agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | Înscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ Concursul ”Romeo și Julieta la Mizil”, Ediția a XVIII-a, 2024-2025, Mizil
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-06-13 | |
23.02.2002
Nea Văsălie filozof Handicapații lumii moderne Trinitatea este legea care guvernează și ține în echilibru Universul. Aceasta poate fi o observație, o axiomă sau doar o părere! Iată câteva exemple: În matematică un plan este determinat de trei puncte. În statică (fizică) un corp este în echilibru dacă se sprijină în trei puncte. În religie trinitatea este reprezentată de Dumnezeu tatăl, Hristos fiul și Sfântul Duh, spiritul. În istorie un eveniment este identificat prin loc, dată și participanți.Și armata este structurată pe cifra trei. Trei plutoane fac o companie, trei companii un batalion, trei batalioane un regiment, trei regimente un corp de armată.. Eu ca individ sunt tot o trinitate. Mă numesc Nicolae Aurelian Diaconescu. Nicolae sunt eu cu bune și rele așa cum mă știu cei apropiați, sau mă pomenește călugărul cînd dau ofrandă bisericii. Aurelian este tatăl meu, preot la țară, mort cu mulți ani în urmă. Diaconescu este zestrea ereditară, (neamul) transmisă prin generații. Din păcate numai despre două am cunoștință... Și în artă acționează trinitatea! Coloana Infinită a lui Brâncuși s-a născut din imaginația creatoare a acestuia, pusă în practică de geniul tehnic al lui Ștefan Georgescu Gorjan, ajutați prin finanțarea generoasă a doamnei Tătărescu. Dacă unul din cele trei elemente ar fi lipsit, România și întreaga lume ar fi fost văduvită de această capodoperă. Zborul a fost o aspirație a omului dintotdeauna. Și cel ce a inventat avionul, românul Traian Vuia, a folosit tot o trinitate: ideea de automobil, de planor și de tren de aterizare. Din perioada de început a românilor, așa numita Dacia Felix, trei sunt simbolurile intrate în conștiința publică: Zamolxe-zeul, Burebista-întregitorul de neam și Decebal care reprezintă sacrificiul. Ceea ce a urmat după învingerea lui Decebal, a intrat în conștiința publică drept nașterea poporului român.Am destule rezerve asupra acestei perioade ținînd seama de existența dacilor liberi în zonele necucerite, care poate, au dăinuit pînă azi.. Cei care analizează istoria daco-românilor sunt surprinși de miracolul existenței în timp a acestui popor. Miracolul se datorează tot unei trinități, legea sacră, armata, și credința. Așadar, existența noastră se datorează .... mai ales credinței,(spiritului), acestui popor.Chiar în perioada precreștină, monoteismul s-a manifestat prin credința în Zamolxe. Azi, numărul cel mai mare de biserici din lume construite pe unitatea de suprafață și număr de locuitori, este în Romînia.. Toți ne punem întrebarea, cine suntem, de unde venim, care este rostul nostru în această lume. Dacă la primele două întrebări încă nu avem răspunsuri mulțumitoare, la ultima se poate încerca explicarea destinului uman prin cunoaștere și autocunoaștere, adică prin creație, continuarea vieții prin procreație și credința în tot ceea ce facem, pentru că reprezentăm doar o parte din ceea ce numim UNU, întregul. Întregul se regăsește în fiecare dintre noi. Și alte întrebări ne punem. Care sunt valorile fundamentale ale vieții? În mod evident una din valori este răspunsul pe care îl găsim în basmul “Tinerețe fără bătrănețe și viață fără de moarte”. În basm, copilul nu se poate naște până când nu i se promite bunul suprem al acestei lumi, tinerețea fără bătrănețe.... Prin tot felul de inițieri tânărul fiu de împărat dobîndește acest bun, urmînd a respecta o interdicție. Când fără voie aceasta a fost încălcată, tânărul este cuprins de un dor atât de mistuitor de părinți, de locurile unde s-a născut, încât nimic nu-l mai oprește din drumul de întoarcere, deși știa că acolo îl așteaptă doar Moartea. Așadar, familia reprezintă una din valorile fundamentale ale omenirii și toate experimentele, de-a lungul timpului, în afara acesteia, au eșuat. Valoarea Familiei este consființită tot de o trinitate, El, Ea și copilul născut din dragoste. Presupunând că cele de mai sus sunt doar speculații, născociri sau și mai rău, naivități, lumea contemporană poate formula, folosind mijloacele adecvate, propriile răspunsuri. Sunt indivizi, sau grupuri importante de indivizi sau societăți, care, consideră BANUL zeul atotbiruitor. Ca valoare supremă trebuie să ne închinăm Banului. Din afirmația făcută anterior, rezultă un echilibru precar pentru cei ce au ca sistem de valori doar această entitate. Permanent va fi generatoare de instabilitate pe plan individual, la nivel de grupuri sociale sau chiar națiuni. Pentru echilibru este nevoie de trinitate. Dacă Banul va fi asociat cu ideea de generozitate se estompează o vreme dezechilibrul dar poate răbufni în chip devastator. Prin urmare Banul poate genera echilibru numai asociat cu ideea de generozitate și cu ideea de creație. Dacă banul este asociat doar cu generozitate, se poate epuiza în timp, prin lipsa de scop. Așadar este nevoie neapărat și de creație. Ce alte valori promovează anumite societăți din lumea modernă? Se face mult caz de Drepturile Omului și în baza acestor drepturi este legitimată căsătoria între indivizii de același sex. Poate fi o astfel de familie, generatoare de echilibru, în condițiile în care se neagă rostul nostru în această lume: creația, continuarea vieții prin procreație și credința în Unu?. Aceste familii sunt generatoare ale unor dezechilibre maxime pentrucă nu pot procrea, (eventual prin clonare) și nu au credința în Unu.. Rămîne ca cei care din diverse motive au astfel de apucături, să-și găsească echilibrul, oricum precar, în cunoaștere, (creație). Valoarea supremă câștigată în ultimul timp este considerată Democrația. Și aceasta este generatoare a unor dezechilibre dacă nu este completată cu alte două elemente capabile să aducă stabilitate, ca de exemplu: instrumente pentru ierarhizarea corectă a valorilor și o creștere a moralității indivizilor cu drept de decizie la orice nivel. Ce se întâmplă în fapt? În societatea modernă se fură orice, teritorii, tezaure, imobile, copii... Cineva a întrebat o dată ce se mai poate fura? Ilustrul om nu se gândea că se mai poate fura limba,conștiința și chiar identitatea individului. Așadar cine sunt handicapații lumii moderne? Toți aceia care impun anormalul ca normal, toți aceia care consideră tradiția,(experiență validată de generații întregi) ca o entitate numai bună de aruncat la gunoi, toți care se închină banului ca valoare supremă și fură orice, de la conștiințe pînă la teritorii,.... . Într-o lume atât de complicată, mai există Speranță? Răspunsul este afirmativ, dar speranța trebuie completată cu ideea de solidaritate și răbdare. Când trei personalități daco-romîne se vor întâlni și se vor susține una pe alta, în țară și în lume, va fi creat un capăt de pod. Un alt echilibru la nivel etic, moral și social poate fi reconstruit. Specificitate în UNIVERSALITATE prin accedere la ființa indivizibilă UNU. Nicolae Aurelian Diaconescu |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate