotic, lipsit de imaginație, un erou de duzină, un rigid ce nu pune preț pe vocația poetică a partenerei, pe "metafora, aburi de femeie"!. Neuitând nicând să fie cutia de rezonanță,febril înfrigurată,proiectându-se, hipersenzitivă, când în "lumea nerăstălmăcită", adică acasă pe Bahluiul natal, când în "vacarmul" vieții și biografiei sale de după 1990: Nefiind nici aici, Nici dincolo Nicăieri, Angoase de verde, Conuri de brad Muntele Carmel Ultimul meu vis Totul De la sine". Dezrădăcinarea, simptom al inimii poetei, sporește senzația de minus datorită situației sale de paravan,de recipient al unor gesturi egolatre,al unor efecte vizuale, alienante: "Vai, cât o să mă cauți în virtualul mâncării, deschizând frigiderul, închizându-l când eu sunt atât de reală și atăt de lângă tine aici pe canapeaua comună, atât de comună?!" Lovitura de grație dată partenerului nedemn nu întârzâie să vină,prin acest aforism al incompatibilității: "Unul e-n celălalt și toți suntem clepsidra albastră dar nisipul tău nu poate construi castelul meu de nisip, eu am liantul purității și apa grea." Din condensarea stilistică a Aburilor de femeie. Foarte bine scrisă și la obiect este prefața lui Adam Simantov. GEO VASILE Revista "LUCEAFÃRUL" nr.42, noembrie, 2004 (fragment) "Dacă între poetizare și ironia lucidă autoarea va reuși să aleagă întotdeauna pe cea din urmă ,rămânănd fidelă notațiilor exacte ,banale,cotidiene ,se mai poate să vorbim de ea ca de o poetă deplină" Nicolae Manolescu ,"România Literară",1986 & Volumul" Revolta sângelui " trecând de la poe zia militantă la cea de dragoste, de la poemul ludic la lirismul ascuns al haiku-ului, de la ironie la seriozitatea frazelor dorite a fi fundamentale, ornat cu grafica strălucitoarului Steinberg, este un interesant exemplu de ecletism creator" Bogdan Dumitescu ,România Literară ,1998 & "În multe poeme vibrează ecouri dureroase dintr-o țară supusă conflictelor sângeroase unde se știe cât ține fericirea" Vasile Iancu,"România Liberă" ,1998 & ..."toate motivele poetice din carte sugerează aceeași temniță a neadevărului ,din care singura cale de evadare a fost venirea în Israel." Rodica Grindea, Revista mea",1993 & ..."moduri de a respira, de a fi elastic, de a supraviețui prin cuvânt,Bianca Marcovici ("Þara extremelor-Land der Extreme", editat de Radu Bărbulescu la Munchen) ,adevărată poetă, nu un răsad mutat pe nisipuri mișcătoare,umbra ei ajunge departe". Grete Tartler, România Literară ,1997 & Ne dăruise volumul intitulat semnificativ "Mămăligă și caviar". Acum, ne desfată-și se desfată-cu "Cireșe amare". Pe baza acestei obsesii alimentare, izbutește să creeze o poezie lină de dezinvoltură și de farmec: "Sunt din nou îndrăgostită/ de ceva nedefinit/între mărar și pătrunjel/ ardei și vinete marinate-ceva între vișine și cireșe negre/ fără sâmburi!/ dulceață de coacăze-și agude/ ceva între nuci noi/ de curățat/ din copacul copilăriei/ și zarzăre culese de mine/ ceva cu sâmburi de caise/ sparți pe caldarâm/ cu o piatră mare/ ceva cu picioarele goale/ călcând pe iarba abea răsărită/ bând apă dintr-un vas coclit/". Alimentele,cu vastul lor evantai de culori și gusturi,se împletesc aici,pe nesimțite ,cu amintiri din copilărie,cu vraja lor inefabilă" dr. în literatura, Iosef Eugen Campus, Minimum, 202, ian.2004Tel Aviv |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate