agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3681 .



Colonist in Tara lui Amenhotep
poezie [ ]
Primul Kaddish

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [angela furtuna ]

2004-12-26  |     | 



COLONIST ÎN ÞARA LUI AMENHOTEP
( 2000 )

se dedică Sandei-Maria Ardeleanu


1. dincolo de lume e doar lumea / un atelier pentru experți în deranjarea plauzibilului / aur exfoliat sub rugina ascezei / începi să numeri numai din trei în trei / schimbând ordinea cu care probabilitățile își enunță firescul / dintr-o dată un drog devine ceva familiar / o formă de gândire secretomană aprioric triadică / ce frumos plânge Dumnezeu pe încăpățânarea omului de a rătăci în tridimensionalitate / Amenhotep de sacrificiu stă într-un fotoliu provincial / pendula rusească trișează / ea bate de cinci ori ora trei pentru un vânător de fantome / psihotraume indelebile / un trident sub mantia faraonului / vechiturile împart podul în mici terase de remembrare / incertitudine în sala de meditație când o boare jucăușă gâdilă un carpen / el gândește că nu se va mai întâlni decât peste un an cu aprilie / regretul apare ca un resentiment al fatalității / ba bine că da / letargie / neprielnice îi vor fi aceste vagi pulsiuni juvenile ce invocă revelația erotismului / de aur e al său chip / de aur e al său chip și nici riduri nu face / de expresivitate nu mai poate fi vorba în acest caz / el își netezește fruntea cu o flacără apoi își desface picioarele și se apleacă să-și privească sexul cu o curiozitate de turist politic / abia acum își dă seama că limitele inocenței culisează în funcție de erorile moralei și că nu se vede nimic de la un cartier la altul / harta e bătută în cuie / nu-și poate desprinde privirile de o firidă interioară a gândului ce alunecă pe un excurs despre ego / îi văd doar eu pe eroii adamici cum se plâng că dragostea lor trece prin freud / o daltă ce gâdilă bronzul cu sunetul simplu al unui bici / ferestrele tremură pe zid cu idioția unui metronom ce încuviințează hărnicia călăului / Amenhotep bate din palme / lumea îi cade la picioare admirându-i unghiile în două culori / publicul prezent scandează numele lui și își devorează formele mai suculente din cetățenie / metanoia lățindu-se pe o pată de motorină ce sufocă ochiul de apă din fântână / rămâne la epicentru o țară de hibrizi masculocrați / nu atingeți exponatele, urlă Amenhotep, rețineți probabilitatea de a înțepa posteritatea cu un falus


2. urc în mansarda orașului să-i sfidez sfârtecarea ținând în mâinile înmănușate o sticlă cu metatexte de rouă / noaptea e o crâncenă sfadă între faraoni de carton / noaptea se lustruiesc buzele asfaltului cu limbile artificiale iscate prin logocentrism / mă încolăcesc în lumina focalizată prin axul piramidei și număr semințele de crivăț rămase de la dezînhibarea paradoxului originar / Amenhotep devine iubitul meu tainic martor de virginitate psihologică dar nu este iubitul meu / Amenhotep în sus Amenhotep în jos / nici nu știu când trece vara într-o căruță pe lângă curtea mea cît o cutie de pantofi / o interogație despre scadențe / fotografia de acum treizeci de ani / eu romantică privesc ideea romantică a artistului imortalist / puberii se îmbracă în fâșii de carne crudă și declamă manele cu exces de autoritate / își umflă obrajii ca pe niște sexe de mușama roasă pompând aer lipicios în săruturi puturoase / iarba aduce o relaxare a tonusului metafizicii / tinerii stau doi câte doi în pungi de unică folosință și încremenesc în figurine erotice de bazar ce sunt apoi congelate prin ganguri / marfa se vinde numai la kilogram ca să ducă mai departe clișeul sejurului amoros al dragostei prin stomac / oameni simpli parțial edentați recită poezii de asmuțit retorica și pătrarele lunii / o femeie râde când Amenhotep distruge discheta cu trecutul amoros al orașului / atunci cineva îi umple gura cu aur / o gaură mare transcende orice arhitectură / novicii își trosnesc degetele alegându-se cu porțiuni nesemnificative de adevăr / ei sesizează că grandoarea de colonist încape în coșul zilnic pâine televizor și coapse de femeie clocind pe epoleții sergenților / Amenhotep îi conduce la banca de spermă pe bază de abonament / el le ordonă să vorbească nesigur să se cloneze în plin triumf al ezitării cu spaima de încarcerare cu tot / lui îi plac oamenii fascinați de vid / ființele își dezgolesc numai atrocitatea în fața fricii / în stațiile de metrou oamenii și șerpii se fac comozi / lenevind într-un mental manierist / un somn dezideatic îi afumă ca pe vreascuri


3. mă desprind de gâtul lui Amenhotep / de aur sunt de nicăieri mă înfiripez într-un sunet specific deșertăciunii / privesc la îngerul ce mă strigă de trei ori pe poreclă / văd un posibil complice un clopot sunt în zbor aripile lui de ecou când deja am făcut dependență de un iluzionism ecumenic cu priză la cabotini / de sub piatra pe care calc țâșnește substanța inimii lui Amenhotep / tare și lucie / verde amară un cristal de sodalit / miez de bostan ticăind într-o bombă uitată în pivniță printre butoaie / natura nu ne este prielnică în ordinea cu care ne propune retractilitatea din visare / nici arta fovă nu ne face mai modești / intrăm într-o cafenea ce plutește pe un crâmpei de burg medieval / ar fi trebuit să citim ziarul și să bârfim secretarele dar scenariul iese cu mai mult piper / căci fumul de țigară linge fals umil mâinile ce astupă conversația / stăm la masă excitați privind fălcile altora cum mestecă vorbe ca pe hălci de carne de oaie / ne luăm la bătaie pentru femei pe care nu le-am avut niciodată / dar banii sunt totul aici și capriciul / rupem dară masa și o roadem ca niște termite / monștrii ne fotografiază pentru următorul casting / se caută instantanee cu sânge proaspăt din belșug / reclame ce autostopiste ce au degetele lungi pe care le sug pentru a dizolva distanțele în gustul pilulei de sub limbă cum o criză de inimă în strânsoarea unei dimineți geroase / lumea ne ia drept minimaliști de serviciu / dar nu se vede nimic în șansa istorică / noi suntem coloniștii lui Amenhotep / numai stadiul gerontic ne aduce deservicii de omotetică / pe deplin arierați / cultivăm în oraș o paideumă a spermatozoizilor noștri fărâmicioși / ne perpetuăm virtual printr-o elită a senzorialității / la o adică îl rog pe chelner să-mi lipească nota de plată în frunte / așa am fost ales șef de partid / adică omul care creează comanda socială ca pe o listă de bucate din care se înfruptă fără să plătească / mă prind iar de gâtul lui Amenhotep / un șirag de boabe de muștar / e șic e cool / el bea vin dintr-o scoică masivă / sorb cu patimă picăturile ce i se preling în bărbie / e recesiune și fac economie / capacul de la veceu un martor despre sagacitatea scatologică prin care coloniștii câștigă voturi în cartierele de la baza piramidei / oamenii sângerează expresiv când se prefac că mimează frica de moarte / avem abator / apetență pentru fapte mărunte developate în chip de etichetă


4. am vrut să fiu bărbatul unei singure femei / asta se cerea la interviul pentru supraviețuire / am fost bărbat cât să primesc în întreținere și educare o cruce mai lată / am răstignit pe ea sondajele de opinie invocând un ego dezarticulat al primiparelor / cu câte o broască în fiecare axilă am exersat meseria de cărăuș pe viață la statuile altora / martirizându-mi ratarea printr-un delict de veracitate personală / din orice bloc de aur pe care i l–am adus , Amenhotep a știut să șlefuiască o mantră / cuvinte de valorizat dislalia emoțiilor cu care se pune surdină pe mugetul mahalalei / apoi faraonul a pus în circulație sensurile noi pentru o taxinomie paleontologică din care rolul meu de bărbat titular în inventica geo-politică a colonizării s-a ales cu nominalizarea la premiul cel mare / stau acum pe un soclu / dar stau degeaba / îmi luxez charisma în interogații despre virtutea trăncănelii / cuvintele mi se atrofiază / rămân pe case acoperișuri șuierătoare și pe oase mușchii cu fiziologie de stăpân / zvâcnesc strălucitori în pungile de piele și mă susțin în fața poporului / mușchii unui fundamentalism ideatic îmi gâdilă mimica de orator de duminică / mușchii deltoizi informează despre faptul că mă aplec asupra necazurilor plebei / mușchii abdominali strivesc florile proaspete ce cresc contemplative pe omoplații femeilor cu care am întâlniri spasmodice / mușchii sartorius înșiră baleiaje de unghiuri cu care picioarele mele de titan ar fi dispuse să părăsească în plină glorie masa de lucru a sculptorului / dar în fața mea răsare Amenhotep / un semn de circulație ivit prea târziu pe buza prăpastiei / mă ține în brațe ca pe un fiu de piatră / mă plânge pentru că sunt fragil / vulnerabil ca un ombilic de vițel / îmi ia palmele și mi le pune pe fața lui / o minge de aur este la fel de aspră și nu ai ce să faci cu ea zău / pe durata experimentului sunt un bărbat dilematic / posed proporții egale de paronimii altoite pe dezmățul imaginal cu orice alt mascul în perioada rutului / ce să fac din destinul meu de colonist exemplar al axiologiei: exemplu sau generalitate? / aștept tragedia ca pe o scrisoare de intenții / un maestru de școală îmi cere un repertoriu pentru restaurat inteligența falsității / cu competență continentă / și cu dor exemplar


5. pe o râpă însorită din marginea cimitirului de mașini mi-am dus mustangii să-și scuture coama / gândind că depărtarea din preajma libertății îmi va întrerupe gândurile / Amenhotep știa că așa merg oamenii înainte / cineva poartă în suflet pe altcineva / până se obișnuiește cu altruismul / cu râia e la fel / în marsupii patoplastice se cuibăresc suflete de plastilină ce emit pretenții postume de clasicizare / ele iau formă de urs sau de colibri sau de cârtiță / atât permite deocamdată știința mitomană a venerării / dar sufletele știu să zboare / comprimându-și sintaxa până la interioritatea celor două aripi / ele adoră din viciu să survoleze grădina cu fericiri a iconoclastiei / iar oamenii se diferențiază după durata gestației afective în capsula gazdei ce acceptă această tiranie a dragostei în remember / sufletele nobile miros a ceață / cuvinte bisilabice / iiii-sussss bunăoară / o sută de ani durează fermentația karmei lor / cu un foc pârjolitor irump în lume / trompetismul florii de vișin la licitația maniheistă a virtuții / azi Amenhotep se gândește la Dumnezeu ca la un perpetuu cadavru adânc îngropat într-un filon de locuri geometrice / un miez de planetă în jurul căruia gravitează cimitirele vesele / cu amintiri hâtre se împodobește aromirea de leș din complicațiile sentimentale / în fiecare mort este o poveste comică ce deformează mersul ca o pereche de ghete prea mici / omul șade la taifas cu propriul cadavru într-o inimă ce-și bate joc de ritm îmbătându-se cu extrasistole până ce i se pare că este chiar inima unui erou / regele mustangilor a fost un cal de aur / dar i s-a topit morga / pentru un salariu bun de portar la faraon el a deprins ușor calea de a îngrămădi de-a valma bisericile într-o piramidă / mă prefac că pun preț pe această geometrie a includerii nerestrictive / în copilărie la ora de balet învățasem cum să-mi introduc corpul pe verticală într-un vertij ce se desăvârșea chiar în axul ce-mi străpungea inima de sus în jos / amerizare reușită / urmez o ipotenuză ce parcurge evazând simbolul trinității / altarul ca ventricul vulnerabil la infarct / mă întreb dacă Amenhotep are noțiuni vagi de sacroterapie cardiologică / o întreprindere elusivă asupra rugăciunii / oamenii iubesc în taină victimele atacului de inimă rea / sfinții se predau dragostei papivore pentru evangheliile ispitirii / îmi sublimez anxietatea / inima mea șomează într-o stalactită / iubesc de-a gândul în pustie / cuvântul cade ca o monedă într-un pahar cu apă stătută


6. și trupul lui Amenhotep poate fi trist neidentificându-se cu nimeni într-o umanitate ordinară / narcisism pe un sfârșit de epistemă dihotomia ispitirii carnale ca patchork lipsit de zvârcolire sau shuttle îndelung mistuitor după o cină fast-food / imperfecțiunea ca exhibiție a locuțiunilor post-coitale / nisipul din ochi / carnea din galantarele de 90-60-90 / trupul are un meniu fix de gesturi împotriva lui Dumnezeu / meritul nebuniei între paradigmele tari de a poza ca regină nevrotică sau doică de preoteasă / cineva își lasă vulgaritatea să alunece pe umerii mei ca un timbru fiscal lipit cu scuipat pe o meditație / cogito ca recapitulare recuperatorie a inventarului prescris la naștere / e simplu să fii om nu e simplu să fii / putința nașterii îmbrățișează trupul într-o blană de samur în timp ce cum pe un peisaj mental îl înghite cu nesaț / o minusculă cașetă nedevelopată contra îmbătrânirii / doar ea e informată și știe ce vrea / post postCYBERmodernPUNK-isme dispuse pe o raționalitate transversală / cum boabele de puroi într-o păstaie septică / un limbaj fără sensuri propune o singură direcție / înțelepciunea turbionului / negarea ca audiență a trupului la un croitor de lux / Amenhotep e șef în oraș / el știe să feminizeze masele cu mac stimulator de letargie / dacă vreodată o lumină aspră ce zgârie întristarea pietrei se desface în dezacorduri, e pace pe ecranul contra-utopiei / purtându-și umerii carbonizați pe un surâs interior o femeie a dansat în flăcări cu unduiri tărăgănate învățând de la nisip să-și piardă urma / o istorie personală incomodă / literatură pe o catapeteasmă scufundată în deșert / în butoiul Amenhotep încap toate plângerile iscate din invocarea superficialității ca rigoare compensatorie / adevărata mare începe dincolo de reverie / pe linia orizontului se joacă teatrul pentru gospodine / dar moartea pardosește o sală de bal unde sporovăiala noastră umanitară aflată în căutarea unui stil onorabil ne invită la gavote / trecutul așezat pe fundul unei sticle în așteptarea inventatorului de mituri / tăifăsuind cu naratologii


7. bărbatul îi propune femeii cu degetul o alură de seismogramă ce explodează dincolo de zenit / geograful împuternicit să extragă nordul dintr-un conflict între generații de sexe / Amenhotep își smulge inima cu gestul cu care se scot și măselele stricate / o închide în lacul cu moroi al micului ecran / gaură fecundabilă la infinit a erei mediatice în care se înfundă în pripă țeste de oțel / un pescar aruncă undița peste imaginar transformându-l într-un unghi secționat / faraonul de carton / sau personalitatea care nu încape în clasificări ca un flux ce ruinează digul / frica de carton / ea se intubează într-un interval de traversare a oglinzii după care anxietatea vine ca un puseu egofobic prelingându-se pe o mimică descendentă până la vitrifierea produsă de angoase / în mod obligatoriu scena se comută pe o pastorală în care se proiectează cu discreție o teologie a necazurilor ce inițiază un monolog cu vizibilul suportabil / Amenhotep trăiește fără inimă / e fericit / e ogarul fugărind un râs la liziera pădurii / liniștea lui de aur se preschimbă în literele cursive cu care își scrie jurnalul de geniu un cerșetor / cuvintele sângerează sub ascuțișul privirilor indiferente / dimineața sosește cu un tren indecis într-o haltă cu ciulini / apoi un soare mânios și zeflemitor se cațără pe decorul standard al unei stânci buboase locuită de un sihastru / mă privesc cu el ochi în ochi până ce ne dăm seama că privirile noastre sunt două lentile ce schimonosesc candoarea / acoperământul meu este un frunzar de idei teribiliste ce subminează tăcerea locuitorilor neființării / de care m-am săturat / mă voi întoarce la Amenhotep pe sub pragul magic al percepției / voi râcâi cu unghia policarului semnele ce deschid poarta de aur a secțiunii sărutând umbrele ce prefigurează moaștele unui artist / poetul spectral / un oficiant al sacrificiului în contiguitatea imaginarului lingvistic / cine să se încumete a-l iubi sub un soare scheletic vizitat de urletul lupilor / noaptea mă înșfacă de ceafă cu botul ei rece / mă trezesc într-o peșteră cu acustică de catedrală / citesc un poem într-o limbă necunoscută / vorbire în regresie / cobor un etaj în zona post-ismelor / pe spinarea oricărui lucru stă o rostire ezitantă / dibuirea unei traiectorii / praful pulverizat în lumină se așează după liniile de forță ale unui câmp regizoral / statuia ecvestră a unei iluzii arhaice / iat-o fierbând colivă pentru depolarizarea cuvintelor



8. nimic din ce mă interesează nu pare a se fi petrecut dincolo de prefăcătoria lui Amenhotep / el are o sosie cognomenă pe care o plimbă prin universurile fantasmatice / când urcă spre lumină el pare a se adânci într-o meandră hermeneutică de refugiu prin care se poate trece clandestin dintr-un mileniu în altul / când cade în întuneric el pare a se înălța proptindu-se îmbătat de cerul de ortoză ca de un sân de fată / eu ies în piața centrală a orașului și feresc statuile de ramolisment mângâindu-le cu palma sau cu o perie de șters gândurile plonjate pe capota celebrității / muzeul central descrie ținuturi înscrise în visătoria orbilor / teritorii ce peticesc haina posomorâtă a știutului / în ele se absorb feeric locuțiuni calme ale distrugerii și structuri mărturisitoare despre fosilele fonemice cu care paleotextul își este sieși relief / în pulberi de parfumuri despre șovăitoarea etimologie se scaldă faraonul dimpreună cu câțiva prieteni aleși / apoi oaselor ce schițează incunambulesc gestualitatea umană la resemnare le sunt atribuite unghiuri noi ale expresivității / bucuria trebuie să fie mai curbă la interpretare și tristețea mai ascuțită iar ura n-are decât să fie liniară ca o săgeată cu originea în vârful plămânului stâng pe care se așează vulturul ca un steag de luptă / Amenhotep îngroapă îngerii în alveole sub ochii roșii lipiți peste viclenia prezentului / ne rupem de marginea neatingerii ca de un mal ale cărui odgoane au putrezit sub ploaia neîntreruptă / intrăm într-un discurs despre arta de a peripatetiza cum un glissando pe sub o cascadă/ femeile lui Amenhotep ies și intră în text ca într-o saună ce le livrează de fiecare dată împuținate amantului spre desfătare / după parcurgerea unui nou ritual vine vacanța ca o boală a copilăriei / îmblânzitorul semantic adună cu vârfurile degetelor norii de pe secetă creând o eventualitate / alternativa negării / o antenă ce semnalizează piramida / eu alunec în susul unui cer vălurit / un scarabeu pe un voal de nuntă / la capătul lumii e doar lumea și Amenhotep într-o zdreanță de lux / vameșii potolesc țâțânile mării cu știri despre receptarea mediatică a durerii ca bucurie perversă / aur pe anatomia suferinței ce colonizează sacrificiile celor blânzi / decorațiuni și arte devastând scheletul craniului meu în dialog cu masca de ceremonie mortuară a unui Amenhotep de colecție / poezia ca profeție a eului disociabil










(Amenhotep a fost cel mai bogat om de pe Pământ. Prezența lui într-un text inspirat de imaginarul lingvistic este doar un pretext. Deși îl desemnează pe cel mai bogat om de pe Pământ, cuvântul Amenhotep este foarte sărac. Așa s-a născut și așa va muri. Meritându-și poemul de față…)



***
Blog Angela Furtuna

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!