agonia romana v3 |
Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission | Contact | ÃŽnscrie-te | ||||
Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara | ||||||
|
||||||
agonia Texte Recomandate
■ jurnal de ziua mondială a scriitorilor
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2013-09-16 | |
La Epidaur cu zeul medicinii și... "cucul" Zeus încălzit la sânul Herei
Din Argolida, spre sud, cale de o nouă legendă, am trecut prin Epidaur, pe pământul sfânt călcat de Zeus È™i Hera, unde se află Sanctuarul lui Asclepios, zeul grec al tămăduirii, fiul lui Apolo È™i al Coronisei (preluat de romani sub numele de Esculap), locul în care am ascultat mitul erotic cu Zeus È™i sora sa, Hera, care i-a devenit soÈ›ie. Ne îndepărtam de Nauplin în legănarea autocarului, îmbietoare la aÈ›ipeală È™i la o siestă prelungită după, pe de o parte, dejunul greoi, cu nelipsitul usturoi al bucătăriei greceÈ™ti È™i, pe de altă parte, cu mereu nesățioasa - motiv pentru care se administrează pe nesimÈ›ite È™i în cantități impresionante - hrană spirituală consumată în cursul dimineÈ›ii sub formă de sandvici: felii de impresii de călătorie între felii de mitologie... Din "imnurile" homerice un pasaj "Către Asclepios": "Cânta-voi pe lecuitorul de molime, Asclepios, / Feciorul lui Apolo. Viață i-a dat Coronis cea divină, / Copila regelui Fleghias, în È™esul de la Dotion, / Să-i bucure nespus pe oameni, scăpându-i de cumplite chinuri". M-am oprit aici deoarece simÈ›eam nevoia să aÈ›ipesc măcar un sfert de oră. ...Ne apropiam de Epidaur. Istoricul Tocilescu a început o mică prelegere: - Mitologia grecească este derutantă în privinÈ›a locului de naÈ™tere a lui Asclepios. Astfel, Hesiod, în "Marii ahei", apreciază naÈ™terea zeului în Tesalia, în timp ce poetul Isillos, epidaurian de felul lui, pledează "pro domo" È™i afirmă că Asclepios s-a născut chiar în Epidaur. Filosoful Pausanias ne-a lăsat mărturie că, în timpul unei vizite la Epidaur, locuitorii i-au povestit un mit al naÈ™terii lui Asclepios. Regele Fleghias venise pentru prima oară în Peloponez, fiind însoÈ›it de fiica sa Coronis. Aceasta era deja însărcinată cu Apolo, fără È™tiinÈ›a tatălui ei. Imediat, Coronis a urcat pe ascuns pe muntele Tition, de lângă Epidaur, unde l-a născut pe Asclepios. Imediat după naÈ™tere, tânăra mamă a murit, iar noul - născut a fost alăptat de o capră È™i apărat de un câine, până ce un cioban a trecut pe acolo. Văzând că pruncul era înconjurat de o lumină divină, el a început să-l venereze imediat È™i l-a luat la adăpostul lui. Apoi, Apolo l-a luat pe Asclepios È™i l-a dat în grija centaurului Hiron. Centaurii sunt fiinÈ›e fabuloase, având jumătatea inferioară patrupedă, de cal, iar cea superioară umană, de bărbat. Ei sunt în număr variabil, principalii fiind următorii: Hiron – cel mai înÈ›elept, Kilaros – cel mai frumos. Hiron l-a învățat pe Asclepios din tainele medicinii È™i ale plantelor medicinale. Dar, mentorul a fost depășit de discipolul de origine divină, care a început să ghicească viitorul È™i, mai important, să producă miracolul învierii. Zeus, când a auzit că Asclepios a început să schimbe ordinea firească a lumii, astfel că muritorii să devină nemuritori, ca zeii, l-a omorât cu un fulger. Cât de mult seamănă zeii cu oamenii!... ...Am intrat în incinta Sanctuarului lui Asclepios. Istoricul Tocilescu a făcut remarca: - Ceea ce vedeÈ›i în depărtare, spre nord, opus intrării, care domină peisajul din jur este muntele Arahnaion, unde au peregrinat Zeus È™i Hera. Ghida a venit cu unele precizări: "Sanctuarul lui Apolo cuprinde, în principal: 1) propileele, adică intrarea monumentală, 2) templul lui Asclepios, unde, la statuia zeului Asclepios, se aduceau ofrande animale sau vegetale 3) "abatonul", adică o cameră imensă unde pacienÈ›ii petreceau o noapte cu speranÈ›a că vor avea viziunea vindecătoare a zeului Asclepios. 4) amfiteatrul, în care aveau loc spectacole. La început, nimeni nu era întrebat de ce suferă È™i nu se recomandau reÈ›ete sau tratamente medicale. Era suficient ca pacienÈ›ii - orbi, muÈ›i, È™chiopi, paralitici, femei sterile, răniÈ›i de război - să petreacă o noapte în "abaton" ca, a doua zi, ei să se trezească vindecaÈ›i. Au au rămas inscripÈ›ionate 69 mărturii ale unor vindecări miraculoase, datorate numai simplei prezenÈ›e a zeului Asclepios în «abaton» sau ofrandelor aduse în faÈ›a statuii acestuia". ...Templul lui Asclepios - câteva zeci de pietre, este tot cea mai rămas după trecerea distrugătoare a timpului. De la greci a venit zicala: "Panta rei" (Totul curge), tot ei ni l-au dat ca zeu pe Cronos, cel care își mănâncă odraslele, adică timpul distruge totul. Ghida a venit cu detalii: "Edificiul a fost proiectat de Teodotos în anul 380 î.Hr. È™i construcÈ›ia a durat cinci ani. Este o construcÈ›ie peripteră, adică înconjurată de coloane: 11 pe latura de 24,5 metri È™i È™ase pe latura de 13,20 metri. ÃŽn mijloc era statuia cu zeul Asclepios, È™ezând pe un tron È™i È›inând în mână sceptrul atât de cunoscut È™i astăzi, înconjurat de un È™arpe". ...Am ajuns la vestigiile abatonului, o construcÈ›ie lungă de 75 metri È™i lată de 9,45 metri, din care au mai rămas numai fundaÈ›ia È™i câteva segmente de coloane. Am pășit în perimetrul fundaÈ›iei, încercând să-mi închipui atmosfera din "abaton" de acum mai bine de două milenii, în timpul nopÈ›ilor vindecătoare datorate viziunilor cu zeul Asclepios: oameni culcaÈ›i de-a valma pe jos, gemete, mirosuri grele la un loc cu multe, multe speranÈ›e, aÈ™a cum spune un proverb grecesc – "ÃŽn nefericire oamenii se salvează cu speranÈ›a". ...Am urcat pe ultimul graden al amfiteatrului, unul dintre cele mai bine construite din antichitate datorită eleganÈ›ei È™i acusticii gândite de arhitectul, sculptorul È™i teoreticianul artei, Policlet, în secolul al IV - lea î.Hr. Ghida a făcut un test: din centrul diametrului pe care îl formează tribunele, a lăsat să cadă o monedă pe o dală din marmură, iar zgomotul produs a fost auzit perfect de noi, turiÈ™tii, de parcă am fi fost la o distanță de câțiva paÈ™i. ...Popas la muzeul din Sanctuarul lui Asclepios. ÃŽn vestibul, pe o stelă comemorativă am citit: "Pandaros din Tesalia avea pete pe frunte. Când a dormit în «abaton», el a avut o viziune. I s-a părut că zeul (Asclepios) îi bandaja fruntea cu o fașă È™i că i-a poruncit ca dimineaÈ›a, când va ieÈ™i din «abaton», să îndepărteze faÈ™a, pe care să o dăruiască templului. DimineaÈ›a, a constatat că, într-adevăr, avea o fașă pe frunte. A îndepărtat faÈ™a, iar fruntea era curată. Petele datorate bolii rămăseseră pe fașă. Atunci, el a donat-o templului". O altă stelă aminteÈ™te de producerea unui miracol la care n-a mai fost nevoie nici măcar de petrecerea unei nopÈ›i în "abaton": "Un copil mut a venit la Sanctuar pentru a se vindeca. După ce a oferit zeului sacrificiile preliminare, servitorul, care ducea focul sacru, s-a întors spre tatăl copilului È™i l-a întrebat: «PromiÈ›i că, dacă obÈ›ii vindecarea copilului tău, vei veni peste un an să aduci ofrande zeului (Asclepios), ca răsplată a vindecării?» Deodată, copilul a spus: «Promit!»". ...Am ieÈ™it din Sanctuarul lui Asclepios Istoricul Tocilescu a început mitul cu Zeus È™i Hera printr-o întrebare: - Vă mai amintiÈ›i care sunt copiii lui Zeus cu Hera? - Copiii, a răspuns studentul, au fost doi zei, Ares È™i Hefaistos, precum È™i două zeiÈ›e, Hebe È™i Eletia. Ares - zeul războiului, Hefaistos - zeul artizanatului, Hebe - paharnica zeilor, iar Eletia - naÈ™terii copiilor. - Nunta lui Zeus cu Hera – sora sa! – a avut loc pe muntele Ida din Creta (unde s-a născut "Tatăl ceresc"...). VeÈ›i fi remarcat că sceptrul Herei are în prelungirea lui un... cuc! Ei bine, Hera a prins păsăroiul în vârful sceptrului pentru a-i aminti lui Zeus, ori de câte ori îl vede, de modul cum a fost păcălită de stăpânul din Olimp pentru a fi sigur că ea îl va lua de soÈ›. - Cum? s-a repezit studentul. - Se povesteÈ™te că într-o iarnă geroasă, cum rar se întâmplă prin Grecia, Zeus s-a metamorfozat în cuc È™i, tremurând de frig, a ieÈ™it în calea fecioarei. Miloasă, Hera l-a luat la sânul ei pentru a-l încălzi, dar Zeus a revenit la starea iniÈ›ială. - Și, dacă îmi permiteÈ›i să continui eu mitul, Zeus nu a mai plecat de acolo până ce Hera nu l-a acceptat ca bărbat, adică, scuzaÈ›i, am vrut să spun: de soÈ›, a finalizat studentul mitul. - Nu vedeÈ›i în mitologia greacă decât defecte umane capitale: adulterul, incestul, canibalismul, crima, în genere, paricidul, fratricidul! - Și violul, a adăugat discipolul... - Până la sfârÈ™itul excursiei, vă veÈ›i da seama că mitologia greacă are È™i părÈ›ile ei bune, È™i anume: punctul 1, este cea mai poetică, referinÈ›ele ei provenind, în principal, de la poeÈ›ii Homer sau Hesiod, punctul 2, a fost prima din lume care a desacralizat zeii, astfel că, subpunctul 2a, zeii pot fi înÈ™elaÈ›i de oameni, subpunctul 2b, zeii pot fi excluÈ™i din Olimp È™i subpunctul 2c, oamenii au posibilitatea de a deveni olimpieni... |
index
|
||||||||
Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. | |||||||||
Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate