agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Concursul ”Romeo și Julieta la Mizil”, Ediția a XVIII-a, 2024-2025, Mizil
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-03-05 | |
"Dicționarul biografic al literaturii române" (DBLR), redactat în două volume (vol. I: literele A-L, vol. al II-lea: literele M-Z), este primul dicționar al scriitorilor români având, cu mici excepții, portretele tuturor scriitorilor de limbă română din țară și din străinătate.
În toamna anului 2006, la editura "Paralela 45", în seria "Marile dicționare", a apărut cel mai complet dicționar biografic (concentrat) al scriitorilor români publicat vreodată în cultura română, o lucrare de excepție, pe cât de bine documentată, pe atât de necesară și valoroasă, rod al unei munci titanice și ambițioase depusă de cunoscutul critic, istoric literar și traducător Aurel Sasu (n. 1943), profesor la Facultatea de Litere a Universității "Avram Iancu" din Cluj-Napoca (din 2000 și decan din 2002), doctor în filologie al Universității din Cluj, lector de limbă și civilizație românească la University of Washington din Seatle (Statele Unite), Resident Scholar (1991) la Multicultural History Society of Ontario (Toronto, Canada) și Visiting Scholar la Northrop Frye Center, Victoria University (1993, Toronto, Canada), fost Bursier Fulbright, în 1998, la Georgetown University din Washington DC, laureat a numeroase premii, printre care Premiul "Titu Maiorescu" al Academiei Române pe 1994 si premiul "Opera Magna" al Uniunii Scriitorilor (1995) ș.a. Critic și istoric literar prolific, cu o uriașă putere de muncă, profesorul Aurel Sasu este autorul a numeroase cărți și studii de specialitate, printre care lucrări teoretice din domeniul problemelor de retorică și hermeneutică, studii de sociologie a romanului românesc, lucrări lexicografice, bibliografii critice adnotate, studii de psihologie literară, dar în primul rând cunoscut fiind în calitate de coordonator și autor, în colaborare cu Mircea Zaciu și Marian Papahagi al marelui "Dicționar al scriitorilor români", publicat în patru volume între 1995-2002 (continuând pe cel în două volume din 1985); coautor, cu aceiași colegi, al "Dicționarului esențial al scriitorilor români" (2001), autor al "Dicționarului scriitorilor români din Statele Unite și Canada" (Buc., 2001) și a numeroase traduceri din engleză în limba română. Toate cărțile profesorului Sasu, fără excepție, au fost primite elogios de criticii literari din țară și din străinătate, autorul fiind răsplătit nu numai cu premii, dar și cu invitații la colocviile internaționale de litertură din SUA, Moscova, Varșovia și Toronto. Proiectul unui "Dicționar biografic al literaturii române" a existat, desigur, mai demult și chiar a fost anunțat în presa literară și în publicații de mare tiraj după încheierea seriei de patru volume ale "Dicționarului scriitorilor români" (1995-2002), dintre care ultimele două volume au fost elaborate exclusiv de profesorul Sasu, datorită dispariției celorlalti coautori, Mircea Zaciu și Marian Papahagi. Chiar dacă în procesul de elaborare a acestui mare DBLR, în care sunt descrisi 2.301 scriitori pe 1.778 de pagini, au fost folosite și datele strânse de cei 54 de colaboratori, o parte dintre articole, cu adăugirile și îndreptările necesare, au fost reproduse sub semnăturile lor, toate celelalte articole, din sus-numitul "Dicționar biografic", peste 800 la număr, aparțin în exclusivitate profesorului Aurel Sasu, autorul principal. O utilă noutate a "Dicționarului..." este însăși clasificarea "Biografiei generale", în care găsim menționate, în ordine alfabetică, toate enciclopediile și dicționarele literare apărute în România, de-a lungul timpului, toate istoriile literare românesti, toate studiile de istorie și critică literară și toate volumele de interviuri apărute vreodată la noi în țară, lista tuturor acestor titluri fiind extrem de lungă, de bogată și impecabil prezentată, pe criterii cronologice. Ea vine în ajutorul tuturor cercetătorilor filologi, critici și istorici literari. O altă mare noutate, o adevărată premieră editorială, este faptul că mai toti scriitorii prezentați sunt afișați cu portretele lor, multe chipuri fiind total necunoscute cititorilor români. Procurarea fotografiilor și dreptul de a fi reproduse nu s-a făcut fără serioase eforturi și nebănuite dificultăți. Prima grijă a autorului a fost, desigur, să nu lipsească din "Dicționar" numele importante ale literaturii române contemporane, iar aducerea la zi a informației pentru anii 1990-2003 a presupus, după propria-i mărturie, "un imens efort documentar, nu lipsit de renunțări și insuccese...". Pe de altă parte, ar fi nedrept să omitem două esențiale precizări ale distinsului profesor, ambele fiind de ordin financiar: "Dicționarul biografic a fost realizat fără contribuția vreunei instituții române de cultură" - așadar, fără sponsorizări, cum se obișnuieste, de obicei, corolarul fiind un rod al colaborărilor nemijlocite: "De la simpla corespondență cu sutele de autori, până la tehnoredactare, iconografie, cercetarea documentară, listarea întregului material (mai multe mii de pagini) și transpunerea cărții pe suport electronic, totul s-a făcut prin efort financiar propriu." Oare câți scriitori și autori mai recurg la asemenea sacrificii în zilele noastre? Bogata experiență didactică și de autor biografic prolific, i-a dictat însă profesorului Aurel Sasu să-și concentreze acumularea informației în concepte informaționale precise, comunicând cititorului esența datelor biobibliografice, ocolind amănuntele și digresiunile inutile. În selecția numelor de autori s-a avut în vedere sugestiile și solicitările din presa literară, adăugându-se ultimele date, aduse la zi, din publicațiile tuturor scriitorilor clasici ori în viață, operație deosebit de pretențioasă și dificilă, dată fiind avalanșa extraordinară a aparițiilor din puzderia de edituri existente în prezent și de numărul mare al debutanților, între aceștia, pe lângă noile nume ale multor autori români și din Republica Moldova, fiind incluși cam toți scriitorii de la noi de naționalitate maghiară, germană, sârbă și ucrainiană. Cât privește scriitorii exilați, expatriați, autoexilați etc., nu se face nici o discriminare între poziția acestora și activitatea celor din țară, iar numărul celor din această categorie, incluși în dicționar, nu este deloc insignifiant. Dimpotrivă. Cantitatea de informare biografică, deși accentuată, a fost judicios echilibrată, oferindu-ni-se interesante date, de cele mai multe ori cunoscute doar de câțiva biografi sau chiar venind cu detalii inedite, ceea ce ne ajută să clasăm și să apreciem cu și mai mare obiectivitate biografia scriitorului respectiv, în funcție de mediul lui social, familial, politic, economic și cultural, accentul punându-se atât pe studiile fiecărui autor în parte, cât și pe evoluția în timp a talentului său artistic, pe receptivitatea lui la marele public. Aceasta se poate deduce ușor nu numai din numărul cărților publicate, amintite în paragraful care descrie OPERA literară propriu-zisă (redată cronologic și în toate aspectele, aproape fără omisiuni), dar, mai cu seamă, în detalierea finală din fiecare fișă biografică, din paragraful care descrie amănunțit referințele critice. De fapt, din citarea, la acest capitol referențial, a listei comentatorilor care analizează critic cărțile autorilor, din simpla însiruire a numelor acestor comentatori, din numărul și personalitatea lor valorică sau a operelor care dezbat diversele titluri literare, cititorul "Dicționarului DBLR" poate intui, până la proba contrarie, dintr-o simplă ocheadă, felul cum a fost receptat autorul respectiv de critică și cum au fost apreciate scrierile lui. În această privință, noul dicționar biografic are meritul de a depăși, prin minuția acumulării datelor, toate celelalte dicționare apărute până astăzi în țara noastră, fiind, până la terminarea Dicționarului Academiei, cel mai complet, ca număr de autori, dintre toate lucrările lexicografice literare apărute în România. Chiar dacă au mai existat unele mici scăpări, oricum inerente tuturor lexicoanelor de acest gen, ele nu erau materiale de referință fundamentale, iar necitarea lor nu afectează câtuși de puțin valoarea profilului bio-bibliografic al autorului prezentat. De altfel, în prefața cărții se subliniază faptul că lucrarea nu și-a propus să fie un inventar absolut nici al scriitorilor, nici al operei lor, întrucât accesul la arhive și biblioteci, mai ales în cazul autorilor din emigrație, "este încă limitat, dificil, de cele mai multe ori imposibil." Eventualele adaosuri, de vor fi cumva necesare, sunt totdeauna perfectibile pentru niște presupuse ediții viitoare, deoarece - iertată-mi fie comparația simplistă - absolut toate dicționarele biografice, oricât de voluminoase vor fi, la fel ca și toate cărțile de telefoane, ele vor trebui periodic aduse la zi, fiindcă niciodată aceste cărți de referință nu pot fi considerate că au fost finisate odată pentru totdeauna... Mai deranjante, de fapt, ar părea - nu atât pentru critici, cât pentru unii cititori sau pentru autorii în cauză - omiterea unor nume de scriitori, mai mult sau mai puțin cunoscuți, care, după opiniile acestora din urmă, ar fi trebuit și ei amintiți. Nu trebuie, totuși, ca ei să se simtă jigniți sau neglijați, din vreo rea intenție, dacă, deocamdată, DBLR nu i-a putut include pe toți. Profesorul Aurel Sasu, care a încurajat cât a putut pe debutanții de valoare, a explicat foarte bine această situație, în prefața lucrării, unde afirmă cu claritate că absența lor "li se datorează în exclusivitate, fie prin refuz, fie prin răspunsuri care țineau de "ora 25" a finalizării proiectului". Fără să se menționeze în mod expres vreun plan de viitor, cunoscând ambițiile, cunoscând forța de muncă și dorința autorului de perfectibilitate, de aducere la zi a informațiilor din această mare și valoroasă lucrare, pe undeva plutește ideea că voluminosul dicționar va avea și posibile ediții viitoare în care vor fi incluși chiar mai multi autori decât în ediția prezentă. Să nu uităm, că asemenea opere sunt, în primul rând, și rodul unor colaborări directe dintre autor și toți scriitorii care se simt îndreptățiți să fie incluși între coperțile lor. Mergând pe această idee, avem convingerea că, într-o posibilă reeditare a DBLR, vom reîntâlni numele unor scriitori consacrați, deja menționați în alte dicționare biografice, inclusiv în cel editat recent de Academia Română, dar absenți din Dicționarul publicat de editura "Paralela 45". Dintre aceștia amintim pe poetul Corneliu Șerban, coleg cu Nicolae Labiș, cu Petre Ghelmez și cu Acad. Fănuș Neagu la Școala de Literatură "Mihai Eminescu", pe romancierul Nicolae Mihai (1932-2001), despre cărțile căruia Sorin Titel a scris cu nestăvilit entuziasm; pe actorul Mircea Albulescu, cunoscut și ca prolific poet și publicist. Mai amintim pe alt mare actor, Toma Caragiu (1925-1977), de asemenea prezentat de Dicționarul literar al Academiei Române ca distins poet, pe sora lui, Matilda Caragiu Marioțeanu, poetă, iar din 1993, membru corespondent al Academiei Române, pe Traian Dorz (1914-1989), poet și prozator axat numai pe teme religioase și citat în manualele școlare gimnaziale, unul din întemeietorii Oastei Domnului, care a zăcut mulți ani prin închisorile comuniste, alături de Radu Gyr, Vasile Militaru și Nichifor Crainic, și despre care Ion Alexandru și Pr. Prof. D. Stăniloaie afirmă că este unul din cei mai mari poeți creștini de limba română, autor a peste 1.000 de poeme creștine, inclusiv al unei Biblii versificate. "Versurile lui Traian Dorz, scrie Nichita Stănescu, în naivitatea lor divină, sunt un amestec de colinde sau de ninsoare cu fulgi de zăpadă ai ochilor mamei mele și pe care eu îl sărbătoresc ca moș-strămoș". Poate că, în viitoarele pagini ale DBLR, n-ar trebui să lipsească nici cel mai năbădăios și productiv scriitor din zilele noastre, Pavel Coruț (n. 1949), fost spion internațional, colegul de facultate al președintelui Băsescu la Universitatea Navală "Mircea cel Bătrân" din Constanța, maniac în lansarea de cărți în serie, abordând subiecte senzaționale în toate gamele posibile, cu un patos al grafomaniei demn de un Edgar Wallace ori Georges Simenon (peste 100 de titluri la număr, până în 2006), dar toate scrise cu nerv și cu mare succes în rândurile tineretului școlar și al cititorilor de calibru mijlociu, scriitor prezent cu cărțile pe toate tarabele, neglijat, totuși, de cam toți autorii de dicționare, nu pentru lipsa lui de talent, ci probabil pentru motivul că a slujit, ca spion, regimul trecut. Lista absenților ar putea continua, dar, cum spuneam, a trebuit să se țină seamă de unele criterii de redactare, în această primă ediție, și de unele condiții obiective, peste care autorul nu a putut trece, de vreme ce recunoaște sincer: "Nu ascund că a existat o grabă, cred, justificată, de a duce la bun sfârșit, într-un timp record (doi ani), un proiect atât de complex și de asemenea anvergură." Din impresionanta multitudine și diversitate de cărți existente astăzi în vitrinele librăriilor din România, din labirintul de titluri, ar fi de preferat ca toți românii să facă un efort și să achiziționeze această operă prețioasă, de o unicitate aparte, extrem de informativă și apărută într-o ediție de lux, scrisă limpede, în spirit nepărtinitor, pentru care autorul merită toate aprecierile și toate felicitările. În primul rând, ea nu ar trebui să lipsească din nici o bibliotecă, din nici o casă de intelectuali, fiind cea mai completă, corectă și succintă lucrare de lexicografie asupra creatorilor de literatură română din toate timpurile, o Opera Magna care va rămâne pentru totdeauna și pentru oricine o indispensabilă sursă de referință. |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate