agonia
romana

v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 858 .



Spre China din Mogoșoaia-34
proză [ ]
Beihai Parck

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [viorel-dona ]

2014-01-22  |     | 



Spre China din Mogoșoaia-34

Beihai Parck


Colegii erau strânși cu toții în restaurant. Era o mare agitație și toată lumea încerca să umple următoarea zi cu cât mai multe activități ca să treacă timpul mai repede până la marea escapadă spre Shanghai și apoi spre Hong Kong. M-a încercat un sentiment de tristețe, poate pe fondul oboselii fizice. Eram trist pentru clipa în care voi părăsi acest tărâm minunat în care un popor fabuos trăiește un nou experiment: o țară-două sisteme. Am avut ocazia, dar m-am sustras, să văd și partea urâtă din viața acestei țări, mizeria, sărăcia, duritatea sistemului, dar mi-a fost greu să trec peste faptul că peste tot chinezul scuipă pe jos iar W.C.-urile nu beneficiază de o minimă curățenie. Cine poate spune că un sistem sau altul sunt cele mai potrivite? Marile realizări ale omenirii, ridicate și dăinuitoare peste veacuri, nu au fost făcute prin sângele celor jertfiți pe altarul grandorii? Pe anonimul care a trudit la piramidele egiptene nu-l pomenește nimeni, nici pe chinezul care și după moarte, fiind încorporat în Marele Zid, a contribuit la realizarea uriașei construcții. Casa Republicii este încă o dovadă a faptului că posteritatea îl va pomeni pe Ceaușescu și nu pe soldatul Vlad Nicolae din sectorul nr. cinci de construcții, mort lucrând la coloanele viitorului Palat al Parlamentului. Câți oameni vor păstra în memorie faptul că Ceaușescu nu avea vedere pe plan și cerea să i se facă coloanele în mărime naturală, în toate variantele propuse de arhitecți, ca să poată alege?
Am mâncat dar nici nu îmi amintesc ce, atât eram de obosit. Am încercat să mă alătur grupului dar oboseala m-a răpus, dar văzându-l pe Hong, plin de vervă, l-am tras într-un colț și i-am arătat fotografia panoului rugându-l să-mi traducă ce era scris acolo. Hong, parcă pătruns de un sentiment puternic și-a îndreptat poziția corpului, spre un drepți aproximativ și mi-a spus:
- Președintele țării a lansat aceste opt puncte care trebuie împlinite întocmai.
1-Iubește țara ta și să nu îi faci niciodată nici un rău!
2-Servește mereu poporul și nu îi trăda cauza!
3-Urmează calea științei și dezbară-te de superstiții și religie.
4-Fi harnic și neobosit!
5- Fi alături de tovarășul tău, ajută-l și el te va ajuta pe tine!
6-Fi sincer, nu înșela încrederea ce ți se acordă și nu nu da etica pe un câștig nemuncit!
7-Fi respectuos cu legile și trăiește fără să le încalci pentru a nu produce dezordini!
8-Trăiește curat, sincer, muncește din greu și nu alerga după lux și plăceri!
Am mulțumit și în urechi îmi suna oarecum a Codului Eticii și Echității Socialiste de pe vremea lui Ceaușescu sau mai găseam o oarecare asemănare cu cele zece porunci biblice
Am băut o cutie cu bere și am urcat. Dușul l-am făcut aproape adormit. Frisoane de oboseală m-au atenționat că am depășit măsura. Am îmbrăcat un trening curat în loc de pijama să atenuez senzația de frig și am adormit încercând să-mi dau seama cât de importantă mai este religia în viața chinezilor...
Zorii au venit prea devreme. Pe fereastră am văzut într-un arțar o frunză înroșită de apropierea toamnei. Dacă nu am stat prea mult în Parcul Colinei Parfumate ca să mă pot bucura de așazisul „festival al frunzelor roșii”, care în treacăt fie spus nu este un festival, ci o ocazie de a admira nuanțele de roșu din parc, toamna, îmi voi face timp pentru crizanteme. Chiar și anotimpul bujorilor este mult prea departe ca să mă pot bucura de frumusețile bujorului lemnos, din care rămăseseră numai bețe în Jingsham Parck, unde în aprilie-mai înfloresc peste 200 de soiuri în peste 20.000 de exemplare, așa că nu aveam voie să ratez floarea națonală a chinezilor, crizantema. Apropos de bujorul din China, acum doi ani, după ce am primit în dar de la fiica mea cartea scrisă de Lisa See, „Dragostea florii de bujor”, am intrat într-o adevărată spirală a bujorilor și am fost, rând pe rând, la diverse manifestări din România. De la festivaluri ale bujorului de munte de la Gura Râului și Șarul Dornei, la festivaluri sau sărbători ale bujorului sălbatic de la șes, la Comana, la Galați, la Plenița, la Roșcani.
Cu o undă de tristețe îmi reamintesc cum din Pădurea Comana coetnicii mei culeg bujorii cu coasa, umplu sacii și îi duc la piață, chiar dacă legal ar trebui arestați pentru că acel bujor este declarat monument al naturii. Mai oftez o dată gândindu-mă câți bani au cheltuit miniștri penali ca să poată fi aleasă europarlamentar o agramată și cât de puțini bani se alocă pentru aceste sărbători ale bujorului și pentru protejarea lui. Îmi propusesem chestia cu religia dar mai am timp așa că voi merge în Beihai Parck. Am privit atent moneda de 1 yuan și am admirat petalele subțiri și curbate și aspectul elegant al crizantemei. În greacă numele crizantemei înseamnă floare de aur, asta pentru că în urmă cu câteva mii de ani floarea exista numai în varietatea galbenă. Denumirea crizantemei este JU, ceeace ar însemna „grupat împreună„ sau „strâns în buchet”. Cartea Crizantemelor a Dinastiei Song menționează 35 de varietăți la anul 1.000, ca pe timpul Dinastiei Yuan varietatea menționată să crească la 130 iar până la cele peste 3.000 de varietăți existente astăzi, în Cartea lui Li Shizhen, pe la 1.400, să fie menționate peste 900. Această plantă decorativă care simbolizează noblețea, eleganța, nu a fost alăturată gingășiei femeilor ci înțelepciunii și demnității masculine dar și a izolării din viața publică.
Chiar dacă poeții au imortalizat-o în versuri minunate încă din vremea poetului Qu Yuan, 340-278 î.Hr. ea a fost menționată în diverse scrieri ca Floare a Vieții chiar și de Confucius datorită multiplelor calități curative ce i se atribuie. În vremea actuală femeile în China beau mai mult ceai de crizantemă decât cafea, fiind preferată în mod special crizantema albă, Hang Bai Ju. Crizantemele, asociate cu înțelepciune și cu vârsta înaintată au generat mai multe legende dintre care cea referitoare la Tao Yanming, renumit cultivator de crizanteme prin anul 400 a dus la schimbarea numelui unui oraș în Juxian, adică Orașul Crizantemelor. O altă legendă, budistă de această dată, povestește despre nemurirea căpătată de Ken Tze Tung, prin faptul că în loc de apă bea roua din petalele crizantemeleor pe care scrisese rugăciuni către Buda. În feng shui crizantema semnifică energia Yang, aducătoare de noroc în casă. În Ayurveda crizantema este asociată cu chakra inimii, Anahata-puri sau Padma Sundara, crizantema stimulând activitatea cardiacă. Privitor la capacitățile terapeutice, cred că nu este lipsit de importanță să menționez existența potasiului, magneziului, zincului, seleniului, calciului, a uleiurilor esențiale, în florile ei. Toate aceste componente ale florilor de crizantemă au făcut ca acestea să fie folosite în cosmetică, medicină tradițională, în tratarea diferitelor afecțiuni ale sistemului nervos, cardio-vascular, reglarea metabolismului, pentru fortifierea sistemului imunitar, sporirea poftei de mâncare, tratarea migrenelor și chiar pentru încetinirea evoluției maladiei Parkinson. Această plantă a inimii, plantă solară, se spune că are un mare rol la deschiderea celor șapte chakre, realizându-se echilibrul Yin-Yang. Ca ultim element despre crizanteme în China voi menționa că la împlinirea a 13 ani de cîsnicie chinezii oferă tovarășei de viață, crizanteme, dar nu albe, albul fiind simbol de doliu.
Am privit harta și am decis să încep plimbarea, conform feng shui, de la nord la sud a parcului vizat. L-am rugat pe Hong să-mi scrie în chineză pe un carton de prăjituri PODUL NEGRU de la Shi Sha Hai ca să-l pot arăta șoferului de taxi. Am oprit la chioșcul meu pentru batoane și cele două doze de bere și am oprit un taxi. Fără nicio vorbă i-am arătat șoferului cartonul( carton pe care am făcut un semn ca să știu care este partea de jos a scrisului)și acesta, zâmbind larg, după ce i-am spus clasicul Ni Hao, a pornit. M-am obișnuit cu forfota orașului și m-am lăsat în voia melodiei chinezești ce mă mângâia cu sunetul flautului chinezesc. Vocea șoferului m-a scos din visare. Am plătit și sub privirea zâmbitoare a șoferului am coborât la intrarea pe Podul Negru, pod ce face legătura între Shi Sha Hai și Beihai Parck. Întregul complex sportiv Shi Sha Hai se întinde pe malul celor trei lacuri Qianhai, sau Lacul din Față, Houhai sau Lacul din Spate și Xihai sau Lacul din vest. Acest uriaș complex sportiv cuprinde baze de antrenament pentru mare performanță. Am luat-o la pas, spre sud, pe malul lacului. Am trecut de Grădina pantru Copii Beihai, am trecut de Casa Vaporului și în cele din urmă am ajuns la Poarta de Est a parcului, la podul Zhishan apoi la podul Yong'an și am traversat spre insula Qiong. Ajuns pe malul insulei, pe terasele dealului din fața mea am văzut frumosul Templu budist Yong’an, Templul Păcii Eterne. Aici, Pagoda Albă, templu budist, construit în 1651 de către Împăratul Shunzhi în cinstea celui de-al cincilea Dalai Lama,Nao Muhan venit să viziteze moaște sfinte budiste, domină întreaga insulă. Privind de la înălțimea ei îmi delectez privirea cu balustradele de marmură ale celor două poduri ce unesc Insula de Jad cu țărmul. Balustradele acestor poduri, parcă mimând florile de lotus ce împânzesc lacul, sunt ornate cu frunze și flori de lotus sculptate iar în capătul fiecărui stâlpișor ornamental regăsim câte un boboc sculptat al aceleași miunate flori. Vaporașele cu zbaturi, hidrobicicletele și bărcile dreptunghiulare dau culoare și un aer de pictură acestui peisaj. M-am decis ca la plecare să fac o plimbare cu barca pe acest lac minunat. Am coborât din pagodă rămânând cu ochii lipiți de balustrada celuilalt pod, Podul Zhishan. Dealul Baita Shan poartă și construcția Dagoba Albă. Dacă Pagoda este o construcție înaltă, dedicată cultului religios tibetan Dagoba este un spațiu sacru în care se păstrează moaștele sfinților. În partea din față a Dagobei se află o poartă în formă de ceainic inscripționată cu incantații în limba sanscrită. Structura principală a turlei este ornată cu discuri pe 13 nivele iar deasupra lor se află un baldachin ornat cu mărgele frumos colorate. În Cartea Dinastiei Qing este menționată obligativitatea existenței unui post de pază permanent în partea de sus a dagobei, post din care un ostaș, în caz de pericol , ar fi dat alarma printr-un foc dintr-un tun de mici dimensiuni. În fața Dagobei albe se află o terasă albă pe care este construit un chioșc cu patru laturi , o terasă cu geamuri, numită Shanyin. Pe cele patru laturi sunt circa 100 de Buda în miniatură lucrași din cărămidă smălțuită. În centrul camerei există protectorul Beihai, un Buda cu 1000 de mâini și cu 1000 de ochi. De-o parte și de alta a Sălii Roților se înalță Turnul Tobei și Turnul Clopotului. Lângă Palatul Lunii se află o construcție ridicată de Împăratul Qianlong care adăpostește o mare urnă de jad, urmă dăruită de Kublai Han la 1265 pentru vin. Legenda spune că Parcul Beihai a fost realizat ca replică a Lacului Taihu. Legenda spune că Primul Împ'ărat al Chinei, Qinshihuangdi, avea la curte un vrăjitor nuit Xu Fu. Vestit pentru teama de moarte și pentru dorința de a deveni nemuritor la trimes pe Xu Fu în lume să-i caute elixirul vieții veșnice și fără bătrânețe. Vrăjitorul a căutat mult timp elixirul dar fără succes. Împăratul auzise că în Marea Bohai exista un munte pe care trăiau zeii nemuritori, zei care își datorau nemurirea faptului că mâncau anumite plante. Primul căutător al locului vestit a fost Lu Sheng dar cum acesta nu a reușit sarcina a fost preluată de Xu Fu. Legenda spune că zeii nu au fost mulțumiți de daruri și au pretins ca dacă vor dori plantele nemuririi va trebui să revină cu 12 fete și cu 12 băieți ( în altă variantă se vorbește despre 3000 de băieți și fete)dar la revenire, pe marele lac Bohai a fost oprit de un dragon uriaș... Poveste continuă dar vrăjitorul nu a găsit elixirul.
Pe malul lacului, la nord de insula este zidul celor Noua Dragoni, lung de 27m si 5 m ialtime. Acest zid a fost realizat in scopul de a respinge spiritele rele, spirite care nu au putut fi oprite pentru a distruge templul din spatele zidului. Construită din 424 de plăci de ceramică smălțuită poarta respectivă reprezintă 9 dragoni în valuri.
Parcul, deschis publicului în 1925, nu a fost îngrijit corespunzător și nu a fost întreținut așa că s-a ajuns la colmatarea lacului, invadarea acestuia de vegetație și la distrugerea și prăbușirea unor clădiri. Ulterior, în urma unor măsuri majore, a unor investiții bine gândite, cu perseverență și tenacitate Parcul Beihai a redevenit bijuteria plină de crizanteme prin care m-am plimbat printre ceilalți un milion de oameni ce trec anual prin acest parc.


.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!